הפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ עונה על שאלותיכם בשוונג

בשבוע שעבר הפנו כמה מגולשינו שאלות בעמוד הפייסבוק של שוונג ל"פיזותרפיסטית הבית" שלנו, ג’ודי הורוויץ. הם שאלו בנוגע לפציעות מגוונות ותהליכי הטיפול והשיקום מהן. התשובות בפנים ויתכן בהחלט שהן רלוונטיות גם לכם, בואו תבדקו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בשבוע שעבר הפנו כמה מגולשינו שאלות בעמוד הפייסבוק של שוונג ל"פיזותרפיסטית הבית" שלנו, ג'ודי הורוויץ. הם שאלו בנוגע לפציעות מגוונות ותהליכי הטיפול והשיקום מהן. התשובות בפנים ויתכן בהחלט שהן רלוונטיות גם לכם, בואו תבדקו

מאת:ג'ודי הורוויץ


 יוסי אברהם כתב:
גיד האכילס הארור מה עושים כדי להעלים אותו ולחזור לאימונים ולריצה?

אבי דקל כתב:
טופלתי 10 ימים בכדורים לדלקת בגיד באכילס ומדרסים לקשת גבוהה ועדיין יש כאבים באימון. אמנם הופחתה עצימות האימון, אך עדיין כואב. מה ניתן לעשות?


תשובה ליוסי ואבי:

יוסי ואבי היקרים, שניכם שאלתם שאלה בנושא בעיות בגיד האכילס. אני מצרפת מאמר שכתבתי לשוונג שיכול לענות על כל השאלות שלכם בנושא. המאמר כולל מידע בנוגע לדרכי הטיפול בבעיה בעזרת תרגילים מתיחות וחיזוק שרירים מסוימים. אבי, במאמר אני גם מזכירה כי תרופות אנטי דלקתיות דווקא לא יעילות בטיפול בגיד. רק הערה שולית: אם שניכם עוד לא נפגשתם עם פיזיותרפיסט, עכשיו זה הזמן. בעיות בגיד אכילס הינן בין הפציעות השכיחות ביותר שאנו רואים, והטיפול בהן הינו לרוב מוצלח ומאפשר לאצנים לשוב לאימונים במהרה.

RENTAL DESIGN ELEMENTS כתב:
האם יש דרך לצאת מבעיה כרונית של קרע בשריר התאומים?

תשובה ל-RENTAL DESIGN ELEMENTS:
כדי להבין איך לטפל בבעיה כרונית בשריר, צריך להבין מה מתרחש בשריר לאחר שזה נפגע. השרירים שלנו בנויים מרקמה הנקראת קולגן. בשריר בריא, סיבי הקולגן מיושרים על מנת להגיב לכוחות מסוימים. בתהליך הריפוי לאחר קריעת שריר, ישנה התווספות של קולגן באזור בצורה לא אחידה. כתוצאה מכך, השריר נחלש. אם תמשיכי לרוץ במצב בו הרקמה חלשה ומודלקת, בעיה כרונית יכולה להתפתח.

המטרה הראשונה בשיקום קריעת שריר כרונית, היא לגרום לסיבי הקולגן לחזור לצורתם המיושרת. ניתן לבצע זאת על ידי מתיחות ספציפיות (ראה צמד התמונות להלן) וטכניקות עיסוי לרקמות הרכות. השלב הבא הוא חיזוק השריר. יש להתחיל עם חיזוק עדין, וכשהכאב נחלש, ניתן להתקדם לעוצמות גבוהות יותר ולתרגילים פונקציונלים. לבסוף, חזרה הדרגתית לריצות. למרות שזה נראה ברור, מומלץ להפסיק לרוץ בתקופת התחלת הטיפול. אימון משולב הוא אפשרי (כל עוד הוא לא גורם לכאב) כדי לשמור על רמת הכושר. לקריעה כרונית אמנם לוקח זמן להחלים, אולם אם תקשיבי לפיזיותרפיסט שלך, תוכלי לחזור לאותה רמת פעילות ללא כאב.



מתיחה לגסטרוקנמיוס ברגל שמאל (ברך ישרה)


מתיחה לסולאוס ברגל שמאל (רגל מכופפת)



אלה רובינשטיין כתבה:

מתאמנת בריצה ואימוני כוח. האיליו-פסואס שלי מאוד כואב (בכפיפה כמובן). זה יכול להיות אולי גם הרקטוס פמוריס. אני לא יכולה לחזור לריצות הארוכות בגלל הכאב. היות וזה שריר עמוק, מה כדאי לעשות, חוץ ממתיחות?

תשובה לאלה:
אלה היקרה, התשובה הנ"ל רלוונטית גם למקרה שלך. בנוסף למתיחות, עיסוי עמוק לרקמות הרכות יכול להועיל בטיפול בבעיה. ניתן לעשות זאת בעזרת פיזיותרפיסט, או עצמאית בעזרת גלגל ספוג (לעבודה על הרקטוס פמוריס) או כדור טניס (לעבודה על האיליו-פסואס). מקמי את הכדור/גלגל באזור השריר בעת שכיבה על הבטן והתגלגלי עליו קדימה ואחורה.

איזי שלומוב כתב:
ITB – כמה זמן מנוחה מריצות אם ובכלל? האם יכול להתפתח נזק בלתי הפיך כתוצאה מהמשך אימון?


תשובה לאיזי:

איזי היקר, אני מצרפת מאמר שכתבתי לשוונג בנושא תסמונת ה-ITB. התשובה לשאלתך: תקופת ההימנעות מריצות תלויה במידת חומרת הפציעה. במקרה של פציעה קלה, אנשים מסוימים יכולים לרוץ ללא כאב על ידי שינוי אלמנטים בסגנון הריצה (למשל קיצור הצעדים). לאלו שאינם יכולים לרוץ ללא כאב, מומלץ לנוח ולקבל טיפול. במידה וממשיכים לרוץ למרות הכאב, המצב יכול להחמיר וההחלמה תיקח הרבה יותר זמן – ייתכן שהבעיה אף תהפוך להיות כרונית!

גלית אילוז סגרון כתבה:
אני עוסקת ברכיבה על אופני כביש וריצה. במהלך שבוע שעבר נפלתי ושברתי את הפיקה בברך שמאל וכרגע מגובסת מקרסול עד הירך, על פי הצפי ל-45 ימים. ידוע לי שאצטרך שיקום פיזיותרפיה. האם תוכלי לסייע לי במספר הנחיות לטיפול במינימום נזק וקיצור ההחלמה. חשבתי לבצע עם הפיזיותרפיה גם פילאטיס מיטות כי ידוע שזה נוצר לטיפול בפצועים. האם זה יהיה יעיל עבורי? האם אחזור לפעילויות שלי?

תשובה לגלית:
גלית היקרה, כאשר יסירו את הגבס, הברך שלך תהיה מאוד נוקשה. בתחלת תקופת השיקום שלך רוב המאמץ שלך (ושל הפיזיותרפיסט) יהיה לשפר טווח תנועה בברך שלך. הפיזיותרפיה אמורה לכלול הרבה מוביליזציות וטיפול ברקמות הרכות כדי לעזור לך להשיג טווח תנועה. את תקבלי הרבה תרגילים לעשות בבית, ומאוד חשוב להקפיד לבצען. אופני כושר נייחים גם יכולים להיות יעילים בשיפור טווח התנועה בברך. פילאטיס יהיה כנראה קשה לביצוע בשבועות הראשונים, אבל כשתגיעי לטווח תנועה טוב יותר זה יכול להיות יעיל. באופן כללי, ראיתי אנשים שהתאוששו בצורה די טובה אחרי פציעות כאלה.


צילום: Thinkstock


יקי וייס כתב:
פציעה בשרירי גב תחתון /עכוז הקופים כתוצאה מריצות – האם בנוסף להמלצות מנוחה יש טיפים נוספים?

תשובה ליקי:
יקי היקר, קיימים מספר גורמים לכאבי גב אצל אצנים תוך כדי ריצה. אחת מהסיבות לכך, שהכי שכיחה אצלי בקליניקה, היא נוקשות של שריר פלקסור הירך. נוקשות זו גורמת לקושי בפעולת הארכת הירך (המהווה תנועה מאוד חשובה משום שהיא מניעה את האצנים קדימה). פשיטה לא מספקת גורמת לתנועה קשתית בגב התחתון המובילה לכאב. תוכל לראות בקישור הזה את אחד מהתרגילים שאני נותנת לפתרון בעיה זו (ראה תרגיל מספר 3). יש לציין כי זו אינה בהכרח הבעיה שלך (קשה להעריך זאת בלי אבחון בקליניקה) אך לא יזיק לבצע את התרגיל ולראות אם הוא עוזר.

עמית צרפתי כתב:
מה דרך הטיפול היעילה ביותר ב-shin splints? מדוע כל הזמן התופעה חוזרת על עצמה? מהן קבוצות הסיכון? בעת פציעה כזאת האם צריך להתאמן במינון נמוך או לעצור את האימונים לחלוטין?


תשובה לעמית:
עמית היקר, על מנת לכסות נושא כמו "SHIN SPLITS", אני צריכה לפרסם מאמר מלא. עקוב אחר הפרסומים באתר, מאמר כזה יפורסם בעוד כחודש-חודשיים.

• במידה וג'ודי לא ענתה על שאלתכם או שתרצו להפנות אליה שאלה כעת, אתם מוזמנים לפנות אליה למייל: [email protected].

1.5.2013


ג'ודי הורוויץ – פיזיותרפיסטית
מוסמכת המתמחה בפיזיותרפיית ספורט. בעלת תואר ראשון בפיזיותרפיה מאוניברסיטת קייפטאון בדרום אפריקה ותואר שני מאוניברסטית לונדון באנגליה. עוסקת
בטיפול בספורטאים מזה 13 שנים
בעלת מרפאת 
פיזיותרפיה תל אביב וכותבת בלוג העוסק בפציעות ספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג