לקראת אליפות ישראל בכושר גופני: איך מתכוננים לתחרות כשלא יודעים את המשימות

אחד המאפיינים של הקרוספיט הוא הגיוון הרחב, שמאפשר לספוורטאים בתחרויות לעבוד באופן קבוע על החסרונות שלהם, לצד היתרונות. ד"ר איתי זיו על החשיבות שבסוג אימון כזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אלמנט ההפתעה באימוני קרוספיט הנו אחד המאפיינים של שיטת אימון ייחודית זו. כך חושפים ומיידעים את המתאמנים או ספורטאים (במידה ומדובר בתחרות) על האימון המתוכנן הספציפי ולא של האימונים של כל החודש או השנה. המטרה בעיקרון היא למנוע ממתאמנים לבחור בין אימונים שהם אוהבים או טובים בהם לבין אלה שפחות ובכך לאלץ אותם להתאמן ולשפר גם מרכיבי כושר גופני שאינם מאומנים בהם.

photo by lululemon athletica-Pratiquante_de_CrossFit,_faisant

בצורה הזאת ניתן להשיג תוצאות הרבה יותר טובות. למשל, מתאמן פלוני הפוקד את מועדון הקרוספיט הקרוב לאזור מגוריו וביצע עד כה אימוני כוח טהורים, מעט מאוד אימוני סבולת אירובית וכוח מתפרץ, ולא ביצע לעולם אימוני סבולת כוח (כולל סטים עם מספר חזרות רב). באימוני הקרוספיט הוא נדרש תוך מספר חודשים לסגל את מערכות שלד-שריר למאמצים אחרים לחלוטין ובד בבד – מגוונים מאוד. מכיוון שבקרוספיט המטרה בין השאר היא לשפר כושר גופני כללי, לא ניתנת למשתתפים אפשרות להתכונן למאמץ או למשימה זו או אחרת. אי לכך, מתחרה בקרוספיט עשוי להגיע לתחרות ואחת המשימות הנה שחיה של 400 מטר, הפיכת צמיג, אימוני אינטרוולים של 200 מטר, סדר תרגילים שבכלל ייתכן שלא התכונן אליו. ובכך לשקף למעשה את "האני מאמין" של הקרוספיט לרבות יכולתו של הספורטאי להתמודד עם עומסים שונים ומגוונים.

אם כך, להתאמן ולהתכונן לתחרות קרוספיט זו משימה לא פשוטה כלל ויש צורך להתכונן לכל תרחיש אפשרי ולשפר את כלל מרכיבי הכושר הגופני. כל זאת בתוכנית אימון מסודרת ומקצועית שתתאים לשיפור יכולות אלו.

כשיש גיוון, התוצאות שונות 
חשוב אגב להאיר נקודה חשובה בכלל ובאימוני קרוספיט בפרט והיא עיקרון הספציפיות. על מנת לשפר מרכיב כושר גופני מסוים, חשוב לבצע זאת באותם תנאים ומאמץ נדרשים. המעניין הוא שלא מספיק רק שאותה מערכת גופנית תפעל אלא יש צורך בהתאמה של כלל המערכות הגופניות. להלן מספר דוגמאות:

עוד כתבות בנושא

20 סיבות טובות להתאמן בקרוספיט 
הטרנדים של 2015 בכושר הגופני 
מדוע רוב המתאמנים לא ישיגו גוף חטוב? 

1. ריצה על מסילה במשך 30 דקות בקצב של 10 קמ"ש ממש אינה זהה לריצה בחול הים העמוק למרות שבשתי הפעילויות המטרה הנה שיפור יכולת אירובית..

2. ביצוע התרגיל לחיצת רגליים בישיבה עם מכונה ייעודית לא ממש זהה לביצוע התרגיל סקווט עם מוט למרות שבשני התרגילים פועלים אותם שרירים בדיוק.

יאיר קרני ברזל

יש תחרויות קרוספיט שבהן המשתתפים נדרשים לשחות לצד תרגילי הכוח השונים | צילום: thinkstock

המורכבות של אימון הקרוספיט בכללותו כרוך גם בהפעלת כלל מרכיבי תא השריר הקיימים. הרי תא השריר מורכב ממספר מרכיבים ובאימונים שונים, שכיח מאוד שלא מופעלים כולם. זאת בשל העובדה שמתאמנים רבים מבצעים סוג מסוים של אימון ולא מגוונים כמעט. למשל, מתאמני פילאטיס או יוגה שיפעילו מרכיבי תא שריר מסוימים, רצים למרחקים ארוכים אחרים וכך הלאה. שילוב בין סוגי אימונים שונים ועושר רב בגירויים כמעט ולא קורה באימונים המסורתיים. בקרוספיט הדבר לא כך ובשל הגיוון הרב בסוג התרגילים, מספר החזרות המבוצע והאינטנסיביות – התוצאות כמובן שונות בהתאמה.

ניתן להבחין ביחס שבין מרכיבי התא והאופן ומספר החזרות הנחוצים לשם פיתוחם: 

מרכיבי התא                                   שיטות ומספר החזרות המומלצים לפיתוחם

מיופיברילה                                     12-15 חזרות

מיטוכונדריה                                    15-25 חזרות

סרקופלסמה                                    כוח וסיבולת שרירית יחדיו

נימי דם                                           סיבולת שרירית

משקעי שומן                                    דיאטה

גליקוגן                                            דיאטה

רקמות חיבור                                    כוח

רכיבים אחרים                                   כוח

לסיכום, אין ספק שאימון קרוספיט הנו שונה, מגוון ומאתגר. כמובן, כמו כל אימון אחר קיים (ובפרט עצים) חשוב להקפיד על הכללים ועקרונות האימון על מנת להשתפר בצורה מושכלת מקצועית ונכונה וללא פציעות.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג