יושבים יותר מדי? פעילות גופנית יומית היא התרופה

לפי הנחיות חדשות שפורסמו, 30 עד 40 דקות ביום של פעילות גופנית עוזרות לבטל את הנזקים של אורח חיים יושבני. עשיתם רק 5 דקות? גם הרווחתם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אנשים עובדים בישיבה במשרד

כל אחד יודע שישיבה ממושכת במשך רוב שעות היום מזיקה לבריאות. מומחים אפילו משתמשים במונח "מחלת ישיבה" כשהם מתייחסים לכל מיני בעיות בריאותיות וסיכון למוות מוקדם שקשורים ליותר מדי זמן על הכיסא. אז מה צריכים לעשות אנשים שעובדים רוב היום בישיבה? להפקיד על פעילות גופנית של 30 עד 40 דקות ביום.

רבים מאתנו מבלים ככה את רוב שעות היום, איך מתקנים את זה? | צילום: shutterstock

עוד כתבות בנושא 
מה קורה כשעושים ספורט אבל יושבים במשך רוב שעות היום?
האם ריצה ופעילות גופנית מונעות דיכאון?
פעילות גופנית תורמת גם למערכת החיסונית בתקופת הקורונה

את הנזקים הבריאותיים והסיכון למוות מוקדם ניתן להפחית על ידי חריגה מרמות הפעילות הגופנית המומלצות לכל אדם שהן 150 דקות בשבוע של פעילות מתונה או 75 דקות בשבוע של פעילות נמרצת. ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם הנחיות חדשות בנוגע לפעילות גופנית ואורח חיים יושבני בגיליון מיוחד של כתב העת British Journal of Sports Medicine.

ממצאים אלה נובעים מסקירה של 9 מחקרים בהם עקבו אחר דפוסי הפעילות של 44 אלף גברים ונשים במשך 10 שנים. באופן לא מפתיע עולה מהמחקר שמבוגרים שזמן הישיבה שלהם היה יותר מ-10 שעות ביום היו בסיכון גבוה משמעותית למוות מוקדם. חשוב לציין שהסיכון הזה היה בולט במיוחד אצל אנשים שלא היו פעילים פיזית.

לפי המחקר, אנשים שביצעו פעילות גופנית בינונית עד נמרצת במשך 30 עד 40 דקות ביום היו בסיכון נמוך משמעותית למוות מוקדם בדומה לאנשים שזמן הישיבה שלהם היה נמוך יותר. לצורך העניין פעילות מתונה היא כל פעילות שמעלה את הדופק אך מאפשרת להמשיך בשיחה תוך כדי. פעילות נמרצת מעלה את הדופק וגורמת לנשום בכבדות וזה אומר שעדיין אפשר לדבר, אבל במשפטים קצרים. החוקרים אומרים שהממצאים האלה מחזקים את ההמלצות של ארגון הבריאות העולמי לשנת 2020 בנושא פעילות גופנית ואורח חיים יושבני.

גם חמש דקות ביום עוזרות | צילום: shutterstock

מסר חשוב נוסף של המחקר הזה הוא שכל תנועה עוזרת, כלומר גם 5 דקות של פעילות גופנית שנצברו במשך היום עדיפות על כלום. בעבר קבעו ההנחיות שנדרשת פעילות גופנית של 10 דקות לפחות כדי לעזור, אבל זה השתנה וכיום המחקר מראה שפעילות גופנית לכל משך זמן משפרת את הבריאות ומפחיתה את הסיכון למוות מוקדם.

"ההנחיות האלה מאוד רלוונטיות לעכשיו מכיוון שאנחנו נמצאים בעיצומה של מגפה עולמית שהשאירה את האנשים בבתים במשך תקופה ארוכה ועודדה את אורח החיים היושבני", אומר פרופסור עמנואל סטמטקיס מאוניברסיטת סידני, שערך את המחקר ומוסיף: "אנשים עדיין יכולים לשפר את הבריאות שלהם ולמזער את הנזקים של חוסר הפעילות הגופנית. כפי שנאמר בהנחיות החדשות, כל סוג של פעילות גופנית למשך כל זמן שהוא עדיפים על לא לעשות אותה בכלל".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג