ליידלו הוכתר לאלוף העולם הצעיר בהיסטוריה באיש ברזל, פרודנו נפרד בדמעות

בתום תחרות מפרכת ומהירה במיוחד, הצרפתי בן ה-24 עשה היסטוריה במסלול בניס, והקדים את פטריק לנגה ומגנוס דיטלייב. הגדול מכולם נפרד מהספורט התחרותי בפעם האחרונה. דוד פלד מסכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
סאם ליידלו | צילום: טוויטר

יום ראשון, 10/9/2023, 7:50 בבוקר. בדרך כלל אני נמצא בקפיטריה של הבריכה שותה קפה של אחרי אימון עם החברים הזהובים של goldentri. אחרי שנפלתי ברכיבה של יום שישי ויתרתי על השחייה, והגעתי מוקדם למשרד על מנת לפתוח את היוטיוב בדיוק בזמן לשמוע את התותח. אליפות העולם באיש ברזל לשנת 2023 יוצאת לדרך, ואני כאן לסכם אותה עבורכם!

השחייה
השמש עלתה אט אט לשמיים כאשר מקצה הגברים עילית זינק לאליפות העולם. את מקטע השחייה, שאורכו 3.9 קילומטרים, התחילו 39 המקצוענים בזינוק מתוך המים החמימים של ניס בצרפת, מה שהוביל (כצפוי) לתחרות ללא חליפות שחייה.

הים באזור הקרוב יותר לחוף היה יחסית שטוח ונוח לשחייה, דבר אשר אפשר לסאם ליידלו הסגן מהשנה שעברה להוביל את המסלול, ולנסות לייצר קבוצת בריחה. ככל שהספורטאים נכנסו יותר לעומק הם פגשו ים שהלך ועלה, ונהיה צ'ופי ככל שהתקדמו פנימה. יאן פרודנו שיתחרה בפעם האחרונה באליפות העולם החליט שהקצב לא מתאים לו, ולקח את ההובלה מליידלו, ויצר בריחה של כ-12 שחיינים שפרצו קדימה בקצב רצחני, ויצאו מהים לקרקע יציבה כדקה וחצי לפני הדבוקה הרודפת.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PTO (@professionaltriathletesorg)

את היציאה מהמים הוביל האמריקאי מת'יו מארקווארד בזמן של 47:46 דקות (1:16 דקות למאה מטר), כאשר באותו זמן איתו יצאו במקום השני ברנדון קורי הניו זילנדי ובמקום השלישי יאן פרודנו מגרמניה. את הדבוקה הרודפת הוביל פטריק לנגה גם הוא מגרמניה כאשר איתו בדבוקה נמצא גם רוכב העל מגנוס דטלייב. כשלוש וחצי דקות לאחר המובילים יצאו ספורטאים כמו קאם וורף וליאון צ'ווליאר, כאשר בדבוקה אחרונה יצאו יחד 8 ספורטאים שהבולט מבניהם הוא ג'ו סקיפר בשחיה לא טובה כלל, כ-5 וחצי דקות מהמובילים.

החלפה ראשונה
הבעיות התחילו לצוץ כבר בשטח ההחלפה, כאשר השדרים מדווחים על יאן שקרע את החליפה שלו באזור השרוול, וברנדון קורי שבכלל לא מצליח לרכוס אותה מלפנים. עשרת הראשונים יוצאים משטח ההחלפה בטווח של 40 שניות מהראשון לעשירי מה שאפשר התחלה יחסית צפופה ולבנות דבוקת רכיבה חזקה שתנסה למשוך עד להרים.

רכיבה
סאם ליידלו וקלמנט מיניון היו הראשונים לבצע מהלך ותקפו על העלייה הראשונה ויצרו בריחה איכותית מאוד של דואו צרפתי. מגנוס דיטלייב לחץ חזק וסגר את הפער עד שהתברג במקום השלישי, כאשר מאחוריו קאם וורף ברכיבה מרשימה ביותר סוגר עוד ועוד מתחרים. פטריק לאנגה היה לאורך רוב המסלול בטופ 20, כאשר גם הוא לאט לאט מצמצם מתחרים ומסיים את הרכיבה במקום השביעי.

בשלב מסויים ליידלו מחליט שהקצב לא מספיק גבוה (באמת?!?) והוא בורח לחברו הצרפתי, ופותח פער של כ-2 דקות.
את פרודנו ראינו הולך ומדרדר ככל שמסלול הרכיבה התקדם, והוא סיים אותו במקום ה-11 בפער של 13:10 מהמוביל.
אוהל הענישה אוכלס על ידי בראדלי וויס שקיבל עונש של 5 דקות על דראפטינג, ולא חשש להראות לשופטים מה הוא חושב על ההחלטה שלהם להעניש אותו, בעוד שלרשימת הנענשים המפוקפקת הצטרף בהמשך גם ברנדון קורי שקיבל עונש של 5 דקות על השלכת פסולת במקום אסור (littering).

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Compressport (@compressport)

סאם ליידלו מסיים את מסלול הרכיבה עם הרכיבה המהירה ביותר של היום, 4:31:28 שעות (39.82 קמ"ש) ובפער של כ-5 דקות מהספורטאי שמאחוריו רודי וון ברג, כאשר מאחוריהם כ-6 ו-7 דקות מהמוביל נמצאים דיטלייב וקאם וורף (בהתאמה) עם הרכיבה השנייה והשלישית של היום (4:35:54 ו 4:36:03 שעות, מה שנותן מהירות של 39.18 ו-39.16 קמ"ש), פטריק לנגה יורד לריצה בפער של 12 וחצי דקות מהמוביל.

שלושה ספורטאים צרפתים (פלוס אמריקאי אחד שחי ומתאמן באזור) נמצאו בסוף מסלול הרכיבה בטופ 10, מה שהראה את יתרון הביתיות המובהק, והעלה תהיות – האם המחזה שקיבלנו באליפות העולם לחצי המרחק יכול לחזור על עצמו, ונראה פודיום שכולו צרפתי?

החלפה שניה
סאם ליידלו מתיישב ומחליף לנעלי ריצה ומוכיח לנו שלפעמים החלפה נוחה היא החלפה מהירה, בעוד שמאחוריו זמני החילוף מאוד דומים.

ריצה
העיניים של כולם היו נשואות לפטריק לנגה, הרץ החזק ביותר בסבב כיום, שיצא לריצה מהמקום ה-9 בפער של 12:59 דקות, וכולם תהו האם יש בו את מה שצריך, וקצת מזל, והוא יצליח לסגור את הפער. השמש הייתה גבוהה בשמים, והאספלט השחור של מסלול הריצה לא עזר להקל על הרצים. כל המובילים סיימו את הרבע הראשון של הריצה בקצבים דומים למעט קאם וורף שאיבד הרבה זמן, ואילו פטריק לנגה שהרוויח שניות בודדות.

בנקודת חצי המרחק ליידלו שמר על פער של כ-5 וחצי דקות מהרודף הקרוב אליו מגנוס דיטלייב, כאשר רודי וון ברג לא מצליח לעמוד בקצב של הדני הענק, ואילו לנגה סוגר את הפער למעט פחות מ-9 דקות במקום הרביעי, בעוד שאת פרודנו ראינו מדרדר למקום ה-20 עם פער של מעל 26 דקות. לקראת הקילומטר השלושים הצליח לנגה לעקוף את וון ברג ולהכניס עצמו לפודיום, ובסביבות הקילומטר ה34 הוא שיפר עמדה למקום השני כאשר הוא עוקף את דיטלייב וסוגר בקצב מסחרר על ליידלו.

בשלב הזה כבר ראינו את פרודנו עובר למצב הנאה – הוא רץ בקצב קצת יותר רגוע (אם כי עדיין מאוד מאוד מהיר), ספג את האווירה, חילק תשומת לב לצופים בשוליים, עודד את חבריו המתחרים על הפודיום, ובעיקר עיכל את העובדה שאלו הם הצעדים האחרונים שלו בתור ספורטאי עילית, והם מסכמים מעל 20 שנות קריירה ענפה.

על אף הריצה המדהימה של לנגה בזמן של 2:32:41 שעות (3:37 דקות לקילומטר) הוא לא מצליח לסגור על ליידלו.
את הריצה השנייה הכי מהירה בתחרות עושה מאט הנסון עם 2:36:29 (3:42 דקות לקילומטר), ואחריו עם הריצה השלישית בתחרות ארתור אורסו הצרפתי עם זמן של 2:37:17 (3:43 דקות לקילומטר).

את התחרות מנצח סאם ליידלו הצרפתי שמצליח לשפר עמדה על הפודיום, והופך את הסגנות משנה שעברה לכתר השנה כאלוף העולם הצעיר ביותר אי פעם (בן 24 בלבד) בזמן של 8:06:22 שעות על המסלול, למקום השני מגיע פטריק לנגה הגרמני בזמן של 8:10:17 שעות, ואת הפודיום סוגר מאגנוס דיטלייב הדני בזמן של 8:11:43 שעות.

חשוב וראוי לציין שמאז המקום השני בקונה בשנה שעברה הביצועים של ליידלו היו מאוד בינוניים. הוא זינק ל-2 תחרויות איש ברזל שמתוכן הוא לא סיים אחת (איירונמן לנזרותה), ובשנייה הוא סיים במקום השמיני והמכובד אם כי לא מבריק במיוחד בתור הסגן בקונה (צ'אלנג' רות'). הוא ניצח שתי תחרויות לחצי המרחק של חברת צ'אלנג', ואילו את אליפות אסיה הפתוחה של ה-PTO אליה זינק לא מזמן, הוא גם לא סיים. למרות עונה לא מבריקה, סאם מצליח לזכות בניצחון הראשון שלו בתחרות איירונמן למרחק המלא, ועושה את זה על הבמה הגדולה ביותר – אליפות העולם.
אם כבר לנצח לראשונה, אז לעשות את זה בסטייל.

כ-42 דקות מאחורי המנצח במקום ה24 מסיים יאן פרודנו. הולך על שטיח הסיום. מעכל. מחבק את הקהל – מילולית ומטאפורית. הקהל, הכרוז, ומליוני הצופים נפרדו מהאלוף האגדי, ובתום מעט פחות מ-9 שעות של תחרות הרמתי את בקבוק הבירה שלי ל"לחיים" בעוד יאן חוצה לאחרונה את קו הסיום. לא חושב שיצא לי לחזות במעמד מרגש יותר מזה בספורט המקצועני.

ועכשיו מה? חור בלב עד לאליפות של שנה הבאה? למזלי, אם יש דבר אחד טוב שיצא מההחלטה (המעצבנת..) לפצל את האליפות לשתי תחרויות נפרדות, הוא שנזכה לראות את הנשים ממש עוד לא הרבה זמן במסלול הכי אייקוני בספורט – קונה בהוואי. ועד אז? וויוה לה פראנס! וויוה לה סאם! וויוה לה יאן.

במעמד זה נוסיף כל הכבוד לטריאתלטים הישראלים הנהדרים שהשתתפו באליפות ועשו לנו כבוד! כיף שהקהילה שלנו הולכת וגדלה גם על הבמות הגדולות בעולם. נתראה בישראמן!

 


 

הכותב: דוד פלד | טריאתלט, איש ברזל, חוקר בתחום ההנדסה והפיזיולוגיה של המאמץ ומאמן בתחום הטריאתלון וספורט הסבולת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג