טור דה פראנס קטע 12: טום פידקוק כובש את הפסגה

165 ק"מ של כבישים אלפיניים מפותלים היוו את התפאורה ליום עמוס ההרים שבסופם היה רק מנצח אחד בן 23 שהוא האלוף האולימפי המכהן באופני הרים. חגיגה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טום פידקוק | צילום: camoak3


לסקירה המלאה של המסלול | לכל כתבות הסיכום של הטור דה פראנס

 

1. המועד נקבע – יום הבסטיליה, 14.7 – יום העצמאות הצרפתי. הבמה, הוכנה מזמן – 4,631 מ' של טיפוס מצטבר, פרוסים על פני 165 ק"מ של כבישים אלפיניים מפותלים. האביזרים – הרים שמשמע שמם לבדו מעביר רעד בחוט השידרה של כל אוהד אופניים: הקול דה גליבייה, קול דה טלגרף, קול דה קרואה דה פר (צלב הברזל), ולקינוח – אצטדיון האופניים הפתוח הגדול מכולם, על עליית האופניים האלפינית המפורסמת מכולן – האלפ דואז.

2. באנגלית יש ביטוי שמשקף חילופי תפקידים – Reshuffle. אכן, רוב השחקנים הראשיים במחזה קמו הבוקר לתפקידים שעברו reshuffle אגרסיבי פחות מיממה קודם. המחזה שהוכן מראש עבור שלב 12 האימתני, עבר אתמול עריכה קשוחה על ידי יונאס וינגגורד, שניצח אתמול ולקח בכוח את החולצה הצהובה. הבוקר – יום חדש, ותפקידים חדשים.

3. מהמטר הראשון התחילו הטיפוסים. שוב מטפסים את הגליבייה, כמו אתמול, רק הפעם בכיוון ההפוך. חבורת בריחה ניסתה לצאת. לאחר קילומטרים של האצות, החזרות, הצטרפויות ונשירות, החלה חבורת בריחה להתגבש. בקילומטרים האחרונים של הגליבייה, כריס פרום מקבוצת ישראל פרמייר טק, שלזכותו רשומים לא פחות מארבעה ניצחונות בטור דה פראנס כולו, ניתק מגע גם הוא מהדבוקה תחת ההובלה הנאמנה של וואט ואן ארט, והחל לרדוף אחרי חבורת הבריחה.

4. ממש לקראת סוף הגליבייה, טום פידקוק פרץ קדימה מהדבוקה בסוף הגליבייה, והצטרף לפרום במרדף אחרי חבורת הבריחה, בירידה הארוכה-ארוכה דרך הקול דה טלגרף, לעמק הבא. אחרי התפוצצות מטורפת עם הראש למטה בירידה, הצטרפו פידקוק ופרום לחבורת הבריחה, ונכנסו יחד איתה למעלה צלב הברזל (ה-קול דה-לה קרואה דה פר). במעלה לצלב עלייה, צימק פידקוק את חבורת הבריחה, ונותרו בה חמישה. כולם רוכבים ברמת האיכות הגבוהה ביותר: טום פידקוק (אינאוס; בעוד שבועיים בן 23 – האלוף האולימפי המכהן באופני הרים), כריס פרום (ישראל פרמייר טק; בן 37, מנצח 4 פעמים בטור דה פראנס), לואי מיינטיס (אינטרמארשה וונטי-גובר; בן 30, בעבר פעמיים שמיני בדירוג הכללי בטור דה פראנס), ג'וליו צ'יקונה (טרק-סגפרדו; בן 27, בעבר מלך ההרים בג'ירו ד'איטליה, והשנה מנצח שלב הררי בג'ירו) ונילסון פאולס (EF אדיוקיישן; בן 25, מנצח קלאסיקת סן סבסטיאן אשתקד, ורביעי בטור של שווייץ השנה).

צפו | תקציר קטע 12

5. בראש צלב הברזל עמד לזכות חמישיית הבריחה המצוינת יתרון של 4:15 דק' על הדבוקה. אבל משם, בירידה הארוכה ל-אלמונד, ול-בורג ד'אוזון, העיירה המפורסמת שלמרגלות האלפ ד'ואז, הגדילו החמישה את יתרונם על הדבוקה למעל 6 דקות. כשהגיעו החמישה לאלפ, הם נכנסו אליו בהיסוס. אחרי שעות של עבודה קשה, כולם רצו תחילה להתרגל לזווית השיפוע התלולה שבתחילת האלפ (10%).

6. בינתיים, מאחור בדבוקה, לאחר שני מעברי הרים ענקיים ולתוך בורג ד'אוזון והאלפ ד'ואז, וואט ואן ארט, תופעת טבע ו"אל אופניים" מודרני, המשיך הוביל את הדבוקה. בסופו של דבר, ואן ארט טחן את הקצב מלפנים עד עמוק לתוך האלפ – כל ארבעת הק"מ הראשונים – ופורר את הדבוקה מאחוריו. לא יכול להיות ספק שכשיונאס וינגגורד רואה את ואן ארט, הרוכב ה-אול ראונד הטוב בעולם, עובד עבורו סוס מלפנים, ואחריו את פרימוז רוגליץ' מושך, המחויבות של הדני הצעיר לשמירת החולצה הצהובה מתעצמת. לרשותו ועבורו עובדת הקבוצה הטובה בעולם.

7. טאדיי פוגאצ'ר, שהפסיד אתמול 3 דק' ואת החולצה הצהובה ליואנס וינגגורד, חייך למצלמות לקראת העלייה לאלפ ד'ואז. היה ברור שהרוצח הסלובני עם פני התינוק, שומר את סכיני התקיפה שלו לשלבים מאוחרים יותר בעלייה האייקונית.

8. בחבורת הבריחה, החלו צ'יקונה ופאולס לנשור לאחור. כ-10.5 ק"מ לפני קו הסיום תירגל פידקוק האצה שניערה אותם סופית והקשתה גם על פרום. 7.5 ק"מ לסיום נתן פידקוק האצה אחרונה. משם הוא כבר היה לבד. מיינטיס ופרום לא הצליחו להיצמד. פידקוק המשיך לטחון קצב עד הקו. התמורה לבריטי מ-לידס על האומץ והמאמץ: ניצחון בלתי נשכח על האלפ ד'ואז! פידקוק, האלוף האולימפי באופני הרים, הפך בטור הבכורה שלו למנצח הצעיר ביותר על האלפ ד'ואז.

9. מיינטיס משך ככל שיכל, וסיים שני על הקו. לאחר שנתיים קשות ומרות, פרץ הדרום אפריקאי בבכי מאושר על עצם חזרתו לצמרת. פרום המתקמבק מפציעתו הקשה מלפני שנתיים, חצה את הקו שלישי. מי שחושב שפרום מסתפק ב"כבוד" של חזרה לצמרת הגבוהה, לא מבין דבר על הסיבות שמושיבות את הבריטי יליד אפריקה על אופניים. בהינתן הזדמנות, פרום ינסה שוב לנצח שלב כבר בטור הזה. סיכוי של ממש שהוא ינסה אפילו יותר מזה בוואלטה אספניה הקרובה. אצל פרום, עם האוכל, בא התיאבון.

10. בכלל, הטיפוס של פרום על האלפ ד'ואז הזכיר, לפחות לי, את פרום הצעיר, מלא יותר, מטפס על האלפ ד'ואז בטור הראשון שלו ב-2008 במדי קבוצת ברלו-וורלד הדרום אפריקאית. 14 שנים ו-7 ניצחונות בגרנד טורים אחר כך, כריס פרום עדיין מטפס על הפודיום באלפ ד'ואז.

11. מאחור בדבוקה, עם פרישתו של ואן ארט מההובלה, המשיכו רוכבי יומבו-ויסמה לאחוז במושכות מלפנים, מובילים בבטחה את יונאס וינגגורד אל הקו. קילומטרים בודדים לפני הקו, הגיעה ההתקפה הבלתי נמנעת – טאדיי פוגאצ'ר המריא כאילו התיישב על רקטה. אבל וינגגורד היה מוכן. הדני בחולצה הצהובה היה היחיד שהצליח להחזיק עם פוגאצ'ר. כשראה שוינגגורד ממשיך יחד אתו, האט פוגאצ'ר כדי לאזור כוח להתקפה נוספת, ונתן לגריינט תומס לחזור ולהצטרף.

12. גם התקפה נוספת של פוגאצ'ר, קצת יותר מ-2 ק"מ לסיום, לא הצליחה לנער את וינגגורד. אחרי שוינגגורד נצמד שוב, פוגאצ'ר הרים ידיים שוב, הוריד קצב, ושוב נתן לגריינט תומס ואחרים לחזור. נראה שלמרות שיכול היה לעשות זאת בקלות, פוגאצ'ר לא מתעניין בהגדלת פערי הזמן בינו (במקום השני) לבין תומס ורומיין ברדה שצמודים אחריו בדירוג הכללי. את פוגאצ'ר מעניין רק המקום הראשון. בשביל זה, הוא חייב לנער את וינגגורד – משימה שכשל בה מתחילת הטור, וכשל בה גם היום. וינגגורד לא מתכוון ללכת לשום מקום, ועם כל יום שיחלוף, הוא כבר ירגיש נוח יותר עם החולצה הצהובה.

13. בסיומו של דבר, השלב הענק של היום, לא גרם לזעזוע משמעותי בדירוג הכללי. אבל בלטה בו שוב, תופעה גלויה – רוכבי הסייקלו-קרוס פשוט שולטים. וואט ואן ארט, מתיו ואן דר פול וטום פידקוק כולם מתחרים על אופני ומסלולי הסייקלו-קרוס בחורף. הם מתחרים גם באופני הרים. הוורסטיליות של שלושתם, שליטתם באופניים, ואולי גם העובדה שהם רוכבים ומתחרים כ-9 חודשים בשנה, נושאת פירות. המעברים שלהם מהשטח לכביש, לסייקלו-קרוס, מוכיחים את עצמם על הפודיומים בכל שלושת הדיסציפלינות. ייתכן שהגיע הזמן שגם רוכבי כביש ישראלים ינסו יותר את שילובים של תחרויות סייקלו-קרוס והרים.

14. מחר, שלב מעבר מבורג ד'אוזון באלפים לסן אטיין בפאתי הסנטרל מאסיף. 192 ק"מ לוהטים מזרחה, עם שלוש עליות מדורגות שהאחרונה בהם הרחק לפני קו הסיום. זהו היום בשביל הבאורדרים – הברחנים הקשוחים. אם עומר גולדשטיין לא היה נשלח מהטור עוד לפני שהחל, בגלל שטס לצד מאומת קורונה, זה ודאי אחד השלבים שהוא היה מסמן. לקבוצות רבות עדיין אין ניצחון, והן יעשו הכל בניסיון להיכנס לבריחה. לקבוצות המועמדים לניצחון כדאי לשמור כוח למחרתיים – השלב שמסתיים בעלייה התלולה למנחת המטוסים ב-מנד (העלייה שיקבלה את הכינוי מונטה ז'אלאבר, על שם לורן ז'אלאבר שניצח בראשה). השאלה שתכריע את הבריחה מחר, היא האם וואט ואן ארט יסכים לקחת יום אחד רגוע, והאם קוויקסטפ ירגישו מחויבים לנסות לדלות ניצחון מאחד מהשלבים האחרונים בהם יש להם סיכוי לכך.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12