טעויות קלאסיות שאנחנו עושים בבחירת הנעליים שלנו והשימוש בהן

לנעליים יש חלק חשוב בבריאות שלנו, אז למה אנחנו עושים כל כך הרבה טעויות איתן? עופר צחר מסביר ומסייע לנו בנושא: מה השעה הנכונה למדוד נעליים, כל כמה זמן צריך להחליף אותן והאם כדאי ללכת יחפים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שימוש בנעליים לא מתאימות יכול להוביל לכאבים ומגבלות | צילום: Shutterstock

בין אם מדובר בכפכפים הפשוטים שלנו, או בנעלי הריצה היקרות והחדשות, ההנעלה שלנו שונה ומגוונת ומשרתת אותנו לצרכים ומטרות שונות, לא תמיד עם קשר ישיר למחיר או למותג שלהן. אך לצד היעילות והנחיצות של הנעליים השוות שלנו, רבים מכירים את המצב בו אנחנו מורידים את הנעליים לאחר הליכה ממושכת או משחק כדור עם נעליים לא מתאימות, ואנחנו מוצאים על כפות רגלינו יבלות, שפשופים ולעיתים אף פצעים שנוצרו – תופעות שיכולות להוביל לכאב ולשינוי בסדר היום שלכם.

שימוש בנעליים לא מתאימות יכול להוביל לכאבים ומגבלות הרבה מעבר לכפות הרגליים עצמן: כאבים בגב, בירכיים בברכיים ובשוקיים הינם תופעה שכיחה שמתקשרת לנושא בחירת הנעליים שלנו, עקב פיזור עומסים וכניסה למנחים לא נוחים ממושכים שבהחלט יכולים להוות גורם תורם להעמסה על מפרקים ורקמות מקומיות ולעורר כאבים שכאלו.

בעת שינוי בהנעלה הרגילה והמתאימה לנו, פיצויים במערכות גופינו ייכנסו לפעולה, כאשר שרירים בגפיים התחתונות והעליונות גם כן יעבדו בצורה קשה יותר. דבר שיוביל לעייפות שרירית ולרוב יסתיים גם בכאב. נעילת נעליים נוחות ומתאימות למבנה כף הרגל שלנו ולצרכים האינדיווידואליים שלנו יכולות להפחית סיכויים להתפתחות כאבי כף רגל ולהוות חוליה משמעותית אצל חלקינו בשיפור תפקוד, יציבה והשפעה חיובית על גופינו ותפקודינו.

"שימוש בנעליים לא מתאימות יכול להוביל לכאבים בגב, בירכיים בברכיים ובשוקיים" | צילום: Shutterstock

בחירת נעליים והתאמתן לכפות רגלינו זה דבר חשוב שיש לתת עליו את הדעת. מעצם המגוון העצום של נעליים והסיבות והדעות הרבות הקיימות מדוע לבחור נעל כזו או אחרת, ריכזתי טעויות שכיחות בבחירת ושימוש בנעליים ואיך להתייחס, למנוע ולתקן טעויות אלה

1. מדידת נעליים בבוקר: כאשר מודדים נעליים חדשות – מומלץ למדוד בשעות היום המאוחרות ולא בבוקר. הסיבה לכך היא שעם חלוף היום – הצעדים והעמידה שאנו חווים מובילים לנפיחות קלה של כפות רגלינו, דבר שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת גודל נעליים חדשות שאנו מעוניינים לרכוש.

2. מידת הנעליים שלכם לא נכונה לכם: עם העלייה בגיל, כפות רגלינו משנות את המבנה. לחלקינו יש עיוות בבהונות, לחלקינו צניחה של קשתות כף הרגל, מצבים בריאותיים ומחלתיים שונים ואף התארכות של כף הרגל יכולה להתרחש. כל אלה יכולים להוביל למצב בו בחירת נעליים שמסתמכת על ידיעה שאתם במידה כזו או אחרת איננה נכונה יותר, ובחירת הנעליים שלכם צריכה להתבצע לפי התחושה הנוכחית ומבנה כף הרגל הקיים – מספר נעל שיכול להיות גדול יותר ממה שאתם מכירים ויודעים. ההמלצה היא תמיד לקחת נעל עם רווח של 1-2 ס"מ בקופסת הבהונות כדי שלא יהיה לחץ על אזור הבהונות וקדמת כף הרגל.

"בחירת הנעליים שלכם צריכה להתבצע לפי התחושה הנוכחית ומבנה כף הרגל הקיים" | צילום: Shutterstock

3. נעילת נעליים בלויות וישנות: למי מאיתנו (במיוחד לאוהבי הנעליים מביננו) אין זוג נעליים ישן ואהוב. זוג הנעליים הזה יכול להיות בלוי ומסמורטט, אך אנחנו ממשיכים לדבוק בהם. למרות הנוסטלגיה שנעליים כאלה מייצרות לכם – הן יכולת לעשות יותר נזק מתועלת. רבים מאיתנו יזרקו נעליים רק בבלאי מוחלט בסוליות הנעליים או התפרקות של הסוליה מגוף הנעל. נעילת נעליים בלויות שכאלה יכול להוביל לכאב ופציעות כמו פלנטר פשיאיטיס ("דורבן"), דלקות גידים, שין ספלינט ואף שברי מאמץ. חוסר הריפוד והתמיכה בקשתות כף הרגל והאימפקט החזק מובילים לתבנית הליכה וריצה לא נורמליים שמעלים סיכנה לפציעות.

חשוב להחליף נעליים בטווח של 12-6 חודשים, כתלות בכמות הפעילות וסוג הנעליים המדובר. אם אתם ממש אוהבים את זוג הנעליים הבלוי – שיקלו לרפד ולתקן אותן לפי הצורך – כדי להאריך את אורך החיים שלהם ולהפחית אפשרות לפציעות וכאב.

4. הליכה יחפה: לחלק מאיתנו הליכה יחפה בבית ובכלל היא דבר מצוין, מרגיש נוח, מעודד עבודה של שרירי כף הרגל ועוד דברים חיוביים ורצויים. אך לחלק אחר – הדבר ירגיש לא נוח ואף יהיה גורם תורם לכאב. התופעה יותר שכיחה בעמידה והליכה ממושכת על משטחים קשיחים, כאשר הסטרס על קשתות כף הרגל יכול לייצר והגביר כאבים מקומיים. הליכה ממושכת וריצה ללא תמיכה טובה, יכולה להסתיים ביבלות, כאבים בשרשרת המפרקית של הרגליים, פציעות שימוש יתר שונות, דלקות עקב חשיפה למשטח החיצוני (כמו בסביבה של בריכה למשל) ועוד. ההליכה בחוץ חושפת אותנו גם לחתכים ופציעה מחפצים על משטחי ההליכה והדריכה שלנו, דבר המסכן את כולנו ובמיוחד אנשים עם מחלות שמסכנות את כפות הרגליים אף יותר, כמו סוכרת, נוירופתיות שונות ומחלות וסקולריות שונות. מותר לגוון ולשלב יחפנות בתוך שיגרת חיינו. יחד עם זאת, מומלץ לנעול נעליים בחוץ, ולהתאים אותם לצרכים שלנו, כמו מזג האוויר, אופי משטח הדריכה וכדומה – כפכפים, סנדלים, נעלי ריצה וכדומה.

"מותר לגוון ולשלב יחפנות, אך מומלץ לנעול נעליים בחוץ" | צילום: Shutterstock

5. נעליים לא מתאימות לפעילות שלכם: רבים מאיתנו משתמשים בזוג נעליים אחד לכל הפעילויות שלנו. אך הנעליים שאנחנו הולכים איתן למשרד, לא ממש מתאימות לריצה בפארק, או להליכה בשטח עם קרקע לא סדירה. הליכה עם נעליים לא מתאימות היא פתח לכאבים בכפות הרגליים, כאבי גב, נקעים בקרסול ועוד תופעות לא רצויות. נעילת נעליים אשר מתאימות לפעילות המבוצעת – יפחיתו משמעותית סיכויים לפציעות, יבלות בכף הרגל וכאבים מיותרים.
דאגו להתאים את הנעליים שלכם לפעילויות במהלך היום והחליפו לנעליים הרלבנטיות והמתאימות בהתאם.

6. נעלי העקב שלכן עם עקב גבוה מדי: נשים רבות (אולי רבות מדי) נועלות נעלי עקב עם עקב גבוה. נעילת נעלי עקב באופן ממושך שם יותר עומס על הגב התחתון, הברכיים, אזור עקב אכילס ועל כף הרגל עצמה – וכל המבנים הללו מועדים לפורענות להציק ולכאוב, עקב נעילת נעלי העקב. הבעיות יכללו יבלות ושפשופים בכף הרגל, פלנטר פשיאיטיס בעקב, דלקות בגיד אכילס ועוד.

7. אין לנעליים שלכם תמיכה בקשת כף הרגל: לכל אחד ואחת מאיתנו חשוב שבכל הנעליים שלנו בכלל, ובנעלי ההליכה העיקריות שלנו בפרט – תהיה תמיכה ראויה ומספקת לקשתות כפות רגלינו. במיוחד הדבר חשוב, באם מדובר על כפות רגליים עם קשת כף רגל שטוחה יותר מהנורמה (ידוע גם כהיפר פרונציה). אם אתם חשים אי נוחות, תחושת נימלול או כאב באזור הבהונות או כריות כף הרגל, או קשתות כף הרגל, מומלץ לדבר עם איש המקצוע הרלבנטי במקרים שכאלה – אורתופד ופיזיותרפיסט מוסמך – כדי לנהל את המצב בצורה הנכונה.

לסיכום, ישנן סיבות מגוונות מדוע נוצרות טעויות בבחירת ונעילת נעליים שונות. דאגו להשתמש בידע שעבר כאן, להיוועץ עם פיזיותרפיסט ולהתקדם בהתחשבות בכל הטעויות והבעיות הפוטנציאליות שיכולות לעלות בעת התייחסות לנושא חשוב זה.


הכותב עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג