מהי ספורטתרפיה ואיך הופכים להיות ספורטתרפיסטים?

התחום שכבש את העולם הגיע גם לישראל וכיום ניתן ללמוד אותו לתואר ראשון במקצועות הבריאות. אז למה זה כל כך חשוב?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ספורטתרפיה
ספורטתרפיה

מי שעוקב אחרי התפתחות הספורט המקצועני במאה ה-21 לא יכול שלא להתפעל מהשינוי בגישה של ספורטאי העל בכל מה שקשור לטיפוח הגוף שלהם (והכוונה היא לא בפן האסתטי). בעבור הספורטאים, הגוף הוא בראש ובראשונה כלי עבודה והיחס שהם נותנים לו הוא בהתאם. הם משקיעים סכומי עתק בהעסקת ספורטתרפיסטים מהשורה הראשונה, כדי להבטיח שהכלי הרגיש הזה יגיע לרגעי האמת בתפקוד מקסימלי.

ספורטתרפיה עיסוי

איך מביאים ספורטאי לתפקוד מקסימלי ברגע האמת? | צילום: pixabay

תנו מבט על הטור הסטטיסטי המשתפר והולך עם הגיל של לברון ג'יימס, המוציא מדי שנה כ-1.5 מיליון דולר בתחזוקת הגוף שלו ומסביר כי הוא רואה בזה "השקעה כלכלית משתלמת", ראו את האופן שבו גם כניסה להיריון לא מונעת מסרינה וויליאמס לדלג מעל טניסאיות הצעירות ממנה בעשור בדרך לעוד תואר גרנד סלאם, הציצו על ערימת השרירים המפוסלים המכונה כריסטיאנו רונאלדו, שמאפשרת לו לשרוד עונת משחקים בלתי נגמרת עם גביע אלופות, רק כדי להגיע כעבור שבועיים למונדיאל ולהפציץ.

מדובר במכונות ספורט אנושיות, ובשביל שיגיעו לרמת תפקוּד כל כך גבוהה, צריך גורם תומך שיכוון, יסייע, יאתר חולשות וימנע פציעות עוד לפני שהן קורות, שיחזק נקודות תורפה וימקסם נקודות חוזק. צריך "אתלטיק טריינר".

בארץ הפונקציה הזו לא ממש מוכרת אבל מדובר באחד התפקידים המשמעותיים ביותר בספורט המקצועני, איש מקצוע שמשלב ידע משני תחומים מרכזיים – ספורט ובריאות, המאוחדים תחת כותרת גג אחת: ספורטתרפיה.

כעת, התחום הזה מגיע גם אלינו והקריה האקדמית אונו פותחת לראשונה חוג לתואר בספורטתרפיה, שתלמידיו יצאו לעולם חמושים בתעודת בוגר תואר ראשון במקצועות הבריאות B.Sc.

בנוסף, יזכו הסטודנטים בתעודות הסמכה מקצועיות שיוענקו כבר עם תום שנת הלימודים השנייה ויאפשרו להם לעבוד במהלך התואר כמדריכי חדר כושר, כמעסים רפואיים וכהידרותרפיסטים.

"כל מי שאוהב ספורט, מתעניין בספורט או רוצה ללמוד מקצוע טיפולי יכול למצוא את עצמו במסלול הזה, שיספק לו עניין אקדמי מרתק ותואר באחד המקצועות המשמעותיים ביותר בעולם הספורט", אומרת ד"ר אלה בין, העומדת בראש החוג לספורטתרפיה בקריה האקדמית אונו.

מה עושה הספורטתרפיסט?

בימי שגרה, האתלטיק טריינר (כפי שקוראים לו באמריקה. באירופה מעדיפים את התואר ספורטתרפיסט) אחראי על בניית תכנית האימונים של הספורטאי שאותו הוא מלווה, כדי להבטיח שיהיה בכושר אופטימלי והוא מביא עמו ערך מוסף: הבנה פיזיולוגית מעמיקה ששמה דגש על מניעת פציעות והפחתת השחיקה שנובעת מאימון יתר.

על מכונה כזאת צריך לשמור בכל רגע נתון. כריסטיאנו רונאלדו | צילום: Dmitry Sadovnikov

מה שמעביר אותנו לצד השני של העבודה: שיקום. כל ספורטאי יודע שהאויב הגדול ביותר שלו עשוי להיות הגוף שלו עצמו. הוא עלול להיות בוגדני ברגעי האמת, להיפצע ולשבות מפעילות. תפקידו של הספורטתרפיסט הוא להיות שם ברגעים הקשים האלה ולהרים תכנית שיקומית שתחזיר את הספורטאי לתלם ותעניק ערכים מוספים שפיזיותרפיסט מן השורה לא יוכל לספק לו.

ספורט עממי עם מטפל מקצועי

סרינה ויליאמס העבירה שעות נוספות עם האתלטיק טריינר שלה כדי לחזור לפורמט פעילות מלא גם לאחר שזכתה להיות אמא, אבל היא ממש לא האישה היחידה בעולם שזקוקה לאיש מקצוע שיעזור לה לחזור לפעילות ספורטיבית אחרי לידה. ובכלל, מה שנכון לגבי ספורטאי-העל נכון גם לנו, הספורטאים החובבים שרוצים לחזק את הגוף ולהימנע מפציעות הנלוות לפעילות הגופנית.

"בשנים האחרונות יש עלייה גדולה במודעות לחשיבות של הספורט כגורם משפר איכות חיים – גם מבחינה בריאותית, גם בכל מה שקשור לבריאות נפשית", אומרת ביכמן, "אלא שלצד העלייה הנאה בכמות העוסקים בספורט עממי אנחנו רואים עלייה דרמתית גם במספר הפציעות".

ביכמן מסבירה כי מי שלא מורגל בפעילות ספורט אינטנסיבית, חייב לנקוט משנה זהירות בטרם יעמיס על עצמו משימות שספורטאי מקצועי ידע לברור בקפידה ולהתמודד עמם הודות לשנים של בנייה יסודית. "אנשים שבמשך שנים ניהלו אורח חיים ישבני, כזה שבו הספורט היחיד שמוכר להם הוא מה שהם רואים מול המסך, מגלים את עולם הספורט ועוברים מאפס למאה בפרק זמן קצר. אנשים חושבים שתוך שנה של אימונים הם יוכלו לרוץ מרתון וזה פשוט לא עובד כך".

וכאן, כמובן, נכנס לתמונה הספורטתרפיסט – בין אם כמתווה דרך לספורטאי כורסה שגילו את נפלאות הפעילות הגופנית, בין אם כגורם משקם לספורטאי חובב שגילה את הצד הכואב של הספורט.

ספורט לכולם

התואר בספורטתרפיה נכנס תחת קטגוריית מקצועות הבריאות, ולא בכדי. "מדובר באפיק טיפולי שלם שמאמץ את הגישה הבסיסית של נפש בריאה בגוף בריא, מתוך אמונה שפעילות ספורטיבית משפרת את איכות החיים בכל גיל ובכל מצב", אומרת ד"ר בין.

צריך לדעת איך לעבוד גם עם הספורטאים המבוגרים | צילום: pixabay

ואמנם, לימודי הספורטתרפיה עוסקים גם בהנגשת עולם הפעילות הגופנית לאוכלוסיות מתקשות: קשישים, ילדים בעלי צרכים מיוחדים, נכים ועוד. "מבחינתי, יש כאן אמירה חברתית מאוד משמעותית", אומרת ד"ר בין, "הכשרת מטפלים שיאפשרו לאוכלוסיות שלמות לעסוק בספורט ולשפר את איכות חייהם, זה דבר סופר חשוב. אני רואה את הדרישה שיש בשטח לספורט טיפולי רק שכיום אין מי שירים את הכפפה ויישם את זה למעשים. אנחנו מאמינים כי החוג לתואר ראשון בספורטתרפיה ייתן מענה לצורך הזה ויסייע לשיפור רמת הבריאות באוכלוסיה".

כתבת תוכן שיווקי




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • פיזיותרפיסט בתחום הספורט הגיב:

    אתם עושים צחוק, נכון? מתואר פה מה שפיזיותרפיסטים עושים כבר שנים. למכללה בקרית אונו לא אישרו לפתוח חוג לפיזיותרפיה, אז התחפשו למשהו אחר, אותה הגברת בשינוי אדרת. זה אפילו לא מקצוע מוכר או מוסמך ברישוי מטעם משרד הבריאות, בניגוד לפיזיותרפיה, מה שאומר שאין פיקוח על מה שלומדים ומה מותר או אסור לעשות במסגרת הטיפול. רעש וצילצולים.

  • פיזיותרפיסט הגיב:

    אשמח לדעת מה שונה תפקיד הספורתרפיסט כפי שתארתם לתפקיד הפיזיותרפיסט? גם פיזיותרםיסטים משקמים בתחום הסםורט ובטח ובטח מטפלים (בין היתר באמצעות פעילות גופנית) באוכלוסיות מתקשות (במילים שלכם)

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג