כך תזהרו מ"כהני הבריאות" הטרנדיים

מי הם אותם "כהני בריאות" המציגים עצמם כמומחים ומטיפים תחת כל עץ רענן על גישות שונות בתחום התזונה והאימון, למרות שהינם חסרי כל השכלה פורמלית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מאמן
Portrait of male coach timing runner outdoors

כשאני מדבר על "כהני בריאות" אני מתכוון לאל שלכאורה "מומחים" בתחום של אורח חיים בריא ועל בסיס קבוע מטיפים לאנשים שונים (בעיקר להדיוטות) על גישות שונות בתחום התזונה והאימון שחלקן כלל לא מבוסס מדעית, מושתתת על דיעותיהם האישיות ועוד. אותם כהני בריאות מזכירים נביאי זעם לעת מצוא. הם מצליחים להפחיד את האוכלוסייה בנבואות זעם מפחידות ומלחיצות (שכמובן אין להן שום בסיס ואמת) וככל שאותו "כהן בריאות" סמכותי יותר, בעל כושר שכנוע מצוין, מבצע תהליך של מיתוג ופרסום, הרי כך התוצאות, מן הסתם, תהיה טובות יותר.

מאמן

רק הדרך שלהם הנה הנכונה והמתאימה ביותר להשגת תוצאות | צילום: hinkstock

חשוב להעיר כי ישנן סוגי אוכלוסיות שקל מאוד למכור להן כמעט כל דבר. מדובר באוכלוסייה חלשה בהיבטים שונים שתולה תקוה בפיתרון הבעיה עם אותו מוצר שאותו כהן בריאות מנסה למכור להם (ובדרך כלל בהצלחה יתרה). לדוגמה: אותם אנשים הסובלים מהשמנה משמעותית, קשישים, נשים לאחר לידה, הורים לילדים שמנים, לוקים במחלות שכיחות, סובלים באופן כרוני מפציעות שלד-שריר ומה לא. נציין ונאמר שסכומי הכסף המשולמים, במקרים הללו הינם גבוהים מאוד ועשויים גם להגיע לאלפי שקלים מדי חודש בחודשו. תוצאות? לא בטוח כלל. תקופתינו מאופיינת בפריחה אדירה בכל הקשור לאורח חיים בריא. ישנם אלפי מוצרים חדשים (מזון, תוספי מזון, תרופות מסוגים שונים ומה לא) ויחד עימם התפתחה תעשייה שלמה של עוסקים בתחום שמצליחים בצורה בלתי רגילה בתחום למרות שהינם חסרי השכלה פורמלית.

להלן מספר אפיונים ונקודות לציון בהקשר לאותם כהני בריאות:

1. חסרי השכלה בתחום הרלבנטי בו הם מייעצים: קשה להאמין אך אותם כהני בריאות אינם בכלל אנשי מקצוע. סביר להניח שיהיה די נדיר למצוא דיאטן קליני ביניהם, פיזיותרפיסט מוסמך או אף רופא (MD). הייעוץ הנו בתחום שכלל לא נלמד על ידם. כך למשל, קחו לדוגמה את שרון (השם בדוי, המקרה אמיתי). שרון למד תעשייה וניהול ובשנים האחרונות נחשף לתחום הבישול הטבעוני. הוא השתתף בסדנאות שונות, השתלמויות והתאהב ממש באורח החיים הייחודי הכרוך בכך. ב-3 שנים האחרונות שרון נעשה מטיף רציני ובוטה לכל גישה תזונתית שאינה טבעונית ומנהל מסעות הפחדה אימתניים, בקרב כל מי שבא עימו במגע. בשנה האחרונה אף פתח קליניקה, בה הוא מייעץ לאנשים שמעוניינים להפחית במשקל. כמובן שהדרך היחידה שעימה שרון עושה שימוש הנה הטבעונית וזאת למרות שלא למד בצורה פורמלית שום תחום הקשור לתזונה. הקיצוניות בתפריטים באות מאוד לידי ביטוי וחלק מאותם קליינטים אף עלו במשקל ונאלצו לאחר תקופת זמן לעבור לאיש מקצוע אחר שהינו בעל הסמכה ופחות קיצוני.

צמחי מרפא בר לב

יש לבקש לראות תעודות הכשרה ולימוד של אותו מומחה | צילום: thinkstock

2. שלילה של כל גישה קיימת: שכיח במיוחד אצל כהני בריאות זו האמונה שרק הדרך שלהם הנה הנכונה והמתאימה ביותר להשגת תוצאות. הם שוללים כל דרך שונה או איש מקצוע.

3. אינם מהווים במרבית המקרים דוגמה אישית: חלק ניכר מאותם כהני בריאות בכלל לא מהווים דוגמה אישית. חלקם סובלים מעודף משקל ניכר, האחרים לא מתאמנים כלל והגברים, חלק מהם, מאופיין באטרופיה שרירית (דלדול מסת השריר) משמעותית ומה לא.

4. נביאי זעם: על מנת ליצור התמדה בקרב הלקוחות, אותם כהני בריאות פוצחים במסע הפחדה אימתני על מנת לגרום לשינוי אצל הלקוח ובד בבד שימשיך לשכור את שירותיו לאותו כהן בריאות. להלן מספר דוגמאות של הצהרות של אותם כהני בריאות: דיאטה נטולת גלוטן מצוינת גם לאלו שאינם סובלים ממחלת הצליאק וימנעו הידבקויות במעיים; אסור לצרוך מוצרי חלב לכל אדם ובפרט – לילדים; תזונה צמחונית או טבעונית היא זו שמאריכה חיים והמומלצת ביותר; כל אחד יכול ומומלץ שירוץ מרתון לפחות פעם בחיים או שיתחרה בתחרות איש הברזל; תוספי תזונה, אבקות חלבון וכדומה מתאימים לכל מתאמן באשר הוא ומומלץ לעשות בהם שימוש; אימון ברצועות TRX הניו היעיל ביותר להפחתת שומן באזורים נקודתיים בגוף והיעיל ביותר לירידה במשקל; שחייה הנה הפעילות הטובה ביותר לכאבי גב תחתון ואף לירידה במשקל.

איך להימנע מכהני בריאות ולמה כדאי לשים לב?

1. יש לבקש לראות תעודות הכשרה ולימוד של אותו מומחה.
2. לבדוק ההלימה של התחום הנלמד לתחום העיסוק בו אותו כהן בריאות מייעץ. הרי די לא הגיוני שבקליניקה התעודה היחידה הקיימת של אותו מומחה, הנה בתחום שלא קשור כלל לתחום הייעוץ (למרבה הצער – מדובר במקרים שכיחים).
3. לשים לב האם התעודה הנה מטעם גוף מוכר או גוף פרטי כלשהו שגם לא בטוח שמופיע באינטרנט.
4. טרם שוכרים את שירותיו של אותו מומחה יש לבדוק באינטרנט אודותיו (חוות דעת ותמונות) וכל דבר שיכול לסייע טרם מתחילים תהליך שעשוי להיות ארוך ויקר במיוחד, ואולי אף ישפיע לשלילה על המצב הבריאותי. אגב, לא מפתיע שבמקרים לא מעטים נמצא גם שיש תביעות משפטיות כנגד אותו מומחה.
5. לקבל המלצות מאותו מומחה על לקוחות בהם הוא טיפל או ייעץ.
6. במידה ושוכרים את שירותיו של אותו מומחה יש לבדוק האם המחיר הינו ריאלי למה שמקובל בשוק והאם מוצדק לאור הכשרתו ונסיונו של אותו מומחה בתחום מקצוע זה או אחר.
7. דוגמה אישית של היועץ: לא סביר שרופא מסוים, למשל, המגדיר עצמו כמומחה בטיפול בבעיות משקל (למרות שתחום הלימוד שלו לא כולל תזונה כלל) שוקל למעלה מ-130 ק"ג והינו עם נתונים לעבור ניתוח בריאטרי (במקרה ספציפי זה ה-BMI= 48).
8. לקבל חוות דעת נוספת תמיד חשוב. רופא משפחה, איש מקצוע בתחום הרפואי או הפרא-רפואי או אחר. עצוב לראות מקרים בהם אנשים הסובלים מבעיה מסויימת בפגישה אחת אצל מומחה זה או אחר מתחייבים על הוצאה של אלפי שקלים ויותר.

לסיכום, מכיוון שהמושג אורח חיים בריא על כל משמעותיו פופולרי מאוד בתקופתינו, מומלץ להיזהר מכל כהני הבריאות לסוגיהם ולבדוק באופן רציני ומעמיק לפני ששוכרים שירותיו של זה או אחר והתוצאות – לא בטוח כלל שיושגו.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ד"ר פינטו הטבעוני הגיב:

    בדיוק כמו שמגיעים ל"רבני אלילים" כך יש את אותה רשימה שציינת.
    לא שנתקלתי ולא חיפשתי אבל המסר של הכתבה הוא שקיצוניות מתאימה לפרומיל קטן שמשתעבד לה וכל היתר
    צריכים פשוט הכוונה מקצועית.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג