וולטה אספנייה, קטע 17: רוגליץ' כבש את האנגלירו; לספ קוס נותרו 8 ש' הובלה

בתום אחד הטיפוסים הקשים ביותר שיש לענף להציע, שלושת רוכבי יומבו ויסמה הפגינו שוב את העליונות שלהם והגדילו את הפער מהיתר, כשספ קוס נאחז בשיניים בחולצה האדומה, אך בפער חד ספרתי של שניות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פרימוז' רוגליץ' לפני יונאס וינגגור בקו הסיום באנגלירו | צילום מסך

סימנים להם, למקומות הקדושים על ענף האופניים. משדרות הספרינט בפריז, מילנו, רומא ומדריד; דרך דרכי האבנים מפרקות העצמות בפנלנדריה ובצפון צרפת; עבור בפסגות המיתולוגיות באלפים ובפירנאים. אבל מקום של כאב, סבל, יראה ועבור רבים – פחד טהור – שמור למנוולות שבעליות. אותן עליות ששמן נשמע במלמול חרישי ובעיניים מודאגות – המפלצות.

לכתבות נוספות בנושא:
הדמעות והמחלוקת: האם יונאס וינגגור הפר את הוראות הקבוצה בוולטה?
וולטה אספנייה, קטע 16: וינגגור ניצח בפיסגה והקדיש את הניצחון לואן הוידונק
מתפללים לשלומו: תאונת דרכים קשה לרוכב ניית'ן ואן הוידונק, לצד אשתו ההרה

הן לא תכננו להיות כאלו, וזו כנראה הבעיה שלהן – כי הן בכלל לא תוכננו להיות כבישים. רמת התכנון של השיפועים הפסיכית של כבישיהן היתה מביאה לפיטוריו המיידיים של כל מתמחה בהנדסה אזרחית שהיה מתכנן אותן. אלא שהן, בכלל לא התכוונו להיות כבישים. הן נולדו בכלל כשבילי עזים וכבשים לרועי צאן. ברבות הימים והתחבורה, הן הפכו לכבישים צרים. ורוכבי האופניים הם שישלמו את המחיר.

המפלצות אינן בריות סימפטיות. הן נוחרות בזלזול אל מול שיפועים אלפיניים של 10-8 אחוז. אצלן, הכאב רק מתחיל כשהן מרימות את הכביש לשיפועים של מעל 20-18 אחוז. הן גורמות לאמא אדמה למשוך אותך חזרה אליה בחיבוק חזק חזק; לעתים נדמה שעל החלקים התלולים של כבישיהן, נמשח דבש שמדביק את הצמיגים לאספלט. הגלגלים לא זזים, הדוושות בקושי מסתובבות. השיפועים שלהן מוצצים כוח, תקווה ונשימה כמו ערפדים שתוקפים באמצע ההר. הן קופצות כמו דובי יערות על גבם של רוכבים לא מוכנים. אין מחילה לרוכב שמתיימר להכניע מפלצת.

שתיים מהן יושבות בדולומיטים באיטליה – המורטירולו והזונקולאן. אחת מהן – בספרד. אליה טיפסו היום רוכבי הוולטה אספניה – האנגלירו (Angliru).

הסיום של האנגלירו, בצפון מערב ספרד בואך גיחון, לא מאוד גבוה. בסך הכל כ-1,500 מ'. המפלצת הזו צורפה לוולטה אספניה לראשונה רק ב-1999. במפגשים הראשונים של הרוכבים על ההר, רוב עצום של הדבוקה לא הבין לאן הוא נכנס. יחסי ההילוכים התאימו לעליות רגילות. בימים גשומים – שרבים מהם תוקפים את צפון מערב ספרד – אי אפשר בכלל לעמוד על האופניים, כי הגלגל האחורי מחליק ומסתובב במקום.

ב-2002, דיוויד מילר הבריטי הגיע ביום גשום לקו הסיום לאחר שלוש התרסקויות, עצר את אופניו לפני הקו, תלש את מספר המשתתף מחולצתו והטיח אותו במרמור ושאט נפש על הכביש. הוא נזרק מהמרוץ אחר כבוד; וזה כשהוא היה במקום התשיעי.

לאחר 112 ק"מ שכללו שתי פסגות בקטגוריה 1, הגיעו רוכבי הוואלטה היום לשיפולי האנגלירו ול-12.4 ק"מ טיפוס עד לקו הסיום. מכאן התחיל השלב.

רמקו אוונפול, אחרי שאיבד תקווה למקום על הפודיום בוולטה, הפך את דירוג מלך ההרים ליעד הכללי העיקרי שלו. במטרה לאסוף נקודות הרים על הכביש, ברח אוונפול קדימה, יחד עם חברו לקבוצה מטיאה קטאניו ולורנזו גרמייני מקבוצת גרופאמה. הוא לקח את מלוא הנקודות בעלייה הראשונה של היום (ה-אלטו דלה קולדיילה) והמשיך לבדו לעלייה השנייה (האלטו דל קורדאל) בה אסף, שוב, את מלוא נקודות ההרים.

למורדות האנגלירו הגיע אוונפול לבדו עם יתרון של כדקה וחצי על הדבוקה שהובלה משך רוב היום על ידי קבוצת בחריין-ויקטוריוס, ששאפה להזניק את מיקל לנדה לניצחון על האנגלירו. ב-5 הק"מ הראשונים של האנגלירו, עוד הצליח אוונפול להישאר מלפנים. אבל אז הוא נכנס למפלצת.

אורכה של עליית האנגלירו הוא 12.4 ק"מ בלבד. 400 המטרים האחרונים הם בכלל במגמת ירידה. 13 ק"מ טיפוס נטו. 5 הק"מ הראשונים הם בשיפועים נסבלים, כאשר הק"מ החמישי עצמו, הוא בשיפוע עדין ומתון של כ-2 אחוז. אבל שם זה נגמר.

האנגלירו מרים את הכביש לשיפועים תדירים ומתחדשים של מעל 20 אחוז. הק"מ העשירי כולו הוא בשיפוע ממוצע של 18 אחוז. בק"מ השביעי, אוונפול כבר נפרד מההובלה. חבורת מטפסים בראשות רוכבי בחריין הכתיבה קצב במעלה ההר לתוך ערפל הולך ומסמיך. שלושת רוכבי יומבו-ויסמה שמובילים את הדירוג הכללי – ספ קוס, יונאס וינגגור ופרימוז' רוגליץ' – ישבו מאחוריהם, ממתינים בשקט לתקוף.

5 ק"מ לסיום נותרו שישה בלבד. שלושה ממטפסי בחריין – וואט פולס (שניצח על האנגלירו ב-2011), סנטיאגו בויטראגו (שכבר ניצח שלבים הרריים בג'ירו ד'איטליה) והמטפס הבאסקי המצוין מיקל לנדה, שעבורו מדובר בעלייה כמעט מקומית. אחריהם ישבו שלושת התותחים של יומבו-ויסמה. רוגליץ' שניצח השנה כבר בג'ירו ד'איטליה, וינגגור שניצח השנה כבר בטור דה פראנס, וספ קוס האמריקאי בחולצה האדומה של המוביל בדירוג, שמשך וסייע לשניהם להגיע לכל ניצחונותיהם.

לקראת 4 ק"מ לסיום עבר רוגליץ' להוביל. אחרי שווינגגור לקח עוד שלב אתמול (והשלים שני ניצחונות שלב עד כה), גם רוגליץ' רצה שלב שני. ההאצה של רוגליץ' היתה גדולה גם על בויטראגו ובהמשך גם על וואט פולס. מהר מאד, גם מיקל לנדה התחיל לנשור לאחור.

בשלב זה, זינקו גם ספ קוס וגם יונאס וינגגורד אחרי רוגליץ', ושלושת הגדולים נותרו לבדם מלפנים. רוגליץ' מכתיב את הקצב בראש. כ-2 ק"מ לסיום התחיל ספ קוס להיסדק. את רוגליץ' ו-וינגגור זה לא עניין. המשימה – ניצחון בשלב. היריב – מיקל לנדה, שעדיין שמר על פער סביר של כ-20 שניות אחריהם. כשרוגליץ' ו-וינגגורד ברחו לאמריקאי, הגיח מאחור לנדה ומשך אותו אחריהם. בהובלת לנדה, צמצמו השניים את הפער ממעל 20 שניות ל-17 שניות בכניסה לק"מ האחרון.

הפרשי הזמן חשובים. כי וינגגור התחיל את היום בפיגור של 29 שנ' אחרי קוס. אם יקדים את האמריקאי ב-29 שנ', בתוספת בונוסי זמן, יקח הדני את חולצת המוביל האדומה. רוגליץ' המשיך לשעוט לסיום. וינגגור לא נאבק על הניצחון. אבל אז, מתוך הערפל הגיחו לנדה וקוס. קוס עקף את לנדה ב-150 המטרים האחרונים כדי לקחת את בונוס הזמן למקום השלישי, וסיים בסופו של דבר 19 שניות אחרי המובילים.

האמריקאי נותר עוד יום בהובלה. הערב, היתרון של קוס על חברו לקבוצה וינגגורד עומד על 8 שנ' בלבד. יתרונו על חברו לקבוצה רוגליץ' עומד על 1:08 דק'. הרוכב במקום הרביעי נמצא כבר 4 דק' אחרי קוס.

נותרו עוד 4 שלבים בלבד לסיום. שרק בשניים מהם (מחר וביום שבת) יופיעו שיפועים. למעט חבריו לקבוצה רוגליץ' ו-וינגגור, ובהיעדר התרסקות או תאונה, נראה שאף אחד כבר לא יוכל לקחת את הניצחון מספ קוס. השאלה הגדולה תהיה, האם השניים יעבדו עבור האמריקאי ביומיים הללו כפי שהוא עבד בשבילם שנה אחרי שנה, או שמא היריבות והאמביציות האישיות של שניהם (אולי אחד מול השני) תגרום להם להסתער ולנטוש את קוס.

לא יודע אם בספורט יש "מגיע". אבל אם "מגיע" למישהו שחבריו לקבוצה יעזרו לו לנצח, זהו ספ קוס. בפעם האחרונה שראינו רוכב מעניק ניצחון במתנה לרוכב אחר, היה זה וואט ואן ארט שנתן לכריסטוף לאפורט לנצח במרוץ גנט-וובלחם, באביב. גם שניהם מקבוצת יומבו-ויסמה. האם לפרימוז רוגליץ' ויונאס וינגגורד יש את גדלות הנפש לתאם ביניהם שיבצעו מעכשיו רק תפקידי סיוע להבאת ספ קוס לניצחון, כפי שהוא עצמו סייע שנה אחרי שנה להביאם לניצחונות שהפכו אותם לגדולי הכוכבים בעולם האופניים?

מחר, כבר בשעה הזו, נדע את התשובה.

חמשת הראשונים בקטע 17
1. פרימוז' רוגליץ' (סלובניה, Jumbo Visma) – 3:15:56 שעות
2. יונאס וינגגור (דנמרק, יומבו ויסמה) – זמן זהה
3. ספ קוס (ארה"ב, Jumbo Visma) – + 19 שניות
4. מיקל לנדה (ספרד, Baharain-Victoriuos) + זמן זהה
5. וואוט פולס (הולנד, Baharain-Victoriuos) + 44 שניות

חמשת הראשונים לאחר הקטע ה-17
1. ספ קוס (ארה"ב, Jumbo Visma) + 60:34:21 שעות
2. יונאס וינגגור (דנמרק, Jumbo Visma) + 8 שניות
3. פרימוז' רוגליץ' (סלובניה, Jumbo Visma) + 1:08 דקות
4. חואן איוסו (ספרד, UAE) + 4:00 דקות
5. מיקל לנדה (ספרד, Baharain-Victoriuos) + 4:16 דקות

לובשי החולצות לאחר קטע 17:
חולצה אדומה (מוביל הוולטה) – ספ קוס Jumbo Visma
חולצה מנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – רמקו אוונפול Soudal – Quick Step
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – חואן איוסו UAE
חולצה ירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – קיידן גרובס ALPECIN-DECEUNINCK



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אשלגי הגיב:

    שני המצבים הטובים ביותר בשביל ספ קוס לשמור על החולצה בשלב 18:

    1. בריחה יוצאת ופותחת פער גדול. יומבו ויסמה לא מובילים את המרדף.

    2. קוס תוקף בעלייה האחרונה לפני חבריו לקבוצה, והם לא מעזים לרדוף.

    בשני המקרים, הוא יצטרך להיות חזק מספיק כדי להתמודד לכל הפחות עם כל מי שאיננו וינגגורד ורוגליץ'. אם אחרים יברחו לקוס, שני חבריו לקבוצה עשויים לרדוף.

  • איש ברזל הגיב:

    האמת שמגיע לספ קוס לנצח גרנד טור. האיש שנמצא תמיד שם כדי לתמוך במובילי הקבוצה ועושה עבודה אדירה שאין רבים המסוגלים לה, אם בכלל. אין לי ספק שהוא היה יכול להיות מוביל בקבוצה אחרת. הייתי מצפה מהקבוצה להעניק לו את הניצחון.
    בכל מקרה השנה יומבו ויסמה הוכיחה דומיננטיות שלא נראתה מעולם לדעתי, אפילו לא בימי סקאי העליזים.

  • גיורא הגיב:

    ראיתי אתמול את דרמת העלייה, מדהים. עכשיו חויתי אותה שוב באמצעות הכתבה. כששאר אתרי הספורט מתעסקים ברכילות, פה (וגם בעיתון הארץ) אפשר למצוא אהבה אמיתית לספורט. תודה לכם!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12