למה יש לספורטאים בעיות במערכת העיכול?

מסתבר שככל שאנחנו רוצים או רוכבים יותר אנחנו גם חשופים יותר לתופעות כמו גזים, בחילות ושלשולים. יש לא מעט סיבות לכך, כל הפרטים בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריצה, מרתון
Runners at a Marathon thinkstock

לכתבה הראשונה בסדרה: כמה ספורטאי סבולת סובלים מהפרעות במערכת העיכול? | 

כיום, הגורמים לסימפטומים במערכת העיכול אינם מובנים לחלוטין. הסימפטומים קשים למחקר, מאחר שלעתים קרובות הם ספציפיים למרוצים וקשים מאוד לשכפול או הדמיה במעבדה. עם זאת, כמה מחקרי מעבדה ומחקרי שדה מצאו התאמה בין הסימפטומים לצריכה תזונתית וגורמים אחרים. ממחקרים אלה זוהו מספר גורמים אפשריים וגורמים תורמים אשר ניתנים לחלוקה ל-3 קטגוריות כלליות: פיזיולוגיים, מכניים ותזונתיים.

למה יש לספורטאים בעיות במערכת העיכול?

עוד כתבות בנושא 
כמה ספורטאי סבולת סובלים מבעיות במערכת העיכול?
פעילות ספורטיבית והשפעתה על מערכת העיכול 
10 מזונות העל לספורטאים מתחילים ומתקדמים 

גורמים פיזיולוגיים 

הגורמים הפיזיולוגיים לתסמינים במערכת העיכול כוללים זרימת דם מופחתת וחרדה מוגברת (במיוחד לפני תחרות). עם הפעילות הגופנית, זרימת הדם מנותבת אל השרירים הפועלים המקבלים תעדוף וזרימת הדם למעיים יכולה לפחות ב-80%. אספקת דם נמוכה זאת יכולה לפגוע בתפקוד מערכת העיכול בדרגות שונות ויכולה לגרום לסימפטומים שנחווים במערכת העיכול כגון התכווצויות. במקרים חמורים היא יכולה אפילו לגרום לפציעה של המעי הגס כתוצאת מאספקת דם שאיננה מספיקה (קוליטיס איסכמי). למרות שעם האימון, ירידה זו בזרימת הדם הופכת בולטת פחות, אין הוכחות ברורות לכך שאנשים בכושר פחות טוב נוטים יותר לפתח תסמינים כתוצאה של זרימת דם מופחתת אל המעי. לחרדה יש השפעה על הפרשת ההורמונים אשר בתורם יכולים להשפיע על תנועת המעיים, וכתוצאה מכך לספיגה חלקית וצואה נוזלית.

גורמים מכניים 

הסיבות המכניות לבעיות במערכת העיכול קשורות או לטלטולים או ליציבה. דימום במערכת העיכול נפוץ בקרב רצים. ההערכה היא שזו התוצאה של מכניקת הטלטולים מהחבטות החזקות החוזרות ונשנות בקרקע במהלך הריצה שגורמת נזק לקירות המעיים. מעריכים גם שקפיצות חוזרות אלה של הבטן במהלך הריצה תורמות לסימפטומים נוספים בדרכי העיכול התחתונות כגון גזים, שלשולים ובחילות. ההערכות לגבי הופעה של דם סמוי (דם בצואה) לאחר מרוצים נעות מ-8% עד 85% בעיקר בגלל המגוון הרחב של מרחקי מרוצים במחקרים שונים. ככל שהמרחק גדל, כך גדלה השכיחות. השכיחות של שלשול דמי יכולה להגיע עד כ-16% מהרצים כפי שדווח במחקר אחד על הופעת שלשול דמי לפחות פעם אחת אחרי ריצה או מרוץ קשה. הטראומה המכנית שסופגים האיברים הפנימיים מן ההקפצה החוזרת והנשנית בשילוב עם זרימת דם מופחתת למעי (וחסך בחמצן לחלקים מסוימים של המעי) היא כנראה הגורם לדימום. הנוכחות של צואה דמית לאחר אירוע סיבולת מעלה את האפשרות של סיכונים בריאותיים חמורים.

ריצה, מרוצי כביש, נשים, מרוצי נשים צילום: צלמי שוונג

הטלטולים עצמם עלולים לגרום לגזים, שלשולים ובחילות | צילום: צלמי שוונג

גם ליציבה יכולה להיות השפעה על סימפטומים במערכת העיכול. לדוגמה, ברכיבה (במיוחד בתנוחת אירובר), הסימפטומים במערכת העיכול העליונה שכיחים יותר ככל הנראה בשל לחץ מוגבר על הבטן, כתוצאה מתנוחת הרכיבה על האופניים, באופן ספציפי בתנוחה אווירודינמית (נמוכה). "בליעת" אוויר כתוצאת מנשימה מוגברת ושתייה מבקבוקי מים יכולה לגרום לחוסר נוחות קל עד בינוני בבטן.

גורמים תזונתיים 

לתזונה יכולה להיות השפעה חזקה על סימפטומים במערכת העיכול. סיבים, שומנים, חלבונים, ופרוקטוז נקשרו כולם עם עליה בסיכון לפתח סימפטומים במערכת העיכול. התייבשות, אולי כתוצאה של צריכת נוזלים שאינה מספקת, עלולה להחמיר את הסימפטומים. מחקר בבלגיה הדגים קישור בין שיטות תזונה ותלונות על בעיות במערכת העיכול במהלך טריאתלון למרחק חצי איש ברזל. הסבירות לבעיות במערכת העיכול עלתה עם צריכת סיבים, שומן, חלבון, ותמיסות פחמימות מרוכזות במהלך הטריאתלון. משקאות מרוכזים (אוסמולריות >  500 mOsm/L) נראים אחראים במיוחד לחלק מן התלונות המדווחות. (בדרך כלל ניתן למצוא אוסמולריות כזו במשקאות המכילים > 12 גרם ל-100 מ"ל של פחמימות ואלקטרוליטים, רוב משקאות הספורט מכילים כ-6 גרם ל-100 מ"ל). צריכת מוצרי חלב עשויה גם להיות קשורה לבעיות במערכת העיכול. אי סבילות קלה ללקטוז שכיחה למדי ויכולה לגרום לפעילות מעיים מוגברת ושלשולים קלים.

למרות שזוהו גורמי סיכון, עדיין לא ברור מדוע נראה שחלק מהספורטאים בעלי נטייה מוגברת לפתח בעיות במערכת העיכול יותר מאחרים. כדי למזער את הבעיות במערכת העיכול, כל גורמי הסיכון האלה חייבים להילקח בחשבון, ומוצרי חלב, סיבים, הרבה שומן, הרבה חלבון, ויש להימנע מהם ב-24 השעות לפני התחרות ובמהלך התחרות. דיון מפורט יותר באמצעי מניעה יגיע בבלוג הבא.


אסקר ג'וקנדרופ | תזונאי ספורט והעורך הראשי של כתב העת האירופי למדעי ספורט

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג