מדוע אליפות העולם בחצי איש ברזל היתה מפתיעה ולא מפתיעה בעת ובעונה אחת?

איך גוסטב אידן הצליח להפתיע את אליסטר בראונלי שכל כך רצה תואר באליפות העולם בחצי איש ברזל, ולמה שוב אף טריאתלטית לא הצליחה להתקרב לדניאלה ריף?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אז מה היה בתחרות הנשים?

במובנים רבים התחרות של הנשים התנהלה כפי שציפו רבים. באופן לא מפתיע דניאלה ריף ניצחה בפער של כ-4 דקות מהמקום השני כשהיא נותנת הרבה חומר למחשבה למתחרות שלה באליפות העולם באיש ברזל בקונה בעוד חמישה שבועות.

תנאי ים לא אידאליים ושחייה ללא חליפות הניבו זמני שחיה איטיים מהצפוי ונתנו יתרון משמעותי לשחייניות הטובות. לוסי צ'ארלס, השחיינית הטובה בסבב, פתחה את השחייה כרגיל בסערה, כשהולי לורנס מנסה לעשות עליה דרפטינג. כבר אחרי כ-200 מ' לורנס הבינה שהקצב הזה לא הגיוני בשבילה וירדה אחורה לדבוקה הרודפת. בסיום השחייה צ'ארלס הצליחה לפתוח פער של כדקה על הדבוקה אחריה, אבל כבר בחילוף הראשון לורנס קיזזה 20 שנ' מהפער, מה שהשאיר את צ'ארלס עם פער של פחות מ-40 שנ' ביציאה לרכיבה.

כל כך דומיננטית ועדיין ממשיכה להעלות את הרף. דניאלה ריף | Jürgen Matern

עוד כתבות טריאתלון
האם דניאלה ריף היא אשת הברזל הטובה בהיסטוריה?
המסע המטלטל של סוניה אריאלי לאליפות העולם בחצי איש ברזל
גוסטב אידן ודניאלה ריף הם אלופי העולם בחצי איש ברזל

מסלול הרכיבה התחיל ב-10 ק"מ שטוחים שאחריהם עלייה ארוכה. הציפייה היתה שרוב המתחרות ינצלו זאת כדי להתאושש מהשחייה ו"להיכנס לקצב" ויתחילו לתקוף רק בתחילת העלייה. אלא שריף חשבה אחרת וכבר ב-10 ק"מ הראשונים עלתה ממקום 11 למקום השני כשהיא מקזזת את רוב הפער שצ'ארלס פתחה עליה בשחייה.

בתחילת העלייה ראינו את לורנס מנסה לגרום לכל הבנות לעבוד קשה, כשאפשר היה לראות את המאמץ על הפנים שלה ושל שאר המובילות, אבל לא מצליחה לברוח להן. לקראת סוף העליה אמיליה ווטקינסון הפתיעה את כולן עם פריצה, כשהיא עוקפת את ריף ונותנת את כל מה שהיה לה בידיעה שבירידות היא כנראה לא תצליח לעמוד עם הרוכבות הטובות. ווטקינסון מתאמנת עם ברט סטון, שהוא גם המאמן של ריף, והיא מכירה את היכולות של ריף, שבינתיים ישבה במקום השני כחצי דקה מאחוריה ושמרה כוחות להמשך בלי להשתולל.

מהרגע שהתחילה הירידה ריף תקפה ותוך זמן לא רב כבר פתחה פער של מעל דקה על לורנס ואימוג'ן סימונס שניסו לרדוף אחריה. בירידות הטכניות ניתן היה לראות בבירור שריף עולה על שאר המתחרות, לא רק ביכולות הטיפוס שלה שכבר הוכיחה בעבר, אלא גם בשליטה באופניים. היא עבדה בצורה מרשימה בירידות ובסיבובים ועד סוף הרכיבה כבר פתחה פער של מעל ל 2:30 דק'.

ריף יצאה לריצה בקצב מהיר אבל נוח, כזה שידעה שהיא מסוגלת להחזיק כל הריצה. לורנס, שהאמינה שביום נתון היא מסוגלת לנצח את ריף (והיא אחת היחידות שעשו זאת) יצאה משטח ההחלפה בקצב מהיר מריף בניסיון לסגור את הפער ולהפעיל עליה לחץ. היא הצליחה לצמצם פערים אבל סביב נקודת האמצע כבר הבינה שהיא לא מסוגלת להחזיק את הקצב הזה ומשם רק ניסתה לשמור על המקום השני. ריף לא נלחצה בשום שלב כשהיא יודעת שבמקרה הצורך היא מסוגלת להגביר.

לורנס סיימה שנייה כשאת הפודיום סגרה אימוג'ין סימונס משוויץ. סימונס שעסוקה בהכנות לקונה היתה מופתעת ושמחה על התוצאה. צ'לסי סודרו סיימה רביעית עם חצי מרתון של 1:17:56 שע' אחרי שהתחילה את הריצה במקום ה-8 ובפיגור של מעל 6 דק' מהפודיום, והצליחה לסיים במרחק של פחות מ-3 דק' מהמקום השלישי.

צ'ארלס, שסיימה את הרכיבה עם לורנס וסימונס, קיבלה עונש של 5 דק' על דרפטינג, שלמעשה סגר את הסיכוי שלה לעמוד על הפודיום. בתנאים כאלו של עלייה קשה לדעת כמה פער היא באמת שמרה מהרוכבת לפניה וכמה יתרון זה נתן לה אם בכלל, אבל אלו החוקים. לשמחתה הפער לדבוקה הבאה היה מספיק גדול, כך שהיא לא הפסידה הרבה מקומות בזמן שחיכתה באוהל הענישה ויצאה לריצה במקום החמישי, עליו שמרה עם חצי מרתון של 1:20 שע'. למרות האכזבה מהענישה והמיקום הסופי היא יכולה להיות מרוצה לאור העובדה שאם מורידים מהזמן הכולל שלה 5 דק' היא כנראה היתה נלחמת עם לורנס על המקום השני.

אלי סלטהאוז האוסטרלית שהגיעה לתחרות עם ציפיות גבוהות יצאה לרכיבה במקום השלישי אחרי לורנס וצ'ארלס. מתחילת הרכיבה היא חוותה בעיות עם ההילוכים ומצאה את עצמה עם בעיות לעבור להילוכים קלים שמתאימים לעלייה. לבסוף היא נעצרה והמתינה לעזרה של טכנאים על המסלול. כתוצאה מכך היא הפסידה זמן רב וסיימה את הרכיבה במקום 42 מתוך 43. היא המשיכה לריצה בידיעה שתחרות טובה כבר לא תצא לה מזה אבל למרות הכל היא לא ויתרה וסיימה במקום ה-38 עם הריצה החמישית הכי מהירה בין הנשים תוך כדי שיפור השיא האישי שלה בריצה בחצי איש ברזל.

כ-200 מ' לסיום כשלורנס כבר ידעה שהמקום השני שלה, הגיחה משום מקום סלטהאוז (שרק ירדה לסיבוב ריצה הראשון מתוך 2) ולורנס ראתה את המקום השני נשמט מידיה. בשלב הזה היא היתה תשושה ולא נשארו לה כוחות לספרינט סיום עם סלטהאוז והיא לא הבינה מאיפה היא הגיעה ואיך אף אחד לא אמר לה שסלטהאוז סוגרת עליה את הפער. לשמחתה היא ראתה את סלטהאוז ממשיכה לסיבוב הראשון כשלורנס המשיכה לסיום.

ווטקינסון סיימה את הרכיבה במקום הרביעי אבל שילמה על התקיפה בעלייה ודעכה למקום ה-7 בסיום עם הריצה האיטית ביותר בין עשר הראשונות. את העשירייה סגרה שרה סוונסק משבדיה עם הריצה המהירה מכולן. שרה היא אפילו לא טריאתלטית במשרה מלאה כשהיא מתמרנת בין העבודה שלה כרופאה לבין אימוני הטריאתלון.

לורן גוס שהיתה אמורה להתחרות בניס הודיעה לפני התחרות כי היא לא תתחרה בגלל שהיא נכשלה בבדיקות סמים. בבדיקות שתן נמצאו אצלה בדם שאריות של TSH החומר הפעיל בקנביס. לטענת גוס החומר הגיע ממשחת CBD (שמן קנביס) שבה השתמשה לטיפול בכאב בקרסול והכמויות שם היו גבוהות ממה שצוין על אריזת המוצר. גוס חיה בבולדר קולורודו שם שימוש במריחואנה חוקי. היא קיבלה פסילה של כל התוצאות שלה החל מה-9 ביוני שם נלקחה בדיקת השתן לאחר שסיימה במקום השני בתחרות בארה"ב. בשלב זה קיבלה גוס השעייה של חצי שנה. אחד הספונסרים שלה כבר הודיע כי הוא מבטל את החסות שלה בעקבות המקרה, כשכרגע שאר הספונסרים נשארים אתה. לבסוף היא הגיעה לניס כמעודדת בלבד כשהיא צופה בבן זוגה מתחרה בתחרות הגברים בשבת.

8 נשים מתוך ה-42 שסיימו רצו פחות מ 1:20 שע' למרות רכיבה קשה. זה מה שנדרש כיום בתחרויות הגדולות כדי להתמודד עם הטובות ביותר ולנצח. ריף ניצחה את התחרות בפעם החמישית והשלישית ברציפות, כשאף אחד חוץ ממנה (גבר או אישה) לא ניצח יותר מפעמיים. היא השאירה את כל המתחרות שלה (כולל אלו שרואות את התחרות מרחוק) מודאגות כשהן רואות אותה מנצחת בקלות יחסית גם את האליפות הזאת כשהיא יוצאת מהמים עם הראשונות, רוכבת מהר מכולן ואז מסיימת עם חצי מרתון של 1:18 שע' כשהיא לא נראית מתאמצת במיוחד. עם כמה שריף דומיננטית היא מצליחה להמשיך ולהעלות את הרף והיא נראית מאיימת מתמיד לקראת התחרות החשובה מכולן בעוד 5 שבועות.

ההפתעה בתחרות הגברים

בניגוד לנשים שם ראינו את דניאלה ריף מנצחת שוב, אצל הגברים היתה תחרות צמודה יותר כשלבסוף אליסטר בראונלי הפייבוריט סיים במקום השני שנה שנייה ברציפות. גם השנה ראינו שוב את הנטייה של תחרויות המרחק הבינוני להיות דומות יותר לתחרויות המרחק האולימפי מאשר למרחק המלא. במסלול כזה עם ירידה כל כך ארוכה וטכנית יש יתרון לבלמי דיסק. למיטב ידיעתי טרק וסקוט לא שחררו עדיין דגמים חדשים של אופני נג"ש עם בלמי דיסק ולכן בן קנוט (ספורטאי חסות של טרק) ובראונלי וקינלה (ספורטאי חסות של סקוט) רכבו בלי בלמי דיסק.

פתיחת השחייה האגרסיבית, החשיבות של החילופים, הדבוקות ברכיבה, התקיפות על האופניים במסלול רכיבה מאתגר במיוחד, והירידה הטכנית לאחר מכן שהדגישה את חשיבות השליטה באופניים. בשנה הבאה התחרות עוברת לנובמבר בניו זילנד וגם שם צפוי מסלול הררי. בנוסף, אנו ממשיכים לראות את מגמת ירידת גיל המתחרים (שרואים גם במרחקים הארוכים), כשהגיל הממוצע של 10 הגברים הראשונים היה 29.6 ושל 10 הנשים הראשונות 29.5. לצד כמה שמות בולטים שממשיכים להתחרות ברמות הגבוהות, צעירים מוכשרים נכנסים כל שנה לתחום וממשיכים לדחוף את הרמה כלפי מעלה.

הגיע עם אופני הכביש שלו וגנב את ההצגה. גוסטב אידן | צילום מסך

גוסטב אידן הנורבגי ניצח את התחרות כשהוא מסיים כמעט 3 דק' לפני בראונלי. אידן שיש לו הסכם חסות עם ספשלייזד על אופני כביש בלבד, שזה מה שנדרש כשהפוקוס שלו זה המשחקים האולימפיים, הגיע לתחרות עם אופני הכביש אתם הוא מתחרה בסבב העולמי. בהתחשב בזה שמדובר על מסלול הררי עם הרבה עליות וירידות טכניות ועצם זה שאופני הנג"ש שלו הם פלט משנת 2011 שהוא לא נגע בהם מאז התחרות בבחריין בדצמבר 2018, כנראה שזאת החלטה הגיונית.

המתחרים פתחו את השחייה במהירות שיא כמו בסבב האולימפי כשג'וש אמברג'ר, השחיין המוביל כיום במרחקים הארוכים בראש ובראונלי יושב עליו בדרפטינג. אמברג'ר הוביל את 17 הראשונים לסיים את השחייה בקצב של 1:14 ל 100 מ' כשרוב המועמדים לניצחון בדבוקה הזאת. את הדבוקה השנייה כדקה אחר כך הוביל פטריק לנגה שמשך אתו כמה רוכבים חזקים, כשבין 2 דבוקות אלו אידן שחה לבדו. את הדבוקה השלישית הוביל קינלה כ-3.5 דק' מהמובילים. אידן עשה חילוף מהיר וצמצם את כל הפער למובילים שנפתח בשחייה.

כצפוי בן קנוט ובראונלי תקפו מתחילת הרכיבה וניסו ליצור בריחה ללא הצלחה. לקראת אמצע העלייה בראנולי איבד את הסבלנות וניסה ליצור בריחה משלו. אידן ניצל את העובדה שהוא על אופני כביש ונראה יחסית נינוח בעליות לעומת שאר המתחרים שישבו על אופני הנג"ש. ברגע שהתחילה הירידה רודי ואן ברג ניצל את העובדה שהוא גדל על מסלולים אלו ומכיר אותם מעולה. הוא פרץ קדימה ולקח את ההובלה. בשלב הזה נראה שבראונלי מרוצה מזה שעוד מישהו השתתף אתו בהובלה ונוצרה קבוצת בריחה של ואן ברג, בראונלי ואידן שפתחו פער על שאר המתחרים.

רוב המובילים עבדו קשה, אבל קינלה שגם ככה נשאר מאחור כשסיים את השחייה במקום ה-35 עבד כמו בתחרות איש ברזל לפי וואטים שהוא יודע שהוא מסוגל להחזיק במהלך הרכיבה והתחיל לעבוד ביחד עם ברט ארונאוט, שהיה אלוף העולם בדואתלון וסיים שני בקונה ב-2018. הם עבדו ביחד ברכיבה ואחר כך גם בחלק מהריצה. למרות שהפער של קינלה וארונאוטס מהמובילים צמח עד לכ-6 דק' במהלך הרכיבה, הם הצליחו לשפר מיקום וסיימו את הרכיבה במקומות ה-11 וה-10 כשהם יחסית רעננים לעומת מתחרים אחרים שלא חילקו כוחות נכון ברכיבה.

בראונלי פתח את הריצה מהר ואידן נצמד אליו אבל כבר אחרי כמה ק"מ מתחילים לראות את הסבל על פניו של בראונלי כשאידן נראה נינוח. צריך לזכור שאידן מגיע בכושר שיא אחרי סיומת מוצלחת לעונת הטריאתלונים ושבדצמבר 18 כבר סיים תחרות חצי איש ברזל עם חצי מרתון של 1:07 שע' בדרך לקבוע את התוצאה השנייה הכי מהירה אי פעם למרחק, ככה שקשה להגיד שהוא נופל מבראונלי ביכולת הריצה שלו (אבל לא מתקרב אליו מבחינת הניסיון). בשלב הזה נראה שגם בראונלי התחיל לשלם על האגרסיביות ברכיבה. קינלה וארונאוטס ניצלו את חלוקת הכוחות החכמה שלהם ברכיבה והמשיכו לשפר עמדות במהלך הריצה, כשקינלה סיים את התחרות במקום החמישי המכובד ועם הריצה השנייה הכי מהירה (ושיא אישי עבורו לריצה בחצי איש ברזל) וארונאוטס מקום אחד מתחתיו. בהתחשב בשדה המתחרים החזק, זהו בהחלט הישג מרשים מבחינתם וסימן מעודד לקראת קונה בעוד 5 שבועות.

משלב יחסית מוקדם בריצה התחרות הפכה להיות מי יהיה מסוגל לדעוך פחות ולשמור על המקום. קנוט שהתחיל את הריצה במקום ה-4 סיים את התחרות במקום ה-10 כשלמזלו הריצה הסתיימה לפני שהספיק להפסיד גם מקום זה. בראונלי שילם על האגרסיביות ברכיבה ולמרות שהגיע כפייבוריט סיים תשוש במקום השני. כריסטיאן בלומנפלט שהתחיל את הריצה במקום החמישי ניצל את הדעיכה של קנוט כדי לעלות למקום הרביעי והמכובד. חאבייר גומז סיים תחרות מאכזבת בשבילו במקום ה-7 וסם אפלטון ב-8.

נקודות לציון 

רוב המתחרים מהמרחק הקצר הגיעו שבוע אחרי תחרות סיום הסבב בלוזאן שהוציאה מהם הרבה, רובם ללא הכנה ספציפית לאליפות זאת. השאלה היתה כמה עייפות הם יסחבו אתם. שבועיים לפני לוזאן היתה תחרות סימולציה בטוקיו על המסלול של הטריאתלון במשחקים האולימפיים בשנה הבאה. באותה התחרות איכות המים היתה ירודה כשיום אחר כך התבטלה השחייה בתחרות הפראלימפית מסיבה זאת. כמה מתחרים שהיו שם סיימו בבית חולים כתוצאה מזיהום חיידקי מהמים. אידן סיים רביעי בשתי תחרויות אלו כשבלומנפנט לא סיים את התחרות בטוקיו וניצח בלוזאן. למרות שאידן ובלומנפלט לא סיימו את התחרות בטוקיו בבית חולים, אי אפשר לדעת אם איכות המים הירודה לא השפיעה גם עליהם. שבועיים לפני האליפות בניס בראונלי השתתף בתחרות חצי איש ברזל באירלנד אותה הוא ניצח עם חצי מרתון של 1:11 שע'. קשה לדעת כמה תחרות זאת השפיעה עליו ואם הוא הצליח להתאושש ממנה לגמרי.

האליפות בצרפת הדגישה מאוד את החשיבות של התנהלות שקולה ומאוזנת, כשמספר מתחרים שילמו על הרכיבה האגרסיבית ועל פתיחת ריצה מהירה מדי, ביניהם בראונלי וגומז. המסלול הדגיש את הבדלי הרמות בין המתחרים שחזקים ברכיבה ולמרות שגומז סיים את חצי המרתון ב 1:10 שע' הוא לא הצליח להחזיק עם הראשונים ברכיבה וסיים במקום השביעי בלבד. גם בראונלי סיים מאוכזב כשהוא שוב במקום השני ולא מצליח להיות הבריטי הראשון על ראש הפודיום. קשה לדעת אם המסלול גבה מהם מחיר כבד או שהם פשוט סחבו עייפות, אבל שניהם סיימו פחות טוב מהצפוי.

קינלה כבר הודיע שזאת תהיה אליפות חצי איש הברזל האחרונה שלו ושהוא לא מאמין שהוא יהיה מסוגל להתחרות ברמות האלו בשנה הבאה, חודש אחרי קונה. לעומתו, גומז, אידן ובלומנפלט לא פסלו את האפשרות לחזור בשנה הבאה לסיבוב נוסף אחרי טוקיו 2020 ואולי נראה שמות נוספים שעולים במרחק אחרי ההצלחה של הנורבגים השנה. חשוב להבין שהנורבגים ידועים בנפח האימונים הגדול שלהם, המבוסס על אימונים אירוביים ארוכים, גם כשמדובר במרחק האולימפי, מה שמקל עליהם את העלייה במרחקים. גומז גם אמר בראיון שהוא רוצה לחזור לקונה, אולי אפילו בשנה הבאה אם הוא יספיק להשיג סלוט אחרי המשחקים האולימפיים. זה נראה כמו תרחיש פחות סביר אבל לפי מה שהוא אומר יש סיכוי שנראה שוב את בראונלי מול גומז בקונה ב-2021.

אליסטר בראונלי טריאתלט בריטי

מה שבטוח, תמיד יהיה מעניין לצפות בו. אליסטר בראונלי | צילום: Diego Baravelli

כצפוי, לנגה סיים עם עוד תחרות פושרת ומעניין יהיה לראות אם הוא יצליח, כמו בשנים האחרונות, להפתיע שוב בקונה. קינלה וארונאוטס יכולים להיות מרוצים מהיכולות שלהם בתחרות, אם כי ספק אם זה יספיק מול יאן פרודנו בשיא הכושר בעוד 5 שבועות, במיוחד שאם התחרות בקונה תסתיים לשביעות רצונו זאת כנראה תהיה תחרות הפרישה שלו. כנראה שהמתכון של בראונלי לניצחון במרחקים הקצרים לא עובד לו עדיין במרחק הארוך, או שהוא פשוט מתחיל לשלם על כל כך הרבה שנים שהוא דוחף את הגוף לקצה. האגרסיביות שהוא מביא אתו הופכת כל תחרות שלו למעניינת לצפייה, אבל אם הוא יתנהל ככה גם בקונה הוא עלול לשלם מחיר כבד, במיוחד שהוא לא אוהב להתחרות בחום ובלחות.

האחרון שהצליח לנצח בניסיון הראשון שלו בקונה היה לוק ואן לירדה ב-1996 וספק גדול אם נראה גם את בראונלי מצליח לעשות דבר כזה. מצד שני, אם יש מישהו שלא מעניין אותו מוסכמות וסטטיסטיקה ושלא מפחד מכלום, הרי זה בראונלי שירצה לקבע את עצמו כטריאתלט הגדול בכל הזמנים.

להרשמה לישראמן לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג