לקראת מרתון תל אביב – כל מה שרצית לדעת על טיפול בפציעות אורתופדיות

כאב אורתופדי הינו סוג של כאב המופיע ברקמות חיבור-בעצמות, בסחוסים, ברצועות ובשרירים (כולל גידים שהם חלקו של השריר המתחבר לעצם). כאב זה שונה במהותו מכאב אורגני, הקשור לאיברים פנימיים, כמו כאב בטן, כאב ראש וכדומה. המאפיין את הכאב האורתופדי הוא היסוד המכאני של רקמות החיבור ותפקידן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כאב אורתופדי הינו סוג של כאב המופיע ברקמות חיבור-בעצמות, בסחוסים, ברצועות ובשרירים (כולל גידים שהם חלקו של השריר המתחבר לעצם). כאב זה שונה במהותו מכאב אורגני, הקשור לאיברים פנימיים, כמו כאב בטן, כאב ראש וכדומה. המאפיין את הכאב האורתופדי הוא היסוד המכאני של רקמות החיבור ותפקידן

מאת:ד"ר נמרוד לירם

בתקופה שבה אנו מתאמנים באינטנסיביות לקראת מרוץ חשוב, חשוב להבין ולהכיר את הפציעות האורתופדיות הנפוצות על מנת לאפשר טיפול מהיר וחזרה לפעילות בהקדם.

כדי לסייע בזיהוי הפציעה, הכאב המלווה לה, הטיפול וההחלמה המתאימים, מסביר ד"ר נמרוד לירם, כירופרקטור ומומחה לשיקום עמוד שדרה, על פציעות אורתופדיות נפוצות.

פציעות הקשורות לעצמות
העצמות הן בסיס השלד הבנויות מסיבי חלבון וסידן. כאבים אורתופדיים בעצמות עלולים להתרחש במקרים בהם קליפת העצם נפגעת והקרום הדק המצפה את העצם (פֶּרִיאוֹסְטִיוּם) ניזוק. זהו המקרה בשברים, סדקים, שברי מאמץ ומקרים חמורים יותר בסוגי גידולים מסוימים. פגיעה ברקמת העצם מלווה בכאב עז ומחוללת על-פי רוב בצקת ונפיחות סביבה.

במקרים אלו, יש צורך באבחון הדמייתי בדרך-כלל, הכולל רנטגן או CT, ולעתים אף בהדמיה מורכבת יותר. הטיפול כולל קיבוע במקרים בהם השבר אינו יציב. במקרים מסוימים הקיבוע יעשה בניתוח, אך באופן שכיח נראה קיבוע גבס או תומך מסוג אחר. במקרים אלו, נבסס את הטיפול על טיפול בכאב ובשיקום התפקודי של האזור הפגוע. כשמדובר ברקמת עצם, משך ההחלמה ארוך והשיקום חשוב.


צילום אילוסטרציה: Thinkstock

פציעות הקשורות לסחוסים
הסחוס מהווה כאזור חיץ בין העצמות במפרקי הגוף. באופן מעשי, תנועה בין העצמות מתרחשת בין שני משטחי סחוס הייאליני או יותר. סחוס נוסף הוא הסחוס הסיבי, אותו נמצא בדיסקיות החוליות ובסהרוני הברך. סחוס זה הוא בלם זעזועים ביולוגי ותצורתו צפופה, קשוחה ו"קפיצית". הפגיעה בו נגרמת על-ידי בלאי או שחיקה, או על-ידי חבלה. כאבי סחוס אופייניים בדרך-כלל באזור בו הוא קשור לרקמות חיבור רגישות לכאב, כגון עצם, גיד או רצועה. זאת מאחר שלרוב הסחוס עצמו אין עצבּוב תחושתי הגורם לכאב.

פציעות הקשורות לרצועות
רצועות מחברות בין עצם אחת לאחרת ולכן מגדירות מרחק וגם טווח תנועה בין עצמות (יכולת תנועה בפרקים). פגיעה חבלתית חריפה או מצטברת עלולה לגרום לקרעים ותלישות ברצועות, הגורמים לכאב עז. הסיבה לכך היא ריבוי סיבי העצב התחושתיים בסביבת הרצועות המייצבות את הפרקים, אותם אזורי המפגש בין העצמות. ניתן לומר כי במקרה של חבלה, על פי רוב, יהיה הנזק נרחב גם לסחוס ולגידים, ולא רק לרצועה. עובדה זו מחייבת גישה כלל מערכתית ותובנה מכאנית טובה של מנגנון הפגיעה ויכולתו התפקודית של האזור הפגוע בהשוואה למצב תקין, עם הבנה זו ניתן להתאים את סוג הטיפול.

פציעות הקשורות לשרירים ולגידים
השרירים והגידים מקנים לנו את אפשרות התנועה הדינמית על ידי כך שהם יודעים להתכווץ ולהרפות. פעולה זו בקבוצות שרירים הפועלים יחדיו מניעה את העצמות והפרקים על-פי רצוננו. פגיעות בשרירים עלולות להתבטא בקרעים נרחבים או חלקיים, שטפי-דם תוך שריריים, התכווצות שריר או פגיעה בלוחית המוטורית העצבית המפעילה את סיבי השרירים באופן רצוני. טיפול בחבלות קשות יכלול תפירה כירורגית וקיבוע, אך רוב פגיעות השרירים והגידים זקוקות לטיפול פיזיקלי ושיקום ללא מעורבות המנתח.

פיתוחים טכנולוגיים לטיפול בפציעות אורתופדיות
בחבלות ממוקדות בעיקר בשרירים, גידים ורצועות, מאפשרים פיתוחי הטכנולוגיה היום לטפל בכמה אפשרויות מתקדמות. לדוגמה, טיפול באמצעות טכנולוגיית הלייזר הרך מתאים מאד לזירוז תהליכי החלמה של פגיעות ממוקדות בגידים ורצועות, ואף בשברי מאמץ ופגיעות סחוס דלקתיות. דוגמה לטיפול מסוג זה הוא מכשיר הבי- קיור לייזר שמשמש גם לטיפול אישי ביתי. טכנולוגיה נוספת היא טיפול באמצעות אולטרה-סאונד, טכנולוגיה שהתפתחה מאוד ונותנת היום מענה רב אפשרויות לנטרול כאב, החלמה ושיקום. דוגמה לטיפול מסוג זה הוא מכשיר הפיינשילד. שילוב של אלה, טכנולוגית זרמים מסוגים שונים (אלקטרו-תרפיה), שדות מגנטיים (pulsed short wave) ומערכי שיקום מתקדמים חשובים ביותר לטיפול בפגיעות ספורט, מאמץ ותאונות. אלה מהווים תמיכה חשובה לניתוחים אורתופדיים וחלופה טובה למערכי שיקום כשניתוח אינו דרוש.

11.2.2013


 ד"ר נמרוד לירם – כירופרקטור ומומחה לשיקום עמוד שדרה במחלקת האורתופדיה בבית החולים הדסה


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג