טור דה פראנס קטע 18: וינגגורד הכריע את פוגאצ'ר

את הטור דה פראנס מנצחים רק כשחוצים את קו הסיום בשאנז אליזה. אבל את הטור מכריעים קודם. היום יונאס וינגגורד, גם אם עוד לא ניצח את הטור, בכל זאת, לגמרי הכריע אותו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יונאס וינגגור | צילום: filip bossuyt


לסקירה המלאה של המסלול | לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס

 

מנצח היום: יונאס וינגגרד, (יומבו-ויסמה)
סיים בזמן של: 3:59.50 שעות
ממוצע מהירות: 37.8 קמ״ש
מרחק: 143.2 ק"מ
תוואי: הררי
מאיפה לאיפה: לורדס – וטאקאם

וואו! תנו לנשום… מי שלא צפה בשלב היום, שירוץ מהר וימצא איך לצפות לפחות ב-31 הק"מ האחרונים.

1. את הטור דה פראנס מנצחים רק כשחוצים את קו הסיום בשאנז אליזה. אבל את הטור מכריעים קודם. לעתים, אפילו הרבה קודם. היום יונאס וינגגורד מקבוצת יומבו-ויסמה, גם אם עוד לא ניצח את הטור, בכל זאת, לגמרי הכריע אותו.

2. שנתיים חלפו מאז הסנוקרת שקיבלה קבוצת יומבו-ויסמה מטאדיי פוגאצ'ר, כשהסלובני גנב להם ניצחון בדירוג הכללי בטור דה פראנס בשלב הנג"ש הלפני האחרון, על העלייה המפורסמת לפלאנש דה בל פי. אז, ב-2020, פוגאצ'ר התחיל את השלב שני אחרי פרימוז רוגליץ' מיומבו-ויסמה, אבל סיים אותו ראשון וניצח לראשונה בטור.

3. בשנה שעברה הגיע יונאס וינגגורד הדני להופעת בכורה במדי הקבוצה ההולנדית לטור. הוא אמנם סיים שני בדירוג הכללי אחרי טאדיי פוגאצ'ר שגרף ניצחון טור שני, אבל על הר הוונטו האגדי והמאיים, הראה וינגגורד שיש לו את מה שנדרש כדי לנצח את פוגאצ'ר בעליות הארוכות ובמיוחד בימי יולי הלוהטים בהרי דרום ומזרח צרפת.

4. השנה, הקרב בין פוגאצ'ר לוינגגורד נמשך יותר מ-10 סיבובים. ברובם ניצח פוגאצ'ר. עד שלב 11, הוא הקדים את וינגגורד בכל הסיבובים הרלוונטיים: הוא אותו בשלב הנג"ש הפתוח הקצר של הטור בקופנהאגן; בשלב דרך האבנים הרומיות ל-ארנברג; הוא הקדים אותו כשניצח את השלבים ב-לונגווי וב-פלאנש דה בל פי; הוא הקדים אותו בשעטה המטורפת לקו הסיום ב-לוזאן; הוא הקדים את וינגגורד בשלב האלפיני הראשון לפורט דו סוליי; והקדים אותו בשלב האלפיני השני ל-מג'ב.

5. אבל עם כל המאמץ והאגרסיביות התחרותית, עד שלב 11 פוגאצ'ר לא הצליח לנער את הדני בן ה-25. הפער ביניהם בזינוק לשלב 11 עמד על 39 שניות בלבד לטובת פוגאצ'ר. בסופו של שלב 11, בטיפוס לקול דה גראנון, וינגגורד תקף, ופוגאצ'ר נשבר. וינגגורד הוציא מפוגאצ'ר באותו יום 2:51 דק', ועוד 10 שניות של בונוס זמן. החולצה הצהובה עברה לכתפיו. היתרון שלו על פוגאצ'ר בסוף שלב 11 עמד על 2:22 דק'.

6. הקרב היה רחוק מסיום. פוגאצ'ר המשיך לתקוף כל יום כמה וכמה פעמים. מאז אותו שלב 11 ועד היום, הוא הקדים את וינגגורד. תחילה הוא חצה את הקו לפניו על האלפ ד'ואז; הוא הקדים אותו בסיומת האכזרית ב-מנד; והוא ניצח את שלב 17 והקדים את וינגגורד גם אתמול, בסיומת ההררית המפרכת בפסגת הטיפוס הפירנאי של פיירגוד.

7. אבל מאז שלב 11, עם כל ההתקפות וכל התחרותיות, לא הצליח פוגאצ'ר להוציא מוינגגורד אפילו שנייה אחת על הכביש. מאז שלב 11, מנצח הטור בשנתיים האחרונות צמצם את היתרון על הדני ב-4 שניות בלבד – הפער בין בונוסי הזמן לניצחון לעומת מקום שני בשלב 17. הסלובני שרף אנרגיה בלי הפסקה, ומאמציו לא נשאו פירות. בינתיים, גם הקבוצה שלו הצטמקה עקב פציעות וקורונה. מהשמונה שזינקו, נותרו ארבעה.

צ פ ו | תקציר קטע 18

8. ההכרעה היתה חייבת לבוא היום – השלב ההררי האחרון בטור. שלב קלאסי מהעיר הנוצרית המפורסמת לורדס, למעלה תחנת הסקי הוטאקאם במרומי הפירנאים. שמות העליות בטור דה פראנס מפורסמים לא פחות משמות המנצחים הכי גדולים. די בשמות אלו כדי להעביר רעד אצל כל חובב אופניים. האגדות נכתבות על העליות האלו. הן המקומות הקדושים של עולם אופניים.

9. היום, אגדה נוספת עמדה להיכתב בטיפוס ל-הוטאקאם. ה-הוטאקאם מככב בטור דה פראנס מאז 1994. ניצחו בראשו, לבושים בחולצה הצהובה, ביארן ריס הדני ב-1996, וינצ'נזו ניבאלי הסיציליאני ב-2014. שניהם המשיכו לניצחון בפריז.

10. יונאס וינגגורד, עמד הבוקר מול גורלו. לפניו – שלב ההררי האימתני: ב143 ק"מ עם שלוש עליות פירנאיות אדירות. בסופן – הוטאקאם.

11. למרבה הבהלה, גורלו כמעט נגזר 30 ק"מ קודם לכן. פוגאצ'ר תקף ושוב תקף בעלייה הלפני אחרונה. היתה זו עלייה שעושה הופעת בכורה בטור דה פראנס – הקול דה ספאנדל (שעד שנות ה-90' היתה לא יותר משביל מיוער). וינגגורד יכל לכל ההתקפות. אחרי פסגת ה-ספנאדל, חצו השניים את הפסגה הלפני אחרונה של טור 2022, ביחד. איש לא הצליח להחזיק איתם. כצפוי, פוגאצ'ר תקף שוב, בירידה.

12. כ-30 ק"מ לסיום, תוך שעטה פרועה בירידה לקראת מרגלות ה-הוטאקאם, ליונאס וינגגורד כמעט נגמר הטור שלו, וכמעט נגמרו גם חייו. השרשרת החליקה לו ביציאה מהסיבוב במהירות אדירה, ואופניו התחילו תנועת סאלטה קדמית והצדה. בדרך נס, הגלגל האחורי שהתרומם, חזר ונחת על הכביש. וינגגורד נשאר על שני גלגלים. הוא החזיר את השרשרת למקומה, וחזר לרדוף (וגם לתפוס) אחרי פוגאצ'ר המתרחק. לא חלפו 3 ק"מ ופוגאצ'ר בעצמו נכנס מהר מדי לסיבוב כמעט זהה. הוא גלש אל מעבר לכביש, המשיך לעפר בצד הדרך, וניסה לעלות חזרה לאספלט. מהר מדי. הגלגל הקדמי של הסלובני התעקם, והוא נפל לתוך תעלת מי גשם רדודה בצד הדרך.

13. פוגאצ'ר מיהר לקום ולקפוץ חזרה על אופניו. באקט של ספורטיביות מפוארת שעוד ידובר בו, יונאס וינגגורד החליט לחכות למתחרה שלו – לרוצח הסלובני בעל פני התינוק, שמירר את חייו בהתקפות בלתי פוסקות בשבעת הימים האחרונים. וינגגורד הפסיק ללחוץ על הפדאלים, התיישב, והמתין לפוגאצ'ר שיחזור.

14. למזלו של פוגאצ'ר, השניים היו לבד. אם היו שם רוכבים אחרים במהלך מרדף אחרי עוד שלב בדירוג, הם לא היו מחכים. אבל חוץ מפוגאצ'ר, אף אחד לא סיכן את וינגגורד. הדני, מספיק בטוח במיקומו בדירוג הכללי החליט לחכות, ואגב כך, גם להימנע מסיכונים מיותרים בירידה המפותלת מה-ספאנדל.

15. ההוראות של הדירקטורים הספורטיביים של קבוצת האמירויות לפוגאצ'ר – לתקוף שוב בירידה – נענו בסירוב מוחלט של הסלובני. הוא לא התכוון לתקוף בירידה את האיש שחיכה לו במחווה של ספורטיביות נדירה. הוא גם לא האמין שמחיר הסיכון שווה את יתרון השניות שספק אם יושג.

16. כניסה – הטיפוס להוטאקאם – 13.6 ק"מ בשיפוע ממוצע של 7.8%. קטעים רבים תלולים יותר.

17. בזמן שחבורת המועמדים לניצחון חזרה להתאחד בתחתית ההוטאקאם, שיירי חבורת הבריחה מהבוקר, בראשות הענק הירוק ואוט ואן ארט כבר היתה עם יתרון של קילומטר ו-3 דקות על הכביש.

18. כפי שאמרו שדרני הטלוויזיה, הסופרלטיביים על ואן ארט הולכים ונגמרים. הבלגי, חברו לקבוצה של וינגגורד, הוא תופעת טבע שלפחות אני, לא ראיתי כמותה על אופניים. בשלב ההררי אולי הקשוח מכולם, הספרינטר בחולצה הירוקה הוביל את הטור במעלה ההר האחרון להוטאקאם. דברים כאלו לא נראו בטור כבר 40 שנה. היחידים שהצליחו להתחרות כך על אופניים – גם על נצחונות בשלבי הספרינט, גם על נצחונות בשלבי ההרים, וגם על נצחונות נגד השעון, היו אדי מרקס וברנאר הינו. כל אחד מהם ניצח בטור דה פראנס 5 פעמים כל אחד.

19. ואן ארט בחר שלא להתחרות על דירוג כללי בגרנד טורים. לפחות עד עכשיו, הדירוג הכללי לא מעניין אותו. אולי למזלם של מתחריו. כדי להתמודד על חולצה צהובה, ואן ארט צריך לעשות שינויים. הוא יצטרך להשיל לא מעט קילוגרמים, ולהתחרות בפחות מרוצים בשנה. עד היום, אלו שינויים שהוא לא מוכן היה לעשות.

20. בזמן שואן ארט הוביל את דני מרטינז (אינאוס) וטיבו פינו (גרופאמה-FDJ) במעלה ה-הוטאקאם, חברו לקבוצה, ספ קוס משך מאחור את דבוקת החולצה הצהובה. מהר מאד, החלה הדבוקה להתפורר. בחלוף דקות, נותרו ארבעה במרדף – ספ קוס, וינגגורד בחולצה הצהובה, פוגאצ'ר, וגריינט תומס (תומס נותן טור לפנתיאון בגיל 36). תומס נשר ראשון. השלישייה של קוס, וינגגורד ופוגאצ'ר הגיעה לואן ארט ומרטינז בסביבות 5 ק"מ לסיום. בשיא השיפוע.

21. ואז, ואן ארט הכריע את הטור בשביל וינגגורד. הבלגי הגדול החליף את קוס בקדמת חבורת החולצה הצהובה המצומקת. אחרי 50 מ' בראשותו, מרטינז וקוס נשרו, נותרו שלושה – ואן ארט (בירוק) ראשון, וינגגורד (בצהוב) שני, ופוגאצ'ר (בלבן) שלישי.

22. ואן ארט התחיל להרים את הקצב, והעיניים נדבקו לפוגאצ'ר. הסלובני עשה היום את אותה טעות שעשה בשלב 11. הוא התיש את עצמו בהתקפות בעלייה הלפני האחרונה. הוא הגיע לעלייה האחרונה מרושש. אבל אולי בכל זאת נשאר לו משהו? נראה היה שבלי להסתכל אחורה, ואן ארט חש שפוגאצ'ר גמור. שפת הגוף של הסלובני – מנצח הטור בשנתיים האחרונות – חשפה תשישות. הבלגי הגדול בחולצה הירוקה משך את וינגגורד, ומשך עוד; ופוגאצ'ר פשוט החל לנשור לאחר. פער התחיל להיפתח. מי היה מאמין לפני תחילת הטור הזה ש-ואן ארט יברח בעלייה האחרונה לפוגאצ'ר.

23. ואן ארט המשיך עוד כמה מאות מטרים. נתן את כל מה שהיה לו, וניתק מגע. מכאן, נותרו לוינגגורד כ-4 ק"מ לבדו עד לסיום. הוא המשיך להגדיל את הפער מפוגאצ'ר. מ-20 שניות, ל-40, ולבסוף, על הקו, גדל הפער ל-1:04 דק'.

24. הטור הוכרע. וינגגורד הוא הטוב ברוכבי הטור השנה. היתרון שלו הערב בדירוג הכללי – 3:26 דק' על פוגאצ'ר (במקום השני); ו-8:00 דק' על גריינט תומס (במקום השלישי). נותר לו רק להימנע מתאונות, פציעות ומחלות עד חציית קו הסיום בפריז. ואן ארט סיים את השלב שלישי, 2:10 דק' אחרי וינגגורד. שניהם אגרפו את האוויר בשמחה עם חציית הקו.

25. המטרה המוצהרת של קבוצת יומבו-ויסמה בתחילת הטור הושגה – הם אוחזים גם בחולצה הצהובה וגם בחולצה הירוקה. בשני הדירוגים יש להם יתרון שלא ניתן להפיכה (למעט תאונות או מחלות). זה גמור.

26. שתי הערות לסיום:

(א) בעשרות השנים שבהן אני צופה בטור דה פראנס, מעולם לא ראיתי רוכב בחולצה הירוקה מסייע במידה כזאת למנצח בדירוג הכללי. ואן ארט לא רק רוכב הספרינטים החזק בטור (יש לו יותר מפי שתיים יותר נקודות מהבא אחריו), הוא גם שירת את וינגגורד בתפקיד הסופר-דומסטיק החזק והמשפיע ביותר ב-30 השנים האחרונות.

(ב) נכמר הלב למראה סימון גשקה הגרמני ממרר בבכי, מפורק על קו הסיום. הגרמני נתן את כל כולו בכדי לזכות בחולצת מלך ההרים. הוא נכנס לכל בריחה שיכל, והוביל בתחרות על החולצה המנוקדת משלב 9 ועד סוף שלב 18 היום. על ה-הוטאקאם, הוא איבד אותה לוינגגורד שחצה ראשון את קו הסיום וצבר עוד 20 נק'. היתרון של וינגגורד על גשקה בדירוג המטפסים עומד על 8 נקודות. עד סוף הטור, נותרו רק 2 נקודות הרריות על הכביש. וינגגורד זכה לא רק בחולצה הצהובה, אלא גם בחולצת מלך ההרים המנוקדת. בצדק. הוא המטפס הטוב ביותר בטור 2022.

27. קבלו אם כן – תיקון. יומבו-ויסמה לא רק מחזיקה את החולצה הצהובה והירוקה. היא מחזיקה גם את חולצת מלך ההרים המנוקדת. מפגן דומיננטיות קבוצתית שלא זכור כמותו. מה אתם אומרים? פיצוי על ההלם מאובדן החולצה הצהובה לפוגאצ'ר לפני שנתיים?



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רן הגיב:

    ואן הארט הוא סופרמן אבל הדומסטיק הכי טוב בדור האחרון הוא כריס פרום 2012 ואחריו יאן אולריך 1996. לעומתם ואן הארט רוכב הרבה יותר מגוון ומעניין שעושה גם הרבה עבור עצמו

    1. חגי אשלגי הגיב:

      1. פרום ב-2012 ואולריך ב-1996 אכן היו "דומסטיקים" ברמה בלתי רגילה.
      2. מאז 2012 חלפו 10 שנים. מאז 1996 חלפו כבר 26 שנה.
      3. גם לפרום וגם לאולריך לא היתה באותן שנים אף מטרה אחרת. ואן ארט עושה שלושה דברים ברמה הגבוהה ביותר האפשרית – גם לוקח ירוק, גם סופר דומסטיק על, וגם הולך על נצחונות שלב (ומצליח).

      כזה לא זכור לי.

  • גיורא הגיב:

    שיקוף נכון של הדרמה הענקית בקטע 18. ספורטיביות למופת בין שני ספורטאים גדולים שהפגינו רוח ספורט שחבל שלא תמיד קיימת גם בענפי ספורט אחרים: ההמתנה של וינגגורד לפוגצ'ר, עצירת המרדף מצד פוגצ'ר והברכות של המפסיד למנצח לאחר הסיום שדמו כל כך לברכה של רוגליץ' לאחר הפסדו הדרמטי ב-2020. יש לנו מה ללמוד

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12