"לא אכפת לי למות בתחרויות ואני לא סולחת לעצמי אם אני מפסידה"

כך אומרת בראיון אישי לשוונג, מארי אליאס, אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט, שמספרת בין היתר על הקשיים, האימונים, השאיפה לריו ועל כך שאפילו אין לה עדיין אופניים משלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מארי אליאס טריאתלטית
מארי אליאס טריאתלטית

בשנים האחרונות מארי אליאס היא אחת הרצות הבולטות במרוצים למרחקים ארוכים בארץ. עם שיא אישי של 35:26 דקות למרוץ ל-10 קילומטרים היא הציגה יכולות שהביאו אותה פעמים רבות למקומות ראשונים, אבל עדיין מדובר ברוב המקרים בספורט עממי. מי שהכיר את אליאס יותר מקרוב ידע שבגלגול הראשון שלה כספורטאית היא היתה בכלל שחיינית. ומי שמכיר כמה סיפורים של כמה טריאתלטיות בעולם יודע שהשילוב בין שחיינית במקור שיודעת לרוץ מהר, הוביל במקרים רבים ליצירת ספורטאיות גדולות בתחום הטריאתלון. ועל זה גם מארי אליאס בת ה-34 חולמת או כמו שהיא אומרת, "אני רוצה להתחיל לחלום גבוה, אני מעזה".

מארי אליאס בטריאתלון הנשים

"לא אכפת לי למות בתחרויות". מארי אליאס | צילום: אוסף פרטי

"לא סולחת לעצמי אם אני מפסידה"

והיא בהחלט יכולה להרשות להעז. הגלגול השלישי שלה כספורטאית הוא בטריאתלון. הניסיון הראשון היה לפני שנה וחצי באליפות ישראל באילת. היא ניצחה בתחרות הספרינט הראשונה שלה אבל נפסלה בגלל התנהגות לא ספורטיבית וזה גרם לה להתרחק לתקופה מסוימת מהענף הזה אחרי טבילת האש. "בתחרויות נכנס בי משהו, אני עד הקצה ולא אכפת לי למות בתחרויות, אני גם לא סולחת לעצמי אם אני מפסידה", מעידה על עצמה אליאס.

השנה היא החליטה לחזור לטריאתלונים, ולקחת את זה יותר ברצינות. היא השתתפה בארבע תחרויות: סיימה שנייה בראשון לציון ובתל אביב וניצחה בטריאתלון הנשים ובטריאתלון אשקלון שם הפכה לאלופת ישראל בספרינט. כל זה קרה שלושה חודשים אחרי שעלתה על אופניים ולמדה סוף סוף איך לא לפחד מהקליטים. במלים אחרות, יש לה עוד הרבה מה ללמוד באופניים, אבל איך שלא תסתכלו על זה – מדובר בחדשות טובות.

בשלושה חודשים של אימונים, במהלכם חזרה למאמן ניר יגודה שמאמן גם את אלופי ישראל לקדטים עמרי בהט וגל רובננקו,  הפכה אליאס, שחגגה השבוע 34 לאלופת ישראל בספרינט, ויש שיגידו למי שתהפוך בקרוב לטריאתלטית הבכירה בארץ גם במרחק האולימפי ואולי לכזו שתנסה להתמודד על מקום במשחקים האולימפיים ריו 2016. בנוסף, היא נעזרת גם במאמן האופניים אודי פרידריך. "אני חושבת שלצפות ליותר ממה שעשיתי יהיה מאוד יהיר. לא כיוונתי ליותר, אבל היה לי ברור שאני הולכת על כל הקופה ולא מתכוונת להפסיד. ההפסדים שהיו בהתחלה רק דרבנו אותי ובטריאתלון תל אביב (הפסידה בקרב צמוד לאביטל גז – ד.ב) כבר הבנתי שאני שווה בין שווים וכבר לא הרגשתי נחיתות או חוסר ניסיון".

מארי אליאס (מאחורה) בטריאתלון הנשים

מארי אליאס (מאחורה) בטריאתלון הנשים

לומדים לרכוב על אופניים 

אז יש כאלה שמדברים על ריו או לפחות על תחרויות גדולות בעולם, אבל אליאס עסוקה בדברים אחרים. היא עובדת כמנהלת שיווק באיגוד הכדוריד, ומנסה להתרגל לשגרת אימונים חדשה שהיא הרבה מעבר לריצה אחת ביום. שלא כמו טריאתלטים אחרים בארץ, היא עדיין מאלתרת בכל מה שקשור לציוד, ועל תמיכה כספית בכלל עוד אין מה לדבר. "אין לי בכלל אופניים", היא מספרת: "עד עכשיו התחריתי על האופניים של בן הזוג שלי, ועשינו להם כיוון פרוביזורי". ואם כבר הזכרנו מקודם את החדשות הטובות שקשורות לתהליך ההתפתחות שלה כרוכבת, אז מסתבר שבכלל יש לה עוד כל כך הרבה מה לשפר כטריאתלטית: "ההחלפות שלי עד עכשיו היו נוראיות, הזמנים היו איטיים מאוד. אני מקווה שעכשיו כשאתחיל להתחרות במרחק האולימפי זה פחות יבוא לידי ביטוי ובמקביל יכולות הריצה והשחייה יבואו לידי ביטוי".

ובכל זאת, כשרואים התקדמות כל כך מהירה בטריאתלון, אי אפשר שלא לחשוב על החלום האולימפי, שיכול להיות כל כך מתוק, או לפחות על ייצוג ישראל בתחרויות הגדולות ביותר כמו אליפות אירופה או אליפות העולם. אחרי הכל, גם אלופות עולם כמו גוון יורגנסן ונון סטנפורד נכנסו לטריאתלון מאוחר יחסית, אחרי שהצטיינו בענפים אחרים והחלו ללמוד את הרכיבה על האופניים. חוץ מזה, לא צריך להיבהל מגילה של אליאס. מבט מהיר אל הדירוג העולמי מגלה לנו ששבע מתוך 10 המדורגות המובילות בעולם כיום כבר חצו את גיל ה-30 וזה לא כולל את הטובה ביותר יורגנסן בת ה-29. "אני חושבת שבמקרה הזה הגיל באמת לא משחק תפקיד, זה לא כמו בריצה או בשחייה. וחוץ מזה, אני חושבת שגם יש לי יתרון כמי שחסרת ניסיון ועדיין לא רוויה מהספורט הזה", אומרת אליאס.

63550.2

הכל התחיל בבריכה. מארי אליאס | צילום: אוסף פרטי

בקושי מעזה לחלום

על אולימפיאדת ריו היא אומרת כאמור שהיא בקושי מעזה לחלום, אבל גם בסביבתה וכנראה שגם ברחשי ליבה קשה מאוד להתעלם מזה, לא פחות קשה לנסות ולהבין איך אפשר להגיע לשם כפי שהיא מסבירה: "אני באמת לא יודעת כרגע עד כמה זה רחוק ואיך בכלל מגיעים לשם. אני מקווה שאם אני אוכיח את עצמי באליפות ישראל הקרובה באילת זה יפתח לי את הדלת להתחרות בעולם ולנסות להשיג את הנקודות עבור הקריטריון. נכון לעכשיו אני לא יודעת מה צריך לקרות, גם ברמת הנבחרת אין לי מושג איך הדברים עובדים. אני לא ממש מכירה את איגוד הטריאתלון ואני סומכת על המאמן שלי שאם וכאשר יהיה צריך, הוא יטפל בכל הדברים האלה. אני בכל מקרה לא אסע לשום תחרות בעולם אם לא אדע שאני יכולה להתברג שם יפה".

את השבועות הקרובים אליאס תנצל כדי להטעין את עצמה מחדש לקראת החלק השני של עונת הטריאתלון שבו תתחרה יותר במרחק האולימפי. זה יתחיל כנראה בנתניה ויסתיים באליפות ישראל באילת. שם היא תקווה להראות את הפוטנציאל הגדול שלה, כי המרחקים יהיו גדולים יותר וזה לטובתה, וחוץ מזה היא תתמקצע יותר על האופניים שעדיין חדשים לה. "עד עכשיו היו לי ליקויים טכניים בעלייה ובירידה מהאופניים כולל באשקלון, וההחלפות לא היו טובות. מכאן והלאה תכנית האימונים מתחילה להיבנות, ואני מתארת לעצמי שהכל יראה הרבה יותר מקצועי. המאמן שלי אומר שאני עוד בחיתולים ושעליתי מדרגה אחת מתוך אלף. לגבי התחרויות הגדולות ביותר, קשה לי להשתמש במלים גדולות אבל אני בהחלט רוצה את זה ורואה את זה כמשהו ריאלי ולא כחלום אוטופי".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מעריץ הגיב:

    אלופה אלופה אלופה

    1. Roxane הגיב:

      Great stfuf, you helped me out so much!

  • מושיקו הגיב:

    בוא לא ניסחף. מוכשרת וכל הכבוד, אבל בין זה לבין אולימפיאדת ריו אין שום קשר וגם חוסר הבנה לגבי הרמה העולמית כיום

  • עוקב הגיב:

    כל הכבוד! יש מצב לעבודה יפה.

    1. Jennifer הגיב:

      Holy shiiznt, this is so cool thank you.

  • היא גם יפה הגיב:

    יש למארי את כל התכונות שנדרשות מספורטאי עלית, צריך לקוות שלא תפצע.

  • מפרגן הגיב:

    יאללה מארי . לשחות לשחות לשחות. ריצה יש לה בלי עין הרע. אם תשחה בקצב משביע רצון. נגיד 17 דק' ל 1500 יש לגמרי על מה לדבר. אופניים זה בקטנה. היא פוטנציאל לגמרי מעניין לטופ. גם בבגרות, בגיל, גם בשאפתנות, גם בווינריות והיא בידיים הנכונות. הלוואי

    1. Elank הגיב:

      That's not just the best ansrew. It's the bestest answer!

  • מלכה הגיב:

    פצצה!!!!!!ליגה משל עצמה

    1. Nagelly הגיב:

      You mean I don't have to pay for expert advice like this anyrome?!

  • חגי אשלגי הגיב:

    אתגר מרתק גם לספורטאית וגם למאמן. בהצלחה.

  • לילו הגיב:

    איך איך איך הבחורה בלי ספונסר? מישהו צריך להרים פה במדינה את הכפפה ולקדם אותה ואת הספורט.
    מספיק עם החובבנות הישראלית הזו. ספורטאים כמו מארי יש פעם במאה שנה.

    1. דוד הגיב:

      אתם מדברים פה שטויות, אין אחד שמבין פה בטריאתלון!.
      "בחורה כמו מרי יש פעם בשנה"?!- תפסיקו כבר להתעסק בAG, יש בארץ ספורטאים נפלאים, גם נוער וגם בוגרים. הם צריכים את המימון והתמיכה, לא היא.
      מה היא עשתה בחיים שלה? זה שיש לה "פוטינציאל" זה אחלה אבל היא כבר בת 34.
      חשוב לזכור שיש בטריאתלון 3 ענפים ולא רק 2, ובנוסף החלפה איטית כמו שלה תגרום לאיבוד המיקום במים.
      בקיצור תפסיקו לטחון מים, לצערי לא יהיה פה ריו.
      תתחילו להיות ריאליים!!!!!!!!

  • שרונה הגיב:

    זה לא נראה לך קצת מגוחך לדבר על ריו כשלעולם לא התחרת בחו"ל? את יודעת מה זה קריטריון?

    1. תשובה לשרונה (מחגי אשלגי) הגיב:

      יש לי סיפור קטן. פעם, כשהייתי ילד ושחיתי במכבי חיפה, מה שעניין אותי היה לראות את התוצאות משתפרות. זה מה ששחיין צעיר צריך לשאוף אליו. באותו זמן הייתי גם בתנועת נוער, והגיע מדריך קיבוצניק בשנת שירות. שמו היה גלי פרג. גלי היה שחיין נוער מצוין מעין חרוד. פרפריסט. כשהוא הגיע להדריך בתנועה בגיל 18, השחייה כבר היתה מאחוריו. שאלתי אותו למה הוא כבר לא שוחה. הוא ענה לי תשובה שאז היממה אותי. הוא אמר: "כשהבנתי שכבר לא אגיע לאולימפיאדה, פרשתי" זה היה כשהוא היה בגיל 16 או 17, משהו כזה. אחיו הגדול של גלי זה עדי פרג שייצג את ישראל במונטריאול 76'. מבחינת גלי אז, אם הוא לא ראה את עצמו מגיע לאולימפיאדה, לא היה לו טעם להיות תחרותי במקצועות האולימפיים. זה היה מבחינתו הסטנדרט שעניין אותו.
      אני יכול להגיד שהיו אלפי שחיינים שהגיעו למסקנה הזאת בגיל כזה או אחר (גם בארץ ובוודאי בחו"ל).
      עכשיו לגבי אחת כמו מארי, בגיל 34 נכנסת לטריאתלון. למה היא צריכה לשאוף? להיות אלופת ישראל? (מה זה נותן לה? כסף? סיפוק?) אם כן – אז הנה, היא אלופת ישראל בספרינט ויש להניח שתתמודד על אליפות ישראל גם במרחק האולימפי. למה שואפים הטריאתלטים הגברים הבכירים בישראל, אם לא לאולימפיאדה? אז יש לך טריאתלטית טרייה, אישה, שחושבת רחוק כמו כל הגברים. נכון שהיא לא גדלה בענף, אז מה? אם היעד שלה הוא לא הבמה הגדולה, אז למה בדיוק היא צריכה לשאוף? להיות טריאתלטית קבוצות גיל?
      לפני חצי שנה ליאור זך-מאור כתב טור אישי שהוא בא לישראמן במטרה להתמודד על הניצחון וש"הצעירים יצטרכו להרוויח את זה" אם הם ירצו לנצח אותו. היו שכתבו שזו שחצנות, ואני הבעתי תמיכה. טוב לספורטאי תחרותי לשאוף למעלה.
      בקיצור, לא השתכנעתי שיש סיבה שמארי אליאס והמאמן שלה לא יחשבו על אולימפיאדה. כי על בדיוק יש להם לחשוב? נכון, שאיפות יכולות גם להתגשם וגם להתרסק. אבל דבר אחד בטוח – מי שלא חולם לא מגיע.
      חוזר שוב למארי ולמאמן שלה – אתגר מרתק. נעקוב אחריכם. בהצלחה

      1. בעל שאיפות וסיפורים הגיב:

        ואני החלטתי שאני אשתתף במונדיאל הבא, רק נשאר לי להכנס לקטר ולמצוא נבחרת.

        1. היא לא יכולה הגיב:

          היי חגי, בתור כותב בכיר הייתי מצפה שלא תדבר סתם שטויות. הקריטריון לאולימפיאדה כבר לא ראלי בשלב זה אם היא לא השתתפה בשום תחרות בחול. אני מסכים איתך שהיא טובה מאוד, וברמה גבוהה מאוד, אבל לאולימפיאדה הקרובה היא לא תגיע.

        2. היא לא יכולה הגיב:

          היי חגי, בתור כותב בכיר הייתי מצפה שלא תדבר סתם שטויות. היא כבר לא יכולה לעשות את הקריטריון. ואני מחזק את הטענה של שרונה

  • אלכס ד הגיב:

    בהצלחה למארי באתגר המעניין הזה.

    1. Sahil הגיב:

      I went to tons of links before this, what was I thkiginn?

  • תגובה לחגי אשלגי הגיב:

    היי חגי, הטריאתלטים הבכירים של ישראל יכולים לשאוף לאולימפידה מכיוון שהם החלו לצבור ניקוד עוד משנה שעברה וממשיכים לצבור ניקוד בתחרויות בחו"ל.. המקרה של מארי הוא שונה מכיוון שלא החלה לצבור ניקוד. לא פסלתי את האפשרות שתהיה באולימפידה הבאה אך השתתפות בריו היא לא ריאלית.

    1. KeVin הגיב:

      Got it! Thanks a lot again for hepnlig me out!

  • אבישג הגיב:

    מארי כל הכבוד, תחלמי ותצליחי, אישית ראיתי את הביצועים שלך בשחייה והם מרשימים, בטוחה שברגע שתתאפסי על עניין האופניים תגיעי רחוק!!
    אל תפסיקי לחלום! בהצלחה.

    1. חגי אשלגי הגיב:

      קודם כל תודה לכל המגיבים שמייצרים דיון מעניין. שנית, אני לא זוכר שכתבתי את המילה "ריו". יותר זכור לי שכתבתי "אולימפיאדה" (בלי התייחסות בהכרח לריו). נכון שעד היום מארי לא צברה ניקוד לאולימפיאדה הקרובה. יש כל מיני אפשרויות לצבור ניקוד והן רבות ומגוונות. הן מחייבות כמובן שינוי ונסיעות בפרק הזמן הדי קרוב. אבל השאלה של צבירת ניקוד היא לא רק מספר תחרויות אלא גם מיקומים. אני לא שותף לתוכנית שנבנתה או שתיבנה על ידי מארי והמאמן. אני לא יודע מה התוכניות. אני לא יודע אם יש על הכוונת תחרויות ניסיון בחו"ל לפני אוקטובר-נובמבר הקרובים (יש תחרויות באירופה, בצפון אמריקה, במקסיקו). בקיצור, אין לי אפשרות להתייחס לתהליך צבירת ניקוד בלי לדעת את התוכניות. ההתחייסות היתה לאולימפיאדה כיעד. יעד ראוי, מרתק ומרגש. גיא ברנע בהרצאה בכנס לקראת ישראמן אמר פעם שכשאנחנו בוחרים יעדים, יעד ראוי יהיה קרוב לוודאי גם מרגש וגם מפחיד. בול.

      1. דוד הגיב:

        אתה אמור להיות כותב בכיר שיודע דבר או שניים על ספורט.
        אני ממליץ לך להפסיק להגיב, כל תגובה שלך רק מוכיחה יותר את חוסר הניסיון שלך בענף.
        באמת היא טובה, אולי אפילו מהטובות בארץ, אבל גם הבת הכי טובה בישראל לא שווה כלום בעלית בנשים.
        אמרת שלא הזכרת את ריו, אז אתה מתכוון לאולימפידה בטוקיו 2020? או זאת שאחריה ב2024?
        בגיל 39 (טוקיו 2020) הניסיון להיכנס למשחקים שווה ערך להצליח לעוף.
        כנראה שאתה לא יודע אבל אפשר להחליף מתחרים מאותה מדינה בתחרויות, כלומר בחור x מישראל עשה את הקריטריון לריו אז הוא יכול להתחלף עם בחור y במידה אם גם הוא מאותה מדינה והוועד האולימפי יאשר.
        בקיצור הסיכוי שלה להיכנס זה באמצעות אישה אחרת מישראל והמון המון כסף לוועד האולימפי שיאשר דבר כזה.
        בנתיים לא נראה שיש איזה בת שתצליח לעשות זאת ולכן הסיכוי לכך נשאר 0.00%

        1. צוחקת ומאבדת סבלנות הגיב:

          הכי קל להגיב אנונימי נגד ספורטאיות נשים ישראליות ולהיראות חכם. הכי קל והכי משמעם והכי חסר דמיון והכי דריכה במקום וגם מריח קצת שובניסטי.

          1. Briteny הגיב:

            Life is short, and this article saved valabule time on this Earth.

  • מצער שקצת התחילה מאוחר הגיב:

    האמת היא שמארי בעלת פוטנציטל אמיתי. לריו אין שום סיכוי שתגיע מכיוון שלא התחרתה בכלל בחו״ל ואין לה שום ניקוד. בטוקיו מארי תהיה בת 39. טיימינג לא מדהים.בקיצור זה נראה כמן פוטנציאל אמיתי שהתפספס בתיזמון אבל אולי היא תוכל להתחרות המסגרות הכי טובות של ה itu , ה. Wts אחרי שתצבור קצת ניסיון ואולי שם להביא לנו קצת כבוד . זה יקח זמן והרבה כסף

    1. Esra הגיב:

      Super excetid to see more of this kind of stuff online.

  • ר הגיב:

    למות בתחרויות היא שפת סלנג,והכוונה להשיל כל פעם את עורך ולהתחדש,נצחון עבורה מארי, הוא להקרין סביבה מהו כח רצון ודבקות במטרה.
    רק אדם נחוש ,חזק ובעל יכולות יבין את כוונתה, בכל תחום בו יבחר.חבל לתת לבינוניות מחשבתית לנצח.
    המסר שאמירה זו מעבירה הוא-אל תוותר והשג את המטרות שבכל פעם אתה שם לעצמך מחדש, עלה למעלה ,עלה כי כנפי נשרים לך, אל תכחש להן פן יכחשו לך".

  • נועה שטיין הגיב:

    כל הכבוד אלופה! תשאפי לירח, מקסימום תיפלי לכוכבים!

  • רק שחיה הגיב:

    קדימה מארי,לחדד את השחייה ואולי תהיה לנו היסטוריה

    1. Anan הגיב:

      Reading posts like this make surfing such a plerause

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג