יש לכם כאב ראש לאחר הריצה? זו הסיבה להופעתם

כאבי ראש לאחר ריצה הם בעיה שכיחה בקרב רצים ורצות. מדוע הם מופיעים? פרופ' חוליו ויינשטיין מסביר ונותן פתרונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האם אי פעם חזרתם מריצה בתחושת התעלות של לאחר הריצה, רק כדי להיפגע מכאב ראש פתאומי? אם זה נשמע לכם מוכר, אתם לא לבד. למעשה, מחקר משנת 2009 מצא כי מתוך קרוב ל-2,000 נשאלים, 30 אחוז חוו מה שמכונה כאב ראש כתוצאה ממאמץ. ברוב המקרים, כאבי ראש אלה אינם מסוכנים, אך הם עלולים לחסל את האושר שלאחר הריצה ולחבל במוטיבציה שלך להתאמן. למרבה המזל, אם נדע מה גורם להם, אפשר לנקוט בצעדים כדי למנוע אותם.

כמה שתיתם לפני ואחרי הריצה? | צילום: shutterstock

5 גורמים לכאבי ראש לאחר הריצה

העובדה שכאב הראש מופיע לאחר ריצה, אינה אומרת בהכרח שזהו כאב ראש כתוצאה ממאמץ. לכן, כדאי לבחון תחילה את הסיבות האפשריות האחרות העלולות לגרום לראש להלום אחרי ריצה.

1. התייבשות: הספרות הרפואית מלמדת אותנו כי כאב ראש הוא סימפטום שכיח להתייבשות. כיוון שיש סיכוי גבוה יותר שתתייבשו לאחר שתסיימו ריצה – זה גם הזמן שבו יש סיכוי גבוה יותר לכאב ראש פועם. כאבי ראש כתוצאה מהתייבשות שכיחים עוד יותר במזג אוויר חם, כאשר מאבדים יותר נוזלים בזיעה.

2. צורת ריצה לא נכונה: ריצה לא נכונה עלולה לגרום למתח בצוואר ובכתפיים, מה שעלול לגרום במהירות לכאב ראש כתוצאה מהמתח. מצב לחץ (סטרס) עלול גם הוא לגרום לכאב ראש: אם יצאתם לרוץ אחרי יום קשה במיוחד, גם הלחץ הרגשי הזה יכול לשחק תפקיד.

3. יום חם ושטוף שמש: לא רק חום יכול לגרום להתייבשות: פעילות גופנית בשמש ישירה יכולה גם היא לעורר כאב ראש או מיגרנה.

4. נפילה ברמת הסוכר בדם: מחקרים הראו כי היפוגליקמיה (רמה נמוכה של סוכר בדם) היא גורם שכיח לכאבי ראש. הדבר שעלול להוות בעיה אצל מי שפותחים את הבוקר בריצה, ועוד לפני שאוכלים דבר מה. בעיקרו של דבר, כאב ראש הוא הדרך של המוח שלך לומר לכם שהוא זקוק לסוכר. ההמלצה היא לנטר את רמות הסוכר ולעקוב אחר רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף ללא דקירות גם תוך כדי הריצה.

5. יש לך מיגרנה: עבור אנשים רבים, פעילות גופנית קלה עד בינונית יכולה לסייע בהקלה על תסמינים של מיגרנה, אך על פי מומחי המיגרנה, אצל אנשים מסוימים הריצה עצמה עלולה לגרום למיגרנה. אם אתם סובלים ממיגרנה, חשוב מאוד להקפיד על שתיה מרובה היטב, לאכול לפני הריצה ולשלב תכניות אימון חדשות בתהליך איטי.

ניתן לטפל ברוב כאבי הראש | צילום: shutterstock

כאבי ראש במאמץ

ישנם שני סוגים של כאבי ראש במאמץ: כאב ראשוני וכאב משני. הרופאים אינם בטוחים בדיוק מה גורם לכאבי ראש ראשוניים, אך רבים מאמינים שזה יכול להיות קשור להיצרות של כלי הדם המתרחשת בעת פעילות גופנית. כאב ראש ממאמץ משני נובע ממצב בסיסי, שיכול לנוע בין דבר פשוט כמו זיהום בסינוס למשהו חמור יותר.

כיצד למנוע כאבי ראש הנגרמים על ידי אימון גופני

ניתן לטפל ברוב כאבי הראש שלאחר הריצה באמצעות פרצטמול – אקמול, דקסמול ודומיהם – או הנחת קומפרס חם על ראשכם. אבל הטיפול הטוב ביותר הוא למנוע את הכאבים מלכתחילה.

דגשים שיעזרו לכם למזער את כאבי הראש

1. יש לשמור על רמה הולמת של נוזלים לאורך כל היום על ידי שתיית מים ואכילת פירות וירקות בעלי תכולת מים גבוהה. אם אתם רצים דבר ראשון בבוקר, קחו כוס מים לפני שאתם יוצאים מהדלת.

2. אם רצים בשמש, להרכיב משקפי שמש ולחבוש כובע רחב שוליים כדי להגן על הראש והעיניים מפני קרני השמש.

3. נסו לאכול חטיף שמכיל פחמימות שעה-שעתיים לפני הריצה. אם אתם רצים מיד בבוקר, נסו לאכול חצי בננה או חצי חטיף גרנולה, לפני היציאה לריצה.

4. הקדישו זמן למתיחות קלות של כל השרירים התפוסים, במיוחד בצוואר ובכתפיים.

5. אם אתם חוששים שצורת הריצה שלכם תורמת לכאבי ראש, פנו לפיזיותרפיסט המתמחה בריצה כדי לעזור לחזק אזורי חולשה שיכולים לתרום לבעיה.

6. בצעו חימום נכון ושחרור לפני הריצות ואחריהן.

מתי לפנות לרופא?

מי שמתחילים לחוות כאבי ראש לאחר הריצה מבלי שהיתה להם בדרך כלל בעיה קודמת, צריכים לקבוע פגישה עם הרופא, במיוחד אם מופיעים תסמינים אחרים לצד כאבי הראש, כמו לחץ בחזה, קוצר נשימה, הקאות, בעיות ראייה או נוקשות. שינוי פתאומי בסוג כאב הראש אותו חווים גם הוא סיבה לדבר עם איש מקצוע רפואי.

שימו לב כי מאמר זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי


פרופ' חוליו ויינשטיין | מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יריב גלבוע הגיב:

    דומני שהרופא הנכבד לא עוסק בריצה ולא מכיר בעיה קבועה בריצות ובנסיעות אופניים, שרוב הרצים מכירים, במיוחד רצי מרתון. הוא השמיט את הגורם הכי חשוב: איבוד מלחים (אלקטרוליטים) בזיעה, דבר שמחליש את הגוף ועלול לגרום לכאב ראש. כדאי לשתות משקה איזוטוני לפני תחילת הריצה/רכיבה, במיוחד אם היא צפויה לגרום להרבה זיעה, גם לשתות תוך כדי ריצה משקה איזוטוני או מים עם גלולות מלח. למי שיש בעיה כדאי לנסות אחרי הריצה כדורי אשלגן או פירות עסיסיים כמו אבטיח, שהמלחים שבהם יכולים לעזור.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג