כאבי ראש בקרב ספורטאים

כאבי ראש בקרב אנשים העוסקים בספורט הינם דבר שכיח, במיוחד בקרב אוכלוסיית רוכבי האופניים. בעוד שכולם סובלים מכאבי ראש מידי פעם, לעיתים כאבי הראש כה חזקים ומשפיעים על יכולת התפקוד. מה עושים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כאבי ראש בקרב אנשים העוסקים בספורט הינם דבר שכיח, במיוחד בקרב אוכלוסיית רוכבי האופניים. בעוד שכולם סובלים מכאבי ראש מידי פעם, לעיתים כאבי הראש כה חזקים ומשפיעים על יכולת התפקוד. מה עושים?

מאת:ד"ר שמי שגיב


כאבי ראש, מעבר לכאבי הפציעות המכאניות, הינם הכאבים השכיחים ביותר הפוקדים את אוכלוסיית הספורטאים. בקרב אוכלוסיית רוכבי האופניים התופעה אף שכיחה יותר וזאת בשל העומסים המתמשכים באזור הצוואר והסבירות לירידה במאגרי המים. אז אם אתם סובלים מכאבי ראש אתם לא לבד. אך לפעמים הכאבים עלולים להתעצם לרמה העלולה להשבית את יכולת התפקוד, ובמצבים חריפים אף עלולים להימשך ימים, שבועות ואף חודשים.

עד כ-90% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מתופעה זו ועד כ- 40% בקרב אוכלוסיית הילדים מדווחים על כאבי ראש. כאבי ראש יכולים לסחוט אותנו פיזית ונפשית וכשהם מופיעים מה עושים? עוצמים עניים ומנסים לנוח? מעסים, לוחצים על הראש? או רצים לארון התרופות? כיום ישנם שיטות טיפול טבעיות יותר ובעזרת שינויים באורח חיים ותזונה ניתן להקל ואף למנוע אותם.

כאבי ראש אינם הבעיה, אינם המחלה, אלא הסימפטום, תגובת הגוף לעומסים הפיזיים, הכימיים והמתחים הנפשיים. על אף שהתחושה שה"ראש מתפוצץ" הבעיה כלל אינה שם אלא נובעת ממקור אחר. הטיפול הכימי, באמצעות כדורים, יכול להקל לפעמים בכאבים אך אינו הפתרון ותלות יתר בו עלולה, כשלעצמה, לגרום לכאבי ראש ואף להחרפים וכן לגרור תופעות לוואי לא רצויות. כיום, ישנן שיטות טיפול שמעניקות פתרונות טבעיים יותר ולרוב גם מתייחסים לשורש הבעיה. מגוון של מחקרים מצביע שהטיפול הכירופרקטי והדיקור נמצאו כיעילים ביותר להפגת כאבי ראש.

ישנם סוגים שונים ורבים לכאבי ראש וכדי שנדע כיצד לטפל בבעיה באופן יסודי יש להבין את התופעה. הגורמים השכיחים לכאבי ראש נובעים משינויים בזרימת הדם למוח, לחץ במערכות הסינוסים ומתח שרירי צווארי. כאבי הראש מסווגים על סמך אופי הסימפטומים ומיקומם:
* מיגרנה מופיעה לרוב כתוצאה משינויים בזרימת כלי הדם למוח ונגרמת כתוצאה מגירויים כימיים (ריחות, רעלים, שוקולד, חלב, קפה), שינויים הורמונאליים (מחזור), חשיפה לרעשים, אור ומתח. מיגרנה מלווה במחושים קשים, הקאות, סחרחורות, רגישות לאור ויכולה אף להימשך מספר ימים.
* כאבי ראש מקצביים (Cluster Headaches) הינם נדירים ביותר. כשמם, כאבי ראש מקצביים מופיעים ככאבים עזים בתדירות של מספר פעמים ביום. כאבים אלו יכולים להימשך שבועות ואך חודשים. לרוב הכאב הוא חד צידי, מעל ארובת העין והרכות ומלווה בהזעה, דמעות וגודש באף.
* כאבי ראש סינוסיטיים נובעים מלחץ במערות הסינוסים. כשהלחץ במערות עולה – עקב הפרשת יתר או חסימה בתעלות הסינוסים – כאבי ראש יתפתחו. לרוב הגורמים לכך הם רגישות למזונות אלרגניים המגבירים את יצור הלחה, אך גם חשיפה לרעלים, עשן כימיקאלים יכולים לתרום לתופעה זו. 
* כאבי ראש צווארים (Cervicogenic ension Headaches) הינם השכיחים ביותר ונובעים ממתח בשרירי הצוואר ומעומסים מכאניים על חוליות הצוואר. כאן הכאב יותר עמום ומתפשט ולרוב מופיע באזור העורף, בצידי הרכות או מעל העניים.

כאבי ראש מסוג זה נגרמים כתוצאה מיציבה לקויה כמו הטיית הראש קדימה הגורם להתקשחות שרירי הצוואר. בזמן רכיבה כשהראש כפוף קדימה שרירי הצוואר, השכמות והכתפיים נמצאים תחת כיווץ תמידי ואט אט מתקשחים. משקל הקסדה עלול להוסיף לעומסים אלו. בזמן ריצה יתכנו גם עומסים על שרירי הצוואר כתוצאה מהזעזועים הפועלים על הגוף בזמן הנחיתה. גם ריצה כשהראש שפוף מטה יוצרת מתחים על הצוואר. ארגונומיה והרגלי עבודה קלוקלים, כמו ישיבה מרובה מול מחשב, שימוש בטלפון, נהיגה וקריאה כשהראש כפוף מטה עשויים לגרום לכאבי ראש צוואריים גם כן.
 
בכל המקרים המתוארים לעיל הצוואר נמצא במצב סטטי, דבר המאט משמעותית את זרימת הדם לאזור וכתוצאה מצטברים חומצות בשריר התורמות עוד יותר להקשחתם. אף חבלות כמו, נפילה מאופניים, נדנדה, תאונת דרכים (צליפת שוט) יכולות לגרום לתגובה ספסטית של שרירי הצוואר ולליקויים מכאניים בחוליות הצוואר, גם אם החבלה הייתה לפני חודשים ואף שנים. תחת קטגוריה של כאבי ראש צווארים נכללים גם כאבי ראש הנגרמים כתוצאה מבעיות במפרק הלסת, כתוצאה מחריקת שיניים או אף כתוצאה מטיפולי שיניים הגורמים לשינויים במנשך. אף ליקויים בהתאמת עזרי ראיה כמו משקפיים יכולים לגרום ללחץ צווארי וכתוצאה מכך לכאבי ראש. 

הטיפול הכירופרקטי נמצא יעיל מאוד בפתרון תופעת כאבי הראש זאת מכיוון שהטיפול מתמקד בהסרת המתחים החולייתיים והשריריים מעמוד השדרה דבר המאפשר את שחרור המתח העצבי. מחקר מקיף שנעשה בשנת 2001 באוניברסיטת דיוק (DUKE UNIVERSITY), השווה את יעילות הטיפול בכאבי ראש בין סוגי טיפול שונים. מן המחקר עולה שהטיפול הכירופרקטי הינו היעיל ביותר, לא רק במתן הקלה מיידית אלא גם לאורך תקופה ממושכת יותר.

בנוסף לטיפול עצמו יש לבצע מספר שינויים בהרגלי ובאורח החיים וזאת כדי למזער את העומסים:
בתחום התזונה המאכלים הידועים כתורמים לכאבי ראש הינם: שוקולד, קפה, סוכר (אף שפעמים הם יכולים להקל על כאבי הראש), מוצרי חלב ובעיקר גבינות קשות, אלכוהול, רוטב סויה. חוסר בנוזלים יכול גם הוא כמובן לתרום להתפתחותם של כאבי ראש. חוסר סדירות בזמני הארוחות גם הוא נמצא כתורם להתפתחותם של כאבי ראש. יש להיוועץ עם תזונאי לנטילת תוספים כמו מגנזיום, קומפלקס B, חרצית ומנטה והגברת השתייה תמיד מועילה.

אם אתם מאלו שיושבים שעות ארוכות מול המחשב או מבלים בנהיגה יש לבצע תרגילי מתיחות לשרירי הצוואר והכתפיים. חשוב ביותר לבדוק את היציבה ובעיקר את מנח הראש ביחס לעמוד השדרה. רבים הם הילדים והאוכלוסייה הבוגרת הסובלים מלקויי יציבה שבו הראש כפוף קדימה ואו הצידה. במצב זה יש לבצע תרגילים לשיפור היציבה ולשינויים ארגונומיים בעמדת העבודה.

בזמן רכיבה יש להימנע מרכיבה במצב רכון לאורך זמן ולנסות לרכב באופן זקוף יותר. תוך כדי רכיבה רצוי לבצע תרגילי מתיחות -סיבובי צוואר וכתפיים – זאת כדי לשחרר את העומסים על שרירים אלו ולאפשר הזרמת דם לאזור.

ד"ר שמי שגיב – כירופרקט, מומחה לפציעות ספורט M.Sc. ביומכניקה – ניתוח ואבחון תנועת כף הרגל

————————————————————————————————————————–


לקצר את זמן ההחלמה מפציעה



מאמץ גופני ונזקי שריר



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג