כמו דג במים: המדריך לשחיין המתחיל

התחלתם לשחות והציפו אתכם בשלל ציוד שעליכם לרכוש? עשינו לכם קצת סדר במונחים והסברנו מדוע אתם צריכים בכלל את כל הציוד הזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שחיין בבריכה, צילום: ניר עמוס 2015
שחיין בבריכה, צילום: ניר עמוס 2015

עונת שחייה והטריאתלונים החלה וזה בדיוק הזמן להצטרף לקבוצה או לקחת כמה שיעורי שחייה, אבל אז מגיעה הרשימה המומלצת של אביזרים ראשוניים אותם צריך לרכוש על מנת לעבוד על טכניקה נכונה וכדומה. עשינו לכם סדר בכל המושגים בהם שחיין מתחיל נתקל בדרכו לאימון שחייה בפעם הראשונה ומה מומלץ לעשות כאשר מגיעים לחנות לרכוש את המוצרים. נעזרנו במדריך השחייה של קבוצת אלתרמנס, שחר חפץ על מנת להבין מה דרוש לשחיין מתחיל ובעיקר למה.

אשה שוחה בבריכה

אילו אביזרים מומלץ לרכוש כשמתחילים ללמוד שחייה | צילום: Thinkstock

משקפת

משקפות זה עולם ומלואו והם מתחלקים למשקפות המיועדות לשחייני בריכה ומשקפות המיועדות לשחייני ים ומים פתוחים.
משקפות גדולות יותר מתאימות באופן כללי למים פתוחים ומשקפות קטנות וממוקדות על העיניים, מתאימות יותר לשחייני בריכה.
היתרון של משקפות גדולות הוא שהן אוחזות טוב כך שאם יבוא גל המשקפת לא תעוף לעומת גל קטן שיכול להעיף משקפת קטנה בקלות.

ישנם גם צבעים שונים למשקפות, לדוגמה, משקפות בצבעים: כחול, אדום, צבעוניות ויש שקופות ויש גם עדשות פולורייזד, עדשה כהה עם הגנת UV שמיועדות לבריכות פתוחות או לים, למקומות בהם יש שמש.
לטריאתלטים שמתאמנים לרוב בבריכה אך מתחרים בים מומלצת עדשה צבעונית או פולורייזד, לא שקופה. מספיקה עדשה שתשבור את קרני השמש על מנת שהיא לא תציק בעיניים. מי שמתאמן שעות רבות במים פתוחים או בבריכה בחוץ, מומלץ עדשה כהה עם הגנת UV.

יש מספר מנגנוני סגירה למשקפות אך מומלץ לחפש מנגנון פשוט בו יש כפתור שבאמצעותו ניתן לכוון בקלות את המשקפת כשהיא על הראש (ראצ'ט) ולא צריך להוריד אותה בכל פעם כדי להתעסק עם מתיחות ורצועות.
הדבר הכי חשוב הוא הנוחות, כך שעליכם למדוד את המשקפת ולוודא שהיא יושבת עליכם טוב ומרגישה נוח, בעיקר אם אתם עומדים לבלות כמה שעות בשבוע באימוני שחייה.

יוטיוב | איך להתאים משקפת?

סנפירים

בסנפירים משתמשים בשלב לימוד הטכניקה בבריכה, לימוד תנועות הגוף, עבודת ידיים נכונה אך לא עבור לימוד עבודת רגליים נכונה כיוון שהם יוצרים תנועה ארוכה ומורידים את קצב הרגליים.

יש מגוון גדול של סנפירים אולם השחיין המתחיל צריך לחפש אחר סנפירים ארוכים שיהיו מחומר גמיש. הסנפירים שעשויים חומר קשיח מותאמים יותר לעולם הצלילה ולמי שצריך לנוע באיטיות במים ולכן עדיף להימנע מסנפירים מחומר קשיח.

כתבות נוספות בנושא
כל השאלות שהתביישתם לשאול… על כפות
איך הופכים את אימוני השחייה ליותר איכותיים?
טיפים וכללים לשחייה במים פתוחים

הסנפירים הארוכים תופסים הרבה מאוד מים במהלך העבודה איתם והתנועות הרבה יותר איטיות מהקצב הטבעי בו שוחים בדרך כלל, הם מגבילים את קצב מהירות הרגליים. אבל הם נותנים המון מומנט ומסייעים להצפת הגוף בקלות רבה.

לכן, בשלבי הלימוד הראשוניים, מומלץ לבחור בסנפירים ארוכים וגמישים על פני הסנפירים הקצרים.
ישנו מבחר גדול של סנפירים קצרים שמסייעים ללמוד קצב שחייה, אבל להתחלה רצוי להתמקד בסנפירים הארוכים ובהמשך להצטייד בקצרים לפי הצורך.

חשוב שהסנפירים יאחזו טוב את כף הרגל ולא יברחו ממנה כיוון שבמהלך השחייה הם יפלו ומאידך חשוב שלא ילחצו מדי כי אז יצרו פצעים ברגליים.

יוטיוב | כיצד לבחור סנפירים?

פולי

הפולי מיועד לשלבי הלימוד ולאימונים היום יומיים וניתן להצטייד בו בשלבים מאוחרים יותר. הפולי מציף את האגן והרגליים ומאפשר חיקוי של תנוחת השחייה שבה אמורים לשחות באופן רגיל.

יש מספר דגמים של פולי:
פולי אחיד בשני צדדיו, פולי בצורת שמונה ופולי שצידו האחד קטן וצידו השני גדול שיתרונותיו הם שליטה על הציפה.
חשוב למקם את הפולי גבוהה צמוד למפשעה. למתחילים מומלץ פולי שצד אחד גדול ואחד קטן בגודל בינוני.

כפות

יש כמה סוגים של כפות: כפות חצי שמכסות את חצי כף היד, כפות בינוניות וכפות גדולות. בכפות ישנה רצועה שתופסת את פרק כף היד ואת האצבע. חשוב לשים לב שלכפות ישנם חורים רבים שמאפשרים לשים את הרצועה האוחזת במגוון אפשרויות.

לשחיין מתחיל מומלץ להתחיל עם כפות קטנות, כלומר בגודל כף היד. לילדים או אנשים עם כתפיים חלשות גם כן מומלץ להתחיל עם כפות קטנות. עבודת הכפות גורמת לגרוף יותר זמן כיוון שתופסים יותר מים ועובדים בצורה מסיבית יותר על פלג גוף עליון. עבודה אינטנסיבית עם כפות יכולה לגרום לפציעה בכתפיים ולכן צריך לנקוט במשנה זהירות עם כפות.

בשלב הראשון מומלץ להשתמש בשתי הרצועות שמגיעות עם הכפות ומצמידות את הכף אל כף היד, אולם אחרי תקופה קצרה מומלץ להוריד את רצועת המפרק ולהישאר רק עם רצועת האצבע וכך מבצעים תרגילים שמתקנים את פעולת הגריפה מפני שאם תנסו להוציא את היד מהמים לפני שסיימתם לגרוף את כל המים כשרק רצועה אחת אוחזת בכף, היא תברח לכם מהיד או אם מכניסים את היד בצורה לא נכונה למים או גורפים בצורה לא ישרה.

יוטיוב | יתרונות העבודה עם כפות

כובע שחייה

ישנו מבחר רחב של כובעים שאיתם אפשר לשחות, כובעים העשויים מבד, כובע שמורכב מחצי בד וחצי סיליקון אך מומלץ לבחור דווקא בכובע עשוי רק סיליקון כיוון שיש לו אחיזה טובה יותר על הראש, מונע ספיגה של כלור בשיער וגם מסייע בכך שהשיער לא נרטב לחלוטין. כל כובעי הסיליקון הם אותו הגודל אך ישנו הבדל בעובי הסיליקון בין מותג אחד לאחר. לכן כשמגיעים לחנות, מומלץ לבקש מהמוכר למדוד את הכובע לפני הרכישה על מנת לוודא שהוא אכן יושב נכון ונוח על הראש והסיליקון בעובי ובגמישות שמתאימה לכם.

יוטיוב | איך לחבוש כובע שחייה?

צילום דף הבית: ניר עמוס


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רויטל הגיב:

    שחר התותח. מקצוען אמיתי. אחלה של כתבה

  • כמו דג ביבשה הגיב:

    איך משלבים את כובע השחיה והמשקפת: משקפת על הכובע, או משקפת מתחת ?

    1. רון קרמן הגיב:

      מנסיוני טוב שרצועת המשקפת תוצמד מעל לכובע הים – כך יש לך שליטה טובה יותר על מיקום הרצועה ובמידת הצורך ניתן להעלות או להוריד את הרצועה ובכך למנוע חדירת המים לתוך המשקפת, דבר שלא ניתן לעשות כאשר הכובע מכסה על הרצועה. בזמן חבישת הכובע על הרצועה היא עלולה להחליק ואחיזת המשקפת לעין לא תהייה אופטימאלית ומים יחדרו לתוך המשקפת. לסיכום כובע ועליו משקפת. בהצלחה

  • Inbar הגיב:

    כתבה יפה!!!

  • אבינועם הגיב:

    כתבה באמת יפה, יש בעיה אחת :

    מאוד לא מומלץ למי שרק מתחיל לשחות לקנות כפות ולהתחיל להשתמש בהם. זה יכול להיגמר בקלות בפציעת כתף. יש להיוועץ במדריך/מאמן שחייה לפני רכישת כפות, ולבקש שיפקח על אופן העבודה שלכם עם הכפות לפני שמשלבים אותו ככלי לאימון עצמאי.

    (מפרק הכתף הוא הפריק והרגיש ביותר בגוף, העצמת הכוחות הפועלים עליו באופן לא מבוקר – כאשר הכוחות עשויים להיות מופעלים במישורי תנועה שאינם נכונים לשחייה ואינם בריאים למפרק הכתף – יכול להביא בקלות לפציעה).

  • מתחילה לשחות הגיב:

    אפשר כמה מילים על שימוש בשנורקל כדי להקל על תנועת ראש צוואר?

  • אסף הגיב:

    יש לכובע ים, לבעלי שיער קצר, אפקט משמעותי על מהירות השחיה? או שזה בעיקר כדי לשמור על השיער יבש?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג