לקצר את זמן ההחלמה מפציעה

טיפול חדשני של הזרקת פלסמה מועשרת בגורמי גדילה לגופם של ספורטאים פצועים מסייע להחלמה מהירה יותר ומקצר את משך ההשבתה מאימונים ומתחרויות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


טיפול חדשני של הזרקת פלסמה מועשרת בגורמי גדילה לגופם של ספורטאים פצועים מסייע להחלמה מהירה יותר ומקצר את משך ההשבתה מאימונים ומתחרויות

מאת:מולי אפשטיין


פלסמה מועשרת בטסיות דם (PRP – Platelet Rich Plasma) היא אמצעי טיפול חדשני בעולם רפואת הספורט. הטיפול מבוסס על לקיחת דם מן הספורטאי וסירקוזו (פעולת הצנטריפוגה) במהירות גבוהה מאוד. פעולת הסירקוז מפרידה ומרכזת את טסיות הדם המכילות חלבונים וגורמי גדילה המסייעים בתהליכי החלמה עצמית של הרקמה הפגועה. נוזל ובו ריכוז גבוה של טסיות מוזרק אל גופו של הספורטאי וגורם להאצת תהליכי הגדילה של רקמות רכות חדשות ולריפוי הנזק. 


צילום: Andres Rodriguez

"הזרקות PRP אינן מפחיתות את חומרת הפציעה אולם הן מאיצות את תהליכי ההחלמה", אמר ד"ר דיוויד לינטנר, אורתופד מנתח במרכז לרפואת ספורט ביוסטון, טקסס. "אם יש לך ספורטאי שסובל מפציעה בהמסטרינגס (פושטי הירך) ומשך ההחלמה הנדרש הוא שבועיים, זריקה כזו לא תקצר את משך ההחלמה לשבוע. אולם אם מדובר בפציעה שזמן ההחלמה המקובל עבורה נמשך 4 שבועות, יכול מאוד להיות שבאמצעות הזריקות ניתן לקצר את משך ההחלמה לשבוע עד שבועיים", ציין הרופא.
התקווה היא שטיפול פשוט זה, המבוסס על רכיבי ריפוי טבעיים של הגוף, יפחית את הצורך בניתוחים או בהזרקות של קורטיקוסטרואידים כדוגמת קורטיזון. יעילות הטיפול של הזרקות PRP גבוהה כאשר הזריקה ניתנת בתוך 48-24 שעות מרגע הפציעה. הטיפול אינו מצריך אמצעים מיוחדים והוא יכול להיעשות בקליניקה של הרופא המטפל אם יש לו את האמצעים לכך.
"שיטת הטיפול הזו עובדת בקרב ספורטאים שסובלים ממתיחה של רצועות המרפק, מתיחה של גידי השרירים הכופפים במרפק, פציעות של פושטי הירך ובמצבי מתיחה של רצועות הברך, אולם ניתן להשתמש בה במקרים אורתופדיים נוספים", הוסיף ד"ר לינטנר. "הטיפול יעיל במצבים בהם לרקמה יש סיכוי להחלים – והוא בסה"כ מזרז את משך ההחלמה. אם לרקמה אין סיכוי להחלים באופן עצמוני, כמו במקרה של קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך או קרע בגיד של השרירים המסובבים החוצה של הכתף, הזריקות לא תרפאנה את הנזק", ציין הרופא.
"הטיפול נמצא בראשית הדרך ואנו שואפים לשכללו. בעתיד אנו רוצים לנסות ולהשפיע על המרכיבים הכימיים שבטסיות ואולי אף לסנתז אותם בנפרד. כל עוד ניתן להשאיר את הספורטאי מחוץ לחדרי הניתוח, או לקצר את רשימת המוגבלים בקבוצה, יש בכך תרומה מבורכת".

שיטת הטיפול החדשנית נהוגה כיום בעיקר בספורט המקצועני ובאותם מקרים בהם הספורטאי הממוצע מעוניין לקצר את משך ההחלמה שלו.

צילום שער: Amabrao

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

————————————————————————————————————————–


הגבול שבין חוויה לסכנה



האתגר הבא של יצרניות נעלי הריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג