הג'ודו כמבחן: האם הספורטאים הרוסים בדרך לחזרה גורפת לספורט העולמי?

הוועד האולימפי הבינ"ל התיר את הרסן, והאיגודים העולמיים השונים החלו להחזיר את הספורטאים הרוסים לתחרויות. בשבוע הבא יתחרו באליפות העולם בג'ודו, כשאוקראינה מחרימה. האם החזרה המלאה בדרך, ומה דעתו של הוועד האולימפי בישראל? תמונת מצב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נבחרת רוסיה בשחייה אמנותית. בדרך חזרה לתחרויות? | צילום: Shutterstock

אחת הסוגיות הבוערות בעולם הספורט בימים אלו היא שאלת השתתפותם של הספורטאים הרוסים בתחרויות בינלאומיות. הכותרת האחרונה בנושא הגיעה מהג'ודו, לאחר אירועים קודמים בענפים כמו , ונראה כי זה רק עניין של זמן עד שגם בענפים האולימפיים הגדולים – אתלטיקה ושחייה, וכן בענפי הכדור הפופולריים, יידרשו לסוגיה.

הרקע
אולי קשה להאמין, אך כבר כמעט 15 חודשים עברו מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה העקובה מדם בין המדינות השכנות. תגובת מדינות העולם הייתה מיידית – חרם כללי על רוסיה ובלארוס (שותפתה של רוסיה), וכפועל יוצא גם השעיה מיידית מכל אירועי הספורט – מהמונדיאל, דרך אליפויות העולם הגדולות בכלל הענפים ועד לליגת האלופות והיורוליג.

כבר בתחילת הדרך נשמעו כמה קולות ביקורת נגד המהלך, תוך הסתייגות מהענשת הספורטאיות והספורטאים האינדיווידואליים על פשעי מדינתם, אולם קולות אלה היו מעטים יחסית ולא במרכז השיח. בתוך רוסיה, נמשכות בתקופה זו תחרויות עצמאיות, אליפויות מדינה וליגות מקומיות. בשחייה, אפילו נשברו בתקופה זו שני שיאי עולם על ידי שחיינים רוסים, שטרם הוכרו רשמית. ככל שחלף הזמן, הביקורת הלכה וגברה ויותר ויותר גורמים קראו להסרת החרם, על אף שהמלחמה לא נגמרה וגובה קורבנות מדי יום.

נבחרת רוסיה על הפודיום | צילום: Shutterstock

הסדקים הראשונים
בחודש מרץ האחרון פרסם הוועד האולימפי המלצה להתאחדויות העולמיות לפיה הספורטאים הרוסים והבלארוסים יחזרו בהדרגה לתחרויות בינלאומיות תחת דגל נייטרלי (ולא תחת דגלי מדינתם), תוך החרגת ספורטאים או קבוצות שיהיו מקושרים באופן ישיר לפעילות הצבאית או הביטחונית של רוסיה.

נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך יצא בקולו ואמר בסוגיה: "אסור שממשלות יהיו אלו שמחליטות מי משתתף באירועים ספורטיביים, זה יהיה הסוף של הספורט כפי שאנחנו מכירים אותו כיום. לממשלות האירופיות יש מוסר כפול, לא ראינו אותן מגיבות כך לגבי 70 איזורי הקרב והקונפליקטים האחרים שיש בעולם". הובהר אז שהדברים אינם נוגעים למשחקים האולימפיים בפריז, לגביהם יוחלט בנפרד

הסכר מתחיל להיפרץ
מיד לאחר הודעת הוועד האולימפי, החלו חלק מהאיגודים הקטנים להחזיר את הרוסים לתחרויות: קשתות, סיוף, סקייטבורד, טניס שולחן, טקוואנדו, טריאתלון והיאבקות היו הראשונים להרים את המסך, במה שגרם להחרמות ואף לביטול תחרויות. אולם את הרעש הגדול ביותר כאמור עשה הג'ודו. האיגוד העולמי הודיע על חזרתם של הרוסים לתחרויות באליפות העולם הקרובה שתיערך בשבוע הבא בקטאר במהלך שזכה גם הוא לביקורת גדולה.

בתגובה למהלך, האיגוד האוקראיני הודיע בתחילת השבוע כי החליט להחרים את האליפות. המדליסטית האולימפית דריה בילודיד, הייתה מהקולות הבולטים נגד החלטת איגוד הג'ודו העולמי, בטענה כי כל חברי נבחרת הג'ודו של רוסיה הם הלכה למעשה תחת חוזים בצבא רוסיה, מה שנוגד אפילו את ההמלצה של הוועד האולימפי הבינ"ל: "אני חושבת שזה לא מקובל להרשות לאנשי צבא של מדינת טרור, שבכל יום הורגת אוקראינים, להשתתף בתחרויות בינלאומיות. לא מדובר בכלל בערכי הספורט".

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DARIA BILODID (@dariabilodid7)

ומה הלאה?
ההתאחדויות הגדולות, לפחות לפי שעה, עדיין עומדות בפרץ ולא מחזירות את הרוסים לתחרויות. עם זאת, איגוד השחייה הבינלאומי כבר הודיע על הקמת ועדה שתבחן את הנושא לעומק. באליפות העולם הקרובה ביפן, שתיערך בקיץ הקרוב, כבר הודיע איגוד השחייה כי לא ישתתפו רוסים, אולם לא מן הנמנע שעד אליפות העולם בקטאר ב-2024, שתהיה מכריעה במיוחד בכל נושא ההעפלה למשחקים האולימפיים, הדברים ישתנו.

הרוח נושבת כעת בכיוון אחד, והוא החזרת הספורטאים הרוסים לזירה הבינלאומית שלא תחת דגל המדינה. השאלה לגבי תחרויות נבחרות קבוצתיות כמו בהתעמלות ושחייה אמנותית, מרוצי ומשחי שליחים, ענפי כדור, ועוד עדיין נותרת פתוחה, אולם לפחות באליפות העולם הקרובה בג'ודו, הרוסים לא ישתתפו בתחרות הקבוצתית.

האם המשמעות היא שבמקום החרמת הרוסים נראה את האוקראינים מחרימים את כל התחרויות הגדולות הקרובות עד סוף המלחמה? האם מדינות נוספות יצטרפו לחרם שכזה? לשאלות אלו עדיין אין מענה, אולם אין ספק שעיני איגודים עולמיים רבים יישאו לקטאר בשבוע הבא כדי לראות את התגובות של הספורטאים, הצופים וצוותי השידור לג'ודאים הרוסים על המזרן בזמן צפיית שיא. לא מן הנמנע שהחלטות עתידיות רבות יישענו על מקרה הבוחן הקרוב.

נבחרת ישראל בג'ודו. יתחרו מול הרוסים | צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי

ומה אומרים אצלנו?
בישראל ספורטאים רבים יוצאי מדינות חבר העמים, ומרביתם מתנגדים לחזרה של הרוסים לפעילות, גם אם נמנעים מהצהרות לתקשורת בנושא. גם האיגודים בישראל "יושבים על הגדר" ובאופן מובן לא לוקחים צד במאבק, אלא מקבלים את החלטות האיגודים הבינלאומיים כלשונן.

הוועד האולימפי בישראל מסר את משנתו בנושא: "המלחמה המשתוללת באוקראינה בשנה האחרונה גובה קורבנות רבים בהם אנשי ספורט וחברי משלחות אולימפיות בעבר, דבר שגורם לעוגמת נפש רבה. מתקני ספורט רבים באוקראינה נהרסו והוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) התגייס ותומך בספורטאים האוקראינים באמצעות קרן מיוחדת והשקעה של כ 10 מיליון יורו. החלטת הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) והמלצתו לארגוני הספורט בעולם היא לאפשר לספורטאים רוסים ובלארוסים לחזור להתחרות במפעלים הבינלאומיים כספורטאים נייטרלים".

"משמעות הדבר היא בין היתר שספורטאים רוסים ובלארוסים יוכלו להתחרות לא כמייצגי מדינתם, אלא ללא דגל או המנון, לצד מגבלות רבות כדוגמת: ספורטאים שתמכו בעבר או תומכים בפלישה הרוסית לאוקראינה ובמלחמה המתנהלת למעלה משנה או ששייכים למסגרות צבאיות או ביטחון לאומי – לא יוכלו להתחרות. נדגיש כי בשלב זה החזרה מתייחסת לאליפויות בינלאומיות ונושא המשחקים האולימפיים בפריז בקיץ 2024 ייבחן בהמשך השנה בשיתוף ותיאום ההתאחדויות הבינלאומיות, הוועדים האולימפיים ו-ועדת הספורטאים הבינלאומית. הוועד האולימפי בישראל שותף להתייעצות שנעשות עם גופי הספורט העולמיים ותומך בהמלצות ה IOC"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג