השרירים כואבים? שתו כוס קפה

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אילינוי בדק את השפעת הקפאין על כאבי שרירים הנובעים מפעילות גופנית אצל צרכני קפה קבועים כמו גם על כאלה שאינם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מחקר שפורסם לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת אילינוי בדק את השפעת הקפאין על כאבי שרירים הנובעים מפעילות גופנית אצל צרכני קפה קבועים כמו גם על כאלה שאינם

מאת:מולי אפשטיין



כאבי שרירים במהלך פעילות גופנית עלולים להגביל את יכולתו של המתאמן להמשיך ולתפקד. על פי ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה ב־International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, נראה שקפאין עשוי להקל על אותם כאבי שרירים.

25 תלמידי קולג’ התנדבו להשתתף במחקר, חלקם נהג לשתות קפה על בסיס יומי, 4 כוסות בממוצע ליום, וחלקם לא שתה קפה על בסיס קבוע. לפני תחילת המחקר ביצעו הנבדקים מבחן על גבי אופן ארגומטרי למדידת צריכת החמצן המרבית שלהם. לאחר מכן זומנו הנבדקים לביצוע של 2 קטעי רכיבה מאומצים, 30 דקות כל אחד בעצימות של 77%-75% מצריכת החמצן המרבית. פרק הזמן שחלף בין מאמץ אחד לשני היה שבוע ימים. הנבדקים התבקשו להימנע מקפאין, מאלכוהול ומפעילות גופנית ביום שקדם לביצוע המבדקים.

כשעה לפני תחילת אחד המבדקים קיבלו הנבדקים כדור פלסבו ואילו לפני המבדק העצים השני הם קיבלו כדור קפאין במינון השווה 3-2.5 כוסות קפה (5 מ"ג קפאין לכל ק"ג משקל גוף). במהלך המאמץ עצמו נשאלו הנבדקים במרווחים קבועים לגבי תחושת הכאב בשרירי ארבעת הראשים שלהם; בנוסף, לכל אורך המאמץ נמדדו ערכי צריכת החמצן, עומס העבודה וקצב הלב.

החוקרים מצאו שלאחר השימוש בקפאין חלה ירידה משמעותית ברמת הכאב בשרירי ארבעת הראשים בהשוואה לשימוש בכדור הפלסבו. הירידה בתחושת הכאב דווחה הן בקרב צרכני הקפה הכרוניים והן בקרב הנבדקים שאינם נוהגים לשתות קפה על בסיס יומי.

כיצד קפאין מפחית את רמת הכאב?
לדברי ד"ר רוברט מוטל, חבר צוות המחקר ורוכב אופניים מקצועי בעברו, השימוש בתוספי תזונה שחלקם מכיל קפאין, הוא מנהג פופולארי ביותר בקרב רוכבי אופניים. לדבריו, הרציונאל העיקרי של השימוש בקפאין הוא מתוך מחשבה שהתוסף יעודד את ניצול השומן כמקור אנרגיה במהלך הרכיבה המאומצת.

ד"ר מוטל, המשמש פרופסור לקינזיולוגיה באוניברסיטת אילינוי, סיפר שהוא מצא במחקרים קודמים שקפאין משפיע על מערכת מסוימת במוח ובחוט השדרה המעורבת בעיבוד תחושת הכאב. הממצאים הקודמים הם אלה שגרמו לד"ר מוטל לשער שיתכן והקפאין הוא זה שגורם לירידה ברמת הכאב.

"מה שראינו במחקר הנוכחי הוא משהו שלא ציפינו לו", ציין החוקר, "צרכני קפה כרוניים וכאלה שאינם שותים קפה באופן קבוע דיווחו על ירידה דומה בתחושת הכאב בזמן מאמץ לאחר צריכה של קפאין לפני ביצוע המאמץ". לדבריו, דרוש מחקר נוסף במטרה לבחון האם הירידה ברמת הכאב עשויה לשפר את רמת הביצוע של ספורטאים מקצועיים.

"אם אתה הולך לחדר כושר  ובמהלך האימון אתה חש בכאבי שרירים סימן שהגוף מאותת לך שהמאמץ קשה מדיי ועליך להפחית את רמת הגירוי", הוסיף החוקר. "לגבי ספורטאים תחרותיים המצב שונה משום שהם מורגלים בביצוע מאמצים וכאבי השרירים עלולים לפגוע ברמת הביצוע שלהם, במיוחד כאשר מדובר במאמצי סבולת בתחרויות שנמשכות מספר שעות", ציין החוקר.


מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג