כיצד בדיקת צח"מ קובעת מה פוטנציאל הסבולת שלכם?

יש קשר הדוק בין המאמץ אותו אתם משקיעים בפעילות סבולת לצריכת החמצן שלכם. בראיון עמו מסביר ד"ר יוני ירום מדוע חשוב למדוד אותה ומה עושים עם הנתון שמתקבל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עוד כתבות בסדרה: מהי בדיקת סף חומצת חלב? | כיצד בדיקת צח"מ קובעת מה פוטנציאל הסבולת שלכם? | כיצד ספורטאים יכולים להפחית את הסיכון לפציעה? | מהי בדיקת ארגומטריה לספורטאים?


התחלתם לרוץ, לרכוב או לשחות ובין המושגים הרבים שאתם שומעים מבצבץ לו גם המושג צח"מ (צריכת חמצן מרבי VO2MAX), המתייחס למעשה לכמות החמצן המקסימלית שהלב, הריאות והשרירים מסוגלים להוביל ולנצל לצורך אנרגיה. בעבר השימוש במדדים אלו היו בעיקר בקרב ספורטאי העילית, אך ככל שעברו השנים והספורטאים החובבים הפכו את התחביב למשמעותי יותר עבורם, החלו הבדיקות הללו וביניהם גם הצח"מ להיות חלק מהסל הבסיסי של בדיקות תקופתיות.

צריכת החמצן המרבית היא מדד מדויק לחיזוי הסבולת האירובית | צילום: ארן הרשלג

עוד כתבות בנושא
מהי בדיקת ארגומטריה לספורטאים?
כיצד ספורטאים יכולים להפחית את הסיכון לפציעה?
מדוע חשוב לרצים לדעת מהו סף חומצת החלב שלהם?

את הבדיקה עושים כמו את בדיקת הסח"ח והארגומטריה על מסילה ובמהירות משתנה, כך אומר ד"ר יוני ירום, המנהל הרפואי של מדיקס, "המטרה של בדיקת צריכת חמצן מרבית היא לגלות מהי כמות החמצן המרבית שהגוף מסוגל לנצל בזמן הפעילות. הצח"מ מבטא את נפח החמצן שהגוף יכול לאגור כל דקה ולייצר אנרגיה. זאת למעשה החשיבות – הקשר שיש בין המאמץ לצריכת החמצן. צריכת חמצן מרבית (VO2max) היא מדידת ההספק של הכושר האירובי המרבי, כאשר ה-V הוא Volume ומדגיש את הנפח של החמצן (O2) ביחידת זמן של דקה אחת".

מדוע חשוב למדוד אותה?
"התוצאה המתקבלת קובעת מה הפוטנציאל, כמה פעימות לב הנבדק מעביר בכל רגע ועד לאן הוא יכול להגיע. הבדיקה נעשית באמצעות מערכת ממוחשבת שדוגמת את פליטת האוויר מהריאות, את קצב הלב ואת מהירות הריצה. כל נשיפה עוברת למעשה דרך גלאים והנתונים הם נתונים של נפח נשימה, קליטת החמצן וקצב לב. מכל הנתונים שמתקבלים מקבלים מדד של הסף האנאירובי הנשימתי".

על מנת להגיע לתוצאות מהימנות עוברים כבר בתחילת התהליך בדיקת גובה ומשקל ומיד אחריה נבדק הדופק בזמן מנוחה ולחץ הדם. לאחר איסוף המדדים הללו תתחיל הבדיקה על המסילה במהירות איטית, כאשר בכל דקה היא תתגבר. להבדיל מהבדיקות האחרות, הבדיקה הזו היא בתוספת מסיכת חמצן המותאמת עבור כל רץ או רצה, דבר אשר כמובן מכביד ומקשה על ההתנהלות אך מאפשר למדוד את הסף האנאירובי הנשימתי. המטרה בסופו של דבר היא להגיע לשלב ריצה על המסילה במאמץ גבוה במיוחד שבו הגוף כבר לא יכול להעלות את צריכת החמצן שלו במקביל לעלייה בקושי של הפעילות. המדידה היא בערכים מוחלטים של ליטרים לדקה או בערכים יחסיים, מתוקננים למשקל גוף, כלומר מיליליטרים חמצן לדקה לקילוגרם משקל גוף. מקובל כי צריכת החמצן המרבית היא המדד המדויק ביותר לחיזוי הסבולת האירובית. אנחנו שואפים אוויר המכיל חמצן שנספג בריאות ומועבר למחזור הדם. הלב שולח את הדם העשיר בחמצן לשרירים הצורכים אותו ליצירת אנרגיה.

צח"מ הוא ערך שאפשר להעלות בעיקר באימונים עצימים | צילום: mw238

בסיומה של בדיקת צח"מ תקבלו כאמור נתון שהוא מדד צריכת החמצן המרבית לפי מיליליטר לדקה לקילוגרם משקל גוף. הנתון הזה מתבסס בעיקר על גנטיקה, אבל הוא יכול להשתנות באחוזים מסוימים על ידי אימונים קשים. מה עושים עם הנתון הזה? בעיקר מקבלים אינדיקציה לרמת ההתאמה שלנו לספורט סבולת. מה שבטוח, צח"מ הוא ערך שאפשר להעלות בעיקר באימונים עצימים שבהם מגיעים בפרקי זמן קצרים לאזור הצח"מ, ומי שיודע מהו ידע עד כמה קשה לעבוד באימונים כדי לשפר אותו. בכל מה שקשור לבניית תכנית אימונים, נראה שבדיקת סף חומצת חלב תעשה עבודה יותר טובה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • נתן הגיב:

    איפה עושים את הבדיקה הזאת?

  • עמי לין הגיב:

    במכשור שעסקתי בעבר (ונמצא במכון קרדיולוגיה פיזיותרפית – בית חולים מאיר) מקבלים גרפים רצופים של צריכת חמצן ופליטת דו תחמוצת הפחמן ובציון לחץ דם, קצב לב, וכמות הווטים.
    כאשר מגיעים לסף האן אירובי מדד החמצן בירידה. זו המדידה המדויקת ביותר (נכון לשנת 2005)

    הבדיקה בעזרת ציוד של חברת מדיקל גרפיקס MGC Corporation

  • רונן הגיב:

    בשעוני הדופק החדשים (לדוגמא גרמין) השעון מבצע את בדיקת ה V02Max

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג