למה ספורטאי צריך מולטי ויטמין?

מדוע חשוב דווקא לספורטאים לצרוך מולטי ויטמין וכיצד תדעו איזה מולטי ויטמין לבחור?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מדוע חשוב דווקא לספורטאים לצרוך מולטי ויטמין וכיצד תדעו איזה מולטי ויטמין לבחור?

מאת:הדר שמאלי


באורך החיים המודרני, קשה מאוד לספק לגוף בדיוק את כל הרכיבים התזונתיים, הויטמינים והמינראלים להם הוא זקוק. ספורטאים רבים חשים פעמים רבות ירידה בביצועים, עייפות, חולשה ואף אנמיה ואינם מצליחים לאזן את גופם רק באמצעות תזונה.



כשהמעמסה על הגוף גדולה יותר, נטילה יומיומית של מולטי ויטמין חשובה יותר
צילומים: thinkstock



תוספי תזונה הינם הדרך הטובה ביותר לספק לגוף את הרכיבים התזונתיים הרבים שאנו לא מקבלים במידה מספקת מהתזונה המודרנית. נטילת תוספי תזונה אינה רק מונעת מחלות ושומרת על הבריאות, אלא גם משפרת באופן משמעותי את איכות החיים ומסייעת בהתמודדות עם כאבים ובעיות נוספות שרבים מאתנו משלימים איתם.

ויטמינים הם רכיבי תזונה חיוניים שאת מרביתם גופינו אינו יודע לייצר ולסנתז בעצמו ולכן הוא זקוק לאספקתם דרך המזון שאנו צורכים.
מקור השם ויטמינים הוא מהמילה הלטינית "ויטה" שפירושה חיים, כך שלמעשה ללא רכיבים אלו – לא נוכל להתקיים.

הויטמינים, כמו גם המינרלים, הם מעין "מפתחות" המאפשרים ביצוע של תהליכים ביוכימיים, כמו: ייצור אנרגיה בגוף, ייצור הורמונים ומתווכים עצביים, ויסות וחילוף החומרים, שמירה על פעילות תקינה של מערכות שונות ועוד. רמות נמוכות של ויטמינים אינן מאפשרות שמירה על בריאות תקינה ואף עלולות לפגוע בתפקוד היומיומי ולגרום להתפתחות מחלות.

גם אם אנו חושבים שתזונתנו טובה, כתוצאה מגורמים שונים אנו לא מקבלים מספיק ויטמינים ומינרלים.
פעמים רבות לסביבה בה אנו נמצאים ולאוכל אותו אנו צורכים ישנה השפעה מזיקה על גופינו:
· ירידה בשכבת האוזון ועלייה ברמת הקרינה
· החמרה בזיהום אויר
· סילוק פסולת רעילה וזיהום מי תהום ומי ים
· שימוש בקוטלי חרקים וחומרי הדברה רעילים
· הוספת אנטיביוטיקה והורמונים למזון של בע”ח

המזון שלנו:
· מזון מתועש, מעובד, מזוקק, צבוע ומשומר
· משקאות קלים ומיצים כוללים בתוכם הרבה סוכר
· אדמה מדולדלת בסידן, מגנזיום, אבץ וסלניום
· פירות וירקות מרוססים
· תוספת כלור למי השתייה ופלואוריד למשחת שיניים
· דלדול מאגרי המינרלים באדמה
· איסוף הפירות / הירקות טרם הבשלתם
· איבוד רכיבי-תזונה באחסון ובשינוע
· ירידה בערך התזונתי במהלך בישול / עיבוד המזון

ומי מאתנו לא אוכל מדי פעם:
· סוכר מזוקק
· שומנים רוויים
· שומן צמחי מוקשה
· מלח
· חומרי-שימור, צבע וטעם מלאכותיים
· אנטיביוטיקה והורמונים במזון מן החי

כל זאת מביא לחסרים תזונתיים ולעלייה ברמת הסטרס הסביבתי והפיזיולוגי. כמובן לא נשכח את הרדיקלים החופשיים – רדיקלים חופשיים הם מולקולות המכילות אלקטרון חופשי בקליפתם החיצונית. מצב זה גורם להם להיות בלתי יציבים ועתירי אנרגיה. כדי להגיע למצב של יציבות, רדיקל חופשי יתרום או "יגנוב" אלקטרון ממולקולה קיימת ובכך יפגע ביעילותה, או יגרום לה להיות רדיקל חופשי וחוזר חלילה. תהליך ההזדקנות מושפע מן היחס שבין רמת ייצור הרדיקלים החופשיים לבין רמת נוגדי החמצון בתא. שינויים באורח החיים ובתזונה ונטילת השלמות תזונה, חיוניים להאטת תהליך ההזדקנות הנגרם מנזקיהם של רדיקלים חופשיים.



שימוש בתוספי תזונה יחודיים יכול לזרז את ההחלמה של הרקמות ולהגביר את תהליך השיקום


חשיבות השימוש בתוספי תזונה לספורטאים

במקרים רבים, עיסוק בפעילות גופנית אינטנסיבית יום יומית, מלווה לא פעם בפציעות ספורט, בעומסים על עצמות השלד, בשחיקת מפרקים, בדלקות ובכאבים בזמן המאמץ והמנוחה. במקרים אלו שימוש בתוספי תזונה יחודיים יכול לזרז את ההחלמה של הרקמות ולהגביר את תהליך השיקום. על כן, לנטילת תוספי תזונה יכולה להיות תרומה רבה לעוסקים בפעילות גופנית.


חשיבות השימוש במולטי ויטמין לספורטאים

נטילת מולטי ויטמין חשובה לכולנו ועל אחת כמה וכמה לעוסקים בפעילות הגופנית.

בעקבות פעילות עצימה נוצרים חסרים תזונתיים עצומים בוויטמינים ומינרלים בגופינו. מחסורים אלו לא רק שיכולים לפגוע במטרה הסופית שלנו בין אם היא תחזוקה שוטפת, פיתוח מסת שריר, הרזייה, שיקום מדלקות או חיטוב הגוף, אלא גם בשיפור הביצועים, שלא לדבר על ההשלכות הבריאותיות כגון עייפות, אנמיה, אוסטאופרוזיס ועוד.

בזמן הפעילות הגופנית אנו מאבדים מלחים (מינרלים) בזיעה. במקביל הגוף שלנו נמצא במצב של סטרס מה שיכול לגרום לאיבוד ויטמינים גדול יותר ולפעילות של רדיקלים חופשיים. נוגדי חמצון יסייעו בשיפור תהליכי הפקת אנרגיה בגוף, האטת תהליך ההזדקנות, שיפור ביצועים ספורטיביים ושיפור בזרימת הדם אל אברי הגוף השונים. בנוסף, בזמן הפעילות יש פירוק של שריר ועל כן חשיבותן של חומצות האמינו, אספקתן הסדירה חיונית לבניית השריר ולשמירה על מסת השריר. כמו כן, צמחי מרפא יסייעו לגוף להתמודד כנגד מחלות ומצבי סטרס, נפשיים ופיזיים. הצמחים משפרים זרימת דם אל אברי הגוף השונים, עוזרים להגברת הערנות ותומכים את תפקודה התקין של מערכת החיסון בהגנה מפני מחלות.


ככל שהמעמסה על הגוף גדולה יותר, כך נטילה יומיומית של מולטי ויטמין חשובה יותר.

מומלץ לדאוג לשלב מולטי ויטמין איכותי ומגוון המשלב רכיבים המסייעים לספיגה משופרת והטמעה ממושכת יותר בגוף.

איך בוחרים מולטי ויטמין טוב לספורטאי?

1. העדיפו מולטי ויטמין הארוז בבקבוק זכוכית, עדיף בגוון כהה על פני אריזת פלסטיק, כך המוצר שומר על טריותו בצורה טובה יותר. תוספים המגיעים באריזות פלסטיק עלולים להתחמצן.
2. העדיפו מולטי ויטמין שהמינונים של רכיביו גבוהים יותר ממינוני ה- RDA. תוכלו לראות את האחוזים על גבי האריזה. RDA מציין את הקצובה היומית המומלצת ומכיל פירוט הקצובה לכל ויטמין ומינרל. קצובה זו נועדה כדי למנוע מחלות חסר ברכיב מסוים אך לא לטפל בבעיה. על מנת לטפל אנו זקוקים למינונים גבוהים יותר.
3. הימנעו ממולטי ויטמין שמכיל ממתיקים מלאכותיים, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.
4. העדיפו מינרלים בקשירה אורגנית. למשל סידן ציטראט, כרום פיקולינט, ברזל ביסיגליסינט וכו'..
5. העדיפו מוצר המכיל בטא קרוטן טבעי על פני ויטמין A.
6. נוגדי חימצון חשובים מאוד לגופנו ועל כן מולטי ויטמין שיכיל, אותם יהיה יעיל יותר (למשל: בטא קרוטן, סלניום ועוד)
7. יש לשים לב שמולטי ויטמין לספורטאים יכיל חומצות אמינו המשמשות כאבני הבניין של רקמת השריר.

נטילת מולטי ויטמין מעניקה לגוף השלמה תזונתית יומיומית עשירה ומאוזנת, תוך הקפדה על מינון אופטימלי לתחזוקה שוטפת של מערכות הגוף השונות, למניעת מחלות תלויות-גיל ולהאטת תהליכי הזדקנות. ההחלטה על נטילת מולטי ויטמין, מקורה בהבנה ובמודעות לחשיבותו ולתרומתו לגופנו ובהכרה כי אנו לוקחים לידנו את האחריות על בריאותנו.

בחסות חברת תוספי התזונה סולגאר, למידע נוסף אודות שילוב תוספי תזונה לעוסקים בספורט באתר סולגאר לייעוץ אישי חינם והתאמת תוספי תזונה לעוסקים בספורט חייגו: 1-800-350-333

תוכן שיווקי
8.5.2014


הדר שמאלי

הכותבת הינה נטורופתית



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג