מהי הבעיה שעלולה לגרום לכך שלא תוכלו לרוץ?

אחת הבעיות המטרידות והכואבות שגורמות לרצים רבים להדיר רגליהם מעולם הריצה היא השפשפת, מדוע היא נגרמת ומה אפשר לעשות כדי למנוע אותה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה בקבוצה
צילום: thinkstock

כולנו מכירים את תחושת התעלות הרוח הנלווית לפעילות ספורטיבית. שחרור האנדורפינים במוח, יחד עם הסיפוק שבביצוע פעילות ספורטיבית, גורם לנו לתחושות חיוביות שגובלות באופוריה, למרות, או אולי בגלל, שאנו לוקחים את הגוף לקצה. יחד עם זאת, יכולות להופיע בריצה, רכיבה או כל ספורט אחר, בעיות קטנות שפוגעות בריכוז ובהנאה שלנו ומשבשות את ביצוע הפעילות. אחת מהבעיות הללו היא שפשפת או בשמה האחר – חככת, בעיה המופיעה באזורים שונים בגוף כתוצאה מחזרות רבות על תנועה וחיכוך חוזר של העור.

איך לא נותנים למתח הנפשי להשפיע על הגיל הפיזיולוגי?

החיכוך יכול להיות של העור בעצמו או שפשוף בבגד | צילום: thinkstock

מה היא שפשפת?

שפשפת נוצרת כתוצאה מחיכוך של העור, בעיקר באזורים שונים בהם יש קפלי עור. החיכוך יכול להיות של העור בעצמו או שפשוף בבגד או נעליים שאינם מתאימים לפעילות. האזורים המועדים להתפתחות שפשפת הם המפשעות, קפלי החזה, בקרב נשים, וקפלי בית השחי או הבטן בקרב אלו הסובלים מעודף משקל. אזורים נוספים העלולים לסבול מחיכוך הם אזור הרגליים, בדגש על הירכיים ואזור הפטמות. באלו האחרונים החיכוך הוא בעיקר בבד של החולצה או המכנסיים. בשנים האחרונות נכנסו לשימוש בדים סינטטיים "נושמים", למרות התועלת של בדים אלו בנידוף זיעה, הם עלולים דווקא לגרום לחיכוך גדול יותר במקרים מסוימים.

כתבות נוספות בנושא
מה הן 5 הפציעות הנפוצות אצל רצי מרתון וכיצד אפשר למנוע אותן
10 פציעות ספורט שאתם חייבים להכיר
10 טעויות שרוכבים מתחילים לא יודעים שהם עושים

השפשפת מתפתחת לפטרייה

במקרים רבים, התוצאה של החיכוך וצריבת העור, יחד עם זיעה ולחות בגלל קפלי העור, מהווה כר פורה להתפתחות של פטרייה בעור. במקרים אלה גם הפסקת הפעילות והימנעות מחיכוך לא יסייעו במיגור מלא של הבעיה שתמשיך לשגשג בצורה של פטרייה. הסיכון לפטרייה עולה והיכולת של הגוף להתגונן מפני זיהום פטרייתי יורדת במקרים של בעיות במערכת החיסונית, נטילת טיפולים אנטיביוטיים חזקים וכן האלה.

רגע לפני שפונים לרופא

גם במקרים בהם השפשפת התפתחה לזיהום פטרייתי, אין הכרח לרוץ לרופא בשלב ראשון. כצעד ראשון, רצוי למנוע את החיכוך ואת החמרת המצב באמצעות התאמה של בגדים, לדוגמה, חולצה צמודה יותר שתמנע חיכוך של הבד בפטמות בכל תנועה, תחתונים מכותנה ועם גומי שאינו הדוק באזור המפשעות, מעבר לריצה במכנסיים קצרים יותר שימנעו חיכוך באזור הרגליים. מריחה של תכשירים מונעי חיכוך ומשחות במרקם סמיך (פסטה) שיאפשרו מניעה של החיכוך בטרם הפעילות וכן הלאה.

ריצה, גבר רץ על דשא

שפשפת נוצרת כתוצאה מחיכוך של העור | צילום: thinkstock

בשלב השני של הטיפול רצוי להשתמש בתכשירים לטיפול בזיהום הפטרייתי עצמו המגיעים בצורה של משחה או טלק. במקרים קלים במיוחד טלק אנטי-פטרייתי כגון פונגימון או אונדציל עשוי לסייע. השימוש בטלקים מתבצע לאחר המקלחת ונדרש להיזהר משאיפת האבקה לדרכי הנשימה. במקביל או במקום, ניתן להשתמש גם בתכשירים ללא מרשם דוגמת אגיסטן פסטה, הכולל חומר פעיל אנטי-פטרייתי שמרפא את הפטרייה ובמקביל מאפשר הקלה באמצעות יצירת חיץ ומניעת החיכוך של האזור הבעייתי בשל המרקם המשחתי הסמיך שלו.

כיצד ניתן למנוע?

חשוב לציין כי מי שסובל באופן כרוני מבעיות אלו, יוכל להשתמש למניעה באותם תכשירים היות ואינם גוררים תופעות לוואי ופטריות אינן "מתרגלות" לטיפולים שניתנים בתכיפות רבה ואינן מפתחות עמידות כנגדם. דבר חשוב נוסף שימנע פטריות הוא הקפדה על ניקיון ורחצה של האזורים המיוזעים מיד לאחר פעילות וייבוש יסודי של אזורים אלה מיד לאחר המקלחת. במקרים בהן השפשפת ממשיכה לפרק זמן של מעל שבועיים, או שלא מורגשת הקלה לאחר מספר ימי טיפול ומניעת חיכוך או שמופיעות תופעות כגון מוגלה, עליית חום גוף, התפשטות השפשפת וכדומה, רצוי לפנות לרופא לבירור וקבלת טיפול.


ד"ר רון יניב | מומחה לרפואת עור ומין, ורפואה אסתטית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מיכאל הגיב:

    נראה לי שהרופא מעולם לא ניסה באמת לרוץ ובטוח שלא עם קצת עודף משקל…
    לרוץ עם מכנסיים קצרים יותר רק יחמיר את השפשפת למי שהרגליים מתחככות.
    פתרון הקסם לכל שפשות הירכיים הוא לרוץ עם טייטס ריצה – איפשר לי (בתור מי שסבל משפשפות) לרוץ או לטייל יום ארוך מבלי שבריר של שפשפת.

  • מיכאל הגיב:

    אההה….לקח לי רגע – "מוגש באדיבות פריגו" שהיא במקרה יצרנית אגיסטן שמוזכר בכתבה 🙂

  • רועי הגיב:

    הכי פשוט- למרוח וזלין איפה שצריך ופלסטרים על הפטמות!

  • אילן הגיב:

    טייטס+ בודי גלייד פתרו לגמרי את הבעיה!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג