היסטוריה, נופים ועליות – כל מה שתפגשו במסלול מרתון ירושלים

אינספור מרוצים ישנם בעולם, אולם רק במעטים מהם ניתן למצוא כל כך הרבה פיסות היסטוריה כפי שאפשר למצוא במסלוליו השונים של מרתון ירושלים. לקראת המרוץ, שיערך ביום שישי הקרוב, סיון ויינרייך, המדריכה סיורי ריצה בירושלים, תספר לכם כל מה שרציתם לדעת על המסלולים המרתקים שאתם עומדים לפגוש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אינספור מרוצים ישנם בעולם, אולם רק במעטים מהם ניתן למצוא כל כך הרבה פיסות היסטוריה כפי שאפשר למצוא במסלוליו השונים של מרתון ירושלים. לקראת המרוץ, שיערך ביום שישי הקרוב, סיון ויינרייך, המדריכה סיורי ריצה בירושלים, תספר לכם כל מה שרציתם לדעת על המסלולים המרתקים שאתם עומדים לפגוש

מאת:סיון ויינרייך


ישו, מריה ושמעון פרס: מסלול 10 ק"מ
נקודת הזינוק למקצה בסמוך למוזיאון ישראל ומשכן הכנסת. משם ממשיכים דרך משרדי הממשלה, בנק ישראל, בית המשפט העליון וממשיכים בריצה בעליה לרחוב בצלאל. זהו הרחוב המרכזי בשכונת נחלאות.

מסיימים את העלייה בבצלאל ועוברים לירידה דרך מרכז העיר לרחוב יפו, על פסי הרכבת הקלה. משם חולפים על פני שדרות ממילא ומלון ממילא לכיוון העיר העתיקה. נכנסים לעיר העתיקה דרך שער יפו. שער יפו, יחד עם שער שכם, השער החשוב של העיר, כיוון שממנו יצאה הדרך לנמל הקרוב לירושלים, נמל יפו. עוברים ברובע הארמני ויוצאים משער ציון. חלק הריצה בעיר העתיקה קצר יחסית ולכן מומלץ לנצל כל רגע, להסתכל לצדדים ולספוג את האווירה. נסו להבחין בכנסיה הארמנית בעלת הכיפה השטוחה הניצבת בתוך החומה.

ממשיכים בירידה ארוכה לרחוב חטיבת ירושלים. מתחתיכם גיא בן הינום ובריכת הסולטאן. הירידה הארוכה הופכת לעלייה ארוכה כשבמהלכה חולפים על מלון הר ציון וסינמטק ירושלים. בהמשך הריצה עוברים את המבנים היפים של הכנסייה הסקוטית ותיאטרון החאן. אם תסתכלו לפניכם, תבחינו בכנסיה מרהיבה וייחודית בעלת גג חרוט אפור ומגדל פעמונים. זו כנסיית דורמציון. כנסייה זו הוקמה על ידי הגרמנים בתחילת המאה ה-20. לפי המסורת, המקום בו נרדמה לנצח מריה אמו של ישו הוא מתחם הכנסייה ומכאן שמה, שפירושו תרדמה. מכאן תמשיכו לריצה קצרה ברחוב דוד המלך, כשמימינכם גן מונטיפיורי ושכונות משכנות שאננים וימין משה ומשמאלכם גן הפעמון.


מנזר המצלבה וכנסת ישראל


מקווה ששמרתם אנרגיה. הרוב מאחוריכם, אבל עכשיו צריך להתרכז, הגעתם לעליה של רחוב ז'בוטינסקי. הרחוב עובר בשכונת טלביה היוקרתית ומוביל בהמשכו לבית הנשיא. אם הגעתם לכיכר שבמכרזה עץ, אפשר לנשום, הגעתם לסוף העלייה.

נכנסים לשכונת רחביה הותיקה, ירידה ברחוב עזה, הרחוב המרכזי של רחביה, עד לעמק המצלבה. כדאי לשים לב מולכם למנזר המצלבה היפה. שמם של העמק והמנזר מקורם מהמסורת, לפיה הכינו את הצלב עליו צלבו את ישו מעץ מעמק המצלבה. פנייה ימינה וריצה כשמשמאלכם גן סאקר. זכרו כי הקילומטר האחרון במגמת עלייה מתונה. הגעתם לגן סאקר, קו הסיום לפניכם. חיוך גדול למצלמה, סיימתם. כל הכבוד!

והנוף מאוד יפה כאן, אחלה נוף: מסלול חצי מרתון
מסלול חצי המרתון עובר בכל הנקודות שמסלול המקצה ל-10 הק"מ עובר דרכן, כך שהתיאור לעיל רלוונטי גם לכם. אוסיף ואפרט נקודות ציון נוספות במסלול חצי המרתון.

ההבדל הראשון מגיע אחרי העלייה ברחוב ז'בוטינסקי. בסוף העלייה מסלול החצי מתפצל ממסלול ה-10 ק"מ, ואתם ממשיכים דרך שכונת טלביה לשכונת המושבה הגרמנית, כשבדרך עוברים את תיאטרון ירושלים. במושבה הגרמנית רצים במורד רחוב עמק רפאים, רחוב בו שפע של מסעדות, בתי קפה וחנויות. בקצה הרחוב פונים שמאלה לפארק המסילה.

הפארק בנוי על מסילת הרכבת שחיברה בעבר בין ת"א לירושלים ומכאן שמו. הפארק עובר בשכונת בקעה היפה. חולפים בשנית על פני מבנה תיאטרון החאן. מבנה זה נבנה בתקופה העותומאנית, ואולי אף קודם. מכיוון שנעלו את שערי העיר בשקיעה, היה צורך בחאן סמוך לעיר, עבור האנשים שלא הספיקו להגיע לעיר לפני סגירתה. כיום המבנה משמש את תיאטרון החאן, תיאטרון הרפרטואר היחיד בירושלים.


החומה בדרך לשער יפו


יוצאים מפארק המסילה לדרך חברון ולטיילת ארמון הנציב. מהטיילת נשקף נוף מרהיב ביופיו של הר הזיתים והעיר העתיקה, כשהר הבית בולט במיוחד מעל החומה בכיפתו המוזהבת. אני ממליצה לכם לאבד את הריכוז לכמה שניות וליהנות מהנוף.

ממשיכים לכיוון מזרח כשממולכם ארמון הנציב, המשמש כיום כמטה האו"ם. כאן החלה המערכה על ירושלים במלחמת ששת הימים, לאחר שהלגיון הירדני פלש לאזור השייך לאו"ם. מסתובבים חזרה ומגיעים לירידה ארוכה דרך שכונת בקעה, עד שחוזרים למושבה הגרמנית. שם עולים דרך רחוב אליעזר המודעי שבשכונת קטמון הישנה ומגיעים לשכונת רחביה. בירידה לרחוב עזה חוברים למסלול ה-10 ק"מ עד לקו הסיום.

זה יגמר בפריחה: מסלול המרתון
מסלול המרתון המלא עובר בעוד כמה נקודות שלא עוברים בו המסלולים האחרים. כמו כן, הסדר בו אתם מגיעים למסלולים האחרים קצת שונה.

קודם כל, ההבדל העיקרי הוא שמסלול המרתון עובר בשני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית. מהזינוק מתחילים בריצה שמקיפה את הקמפוס של גבעת רם. בסוף ההקפה הזו חוזרים לקטע קצר המשותף לשלושת המקצים שלאחריו פיצול נוסף. ממשיכים בריצה לשכונת קטמון הישנה ולשכונת טלביה, עוברים ברחוב הנשיא כשמימינכם בית הנשיא. יורדים ברחוב ז'בוטינסקי, אותו עולים בהמשך, ממשיכים למרכז העיר, אלא שבמקום להיכנס לעיר העתיקה אתם רצים לאורך רחוב מרכזי ארוך עד שמגיעים לפנייה ימינה המובילה לקמפוס השני של האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים.


שער יפו


מקיפים את הקמפוס, לאחר עלייה לא סימפטית במיוחד מגיעים לנקודת תצפית מרהיבה, נצלו את הזמן הזה בו אתם מסדירים את הנשימה כדי להסתכל על הנוף של העיר העתיקה והרי יהודה. הר הצופים הוא למעשה המשכו של הר הזיתים מצפון. במלחמת העצמאות נותק הר הצופים מהעיר העברית. האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה העבירו את משכנם למרכז העיר. לאחר מלחמת ששת הימים חודשו שני המוסדות ולכן יש שני קמפוסים לאוניברסיטה העברית, הר הצופים וגבעת רם, ושני בתי-חולים הדסה, הר הצופים ועין כרם. מהתצפית אפשר לראות את מרכז העיר, מנזר נוטרדאם, שער שכם, הרובע המוסלמי משמאלו והרובע הנוצרי מימינו. חוזרים חזרה באותה הדרך עד לעיר העתיקה, אז חוברים למסלול חצי המרתון.

מתפצלים שוב ממסלול חצי המרתון בירידה חזרה מטיילת ארמון הנציב, שם ממשיכים שמאלה על דרך חברון. הרחוב מישורי, יאפשר לכם קצת מנוחה מהעליות והירידות. פרסה על דרך חברון עד שחוברים שוב למסלול חצי המרתון.

נקודת פיצול אחרונה בדרך לקו הסיום היא ברחוב הפלמ"ח בשכונת קטמון הישנה. ממשיכים שמאלה לשכונת רסקו, רצים בשביל במגמת עלייה דרך עמק המצלבה לגן סאקר ולקו הסיום. לאורך השביל בקילומטר האחרון אפשר להבחין (אם עוד מצליחים לשמור על ריכוז) בפריחת שקדיות ורקפות. כל הכבוד, סיימתם את מרתון ירושלים, 42.2 ק"מ לא קלים בכלל! אלופים!

24.2.2013




סיוון ויינרייך – סטודנטית ועורכת סיורי ריצה בירושלים.
אם תרצו לשמוע ולראות עוד מירושלים תוך כדי סיור ריצה, או לשאול שאלות לגבי
מסלולי הריצה בעיר, מוזמנים לפנות במייל: [email protected]





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג