הכל אודות המדרסים

"אני לא אשכח את חצי מרתון עין גדי 2008. את הסיום המתוק, עם תחושת האושר העילאי שחשים כשהגוף מלא באנדורפינים, ואת הכאבים האיומים בכף הרגל יום אחרי." מור שלזינגר בראיון עם איש המדרסים, תמיר כפיר, שגם ישתתף השבוע בפורום נשים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"אני לא אשכח את חצי מרתון עין גדי 2008. את הסיום המתוק, עם תחושת האושר העילאי שחשים כשהגוף מלא באנדורפינים, ואת הכאבים האיומים בכף הרגל יום אחרי." מור שלזינגר בראיון עם איש המדרסים, תמיר כפיר, שגם ישתתף השבוע בפורום נשים

מאת:מור שלזינגר


מי בכלל חשב לרוץ עם כאלה כאבים, וללכת לא הצלחתי, איזה ייאוש! עוד באותו היום הגעתי לתמיר כפיר בעקבות המלצה חמה. עם הרבה סבלנות, וחיוך, הוא אבחן בדיוק את הבעיה, את הליקויים בסגנון הריצה שלי, את הצרכים המיוחדים שלי. וגולת הכותרת מבחינתי: הוסיף תיקון זמני קטן במדרסים הקיימים שפתר מיידית את הבעיה. בריצת הבוקר שלמחרת החיוך כבר חזר אל הפנים שלי.

תמיר (37) הוא במקצועו טכנאי אורטופדיה: אורטוטיסט ופרוטוטיסט. תמיר גם משמש כמרצה בכיר בוינגייט בנושא מניעה והתמודדות עם פציעות ספורט, בחירת נעליים מתאימות ועוד. את ההכשרה שלו קיבל בתל השומר, במסלול מיוחד הנפתח בארץ אחת לעשר שנים וכן בהשתלמויות שונות בחו"ל, בעיקר בגרמניה.

   

למקצוע הזה הוא מספר שהגיע במקרה לגמרי. בעקבות סרט שראה, ופשוט נדלק על הנושא. השלים לימודים, השתלמויות, עבד כשכיר בחברה ולפני מספר שנים הפך לעצמאי.

כספורטאי פעיל, עם רקע עשיר בטניס (כפי שמעידים שלל הגביעים על המדף) הוא מתמקד היום בעיקר בריצת שטח, ואופני הרים. אין ספק שרק ספורטאי יכול להבין את משמעות הפציעה, וההשבתה מפעילות אצל ספורטאי אחר, ואולי כאן טמון סוד היחס האישי והאכפתיות שהוא מעניק לכל אחד ואחד מלקוחותיו.
בין לקוחותיו נמנות גם הרצות המובילות בארץ: נילי אברמסקי, סבטלנה בחמנד ולוריס מנדלוביץ ולצידן גם אלופי הארץ בטריאתלון: רן ודן אלתרמן, ועוד רבים אחרים.

תעשה לנו סדר – מה זה מדרסים, ואיזה סוגי מדרסים קיימים?
מדרס הוא אביזר המוכנס לנעל, ותפקידו "לתאם" בין הנעל לבין כף הרגל. ישנם שני סוגי מדרסים עיקריים: מדרסים רגילים, ליומיום, לאנשים ומבוגרים, ומדרסי הספורט. גם במדרסי הספורט אנו רואים מספר סוגים, לפי אופי הפעילות הספורטיבית. מרכיב העומס על המדרס משתנה בהתאם למשקל, לפעילות ולענף הספורט.

מה ההבדל בין מדרסים לריצה, למדרסים להליכה, למדרסים לאופניים?
מדרסים לרוכבי אופניים למשל, שונים לגמרי ממדרסים של ריצה, מכיוון שאין צורך בבלימת זעזועים. מדרסים לרוכבי אופניים הם מדרסים קשיחים, שמשחררים את הלחץ מהחלק הקדמי של כף הרגל, וכך מונעים הרדמויות של הכריות ושל האצבעות. המדרסים האלו חייבים להיות קשיחים, מכיוון שאנחנו לא רוצים לאבד את המומנטום, מאותה סיבה בדיוק שגם נעלי רכיבה הן קשיחות, ללא טיפת גמישות.

מדרסים לריצה בנויים לשאת עומסים של מאות קילוגרמים, לעומת מדרסים של יום יום שמיועדים להליכה, וצריכים לשאת עומס קל יחסית. וזאת מפני שבריצה אנחנו מפעילים כוחות של פי 5-6 ממשקל הגוף, ובהליכה יש צורך להתמודד רק עם פעם וחצי משקל הגוף שלנו.

למה חשוב לשים לב כשבוחרים מדרסים לספורט?
קודם כל, חשוב לשים לב שהמדרס מותאם לענף הספורט שלנו. בנוסף חשוב מאוד שאת המידות למדרס לא יקחו במצב שכף הרגל נמצאת באויר. אחרי הכל, אנחנו לא רצים באויר, אלא על הקרקע, ולכן גם את המידה יש לקחת במצב זה.

מי צריך מדרסים?
שתי הסיבות העיקריות לשימוש במדרסים הנן מניעה וטיפול בפציעות, ושיפור ביכולות הספורטיביות.
זו עובדה ידועה שלשיפור תוצאות בריצה ומניעת פציעות מומלץ להוריד במשקל. היום על ידי מדרס טוב ניתן בעצם להוריד את המשקל האפקטיבי של הרץ.

איך?
אם ניקח לדוגמא רצה ששוקלת 60 ק"ג, בפועל בזמן ריצה העומסים יכולים להגיע ל-300 ק"ג. באמצעות המדרס ניתן גם לשפר את בלימת הזעזועים, וגם את מרכיב האלסטיות, כך שהמדרסים בעצם יקפיצו את הרצאה. ממש כאילו פרסנו מזרון קפיצים לאורך כל מסלול הריצה. אנשים נלחמים על מנת להוריד קילו פה, קילו שם, ולא יודעים שעם מדרס נכון אפשר אפקטיבית להוריד 10-20 ק"ג. עם מדרס נכון, ניתן לתקן ולשנות אפילו סגנון ריצה לקוי.

באלו פציעות ספורט ניתן לטפל ו/או למנוע באמצעות מדרסים?
הפציעות הנפוצות הינן שין ספלינט, דורבן, ITB (ברך רצים) וכל שברי המאמץ למיניהם. חלק הארי של הבעיות הן בעיות ברך, וחשוב להבין שהכאב בברך הוא רק הסימפטום, וברוב המקרים שורש הבעיה הוא במקום אחר: בכיוון כף הרגל, או בסיבוב של האגן. באותה מידה גם כאבים אחרים ניתן לפתור או להקל על ידי מדרסים, למשל כאבי גב.

מהם הסימנים שמעידים על כך שכדאי לשקול מדרסים?
הסימן העיקרי שצריך לשים לב אליו הוא כאב. למשל, כאב לאורך עצם השוק (עצם הטיביה) שיכול להיות סימן ראשון להתפתחות שין ספלינט או שברי מאמץ. כאבים בכפות הרגליים, באיזור כרית כף הרגל או באיזור העקב (דורבן). אחד הסימנים הראשונים להתחלה של דלקת שתוביל לדורבן זה כאבים שמורגשים כמו סכינים, מיד אחרי הקימה בבוקר, או אחרי מנוחה מרובה.

מהן הפציעות האופייניות לנשים?
הפציעות השכיחות ביותר בקרב נשים הן פציעות הקשורות לכריות כף הרגל, או לאגן הירכיים. פציעות אגן הירכיים קשורות לכך שמבנה הגוף הנשי מתאפיין לרוב באגן רחב יותר. פציעות כף הרגל קשורות בכך שלרוב נשים הולכות עם נעליים פחות מרווחות מנעלי גברים, שלא לדבר על נשים שהולכות עם נעלי עקב ובכלל מזיקות לכרית הקדמית. לרוב, נעל שלוחצת יוצרת סוג של הקשתה בכף הרגל ולחץ על העצמות. כתוצאה מכך המפרקים עובדים תחת לחץ צידי ונוצר בלאי שמוביל לשחיקה מוגברת.

רוצות לשאול את תמיר שאלות נוספות בנושא מדרסים, פציעות ספורט, וכאבים? בואו והצטרפו אלינו לפורום נשים בספורט לארוח החי ביום חמישי 30.7.09 בשעה 19:00. 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג