אבק דרכים: איך משפיע האובך וזיהום האוויר על הפעילות הגופנית

האובך שאנו חווים בימים האחרונים, אינו מאפשר לנו לבצע פעילות ספורטיבית שגרתית. ד"ר איתי זיו בוחן את המצב ומסביר כי השפעת זיהום האוויר והאובך על הפעילות הגופנית היא ישירה ומיידית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: shutterstock

כמעט ולא תראו בימים אביכים אלו רצים או רוכבים או סתם מתאמנים שיוצאים לפארקים להתאמן והסיבות ברורות. חלק מהמתאמנים מבצעים פעילות אירובית בתוך מועדוני כושר או חללים סגורים אחרים ולכך יתרונות מסוימים במיוחד בימים אלו. נציין ונאמר שכשמדובר בפעילות אירובית המבוצעת בתוך מועדוני כושר או סטודיו שונים, האפשרויות הן רבות במיוחד בשל מכשירי הכושר המגוונים הרבים הנמצאים שם וכן בשל מגוון החוגים המוצעים כיום לאוכלוסייה. כשמדובר בפעילות אירובית המבוצעת בחוץ שכיח במיוחד להבחין בהליכה, ריצה ורכיבה על אופניים (כביש או הרים) וכמובן שישנן אפשרויות רבות נוספות, אך הן פחות פופולאריות.

נקודה מעניינת להתייחסות הנה נושא זיהום האוויר בעת ביצוע הפעילות האירובית. לא תמיד מושם דגש על נושא חשוב זה ובמקרים מסוימים השכר עלול לצאת בהפסד. כלומר, הפעילות האירובית בחוץ עלולה להיות כרוכה בסיכונים בריאותיים.

לפעילות בחוץ יש יתרונות לעומת פעילות בחללים סגורים ולהיפך- ישנם יתרונות מסוימים לפעילות בחללים סגורים. אחת הדוגמאות לכך הנה מזג האוויר. בחודשים מסוימים בשנה קשה ואף מסוכן לעתים להתאמן בחוץ. בחודשי הקיץ, למשל, הטמפרטורה יכולה להגיע ל-40 מעלות בצל, מה שלא מאפשר ביצוע פעילות אירובית ללא סיכון רב של המתאמן. לעומת זאת, אימון בחלל סגור אינו בעייתי ומאפשר להתאמן בכל מזג אוויר כל השנה.

מספר דוגמאות לכך:
1. רכיבה על אופניים בתוך העיר אחרי מכוניות ואוטובוסים כרוכה בשאיפת עשן מזהם בכמות רבה מאוד ואם מדובר בהתנהלות קבועה של אותו אדם, הרי עלולות להיות לכך השלכות מהותיות על המצב הבריאותי.
2. ריצה בשטחים חקלאיים לא תמיד עוברת בצורה חלקה. מוכרים מקרים לא מעטים בהם בעת ריצה בשדות שונים בארץ או בחו"ל מטוס ריסוס עבר באזור השדות ופיזר את ריסוס על השדה ועל הרצים.
3. ריצה בתוך פארקים בישראל בהם יש עשן רב של מנגלים כמובן גם הוא עלול להיות קשור לשאיפת עשן מזהם באופן משמעותי.
4. ריצה או רכיבה על אופניים באזורי תעשייה מזוהמים במיוחד או באזורי פסולת כרוכים גם הם בשאיפת חומרים לא ממש בריאים.

זיהום ואובך בערים הגדולות

חשוב לציין שאחד הדברים החשובים הנו תדירות הפעילות האירובית באותם אזורים פתוחים בהם יש סיכון לשאיפת אוויר שאינו נקי. במידה ומדובר בתדירות נמוכה, הדבר לא אמור להיות בעייתי, אך אם מדובר בפעילות גופנית באזורים הנ"ל בתדירות גבוהה הרי שהדבר עלול להיות בעייתי.

שני מחקרים מעניינים בנושא: במחקר שנערך במחלקה להנדסה סביבתית, וירג'יניה טק, ארה"ב נבדקה ההשפעה של זיהום אוויר על הביצועים של רצי מרתון.

בתקופות בהם יש אובך מומלץ להוריד את התדירות של הפעילות הגופנית בחוץ | צילום: shutterstock

טרם המשחקים האולימפיים של 2008 היה חשש כי זיהום האוויר בבייג'ין ישפיע על הביצועים של רצי המרתון. לא דווח על מזהמים באוויר במהלך ריצת המרתון ועל השפעה על ביצועי הרצים. מעדויות שונות עולה כי תפקוד הריאות של נשים פגיע יותר לזיהום אוויר מזה של גברים, אך לא ברור מה ההשלכות לגבי הביצועים בריצת מרתון.

מטרות המחקר הנוכחי:
1. לתאר את ריכוז המזהמים באוויר במהלך מרתונים גדולים בארה"ב.
2. לכמת את הירידה בביצועים בעקבות זיהום האוויר.
3. לבחון האם הירידה בביצועים נוכח מזהמים באוויר שונה בין המינים.

1. במחקר נבדקו תוצאות הרצים, נתוני מזג אוויר וריכוז המזהמים באוויר של שבעה מרוצי מרתון במשך 8-28 שנים. זמני הסיום הטובים ביותר של שלושת הגברים ושלוש הנשים שהגיעו ראשונים הוצלבו עם רמות הזיהום באוויר בזמן הריצה שלהם. נמצא כי ריצה באוויר מזוהם במזהמים שקטנים מ-10 מיקרון* מביא לירידה של 1.4% בביצועים של רצות. לא נמצא הבדל אצל הרצים בגברים.

מיקרון-מיקרומטר (µm, ידוע גם בתור מיקרון): מיליונית המטר – יחידת מידה לעצמים שאינם גלויים לעין (למשל, בקטריות).

2. במחקר שנערך במחלקה לזיהום אוויר ונשימה, המרכז לבקרת מחלות ומניעה, אטלנטה ארה"ב נבדקה חומציות הנשימה של מתבגרים הנחשפים לזיהום אוויר במהלך ריצה.

פעילות גופנית נמרצת מחוץ לבית בתנאי זיהום אוויר עלולה לגרום לזיהום דרכי הנשימה. מטרת המחקר הנוכחי לבחון את ההשפעה של פעילות גופנית מחוץ לבית בזמן שיא עונת הערפיח על רמת החומציות בנשימה, סממן לזיהום בדרכי הנשימה, בקרב אתלטים מתבגרים.
בניסוי השתתפו 16 אתלטים בגיל תיכון אשר ביצעו מדי יום ריצה למרחקים באטלנטה. החוקרים לקחו 144 דגימות לפני אימון ו-146 דגימות לאחר אימון הרצים, בהן נמדדה רמת החומציות בנשימה. באופן ממוצע – לא היה הבדל מהותי בין רמת החומציות בנשימה לפני אימון ואחריו. לא נמצא קשר ישיר בין אוויר מזוהם לבין שינויים ב-Ph לאחר אימון.

עם זאת, רמת החומציות של רצים אלו לפני ואחרי האימון הייתה נמוכה באופן משמעותי לעומת קבוצת ביקורת של 14 מבוגרים המנהלים אורח חיים יושבני באופן יחסי.

3. במחקר שנערך במחלקה למדעי איכות האוויר, אוטווה, קנדה נבדק נושא זיהום אוויר הנגרם בגלל תנועת כלי רכב מרובה ושינויים אקוטיים בקצב הלב ובתפקוד הנשימתי בקרב רוכבי אופניים עירוניים.

על פי החוקרים נעשו מחקרים מעטים על ההשפעה האקוטית של זיהום אוויר על רוכבי אופניים עירוניים הרוכבים בשעות העומס.

המחקר הנוכחי בדק את הקשר בין זיהום אוויר הנגרם מעומס תנועה לשינויים אקוטיים על מדדי קצב הלב. 42 בוגרים בריאים רכבו במשך שעה בכבישים עמוסים יותר ועמוסים פחות ובתוך מבנה. מדדים בריאותיים נלקחו לפני הרכיבה ו- 1-4 שעות לאחר תחילת הרכיבה. כמו כן נמדדו מזהמי אוויר שונים בכל אחד מאזורי הרכיבה. נמצא כי חשיפה קצרת טווח למזהמים באוויר עלולה לתרום להתפתחות מחלות אוטואימוניות של הלב בשעות המיידיות שלאחר רכיבה בסביבה המזוהמת.

לסיכום, בטרם מבצעים פעילות גופנית באזורים מיושבים או בשדות, חשוב להביא מספר דברים חשובים בחשבון כמו: רמת זיהום האוויר במקום, הסיכון הבריאותי בפעילות אירובית במקומות כמו שדות המרוססים על בסיס קבוע או לפחות בעונות מסוימות בשנה, מצבו הבריאותי ורגישויות שונות (אם יש) של המתאמן ועוד. במקרים מסוימים, או בתקופות שונות ייתכן שכדאי לבצע חלק מהפעילויות בחללים סגורים וזאת בהתחשב, כמובן, בכול המשתנים.

מקורות: • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19952812
• http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%98%D7%A8
• http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18328105
•http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21672679


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג