לכשכש בכלב: האם לבעלי כלבים יש כושר טוב יותר מאחרים?

מדענים מאוניברסיטת ליברפול בדקו עד כמה טיולי הכלבים משפרים את אורח החיים של בעליהם ואפילו גורמים להם לעשות יותר ספורט לבד? לפי המסקנות, אם עדיין לא אימצתם כלב - לכו על זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כלב ובעליו
כלב ובעליו

מסתבר שלבעלי כלבים יש סיכוי גבוה פי  לעמוד בהמלצות העכשוויות הקשורות לפעילות גופנית של בני האדם, כך עולה לפי מחקר חדש בנושא כלבים ופעילות גופנית.

כלב והבעלים שלו

לכלב זה תמיד מצוין, אבל עד כמה זה בריא לנו? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
רוצים לרוץ מרתון ראשון בגיל מאוחר? לפי מחקר חדש זה כדאי 
כמה שכיבות סמיכה אתם עושים? אולי זה יאריך לכם את החיים? 
8 טיפים לריצה עם הכלב שלך 

מהמחקר שנערך בקרב מאות משפחות בבריטניה עולה כי גידול של כלב בבית עלול להשפיע במידה רבה על כמות הפעילות הגופנית של בעליו. מצד שני הוא מעלה שאלות כמו למשל מדוע בעלי כלבים מסוימים לעולם לא מטיילים עם חיות המחמד שלהם או האם אנחנו צריכים לאמץ חיית מחמד כדי שהיא תעודד אותנו לזוז יותר?

רוב מגדלי הכלבים מכירים היטב את פרצי השמחה שלהם בזמן הטיולים על השבילים, המדרכות והמסלולים השונים. מדי פעם צריך להתמודד עם הדיכאון של הכלבים דווקא באמצע העבודה או תוך כדי פעילויות אחרות שבעלי הכלבים נאלצים להפסיק.

מעטים מבעלי הכלבים יהיו מופתעים ממחקרים קודמים שמצאו את הקשר בין בעלות על כלבים להליכה תכופה יותר, אלא שרבים מהמחקרים האלו היו וקטנים והסתמכו בעיקר על זיכרונות של אנשים מהשגרה היומיומית שלהם. הם גם לא בדקו האם הליכה קבועה עם כלב עלולה לבוא במקום פעילות גופנית אחרת מה שאומר שאולי בעלי הכלבים בסופו של דבר לא מתאמנים יותר מאחרים באופן כללי – הם פשוט רגילים לטייל יותר עם הכלבים.

השאלות האלו גרמו לחוקרים מאוניברסיטת ליברפול וממוסדות אחרים לחקור את הנושא לעומק, ולנסות ולעשות את זה בצורה הכי מקיפה עד היום.

אז במסגרת המחקר החדש שפורסם באפריל האחרון, פנו תחילה למשפחות בשכונה באזור ליברפול ושאלו את האנשים לגבי שגרת החיים שלהם ושל חיות המחמד שלהם. החוקרים בחרו להתמקד באנשים מאותה הקהילה, שבה כל הנשאלים חולקים את אותם מסלולי ההליכה, המדרכות, הפארקים וכל הדברים שעלולים להשפיע על הפעילות הגופנית שלהם.

המחקר הזה הגיע ל-700 משתתפים מ-385 משקי בית, מחציתם נשים ורובם בגיל העמידה, אם כי 70 מבין המשתתפים היו ילדים. שליש מהמשתתפים היו בעלי כלבים.

החוקרים ביקשו מכל המשתתפים, כולל הילדים, למלא שאלונים ארוכים שהמטרה שלהם היתה לבדוק כמה באמת הם זזים מדי שבוע? כמה מהמשתתפים קיבלו מכשירים שמדדו בצורה מדויקת את הפעילות שלהם במשך שבוע.

אחרי שעיבדו את הנתונים, הוצגה תמונה ברורה לפיה אנשים שבבעלותם כלבים הלכו הרבה יותר לעומת אנשים שאין בבעלותם כלבים, כך הסבירה ד"ר קרי ווסטגארת' שהיא מרצה ליחסי אנוש ובעלי חיים באוניברסיטת ליברפול שניהלה את המחקר.

לא רק יותר בריא, הרבה יותר בריא | צילום: thinkstock

לפי התוצאות של המחקר שהתבססו על השעונים ועל המכשירים שמדדו את הפעילות, בעלי הכלבים הלכו בכל שבוע כ-300 דקות עם הכלבים שלהם, ומדובר ב-200 דקות נוספות של הליכה לעומת אנשים שהם לא בעלי כלבים. המשמעות היא שבעלי הכלבים הצליחו להשיג יותר מההמלצה העכשווית שמדברת על 150 דקות שבועיות של פעילות גופנית מתונה.

נתון בלתי צפוי במחקר היה שבעלי הכלבים בילו יותר זמן גם בריצה, ברכיבה על אופניים ובאימונים בחדר הכושר -פעילויות שהם ביצעו ללא הכלבים שלהם וזה הצביע על כך שזמן ההליכה שלהם עם הכלבים לא בא על חשבון פעילויות גופניות אחרות.

במחקר הזה גם גילו שלכלבים היתה השפעה גדולה גם על ילדים. מסתבר שילדים במשפחות בעלות כלבים הלכו עם הכלבים שלהם 100 דקות בשבוע יותר מילדים אחרים, ועוד 200 דקות שבועיות הוקדשו למשחקים עם הכלבים – מה שהפך אותם לילדים הרבה יותר פעילים לעומת כאלו במשפחות ללא כלבים.

יחד עם זאת, החוקרים נדהמו לגלות שהיו בעלי כלבים שמעולם לא יצאו לטיולים על הכלבים שלהם ושבדרך כלל היה מדובר בעיקר בנשים שהיו צעירות ובריאות.

לפי ד"ר ווסטגארת', תוצאות המחקר מעידות שבעלי כלבים הם פעילים יותר פיזית לעומת אנשים שאין להם כלבים. אבל המחקר גם הצביע על כך שיש בעלי כלבים שעלולים לשמור על אותו אורח חיים ישבני וזה משהו שהם מתכוונים לחקור. הם עדיין לא מבינים אם הסיבה שאותן נשים לא טיילו עם כלביהן היא בגלל שהן לא חששו מבטיחותם של הכלבים מחוץ לבית או שזה פשוט בגלל שהן לא אוהבות ללכת. ד"ר ווסטגארת' מסבירה שלדברים מהסוג הזה צריך להיות הסבר כדי לקדם את הנושא שכלבים תורמים להגדלת הפעילות הגופנית של בני האדם.

זה רק מחקר תצפיתי, אבל התוצאות שלו מספרות הרבה | צילום: thinkstock

כמובן שמאחר ומדובר במחקר תצפיתי אי אפשר להצביע לקבוע בוודאות שבעלות על כלב הופכת אנשים לפעילים יותר או שבעלי כלבים הם אנשים פעילים יותר. המחקר גם לא הביא בחשבון הבדלים בגזעים, בגדלים, בהתנהגויות של הכלבים, בסוגי הפעילויות או שאל עד כמה הכלבים מנצלים את אותם הבעלים ללכת יותר? במחקרים עתידיים יש כוונה לבחון גם את הנושאים האלו.

ד"ר ווסטגארת' מסכמת ואומרת שהיא לא ממליצה לאף אחד לקנות כלב רק כדי שיספק עבורו את הצרכים לפעילות גופנית. "הכלב הוא לא רק כלי שנועד להפוך אותנו לפעילים יותר מבחינה פיזית, אבל מי שמרגיש שיש לו את הזמן, הרצון והכסף לקחת על עצמו את האחריות של גידול כלב צריך לדעת שבהחלט מדובר בגורם מניע לבצע פעילות גופנית בחוץ".

כתבה מתורגמת מה"ניו-יורק טיימס"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג