כך חזרתי לרכוב על אופניים

הכאבים בברכיים משתקים ואתם חושבים שאולי הגיע הזמן להפסיק לרכוב. אבל רגע לפני שאתם מתייאשים צצה עזרה בדמות שיטה חדשה: אפוסתרפיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הכאבים בברכיים משתקים ואתם חושבים שאולי הגיע הזמן להפסיק לרכוב. אבל רגע לפני שאתם מתייאשים צצה עזרה בדמות שיטה חדשה: אפוסתרפיה

מאת:זיו שוורץ




       שי גוטמן. "פניתי ללא פחות משישה אורתופדים שונים" (צילומים: זיו שוורץ)

שי גוטמן בן ה-37 רוכב על אופניים מזה 11 שנים. גוטמן, מנהל מערכות מידע בחברת UPS, אב לעומר ולעידו ונשוי למירב, הוא "חולה" אופניים במלוא מובן המילה. הוא גם מחליף אופניים סדרתי, רוכב כביש והרים (ומנוי המגזין) הרואה בעיסוק בספורט בכלל ובאופניים בפרט בסיס לשיפור איכות החיים.

כאבים
את אהבתו לספורט מימש גוטמן ברכיבה על אופניים ובריצה. לאחר שנים של ריצות בוקר שבועיות המשולבות לסירוגין ברכיבות על אופני הרים, הוא החל לסבול מכאב בקדמת הברך (תסמונת פטלו פמורלית). מקור הכאב, על פי רוב, בלחץ מוגבר על המפרק הפטלו פמורלי. לחץ זה נגרם בדרך כלל מרכיבה בעליות ארוכות, מרכיבה בהילוכים גבוהים ובמקביל מסיבוב דוושות אטי מהרצוי. עוד סיבה לקיום התסמונת היא רכיבה במיקום שאינו אידיאלי מבחינת הרוכב על האופניים (אוכף נמוך מדי או כזה הממוקם לפנים מדי).

הנזק הנגרם לגוף ברכיבה זו מתבטא בחלוקה לוקה של עומסים על משטחי המפרקים בברכיים, בעלייה בכוחות הדחיסה והגזירה, ובהתרככות הסחוס בברכיים. גוטמן החל לסבול מכאבים בברכיים, שזוהו על ידי אורתופדים כדלקות. הוא קיווה להפחית מעוצמת הכאבים במנוחה ובטיפול תרופתי.

"פניתי ללא פחות משישה אורתופדים שונים", מספר גוטמן, "כל אחד נתן חוות דעת שונה והציע טיפול שונה. עברתי סריקת MRI ועמדתי לפני ניתוח. כבר הייתי על סף ייאוש. בחיי היומיום נאלצתי לתמוך בעצמי בעת ירידה במדרגות, הכאבים ברכיבה היו קשים מנשוא ועל ריצה לא היה מה לדבר בכלל. ניסית לרכוב על אופני כביש כדי להוריד מהעומס על הברכיים, אבל ההידרדרות המשיכה.

"הפגיעה באיכות החיים הייתה הדרגתית. לבסוף הגעתי למצב שלא הייתי מסוגל לכרוע ולעלות למצב עמידה ללא תמיכה. להפסקת הפעילות הספורטיבית לסירוגין הייתה השפעה מנטאלית קשה, וזאת נוסף על ההשפעות הפיזיולוגיות של התרופות שבהן השתמשתי (אנטיביוטיקה חזקה לטיפול בכאבים דלקתיים). הוסיפו על כך אורתופד מומחה אחד שיעץ לי לפתור את הבעיה בהפסקת הפעילות הספורטיבית לאלתר, ותבינו למה עמדתי על סף ייאוש".

שיטת אפוסתרפיה
"על אפוסתרפיה שמעתי מעמיתה לעבודה", אומר גוטמן, "לא הכרתי את הטיפול המדובר אבל לאחר שקיבלתי המלצות עליו, ומאחר שכבר לא היה לי מה להפסיד – פניתי לטיפול במחלקה אפוסתרפיה אקטיב". למי שאינו מכיר, מדובר במחלקה נפרדת בחברת אפוסתרפיה המתמחה בנפגעי פעילות ספורטיבית.

אפוס תרפיה, או אפוס בשמה הקצר, היא טיפול הנועד לשכך כאבים במפרקי הגפיים התחתונות והגב, באמצעות הטמעת תבניות הליכה נכונה, המתייחסות אל העומסים בברכיים הפגועות. במשך הטיפול מקבל המטופל נעליים מיוחדות שכוללות סוליה ובה שתי נקודות ממשק, שאליהן מתחברות כיפות גומי במידות ובזוויות שונות. הכיפות אינן סימטריות ולכן הן מאלצות את הנועל לפסוע באופן המתקן את היציבה שבה הוא רגיל.


"כאבים בעקבות פעילות ספורטיבית, ולחילופין כאלו המופיעים אחרי ניתוח, מאלצים אותנו להלך באופן שלרוב מזיק", מסביר גוטמן. "אנו מעבירים עומס לרגל הנגדית ולחלופין מאמצים הליכה ויציבה שאינם מיטיבים עמנו. העומס הולך וגובר ואיתו גם הכאבים. הנעליים הייעודיות מאלצות אותנו לאמץ בחזרה את היציבה הנכונה ולפזר עומסים באופן מיטבי. 

"הליכה בנעלי אפוס אורכת 15 דקות (למטופלים חדשים) עד כמעט שעה ביום (למטופלים ותיקים). אני נוהג לנצל את זמן פיזור הילדים בגן ובבית ספר להליכה בנעליים, מוציא גם את כלבי לסיבוב בוקר, ובערב משלים זאת בעוד סבב של הליכה בנעליים. בעבר אף נהגתי לנצל את הנעליים להליכה בשעות הצהריים במשרד. הרעיון הוא לא לבצע בנעליים פעילות ספורטיבית אלא לתרגל בהן הליכה ויציבה נכונה לאורך היום בשימוש רגיל. 

"את תהליך ההתאמה של הנעליים עשיתי כשהתקבלתי למחלקה אפוס תרפיה, וזאת לאחר בדיקת מומחי המקום ומדידת העומסים על כפות הרגליים במכשיר מיוחד. אחר כך קיבלתי מהפיזיותרפיסט של אפוס שליווה אותי סדרה של תרגילים למתיחת השרירים שהתקצרו בגלל הפעילות הספורטיבית, ולא רק לחיזוקם; זאת בשונה מההמלצה שקיבלתי מרופאי ספורט שבדקו אותי והמליצו לי לחזק את השרירים בתרגילים שקיצרו אותם ואף החמירו את הכאבים. השינוי לאחר שלושה חודשים של פעילות ותרגול היה תהומי, וההקלה בכאבים הייתה מהירה יחסית. הגוף 'זוכר' מהי יציבה מתוקנת, מפחית את הלחץ מעל האזורים הפגועים בברך וכך מתאפשר לחזור ולבצע פעילות ספורטיבית. התוצאות מדברות בעד עצמן: חזרתי לרכוב!". 
יש תקווה

יהיו מי שיראו בכתבה מעין זו תוכן שיווקי המרוחק באופיו מרוח כתבות המגזין; אם לומר את האמת – הצדק עמכם. אך במקרה שלפנינו לדעתי המטרה מצדיקה את האמצעים. 

גוטמן הוא אחד משכניי ומעמיתיי לרכיבה. את תהליך חזרתו לפעילות סדירה עברנו ברכיבות משותפות (ובהחלפת שלושה זוגות אופניים בתוך כך. אמרתי לכם שהוא מכור). כיום חזר גוטמן לרכוב 4 ל-5 פעמיים בשבוע (לרוב 3 עד 4 שטח ועוד אחד כביש לסגור את השבת). כשחיוך מרוח לו מאוזן לאוזן, בתמיכת אשתו מרב, שאף ליוותה אותו במכונית ברכיבת סולו דרומה לאילת (כבוד!).


מערכת אפוס נראת במבט ראשון למתבונן כזוג נעלי כדור סל


כשחברת אפוסתרפיה פנתה אליי כדי שאתנסה במערכת, עשיתי זאת מתוך סקרנות ובעיקר כדי להבין את התהליך והמאמצים הכרוכים בו. אז זהו, שלא מדובר ממש במאמצים ותהליך האימון וההסתגלות קצרים ומהירים יחסית. 


אז אם אתם רוכבים הסובלים מכאבי ברכיים תקופה ארוכה, או לחילופין מתאוששים מפציעה ומתקשים לחזור ולרכוב, הנה עוד טיפול לא קונבנציונלי שאינו דורש התערבות תרופתית או כירורגית. אז נכון שאתם עלולים לזכות למבטים סקרניים מהסובבים אותם כשתהלכו לכם עם הנעליים המוזרות של אפוס, אבל אולי זהו הטיפול שיחזיר אתכם לשבת על האוכף ולהמשיך ולדווש.

תמונה מצד שמאל: הכיפות הייעודיות הניתנות להתאמה אישית

כתב וצילם: זיו שוורץ, מאונטיין בייק אקשן ישראל

תוכן שיווקי

כל הכתבות של אפוסתרפי – כאן

אתר אפוסתרפיה – apostherapy



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג