מהי בדיקת המאמץ שתחזה האם תמותו מוקדם?

מחקר מעניין שמגיע מספרד והוצג בכנס של איגוד הקרדיולוגים באירופה, מצא שסיכוייהם של אנשים עם מחלת לב-כלילית או חשד למחלה כזו לחיות יותר, קשור ליכולת המאמץ שלהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אימון מדרגות
אימון מדרגות

מחקר חדש שפרסמה קבוצת מדענים ספרדים והוצג בתחילת דצמבר בכנס של איגוד הקרדיולוגים באירופה, מצביע על חשיבות הכושר האירובי ורומז שבמקרים מסוימים יכולת אירובית טובה מאריכה חיים. במחקר הזה נבדקו 12,165 אנשים בגילאי 18-91 שיש אצלם חשד או שהם חולים במחלת לב-כלילית. לפי "ויקיפדיה", מחלת לב כלילית היא גורם המוות המוביל בעולם עם כ-15 אחוז ממקרי המוות בעולם. בנוסף, 10-15 אחוז מבין החולים במחלת לב-כלילית ייפגעו מאירועי לב חוזרים כל שנה למרות הטיפולים.

מטפסים קומות בפחות מדקה מבלי לעצור? מצבכם טוב | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא
מחקר מעלה שאלות לגבי בדיקות סקירה לבביות לספורטאים צעירים
פעילות גופנית לאורך זמן תהפוך אתכם לצעירים ב-30 שנה
ספורט סבולת מאט את ההזדקנות, אימוני כוח לא

כל המשתתפים במחקר עברו בדיקת אקו-לב במאמץ על מסילה, כשהמטרה היתה שיצעדו או ירוצו עד שלא יוכלו יותר. את התוצאות של כל אחד חישבו החוקרים לפי יחידות להערכת עוצמת מאמץ (MET) שבהן מחשבים כמה חמצן אנחנו צורכים ככל שאנו מתאמצים. למשל יחידה אחת של MET שוות ערך לישיבה על כיסא, ושש יחידות כאלה ומעלה שוות לפעילויות מאומצות כמו למשל ריצה או רכיבה.

כדי להשיג ביצועים טובים בבדיקת האקו-לב במאמץ, המשתתפים היו צריכים להגיע ל-10 יחידות MET, שהן שוות ערך לטיפוס מהיר של 3-4 קומות במדרגות ללא עצירה או להגעה לקצב של כ-5:45 דקות לקילומטר בריצה. ד"ר חסוס פטיירו ואסקז שערך את המחקר הוסיף: "4 קומות של מדרגות שוות ערך למרחק של 20 מטרים עם שיפוע של 30 עד 35 מעלות. לכן, מי שמצליח לטפס 4 קומות בזמן של 45 עד 55 שניות יוכל להגיע ל-10 יחידות MET". אחרי בדיקות האקו-לב במאמץ, החוקרים חילקו את המשתתפים לשתי קבוצות: אלה שהשיגו 10 יחידות MET או יותר מזה הוגדרו כ"בעלי תפקוד פונקציונלי טוב" והשאר הוגדרו בעלי "תפקוד פונקציונלי לקוי".

לאחר חמש שנים החוקרים בדקו מה קרה לכל המשתתפים. הם מצאו שאותם אנשים שהיו שייכים לקבוצת ה"תפקוד פונקציונלי לקוי", היו יותר סיכויים למות ממחלת לב, סרטן או מחלות אחרות. למעשה, אנשים בקבוצה הזאת פיתחו סיכוי גבוה פי 3 למות ממחלת לב ופי 2 למות מסרטן, בפרק זמן של 5 שנים.

"התוצאות של המחקר שלנו מוסיפות ליתרונות הגדולים של להיות בכושר שכולם מכירים. לפעילות גופנית יש השפעה חיובית גדולה על לחץ הדם ועל השומנים ולכן גם על המערכת הקארדיו-ווסקולארית. כמו כן היא מפחיתה התלקחות דלקות. וזה משהו חשוב, מכיוון שהתלקחות דלקות ידועה כאחת התופעות המלוות בכמה מסוגי הסרטן ומחלות הלב".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג