מדוע הפך החומוס לתזונה המועדפת על ספורטאים?

הוא נחשב ליהלום תזונתי אך מהן הצורות השונות להכנתו של חומוס הגרגירים ואיך הכי בריא לצרוך אותו? אבל הכי חשוב לדעת מהן התועלות התזונתיות שיש לו והאם הוא יכול להיות תחליף לבשר, ויש גם מתכון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

החומוס הגיע נולד כאן במזרח התיכון, כאשר העדות הראשונה לצריכתו היא מלפני 7,000 שנה, ועיבודו הראשון היה כ- 3,000 שנה לפנה"ס. עיבודו החל באגן הים התיכון ומשם הגיע להודו ולאתיופיה. גידול החומוס היה נפוץ בעיקר במצרים הקדומה, ובקרב היוונים והרומאים. כיום היצרנים המסחריים העיקריים של החומוס הם הודו, פקיסטן, טורקיה, אתיופיה, ומקסיקו, וניתן למצוא זנים שונים שלו ובמגוון סוגים, מגרגירי חומוס ועד ממרחים ומאכלים שונים כמו הפלאפל המסורתי.

הסיבים שבחומוס טובים יותר לאיזון רמות השומנים בדם

עוד כתבות תזונה בשוונג
טעויות תזונה גדולות לאחר אימון או פעילות ספורטיבית
טיפים לתזונה במהלך רכיבה על אופניים
תזונה לקראת מרוץ 10 ק"מ

הנה 6 תועלות תזונתיות שיש לחומוס:

1. תחושת שובע מהירה ופחות צריכה של מזון מעובד: במחקרים חדשים שנערכו לאחרונה נמצא, כי משתתפים שצרכו יותר חומוס בדיאטה היו שבעים יותר, פחות נשנשו בין הארוחות וצרכו פחות מזון מעובד. והצריכה הקלוריות היומית הייתה נמוכה יותר מאלו שלא צרכו חומוס כלל.

2. הסיבים שבחומוס טובים יותר לאיזון רמות השומנים בדם: במחקר שנערך לאחרונה שתי קבוצות של משתתפים קיבלו 28 גרם סיבים ליום. אך, שתי הקבוצות היו שונות מבחינת מקורות המזון שלהן לסיבים. קבוצה אחת קיבלה בעיקר סיבים תזונתיים שמקורם מחומוס ואילו הקבוצה השנייה קיבלה סיבים תזונתיים ממקורות שונים לגמרי. תוצאות המחקר הראו, לקבוצה שצרכה סיבים שמקורם העיקרי היה מחומוס חל שיפור רב יותר ברמות השומנים, בסך הכולסטרול, והכולסטרול הרע (LDL) בדם.

3. איזון רמות הסוכר בדם, בצריכה קטנה ובפרק זמן קצר: מסתבר, כי אנו יכולים להשיג את יתרונותיו הבריאותיים גם כאשר אנו אוכלים כמות קטנה שלו ולתקופת זמן קצרה. מחקר שבדק את השפעת צריכת החומוס על איזון רמות הסוכר בדם הראה, כי הספיק שבוע אחד בלבד כדי לשפר את רמות הסוכר והאינסולין בדם. ויותר מכל, כמות קטנה של שליש כוס חומוס ליום הביאה לידי שיפור ברמות הסוכר בדם. הסברה היא, כי השיפור ברמות הסוכר בדם קשור ישירות לשיפור תפקוד מערכת העיכול, תודות לתכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים המצויה בחומוס. למרות שהמחקרים הראו שיפור כבר בצריכת כמות קטנה, מומלץ לצרוך כ-1 כוס ליום וליהנות מיתרונותיו.

מאזן את רמות הסוכר בדם | צילום: PIXABAY

4. צריכת החומוס עשויה להפחית את הסיכון למחלות במעי הגס: בין 65-75% מהסיבים המצויים בחומוס הם סיבים בלתי מסיסים, שאינם מתעכלים עד לחלק האחרון של המעי הגס. במעי הגס ישנם חיידקים, המפרקים את הסיבים התזונתיים לחומצות שומן קצרות שרשרת מסוג SCFAs, המהווים מקור אנרגיה לתאי המעי הגס, כאשר חומצה בוטירית היא המקור המועדף של אנרגיה עבור תאים רירית המעי הגס שלנו. כך הסיבים התזונתיים מסייעים בשמירה על התאים במעי הגס ובמניעת מוות תאי. דבר העלול לעזור ולהפחית את הסיכון לבעיות במעי הגס, כולל הפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס.

5. מכילים נוגדי חמצון התורמים לבריאות: מרכיבי החומוס כוללים נוגדי חמצון מרוכזים כגון, פלבנואידים, קוורצין, חומצה פנולית, חומצה כלורוגנית, חומצה קופאית, חומצה וניל, וכמויות משמעותיות של אנתוציאנינים. כוס אחת של גרגירי חומוס יכולה לספק כמעט 85% מההמלצה לצריכה היומית של נוגדי החמצון. נוגדי החמצון מסייעים בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, כך שמחקרים לאחרונה מראים, כי לחומוס ישנו חלק חשוב בהפחתת סיכון זה.

6. צריכתו מקטינה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם: מחקרים אפידמיולוגיים מראים, כי השילוב הייחודי של הסיבים המסיסים (הקיימים בשליש מכמות הסיבים בחומוס) יחד עם נוגדי החמצון מסייעים בהגנה ובשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, ומפחיתים את הסיכון למחלות לב כליליות.

איך הכי בריא לצרוך אותו?

לקטניית החומוס טעם אגוזי טעים ומרקם קטיפתי, והיא מספקת מקור לחלבון ועמילן וניתן ליהנות ממנה כל ימות השנה אם בצורה המיובשת ואם במשומרת. ניתן למצוא חומוס בעיקר במדינות מזרח תיכוניות ובמאכלים שונים כמו פלאפל, ממרח חומוס, ומנות עם קארי (בסגנון הודי).

גרגירי החומוס מכילים מעט מאוד שומן ומהווים קטנית העשירה בחלבון, סיבים תזונתיים ויטמינים ומינרלים כמו חומצה פולית, סידן וברזל. השילוב של תכולת החלבון והסיבים התזונתיים הרבה תורמת לתחושת שובע ומסייעת בהפחתת הצריכה הקלורית היומית. לעומת זאת, ממרחי החומוס הקנויים מכילים חומוס מעובד ומכילים תכולת שומן גבוהה של 15-20% שומן, ולכן פחות מומלצים. הדרך הבריאה ביותר לצרוך אותו היא כגרגירי חומוס מבושלים בתבשילים שונים. ניתן להוסיף אותו לתבשילי קדרה מרקים או דגים, למנות בסגנון הודי כמו תבשילי קארי שונים, להוסיף אותו לסוגי סלטים שונים, וכפלאפל אפוי בהכנה ביתית.

הדרך הבריאה ביותר לבשל חומוס היא בבישול בסיר לחץ. מוסיפים 3 כוסות מים עבור כל כוס של גרגרי חומוס יבשים, כאשר המים צריכים לכסות 1-2 ס"מ מעל החלק העליון של החומוס. מביאים אותו לרתיחה, ולאחר מכן מבשלים על אש נמוכה עם מכסה שמכסה חלקית את הסיר. אם נוצר קצף במשך הבישול, מומלץ להסירו תוך כדי הבישול. לרוב לוקח בין שעה לשעה וחצי עד שהחומוס מתרכך. אם החומוס עדיין קשה, מומלץ להוסיף כוס מים חמים, ולהמשיך לבשל עד היותו רך.

החומוס יכול להחליף בשר?

החומוס הינו קטנית, העשיר בחלבון ובשילוב עם צריכת דגנים יכול להוות תחליף צמחי לבשר. שילוב של אורז עם גרגרי חומוס או קינואה וגרגרי חומוס יכול להיות תחליף לבשר.

מתכון לממרח חומוס

רכיבים:
2 כוסות גרגרי חומוס מבושלים
5 כפות שמן זית
2 שיני שום
2 כפות טחינה
1 כף מיץ מלימון טרי סחוט
מלח ים אטלנטי, ופלפל לפי הטעם
190 קלוריות ל-100 גרם

אופן ההכנה:
1. מערבבים בבלנדר את גרגרי החומוס ו-2 כפות שמן הזית, השום, הטחינה ומיץ הלימון.
2. מוסיפים את 3 כפות שמן הזית הנותרות, קצת כל פעם עד ליצירת תערובת אחידה.
3. מוסיפים את המלח והפלפל לפי הטעם ומערבבים.


ליטל פינגרץ | דיאטנית קלינית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • קננט הגיב:

    שלום ליטל,
    אני את גרגרי החומוס איך שהם לאחר הנבטה או שמוסיף כעוס גרגרי חומוס מונבטים לשייק פירות, האם הצריכה הזו פחות עדיפה על פני הבישול כפי שמצויין בכתבה שלך?
    תודה מראש

  • אור הגיב:

    לדעתי חשוב בכתבה להדגיש את הפער העצום בערכים התזונתיים בין חומוס ביתי שאתה מכין לבד אל מול חומוס בקופסא שקונים בסופר שמלא בשמן, תוספי טעם וריח ועוד ועוד

  • יעקב הגיב:

    בכל מקרה החומוס טעים ובריא…..

  • רון הגיב:

    כדאי לזכור שעל החומוס משלמים בדרך כלל בפיתה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג