כואב לכם בחלק העליון של כף הרגל? הנה 5 סיבות למה

פציעות בכף הרגל פוקדות רצים מסיבות שונות. איך מתמודדים עם זה לבד ומתי צריך לראות רופא? כל מה שרציתם לדעת על כאבים "קצת פחות פופולאריים" בקרב הרצים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרות שכל איברי הגוף עובדים בזמן הריצה (כולל הידיים, הירכיים ושרירי הליבה), על כפות הרגליים יש נטל רב. ולכן זה די מלחיץ להתחיל להרגיש כאבים בכל פעם שדורכים על הרגל, וזה מאוד מבלבל כשאי אפשר למצוא את הסיבה לכך. זה נכון במיוחד לגבי כאבים בחלק העליון של כף הרגל, כי בניגוד לפציעות מוכרות יותר כמו פלנטר פשיאטיס ושין ספלינט – קשה להבין לבד מה מקורם.

במקרים מסוימים הפתרון הוא פשוט להחליף נעליים | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא
4 פציעות הריצה העיקריות שרצים סובלים מהן
האם נעלי ריצה גורמות לפציעות או מונעות אותן?
8 עצות לבחירת נעלי ריצה שימנעו פציעות

החדשות הטובות הן שאם מדובר בשבר הייתם יודעים זאת כי זה היה מקשה מאוד על ההליכה. "אם הגברת לאחרונה את נפח האימונים ואת העצימות שלהם ואתה מרגיש שהכאבים מתפתחים בהדרגה, סביר להניח שלא מדובר בשבר או בקרע ברצועה, בגיד או בשריר", אומר הפיזיותרפיסט קמרון יואן ממרכז בספוק בניו יורק.

החדשות הרעות הן שיש כמה בעיות אחרות שיתכן ואתם סובלים מהן כמו שברי מאמץ שעלולים להפוך לשברים מלאים אם לא נזהרים. "הסיבה העיקרית היא כמעט תמיד האימונים: יותר מדי, מוקדם מדי, לעתים קרובות מדי וארוך מדי" אומר יואן ומוסיף, "אם הכאב עדיין ממשיך לאחר שבוע מנוחה, צריך לפנות לרופא".

אז הנה 5 סיבות למה שעלול לגרום לכאבים בחלק העליון של כף הרגל, ומה אתם יכולים לעשות בקשר לזה.

 טנדוניטיס (דלקת גידים) 

הרבה אנשים מקשרים טנדוניטיס (דלקת גידים) לכאבי ברכיים, אבל בנוסף זו סיבה שכיחה גם לכאבים בחלק העליון של כף הרגל. "אפשר לפתח דלקת של הגידים הקדמיים של הטיביאליס הנמשכים ממרכז הרגל ועד לאמצע כף הרגל", אומר פרופסור ג'ייקוב ווינס, מומחה לאורתופדיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד.

איך יודעים שיש את זה? "הכאב יתרכז באמצע כף הרגל ועד לגב כף הרגל, קרוב לבוהן הגדולה", הוא אומר ומוסיף: "יכול להיות שיש לך גם שין ספלינט מאחר והגיד מתחיל ליד השוקיים".

מה לעשות? חוץ מלשים קרח ולקחת תרופה אנטי דלקתית, אפשר גם לבצע תרגילי אחיזת אצבעות כדי להוריד את המתח מהגיד וגם את תנועת הדורסי פלקשן שהיא כפיפה של כף הרגל כלפי השוק ופרופסור ווינס טוען שהיא מסייעת לדלקת גידים מהסוג הזה: "הסוג הזה של כאבים ברגליים שכיח יותר בסוגים מסוימים של כפות רגליים כמו כאלה
עם קשת גבוהה, כך שגם אורתוטיקה (שימוש בעזרים חיצוניים) תוכל לעזור.

כאבים בכף הרגל זה לא רק שין ספלינט ופלנטר פשיאטיס | צילום: shutterstock

 שבר מאמץ בעצמות המסרק 

במרכז כף הרגל יש חמש עצמות הנקראות עצמות המסרק ומי שמתאמן חזק ומהר מדי עלול לסבול משבר מאמץ באזור הזה, בעיקר בעצמות השנייה עד הרביעית). "ראיתי את זה אצל רצים שהיו להם תקופות מנוחה ארוכות בגלל פציעה ואז הם נכנסו מהר לאימונים למרתון", אומר פרופסור ווינס. צריך לחפש נפיחות וכאבים שממוקדים
בחלק העליון של כף הרגל מעל העצמות. "הנפיחות יכולה להיות גרועה עד כדי כך שלא רואים את הורידים", אומר פרופסור ווינס.

מה לעשות? לפנות לרופא. "שברי מאמץ דורשים תכנית טיפול אגרסיבית יותר, שימוש בעזרים כמו מגף הליכה ופסק זמן עד להחלמה", אומר ווינס. אחרת, אתם מסתכנים ביצירת שבר מלא או שבר מאמץ אחר.

 "מחלת הערפדים" 

"מחלת הערפדים" היא מונח שגרתי לגירוי בחלק העליון של כף הרגל, וזה קורה לפעמים כשרצים משתמשים בנעליים צמודות מדי. "אתה יכול לעקוב אחר הכאב בדיוק עד למקום שבו הלשון של הנעל נוגעת בחלק העליון של כפות הרגליים שלך", אומר ווינס.

מה לעשות? למרבה המזל אפשר לפתור את הבעיה בקלות על ידי קשירה רפויה יותר של השרוכים רו רכישת נעלי ריצה מתאימות יותר. "הכאב אמור להיעלם תוך שבועיים עד ארבעה ברגע שהדלקת עוברת", אומר ווינס.

 נוירומה 

"נוירומות של כף הרגל הן עצבים מודלקים ונפוחים באזור עצמות המסרק שגורמים לתחושה של צריבה", אומר יואן. זה גם יכול להרגיש כמו כאב חד בין החלק העליון של כף הרגל לבהונות. "אין הרבה מקום בין עצמות המסרק, כך שעצב מודלק ונפוח עלול להחמיר במהירות. הסיבה להחמרה כזו היא נעליים קטנות מדי או צמודות מדי סביב כף הרגל".

מה לעשות? לחפש נעל יותר גדולה ורחבה ואז להשתמש בקרח ובתרופות אנטי דלקתיות כדי להפחית את הדלקת", אומר יואן. "שינויים בתחושה בכף הרגל עלולים להיגרם גם בגלל מחלות דם, מחלות מטאבוליות ושורשי עצב מגורים בעמוד השדרה, כך שבמקרה כזה כדאי לפנות לרופא". סביר להניח שצריך לעבור בדיקת MRI או אולטרסאונד כדי לזהות נוירומה".

 ארטריטיס (דלקת פרקים) 

ישנם שני סוגים של ארטריטיס: דלקת פרקים ניוונית ודלקת פרקים שגרונית. דלקת פרקים ניוונית נגרמת כתוצאה מטראומה או שימוש יתר המפרקים ואז הסחוס שמרפד את העצמות במפרקים מתדרדר. לעומת זאת, דלקת פרקים שגרונית היא הפרעה אוטואימונית. למרות שרצים אינם סובלים מיותר דלקות פרקים ביחס לכלל האוכלוסייה, עדיין מדובר במצב שפוגע במיליוני אנשים ברחבי העולם ועלול לגרום לכאבים בכף הרגל המקשים על הריצה. על פי מרפאת MAYO במצב כזה אתם עלולים לחוות כאב, רוך, נוקשות, נפיחות או אבדן גמישות בכף הרגל.

מה לעשות? אם נתקלתם באחד מהתופעות האלו והיא לא חלפה, פנו לרופא כדי שיוכל לקבוע מהי דרך הפעולה המתאימה עבורכם. רופא יכול להפנות לצילום רנטגן ולבצע מגוון בדיקות כמו גם להמליץ על תרופות או סוגים אחרים של טיפולים שיסייעו לכאבים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג