לכבוד יום האישה הבינלאומי: חשיבות הפעילות הגופנית לנשים

יותר ויותר מחקרים בארץ ובעולם מצביעים באופן ברור על תרומתה המשמעותית של פעילות גופנית לטיפוח אורח חיים בריא יותר, והוכח שלפעילות גופנית יש חשיבות מכרעת על איכות חיינו בכל גיל ובכל שלב והיא מרכיב חיוני המוביל לחיים שמחים ובריאים יותר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יותר ויותר מחקרים בארץ ובעולם מצביעים באופן ברור על תרומתה המשמעותית של פעילות גופנית לטיפוח אורח חיים בריא יותר, והוכח שלפעילות גופנית יש חשיבות מכרעת על איכות חיינו בכל גיל ובכל שלב והיא מרכיב חיוני המוביל לחיים שמחים ובריאים יותר

מאת:גלית פרי


יום האישה 2010 בשוונג – הנשים אשר עשו היסטוריה

בשנים האחרונות התרבו המחקרים שבדקו את חשיבות הפעילות הגופנית לנשים במהלך כל שלבי חייהן החל מילדות נערות ונשים. התברר כי בנוסף ליתרונות הרבים לכלל האוכלוסייה ישנם יתרונות ייחודים לנשים המבצעות פעילות גופנית סדירה וקבועה. נשים בהבדל מגברים עוברות במהלך חייהן שינויים גופניים הורמונאליים וחשוב לנו לנצל את חלון ההזדמנויות שניתן לנו כבר בגילאים המוקדמים של הילדות ולהתחיל לסגל את הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מחיינו.

לפעילות הגופנית בנשים,החל מגיל הילדות והבגרות ועד לגילאים המבוגרים ישנם יתרונות ייחודים נוספים, וביניהם:אפשרות להעלאת צפיפות העצם בשלבים המוקדמים של חיינו ומכאן האטת ירידתה בגילאים המבוגרים יותר,הקלה על תהליך ההיריון הלידה וההתאוששות לאחר מכן,הפחתת תסמיני גיל המעבר (כגון גלי חום ודיכאון),חיזוק שרירי רצפת האגן, והפחתה בשכיחות סרטן השד.

מניעה והאטת אוסטיאופורוזיס:
בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שהצביעו על השפעה חיובית של פ"ג על צפיפות העצם.פ"ג החל מגיל הילדות תדחה בעתיד את הופעת האוסטיאופניה (ירידה במסת העצם)והאוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר. גיל העשרה הוא קריטי בכל הקשור להתפתחות השרירים ולבניית מסת העצם. לפעילות גופנית השפעה משמעותית על בניית העצם, בעיקר בתקופת ההתבגרות, שכן היא מסייעת להשגת כמות עצם מרבית, כך שבעתיד תקטן הסכנה להידלדלות העצם ולשרירים. פעילות גופנית הכרוכה בנשיאת משקל הגוף ובהפעלת עומסים על השלד תורמת להגדלת מסת העצם ולעלייה בצפיפות העצם אצל מתבגרים. מכאן שחשוב לעודד ילדות ונערות להתחיל ולעסוק בפ"ג שתשפיעה ישירות על צפיפות העצם לכל אורך חייהן ולהמשיך בגיל המבוגר יותר בפעילות גופנית המתרכזת בשיפור שיווי המשקל הקואורדינציה ,בתרגילי גמישות וזריזות וזאת בכדי להפחית את הסיכונים לפגיעה חמורה עקב נפילה –שבגיל הזיקנה גורמת לשברים אוסטיאופורוטיים.

השפעת הפעילות על ההיריון והלידה:
תהליך ההיריון והלידה גורמים לשינוי עצום בגופה של האישה, והרגשתה הגופנית והנפשית שונה מבעבר. פעילות גופנית בתקופה זו תשפר את מצב הרוח שלעיתים מושפע מההיריון ,תקל על העומס הגובר הנובע מתהליך ההיריון ותכין את הגוף ללידה קלה יותר כמו גם את היכולת להתאושש ולחזור למצב גוף קודם. יתרונות נוספים שיש לפעילות הגופנית במהלך ההיריון: פעילות נכונה תביא להקלה בנשיאת עודף המשקל, ובבקרה על העלייה במשקל, תעזור בפיזור לחצים הקיימים על עמוד השדרה, תמנע צבירת נוזלים ובצקות ותקל על הנשימה. ממחקרים רבים עולה שפעילות גופנית בתקופת ההיריון משפרת את תפקוד הגוף ואינה מזיקה לעובר. כמו כן הוכח שפעילות גופנית נכונה יכולה למנוע כאבי גב ודליות (ורידים ברגליים) לשמור על אלסטיות של השרירים כדי שלאחר הלידה יוכלו לחזור במהירות לתפקודם התקין. לפעילות גופנית לאחר הלידה תפקיד חשוב ביותר בריפוי ובהתאוששות מהירה יותר לאחר הלידה מה שמשפיע כמובן על בריאות הגוף והנפש לטווח הארוך.

האימהות משנה כליל את חייה של האישה:
הטיפול בתינוק במשך 24 שעות ביממה הוא דבר מתיש ותובעני במיוחד לנשים שהורגלו באורך חיים עצמאי, וכעת צריכות להתאים את עצמן לסדר יום חדש שכולל מעגל של האכלות, החלפות ואמבטיות וגורם להרבה נשים לעבוד בדפוסי תנועה ויציבה שהגוף אינו מורגל בהם. גם תהליך ההנקה שמעסיק את האישה לאורך כל שעות היממה גורם לעייפות ותשישות. ככל שהכושר הגופני יגדל כך ההתמודדות של האישה עם המשימות תהיה טובה יותר. פעילות גופנית סדירה היא חלק מהותי מאורח חיים בריא ושומרת על תפקוד יעיל של הלב והריאות ושומרת על מערכת השרירים חזקה, גמישה וחסינה יותר. הפעילות הגופנית לאחר לידה צריכה להיות מכוונת אל כל אותם אזורים שנפגעו כתוצאה מתהליך ההיריון והלידה. ההתמקדות צריכה להיות בכל אותם אזורים בעייתיים – אזור קרקעית האגן, חיזוק שרירי הבטן ועבודה על הארכת גב תחתון וחיזוק שרירי הגב העליון.

גיל המעבר:
לפעילות גופנית סדירה תרומה משמעותית ביותר לנשים בגיל המעבר. גיל המעבר ותהליך ההזדקנות שלאחריו מאופיין בירידה בצפיפות העצם,שינויים בהרכב הגוף-ירידה במסה השרירית ועלייה באחוז השומן מה שמלווה בד"כ בירידה בקצב חילוף החומרים בזמן מנוחה ,ובשינויים הורמונאליים בהם הגוף מפסיק לייצר את ההורמונים הנשיים החשובים- האסטרוגן והפרוגסטרון. לירידה ברמות האסטרוגן ישנן השלכות רבות ובניהן פגיעה בתפקוד יעיל של הלב ומערכת כלי הדם,תהליך זה גורם להאצת פירוק העצם ובנוסף לירידה ביכולת התגובה,המהירות ושיווי המשקל שעשוי להוביל לנפילות ובעקבות זאת לשברים. מחקרים מראים כי שכיחותן של מחלות לב עולה אחרי הפסקת הווסת והירידה ברמות האסטרוגן.  לפעילות גופנית בשלב זה חשיבות בהפחתת מתח, שמירה על משקל ומניעת מחלות לב. כמו כן עולה ממחקרים שנשים שמבצעות פעילות אירובית באופן קבוע(כ-4 שעות פעילות בשבוע,כלומר כחצי שעה ביום) יש סיכוי נמוך בכ-30% ללקות בסרטן השד ולהפחית את הסיכונים ללקות גם בסוגים אחרים של גידולים.פעילות גופנית הוכחה גם כמורידה כולסטרול,סוכרת ואוסטיאופורוזיס.
לנשים בגיל המעבר ישנה נטייה לסבול מעצבנות, כעס או מצבי רוח.פעילות גופנית תשפר את מצבן הרגשי באופן משמעותי.

לפ"ג נכונה אם כן יש משקל מכריע במניעת חלק מהתופעות המוזכרות ומחקרים מצביעים על כך שפ"ג מונעת לפחות חלק מהתופעות השליליות של גיל המעבר.

8.3.2012

גלית פרי – סמנכ"ל ומנהלת מחלקת הדרכה וחיטוב, רשת סטודיו C בעלת תואר B.Ed בחינוך גופני. www.studioc.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג