"הסוכרת מעולם לא מנעה ממני להשתתף בפעילות ספורטיבית כלשהי"

כפיר טהרי שגילה בגיל 16 כי הוא חולה בסכרת מסוג 1, לא ויתר על שום חלום שעמד בדרכו. הוא הקים קבוצת פייסבוק שתומכת באנשים כמוהו והקים קבוצת ספורט לסכרתיים ומבחינתו השמים הם הגבול - הנה הסיפור שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ילד בן 16 יושב בחדר מיון של בית החולים תל השומר, שנה אחרי שעלה מאירן עם תקוות גדולות. הוא מזיל דמעות חרישיות. החלום שלו היה להיות טייס וכל חייו מכוונים למטרה זאת – שנים של אימון גופני בענפים שונים, שחייה מגיל 7 במסגרת תחרותית ושש שנים של קרבות קונג פו לא הכינו אותו לרגע הזה. כשנכנס לרופא כל דמעה סימלה חלום נוסף שהתנפץ. הילד הזה הייתי אני, לפני 24 שנים כשבישרו לי שאני חולה סוכרת נעורים.

79604.6

"לא משנה מה יקרה לא אתן למחלה להגביל את צעדיי" | צילום: יואב לביא

עוד כתבות בנושא
איך משפיעה מחלת הסכרת על הריצה?
יאיר קרני על סכרת ופעילות גופנית
13 עצות תזונה לחיים בריאים יותר

"סכרתי יכול הכל"

באותו ערב הבנתי שבנוסף לשפה חדשה ומנהגים חדשים, אני צריך לבנות לעצמי זהות ועתיד חדשים ונשבעתי, שלא משנה מה יקרה, לא אתן למחלה להגביל את צעדי. וכך היה. די מהר חזרתי לשחות. הייתי אלוף ישראל לנוער בירי ספורטיבי ומעשי. טיולי סנפלינג היו תחביב האהוב עלי. כל זה לצד הסוכרת שמעולם לא מנעה ממני להשתתף בפעילות כלשהי שרציתי להשתתף בו.

עברו השנים, לימודים, קריירה מצליחה בחברות הייטק ומשפחה. בין הרצון לנהל אורך חיים רגיל ופעיל, סוכרת ירדה לעדיפות שנייה – הסוכר לא התאזן ומדד ההמוגלובין A1c שלי עמד על 8. זה אומר שהמצב לא היה מספיק רע כדי שהרופאים יעשו משהו דרסטי, אבל לא התקרבתי לרצוי מבחינת הרופאים שהינו המוגלובין A1c 7 וכל האיומים על סיבוכים וסכנות לא באמת עברו את המחסום בין האוזן למוח, אני בריא וספורטיבי והייתי בטוח ש"לי לא יקרה כלום".

עד שלפני 6 שנים נכנסתי לבדיקה תקופתית אצל רופא עיניים. כן, כן, הפגישה המציקה עם הטיפות המסנוורות שאחרי זה אי אפשר לגלוש באינטרנט או לנהוג לאיזה שעה שעתיים. הרופא הסתכל לי בעין ונרתע לאחור. כבר הבנתי מה הוא הולך להגיד: "יש לך רטינופתיה בעין. זה לא טוב. את העין נציל בלייזר אבל בשאר הגוף אני לא בטוח שיש דרך לתקן את הנזקים שברגעים אלו נגרמים לך". האמירה הזו תאמה את כל אלפי המילים והמשפטים שכבר נאמרו ונאגרו במחסום האוזן ונבלעו במכה אחת במוח. כל המאמץ והעתיד החדש שבניתי לעצמי הולכים להיעלם שוב. ירדתי למטה ונכנסתי לבית הקפה הקרוב. מיד הזמנתי מילקשייק "כי ממחר דיאטה".

אבל אז הבנתי שזו אותה דרך שהלכתי בה ב-16 השנים האחרונות וצריך משהו חדש. היה ברור לי שהדרך היחידה היא פעילות גופנית, כי את שאר הדרכים הקונבנציונליות כמו ספירת הפחמימות, דיאטות ומעבר לטיפול אינטנסיבי באינסולין כבר ניסיתי ללא הצלחה. לא שהם לא טובים, הם רק לא התאימו לי ולאורח החיים שלי. לאחר ביקורים אצל מספר רופאים, מהם יצאתי עם הרבה שאלות פתוחות, הבנתי שזה תלוי רק בי. מאותו יום התחלתי ללמוד – פיזיולוגיה, מטבוליזם, קראתי כל מחקר רלוונטי שיכלתי לשים עליו יד ויצרתי קשר עם רופאים ואתלטים סוכרתיים סביב העולם כדי למצוא לי פתרון הולם. באותה הזדמנות גם גיליתי שאני מרגיש לבד והייתי זקוק לקהילה תומכת שתבין את התסכולים שלי, שלא מצאתי, פתחתי קבוצת פייסבוק שהפך קהילה תומכת לי ולחברים רבים אחרים.

כפיר טהרי מסע לעתיד מתוק צילום: יואב לביא

הקמתי קבוצת ספורט ייעודית לסוכרתיים "קבוצה מסוג א" | צילום: יואב לביא

קבוצת ספורט סוכרתית

אכן קיים פתרון. כדי להעלות את המודעות לנושא הספורט והשפעותיו החיוביות על ניהול סוכרת, לפני שנתיים לאחר השלמת לימודי בווינגייט הקמתי קבוצת ספורט ייעודית לסוכרתיים "קבוצה מסוג א", קבוצה בה כל המאמנים הם ספורטאים סוכרתיים ומסייעת להתאמן בסביבה מבינה ובטוחה. בנוסף בשלוש השנים האחרונות, הדרכתי בקייטנת הקיץ "מחנה מתוק" של האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל, המיועדת לבני נוער ולילדים סוכרתיים, חוויה מדהימה וחזקה שאני שמח שזכיתי לה.

כיום אני שומר על רמת המוגלובין A1c 5.5 כבר שנה, ולפני חצי שנה השתתפתי עם הקבוצה במסע אופניים בו רכבנו מראש הנקרה ועד אילת (מרחק כ-500 ק"מ) בארבעה ימים. מסתבר שאני לא היחיד שהתקשה להתאזן – לפי הסקרים האחרונים מעל 50% מהסוכרתיים לא מצליחים לנהל את מחלת הסוכרת באופן יעיל ולהתאזן על המוגלובין A1c 7, רמה שבפני עצמה הינה מתירנית וכרוכה בסיבוכים רפואיים קשים. אני מאמין שאין פתרון אחד שמתאים לכולם, אלא שכל סוכרתי צריך למצוא את הפתרון הנכון עבורו בדרך לאיזון.

כפיר טהרי מסע לעתיד מתוק צילום: יואב לביא

ב-14.10.2016 תקיים האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) את אירוע הספורט 'מסע לעתיד מתוק' | צילום: יואב לביא

ב-14 באוקטובר 2016 תקיים האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) את אירוע הספורט "מסע לעתיד מתוק", שמטרתו גיוס כספים לקידום המחקר למציאת מרפא לכ-50 אלף חולי סוכרת סוג 1 בישראל ולשיפור איכות חייהם. "מסע לעתיד מתוק", יתקיים זו השנה התשיעית, בשיתוף מועצה אזורית מטה יהודה ופארק מיני ישראל. השנה יתקיים האירוע בחסות ראשית של חברת סמסונג וחברת התרופות נובו-נורדיסק. המסע יתקיים בתנאי שטח ויכלול שני מסלולי ריצה: 6 ק"מ ו-12 ק"מ, ושני מסלולי רכיבה: 12 ק"מ ו-36 ק"מ. אורך המסלולים נקבע בכפולות של 12, לציון 12 הדקירות שנאלצים הסוכרתיים לבצע בכל יום לצורך המשך קיומם. הירשמו לאירוע והצטרפו למסע להבטחת עתיד ללא סוכרת סוג 1.

להרשמה לאירוע הספורט "מסע לעתיד מתוק" – לחצו כאן


כפיר טהרי | מנהל ומאמן "קבוצה מסוג א" – קבוצת ספורט ייעודית לסוכרתיים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג