לונדון 2012, סיכום יום 4 בבריכה: מייקל פלפס מפסיד במשחה נעוריו, אבל כובש עוד אבן דרך היסטורית

בערב מכונן, הביאו שחייני מועדון השחייה של צפון בולטימור זהב של אליסון שמיט, זהב וכסף של מייקל פלפס, ועוד אבן דרך לפלפס בפנתיאון האולימפי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בערב מכונן, הביאו שחייני מועדון השחייה של צפון בולטימור זהב של אליסון שמיט, זהב וכסף של מייקל פלפס, ועוד אבן דרך לפלפס בפנתיאון האולימפי

מאת:חגי אשלגי




לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן

צילומים gettyimages


200 מטרים חתירה נשים
אליסון שמיט (חוגגת בתמונה משמאל) האמריקאית וקאמיל מופא הצרפתייה כבר הגיעו 1-2 ב-400 מטרים חתירה. שם פתחה הצרפתייה חזק, הובילה לכל אורך הדרך, ולקחה זהב לפני שמיט. את השיעור הזה אליסון שמיט הפנימה עד תום.

בחלוף 50 מטרים הראשונים במשחה ל-200 מטרים חתירה, עברה שמיט להוביל ופרצה קדימה בבריכה השנייה. היא שחתה את ה-50 מטרים הבאים ב-28.2 שניות, כשנייה מהר יותר מכל מתחרותיה. גם בבריכה השלישית היא ירדה מ-29 שניות. אף אחת חוץ ממנה לא ירדה מ-29 שניות (למעט בבריכה הראשונה, בה מגולם באופן טבעי בתוצאה יתרונו של הזינוק).

מיסי פרנקלין התאמצה להישאר בתמונה ממסלול 8, ללא סיכוי. בתום 150 מטרים, היתה שמיט כבר מעל שנייה וחצי לפני המתחרה הקרובה ביותר – מופא. שמיט לא התעייפה, וקינחה בבריכה אחרונה מהירה יותר מכולן. הפרס – זהב, שיא אולימפי חדש ו-2 שניות לחגוג לפני שסגניתה הגיעה לקיר. מיסי פרנקלין פספסה את הארד במאית שנייה בלבד, כשנכנעה לפיניש החזק של ברונטי בארטאט האוסטרלית.

שיאנית העולם והאלופה האולימפית המכהנת, פדריקה פלגריני האיטלקייה, סיימה חמישית ולא איימה על המדליות בשום שלב.

אליסון שמיט (ארה"ב) זהב – 1:53.61 דקה (שיא אולימפי חדש); קאמיל מופא (צרפת) כסף – 1:55.61 דקה, ברונטי באראט (אוסטרליה) ארד – 1:55.81 דקה.

200 מטרים פרפר גברים

הדרמה הערב היתה במשחה הזה. לפני האולימפיאדה, המשחה סומן על ידי רוב המהמרים (כולל כותב שורות אלו) כבונקר לפלפס. אמנם, פלפס הוביל לכל אורך המשחה… עד 10 הס"מ האחרונים. בנגיעת קיר שלקוחה ישר מסיוטיו של מאמנו בוב באומן, גלש פלפס לקיר כדי לא לאלץ תנועה אחרונה מקוצרת. אולי במהלך הגלישה הוא נזכר בגלישה של יריבו מילורד קאביץ' לקיר ב-100 מטרים פרפר לפני 4 שנים בבייג'ינג – גלישה אותה ניצל פלפס כדי להיכנס חזק לקיר ולגנוב את הזהב תחת אצבעותיו של קאביץ'.

עם או בלי קשר למה שעבר לפלפס בראש, צ'אד לה-קלוס, הדרום אפריקאי הצעיר (שבמהלך השנה האחרונה נדד ברחבי העולם והשתלט על תחרויות גביע העולם בשחייה בהצלחה מסחררת), הסתער משך כל הבריכה האחרונה במרדף אחרי פלפס. למזלו של לה-קלוס, בדיוק כשהתזמון של פלפס לקראת הקיר התחרבן, התזמון של לה-קלוס עצמו היה ללא רבב.

לה קלוס נגע לפני פלפס והקדים אותו ב-5 מאיות שנייה בלבד. איכשהו, אפילו ההפסד הזה של פלפס הבליט את גדולתו. אותה גדולה מלפני לפני 4 שנים בבייג'ינג. פתאום נפל האסימון עמוק מתמיד. פתאום ברור כשמש עד כמה לא אנושי, בלתי אפשרי, וכמה מזל נדרש אז לפלפס כדי לעמוד במשימה של זכייה ב-8 מדליות זהב באולימפיאדה אחת.

כן, כי אפילו מייקל פלפס הגדול, במשחה בו הוא מוביל עד הסוף, עלול להפסיד. טאקשי מאטצודה, היפני המצוין סיים שלישי.

אחרי שלושה משחים ושתי מדליות כסף בלבד, פלפס ודאי שאל את עצמו, "מה לעזאזל אני צריך לעשות כדי לנצח סוף סוף באולימפיאדה הזאת?". בשלב הזה לפני ארבע שנים, כבר היו במגירתו ארבע מדליות זהב.

מתברר שהאתגר של זכייה באותו משחה בשלוש אולימפיאדות רצופות, אינו פשוט. שלושה ניסיונות של גדולי שחייני העשור האחרון, כבר כשלו באולימפיאדה הנוכחית – שניים של פלפס (ב-400 מטרים מעורב וב-200 מטרים פרפר), ועוד אחד של קוסוקה קיטג'ימה (ב-100 מטרים חזה).

בסיום – צ'אד לה קלוס (דרום אפריקה) זהב – 1:52.96 דקה; מייקל פלפס (ארה"ב) כסף – 1:53.01 דקה; טאקשי מאטצודה (יפן) ארד – 1:53.21 דקה.

200 מטרים מעורב אישי נשים
הצפוי קרה – יי שיוון הסינית ניצחה במשחה, בשיא אולימפי חדש. היא הסתובבה שלישית בתום 150 מטרים, ושוב שרפה את הבריכה האחרונה, למעלה מחצי שנייה מהר יותר מיריבתה הקרובה ביותר. קייטלין לוורנז האמריקאית שנתנה בריכת חזה מפוארת כדי להוביל בתום 150 מטרים, נחלשה וסיימה שלישית.

אליסיה קוטס האוסטרלית סיימה שנייה, ואילו סטפני רייס, האלופה האולימפית האוסטרלית מבייג'ינג, פתחה חזק מאד, אבל נותרה במקום הרביעי מחוץ למדליות.

רק דבר אחד ממשיך להישאר חידה מעצבנת – איך יכול להיות שהסינית סגרה את הבריכה האחרונה ב-400 מטרים מעורב אישי, מהר יותר מאשר סגרה את הבריכה האחרונה בחצי המרחק? האם מהירותה גדלה ככל שהמרחק גדל?

יי שיוון (סין) זהב – 2:07.57 דקות (שיא אולימפי); אליסיה קוטס (אוסטרליה) כסף – 2:08.15 דקות; קייטלין לוורנז (ארה"ב) ארד – 2:08.95 דקות.

100 מטרים חתירה גברים
כבר כמה ימים נראה שניית'ן אדריאן האמריקאי הוא שחיין ה-100 מטרים המהיר בעולם כיום. ג'יימס (הטיל) מגנוסן האוסטרלי לא נראה במיטבו במשחה ה-4 כפול 100 מטרים שליחים חתירה, וגם לא בבוקר במוקדמות ה-100 מטרים חתירה האישי.

אבל בחצי הגמר, מגנוסן הישן והטוב הראה שהוא מתכנן לחזור. הטיל עלה לגמר עם התוצאה הטובה ביותר – ישירות למסלול 4. ניית'ן אדריאן עלה שני לקרב ראש בראש עם טיל אוסטרלי. גם סזאר סיילו הברזילאי, ויאניק אנייל הצרפתי עלו. ג'יימס (הרקטה) רוברטס, נתקע בחצי הגמר.

200 מטרים פרפר נשים
קת'לין הרסי האמריקאית הצליחה לדחוק את האף ראשונה לפני חבורת בנות מסתערת בחצאי הגמר. הגמר פתוח לחלוטין, אבל עד עתה, הרסי ממשיכה להקדים את הסיניות והיפנית. אם סוזנה יקובוש ההונגריה תדע לתחזק בריכה אחרונה איכותית, יהיה גם לה סיכוי למדליה.

200 מטרים חזה גברים
לאדון קוסוקה קיטג'ימה היפני יש עוד הזדמנות אחת אחרונה מחר להיות הגבר הראשון שזוכה במשחה אישי שלוש פעמים בשלוש אולימפיאדות רצופות. ההזדמנות תבוא ב-200 מטרים חזה, אבל למען האמת, היריבים של קיטג'ימה נראים כרגע חזקים ממנו.

קיטג'ימה עלה לגמר מהמקום החמישי. כניסה לגמר דרשה תוצאה של 2:09.3 מטרים, ואחרון עלה ברנטון ריקארד האוסטרלי. בגמר נראה רק חמש מעצמות שחייה בסגנון החזה. שני אמריקאים, שני יפנים, שני בריטים, הונגרי אחד ואוסטרלי אחד. למי שמכיר את השחייה העולמית, הנוכחות של חמש מעצמות סגנון החזה הללו בגמר, היא טבעית.

4 כפול 200 מטרים שליחים גברים
הכבוד של השחייה האמריקאית הגברית הונח במשחה הזה על הכף. אחרי ההפסד ב-4 כפול 100 מטרים חתירה לצרפתים, אחרי ההפסדים של פלפס ב-400 מטרים מעורב וב-200 מטרים פרפר, ואחרי שריאן לוכטי נדחק אל מחוץ למדליות ב-200 חתירה, לא אתפלא אם מאמן נבחרת ארה"ב הדריך את השחיינים שלו כי עליהם "לזכור את האלאמו".

בין שמונה השחיינים שעלו על אדני הזינוק כשליחים ראשונים, לא היה לריאן לוכטי מתחרה רציני, והוא ניצל זאת עד תום. לוכטי פתח ב-1:45.15 דקה ונתן לאמריקאים יתרון של שנייה. קונור דווייאר זינק שני ולא היתה לו שום כוונה שה"אלאמו" ייפול במשמרת שלו.

אחריו, זינק שלישי ריקי ברנס ושמר על היתרון. רביעי ואחרון זינק פלפס, עם יתרון של כמעט 4 שניות. אף שחיין בעולם לא יכול לצמצם 4 שניות על מייקל פלפס ב-200 מטרים חתירה. יאניק אנייל הצרפתי רדף אחריו, אבל פלפס חילק כוחות נכון ושמר משהו לבריכה האחרונה. הוא סגר על 1:44.05 דקה לעומת 1:43.24 דקה של אנייל.


פלפס משלים את 100 המרטים שלו במקצה השליחים


סוף סוף זכה מייקל פלפס בזהב הראשון שלו בבריכה בלונדון. הייתה זו המדליה האולימפית ה-19 שלו, שהפכה אותו לשיאן כל הזמנים בזכייה במדליות אולימפיות.

צרפת סיימה שנייה, 3.5 שניות לפני סין, שבעצמה, בסגירתו של סון יאנג, דילגה על גרמניה ועל אוסטרליה ועברה מהמקום החמישי למקום השלישי ומדליית הארד.

ארה"ב זהב – 6:59.70 דקות; צרפת כסף 7:02.77 דקות; סין ארד 7:06.30 דקות.

01.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג