השפעת הגיל – על הקשר בין BMI לתמותה

BMI גבוה, אחוזי שומן גבוהים מהממוצע, הרכב דם לא תקין (לרבות: רמה גבוהה של כולסטרול, טריגלצירידים וכדומה), מהווים רק רשימה חלקית של המאפיינים של האוכלוסייה הסובלת ממגיפה שכיחה במיוחד – ההשמנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

BMI גבוה, אחוזי שומן גבוהים מהממוצע, הרכב דם לא תקין (לרבות: רמה גבוהה של כולסטרול, טריגלצירידים וכדומה), מהווים רק רשימה חלקית של המאפיינים של האוכלוסייה הסובלת ממגיפה שכיחה במיוחד – ההשמנה

מאת:ד"ר איתי זיו


הממסד הרפואי ואחרים עושים שימוש במדד ה- BMI  על מנת  לאמוד את מידת ההשמנה של האדם אך חשוב לזכור שבמידה והאדם הנבדק מתחיל לבצע פעילות גופנית בכלל ופעילות אנאירובית – בפרט, מדד זה אינו מדויק ולא מומלץ לעשות בו שימוש מכיוון שאז, מתאמן שמשקלו יחסית ממוצע או מעל הממוצע עלול להיות על פי מדד ה- BMI  סובל מהשמנת יתר למרות שהרכב גופו (היחס בין המסה השומנית למסה השרירית דווקא תקין).

למותר לציין, למשל, כשמדובר בניתוחים בריאטריים (ניתוחי הרזיה) מקובל לעשות שימוש בדרגת ה- BMI. דרגה גבוהה במיוחד הנה תוצאת ניקוד של  BMI   43 ומעלה שהנה השמנה מורבידית – קיצונית (BMI  מחושב לפי הנוסחה של משקל חלקי גובה האדם בריבוע!. לדוגמה, אדם שמשקלו 80 ק"ג וגובהו – 1.71 ס"מ הרי ה- BMI  שלו הנו 27.3).

בשנים האחרונות מצטברות עדויות רבות על הקשר בין השמנת יתר להיארעות מחלות מסוגים שונים ואף – תמותה. מסתבר שככל שההשמנה רבה יותר עולה הסיכוי ללקות במחלות שכיחות מסוגים שונים. אך לא רק. השמנה קשורה גם לבעיות תפקודיות רבות בתחום הסוציאלי, הפסיכולוגי, הקוגניטיבי ועוד.

המרתיע במיוחד הנו מציאת הקשר בין השמנה לבין מוות. ממחקרים עולה שכשרמת ה- BMI  גבוהה במיוחד עולה משמעותית הסיכוי למוות בטרם עת. המחקרים הללו נעשו במשך כל השנים האחרונות ולהלן אחד מהם:
במחקר שנערך במחלקה לתזונה בבית הספר למקצועות הבריאות שבאוניברסיטת צפון קרוליינה, ארה"ב ( Department of Nutrition, School of Public Health, University of North Carolina, Chapel Hill  USA.) נבדקה  השפעת הגיל על הקשר בין BMI לתמותה.
על פי המחקר השפעת הגיל על משקל הגוף האופטימאלי שנויה במחלוקת.

כמה מחקרים בדקו את התמותה כפונקציה של ה-BMI בחיתוך לפי גילאים שונים. המחקר הנוכחי בדק את שיעורי התמותה במהלך 12 שנים בקרב גברים ונשים לבנים שהשתתפו במחקר למניעת סרטן של האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן. המחקר כלל מעל 62,116   גברים ו- 262,019  נשים שמעולם לא עישנו סיגריות ולא הייתה להם היסטוריה של מחלות לב, שבץ או סרטן (למעט סרטן עור). כמו כן, הם לא עשו דיאטות מכוונות בעברם. סיבת המוות ותאריך המוות נקבעו על פי תעודות פטירה של הנבדקים. הקשר בין BMI  לשיעור התמותה נבדק על פי חיתוך לשש קבוצות גיל ועל פי משתני גיל, רמת השכלה, פעילות גופנית וצריכת אלכוהול.

נמצא כי ככל שה- BMI גבוה יותר, כך שיעורי התמותה גבוהים יותר ממחלות שונות וממחלות לב ריאה אצל נשים וגברים בני 75 ומעלה. אצל נשים וגברים בני 30-74 הסיכון לתמותה ממחלה כלשהי וממחלה קרדיו-וסקולרית גדל בעקבות עודף משקל. הסיכון היחסי לתמותה הקשור לעלייה במסת הגוף, גבוה יותר בקרב צעירים לעומת מבוגרים.

לסיכום, לעלייה ברמת ה-BMI  (למעט לאוכלוסייה העוסקת בפעילות גופנית על בסיס קבוע ואינה רלבנטית למקרה זה) השלכות על היארעות מחלות מסוגים שונים ובד בבד העלאת הסיכוי לתמותה בטרם עת. חשוב במעגלי החיים השונים לשמור על הרכב גוף תקין, לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע ולשמור על אורח חיים בריא. כל זאת על מנת שלא רק להאריך אולי את משך החיים, אלא בעיקר לשפר את איכותם.

25.6.2012


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
בית הספר להסמכות בספורט, באוניברסיטת תל אביב. מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

www.itaiziv.co.il

קישורים: איתי זיו,



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג