טיפול בפציעות אקוטיות – "המשטרה" תסדר הכל

פציעה אקוטית נשמעת אמנם כמו אירוע גדול וטראומטי אך היא יכולה להיגרם גם כתוצאה מעומס אימונים. איך תטפלו בפציעה מסוג זה כדי לחזור כמה שיותר מהר לעניינים? התשובה בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעה אקוטית נשמעת אמנם כמו אירוע גדול וטראומטי אך היא יכולה להיגרם גם כתוצאה מעומס אימונים. איך תטפלו בפציעה מסוג זה כדי לחזור כמה שיותר מהר לעניינים? התשובה בפנים

מאת:ג'ודי הורוויץ

דמיין את המצב הבא: אתה מתאמן לקראת מרתון טבריה. הברך שלך קצת כאבה בימים האחרונים, אך למרות זאת אתה ממשיך להתאמן במרץ – הרי נשארו שבועיים עד המרתון ויש לך לוח זמנים קפדני לעמוד בו! אז אתה יוצא לעוד אימון. אחרי שרצת 10 ק"מ אתה מתחיל להרגיש את הברך, ואחרי 10 ק"מ נוספים אתה כבר בקושי יכול לדרוך על הרגל. נשמע מוכר?


פציעות
אקוטיות לא תמיד נובעות מאירועים טראומתיים גדולים, אלא יכולות להיגרם גם
כתוצאה מעומס אימונים מוגזם, שתוצאתו פציעות מאמץ חוזרני ומיקרוטראומה.
טיפול בפציעות אקוטיות אינו משוייך רק לפגיעות גפיים תחתונות, אלא גם לכל
סוגי הפציעות ברקמות הרכות הגורמות לכאב ולעתים קרובות (אך לא תמיד) גם
לנפיחות. אז מה עושים אם נותרו רק עוד שבועיים למרתון?

בראש ובראשונה: לאחר חבלה, אם קיימים סימנים או סימפטומים לפגיעה רצינית, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי. סימנים אלו כוללים: שינוי צורה, כאב ו\או נפיחות חמורים, וחוסר יכולת לשאת משקל. אם קיים ספק, כדאי לבדוק זאת. ייתכן כי יהיה צורך ברנטגן ובדיקות נוספות. המידע במאמר זה מתייחס לפציעות אקוטיות שאינן רציניות מדי וניתנות לטיפול בביתכם.

כשמדובר על טיפול פציעות ברקמות הרכות, חלקכם בטח שמעתם על טכניקת הטיפול המכונה בראשי תיבות P.R.I.C.E :


צילום: Thinkstock

Protection – הגנה
Rest – מנוחה
Ice – קרח
Compression – לחץ
Elevation – הרמה

אולם לאחרונה, במאמר שפורסם על ידי קבוצת חוקרים בראשות בליקלי (Bleakley et al) בכתב עת בריטי לרפואת ספורט, התחלפה האות R (Rest) בצירוף האותיות OL המציין Optimal Loading (עומס אופטימלי), וכך נוצרו ראשי התיבות החדשים P.O.L.I.C.E.

להלן הסבר על ראשי התיבות הנ"ל, המציג את 5 עקרונות החשובים ביותר לטיפול בפציעות אקוטיות. נפתח דווקא מהתוספת החדשה – OL.

Optimal Loading (עומס אופטימלי):
הכוונה בעומס אופטימלי היא מינון מדוייק ככל האפשר של עוצמת העומס על איזור הפגיעה, על מנת לגרות ולשקם את הרקמה באופן שיביא להחלמה מהירה. נמצא כי תקופות קצרות של מנוחה יכולות להיות מועילות מיד לאחר הפציעה, אולם הן צריכות להתבצע במשך זמן מוגבל. מנוחה רבה מדי עלולה להזיק ואף לגרום להשפעות לא רצויות על הרקמה המחלימה.

מנסיוני בטיפול ברצים חדורי-מוטיבציה (ורובכם כאלה…), מנוחה מרובה היא לעיתים נדירות הבעיה – בדרך כלל אפילו יום מנוחה יחיד "משגע" אותם! יחד עם זאת, ברור שעומס מוגזם או תרגול אגרסיבי יכול להזיק לרקמה המחלימה ויש להמנע מכך. התעלמות מכאב יכולה לעיתים קרובות להרע את המצב, להאט את תהליך ההחלמה ובכך להאריך את משך הזמן בו לא ניתן להתאמן.

השאלה הנשאלת היא כמובן – מהו העומס האופטימלי? התשובה היא – הקשיבו לגופכם. היו ערניים לסימנים שהוא שולח לכם. כאב הוא אינדיקטור מצויין כאן! למרות שזה לא לגמרי מדע מדוייק אני נוהגת לומר למטופלים שלי להשתמש ב-"סולם כאב" מ-1 עד 10 (כאשר 10 הוא כאב בלתי נסבל) ולא לדחוף עצמם מעבר לכאב בדרגה 2-3. לאחר ביצוע התרגול, כאב (אם ישנו) לא אמור להימשך יותר משעה-שעתיים, אחרת כנראה שהגזמת בעצימות התרגול.

Protection (הגנה):
עצה שעשויה לעזור בתהליך החלמתך היא מתן תשומת לב מיוחדת ל-P ב-P.O.L.I.C.E, המציינת Protection, קרי הגנה על איזור הפציעה. בפציעות לא-חמורות עם כאב מועט, טייפינג יכול להגן את האיזור ולאפשר ריצה נטולת כאבים. עבור פציעות חמורות יותר, שימוש בקביים או מגן יעזרו להגן על האיזור הפגוע, למנוע כאבים ויזרזו את תהליך ההחלמה.


Protection (הגנה) – טייפינג קשיח עבור קרסול נקוע באופן קל של שחקן כדורסל מאפשר לו להמשיך לשחק למרות הפציעה


Ice (קרח):
קירור איזור הפציעה ע"י קרח היא טכניקה פשוטה וותיקה לטיפול בפציעה אקוטית. הורדת הטמפרטורה של איזור הפציעה עשויה להקטין את תחושת הכאב, קצב חילוף החומרים, התכווצות השריר והתהליך הדלקתי ובכך תסייע לתהליך ההחלמה. אחד המחקרים הבולטים בתחום נעשה על ידי בליקלי וצוותו ב-2006: במחקר הציעו תהליך שכלל שימוש לסירוגין בקרח במשך 10 דקות, לאחר מכן 10 דקות הפסקה ושוב 10 דקות של קירור – כך מדי שעתיים במשך 72 השעות הראשונות לאחר הפציעה. יש להקפיד על כך שהקרח לא נוגע ישירות בעור (מומלץ לעטוף את הקרח במגבת דקה). שיטה זו נמצאה כיעילה במיוחד והראתה כי הסובלים מפציעה שהשתמשו בה חשו פחות כאב שבוע לאחר הפציעה, מאשר אלו שהשתמשו בשיטה הרגילה (ללא הפוגות).


Ice (קרח) – קירור לסירוגין באמצעות קרח ב-72 השעות הראשונות שלאחר הפציעה


Compression & Elevation (לחץ והרמה):
אין עדויות מחקריות חד-משמעיות לחשיבות השימוש בלחץ והרמה לטיפול בפציעות ספורט, אך מנסיוני היומיומי עולה כי הם עשויים לתרום להורדת נפיחות והפחתת כאב. פיזיותרפיסטים משתמשים בתחבושות מיוחדות שעשויות להקטין נפיחות. בחבישה עצמית, יש להקפיד שהתחבושת אינה מהודקת יתר על המידה כך שמתאפשרת זרימת דם תקינה באיזור החבישה.


Compression (לחץ) – תחבושת לחץ מסייעת בהורדת הנפיחות


ישנם דברים נוספים שהייתי ממליצה להימנע מהם ב-72 השעות הראשונות לאחר פציעה חמורה. חשוב לא לבצע כל פעילות שעלולה להגביר את זרימת הדם לאיזור הפגיעה כמו למשל חימום האיזור הפגוע, במיוחד אם יש נפיחות. שתיית אלכוהול אינה מומלצת כיוון שאלכוהול מרחיב את את כלי הדם.
ישנן פציעות ספורט שיכולות להחלים בעצמן, ללא טיפול מיוחד. עם זאת, פיזיותרפיסט מנוסה יכול לזרז את תהליך ההחלמה של כל פציעה, דבר חשוב באופן מיוחד כאשר מסגרות הזמן לוחצות (כמו בעונת תחרויות, לדוגמה).

לבסוף, הנקודה בעלת החשיבות הגדולה ביותר עבורנו, הרצים (והרצות), היא כנראה זו: לרוץ או לא לרוץ – זאת השאלה. האמת היא שרובכם כבר יודעים את התשובה לשאלה זו, אבל מעולם לא הזיקה חוות דעת נוספת (ומקצועית). פיזיותרפיסט מנוסה יידע לתת לך את התשובה המוסמכת ביותר לשאלה זו. אבל שאלה נוספת תישאר – האם תסכים לקבל את תשובת הפיזיותרפיסט, תהא אשר תהא?

20.12.2012


ג'ודי הורוויץ – פיזיותרפיסטית
מוסמכת המתמחה בפיזיותרפיית ספורט. בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה ותואר שני מאוניברסטית לונדון באנגליה. עוסקת
בטיפול בספורטאים מזה 13 שנים
בעלת מרפאת 
פיזיותרפיה תל אביבעובדת גם במרכז פיזיותרפיה צהלה וכותבת בלוג העוסק בפציעות ספורט.



 


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג