השד שבשריר

תקופת המבחנים באוניברסיטה הסתיימה, ועמה גם כאבי הכתפיים שהתלוו לשעות הלמידה הארוכות. כולנו מכירים את תחושת הצוואר התפוס אחרי יום עבודה ארוך במשרד, בנסיעות ארוכות במכונית או במקרה שלי משעות של ישיבה מול המחשב בניסיון לעבור את המבחן בסטטיסטיקה. מסתבר שהמקור לכאבים אלה הוא לעיתים קרובות גם מקורם של כאבים שונים ובניהם כאבי גב, כאבים ברכיים, כאבים בכפות הרגליים, כאבי לסת ואפילו כאבי ראש. כל אלה יכולים להיות באשמת נקודות בשריר בשםTrigger Points , או בעברית נקודות הדק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תקופת המבחנים באוניברסיטה הסתיימה, ועמה גם כאבי הכתפיים שהתלוו לשעות הלמידה הארוכות. כולנו מכירים את תחושת הצוואר התפוס אחרי יום עבודה ארוך במשרד, בנסיעות ארוכות במכונית או במקרה שלי משעות של ישיבה מול המחשב בניסיון לעבור את המבחן בסטטיסטיקה. מסתבר שהמקור לכאבים אלה הוא לעיתים קרובות גם מקורם של כאבים שונים ובניהם כאבי גב, כאבים ברכיים, כאבים בכפות הרגליים, כאבי לסת ואפילו כאבי ראש. כל אלה יכולים להיות באשמת נקודות בשריר בשםTrigger Points , או בעברית נקודות הדק

מאת:גיל סמואלי


כל שריר בנוי מצבר של סיבי שריר,כשכל סיב בנוי מרצף של חלבונים שביכולתם להתכווץ ולהשתחרר בתום הכיווץ. לעיתים חלק מהחלבונים "מחליטים למרוד" ונשארים מכווצים למרות שהשריר רפוי. נקודות אלה יכולת להביא לחולשת השריר, לתחושת נוקשות, להגבלה בטווח התנועה ולכאב באזור הנקודה ובאזורים המרוחקים ממנה. הכאב בדרך כלל מתואר ככאב עמום, עמוק ולעיתים שורף ונקרא בלועזיתMyofascial pain .

הגורמים לטריגרים יכולים להיות שונים במהותם, מטראומה ישירה ועד לכיווץ ארוך ומתמשך בעוצמה חלשה של השריר. לדוגמה, בדיקות מעבדה גילו כי כיווץ ממושך של שריר מעל לשלושים דקות מעלה את ריכוז הסידן בשריר, מעלה את ריכוזם של אנזימים המפרקים את מעטפת סיב השריר, מדלדל את מאגרי האנרגיה של השריר ומעלה את הסיכוי להופעת כאב. בנוסף, הכיווץ הממושך באזור הטריגר גורם ללחץ על כלי הדם הקטנים בשרירופוגע באספקת הדם שחיונית להרפייתו.

איפה אפשר למצוא Trigger Points?

כל מי שמכיר את תחושת הכתפיים התפוסות יודע שמעל השכמות אפשר למצוא נקודות נוקשות בשריר, שרגישות יותר למגע ומרכזות מסביבן את רוב הכאב. נקודות כאלה ניתן למצוא כמעט בכל שרירי השלד בגוף, כשכל נקודה יכולה להפיק כאב במקום מרוחק ממנה. כדי למצוא את הנקודות צריך רק לחפש.

הנה מספר טיפים למיקום נקודות הדק אופייניות:
לכאבי ראש ומגרנות חפשו נקודות רגישות בשרירי הכתפיים, השכמות, הצוואר ושרירי הפנים.
לכאבי צוואר וכתפיים חפשו נקודות רגישות בשרירים המקבילים לעמוד השדרה, מהצוואר ועד הגב העליון, בשרירי השכמות ובשרירי הכתפיים. נקודות אלה יכולות גם להפיק כאב לאורך הזרוע.
לכאבי גב תחתון, אגן וירך חפשו נקודות רגישות בשרירי הגב הקרובים לעמוד השדרה, באזור המותניים ובשרירי הישבן.
לכאבים באזור הברך והקרסול חפשו נקודות רגישות באזור השרירים העוטפים את עצם הירך, מהישבן ועד הברך.
לכאבים באזור הקרסול וכף הרגל חפשו נקודות רגישות בשרירי השוק מלפנים מהצד ומאחור.
על ידי חיפוש מהיר באינטרנט ניתן למצוא מפות אנטומיות המצביעות על מיקום נקודות ההדק השכיחות והכאב שהן מפיקות.

טיפים לטיפול ב-Trigger Points

אחרי שמצאתם את הנקודה הרגישה הגיע הזמן להעלים אותה. ישנם דרכים רבות להתמודד עם Myofascial pain

לפניכם רשימה חלקית של שיטות הטיפול:
חימום מקומי על ידי כרית חימום יכולה להעלות את זרימת הדם באזור הנקודה הרגישה ולהקל על הכאב.
ניתן לבצע מתיחה עדינה וממושכת של השריר המאכלס את הנקודה הרגישה, בתוספת חימום להורדת הרגישות. המתיחה אמורה להשרות תחושת אי נוחות קלה ובשום מצב לא כאב.
לפעילות אירובית מתונה היכולת להעלות את טמפרטורת הגוף ולהגביר את זרימת הדם לאזור הנקודה הרגישה ולהקל על הכאב.
אפשר לשלב בטיפול תרגילי נשימות עמוקות שמטרתן להוריד את מתח השריר.

הטיפולים המוצעים על ידי אנשי רפואה

ישנן שיטות טיפול שונות הנמצאות בשימוש בעולם הפיזיותרפיה שנקראות – Myofascial Release Techniques שנמצאו יעילות בטיפול במצב של Myofascial pain.
עיסוי היא אחת השיטות היעילות ביותר לטיפול בנקודות הדק. העיסוי צריך להיות עמוק מספיק כדי להגיע לרקמת השריר אך לא בצורה שתגרום לעלייה בכאב. לא מדובר בעיסוי נעים, ראו הוזהרתם.
ביופידבק היא טכניקה בה לומד המטופל לשלוט על מדדים שונים כמו דופק, לחץ דם ופעילות שרירים על ידי תרגילי מודעות שונים.
דיקור יבש ("דיקור מערבי") הינה שיטה יעילה לטיפול בנקודות הדק. בשיטה זו מוחדרת מחט דקה, המשמשת גם לדיקור סיני ("אקופונקטורה"), לעומק השריר עד להעלמת הנקודה הרגישה. בחודש נובמבר 2011 אישר משרד הבריאות לפיזיותרפיסטים לבצע דיקור יבש ובלבד שעברו הכשרה ייעודית ומוכרת בתחום.
מרפאות כאב משתמשות בהזרקה של חומר אנלגטי (חומר נוגד כאב) לתוך אזור הנקודה הרגישה.

חשוב לציין שישנם גורמים פסיכולוגים התורמיםלהיווצרות טריגרים כגון, לחץ, חרדה, פחד ועוד. כל אלה משפיעים על הגוף באופן ישיר ודורשים התייחסות בזמן הטיפול.


גיל סמואלי – בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT אוניברסיטת חיפה), סטודנט לתואר שני ועוזר מחקר בחוג לפיזיותרפיה (M.Sc, אוניברסיטת חיפה). פיזיותרפיסט בקליניקה פרטית ובקופת חולים כללית, מתמחה בטיפול בפציעות אורתופדיות ופציעות ספורט,054-4984090.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג