סדנת אופניים || האם רוכבי כביש צריכים להחליף צמיגים בחורף?

מה ההבדל בין צמיגי חורף לצמיגים אחרים? האם עדיף להיות מהירים יותר או להחליף פחות פנצ'רים. והכי חשוב: מי צריך להחליף עכשיו צמיגים ולמה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רכיבת אופניים בגשם

סדנת אופניים 01 | סדנת אופניים 02  | סדנת אופניים 03

אם אתם רוכבי כביש מקצועיים, קרוב לוודאי שתוכלו לדקלם את הכתבה הזאת וגם להוסיף לה עוד מידע. רובכם מתפארים באופניים יקרים ודואגים לציוד הכי טוב שאתם יכולים להרשות לעצמכם, בגלל שיש לכם את היכולת והטכניקה לנצל אותו בצורה הטובה ביותר. מצד שני, לרוכבים החובבים, אלה שעדיין לא הפכו למומחי מערכות הילוכים ואפילו לא סגורים על איזה חלק באופניים נקרא קראנק – יש הרבה סיבות להתבלבל. גם ככה שיגעו אותם במעמד קניית האופניים, ועכשיו עומדים לספר להם שיש ציוד שמותאם לחורף? אז קודם כל – לא בהכרח. ניסינו לבדוק את זה.

צמיג חורף אופני כביש

החריצים זה החלק הכי פחות חשוב. צמיג חורף לאופני כביש | צילום: באדיבות עופר ורד

עוד כתבות אופניים
תרגילי הכוח הטובים ביותר לרוכבי אופניים 
10 כללים ללבוש נכון על אופניים בחורף 
סדנת אופניים: איך מחליפים פנימית? 

נתחיל בהמלצה פשוטה שאף אחד לא יכול להתווכח איתה. כל רוכב כביש חייב לבדוק קודם את את תקינות הצמיגים שלו דווקא עכשיו, כשהכבישים רטובים או מלוכלכים יותר. אם בצמיג יש סדקים, סוליה שחוקה או גומי מתפורר – סימן שצריך להחליף אותו למען הבטיחות שלכם. וכמובן שאם אתם מתקשים לזהות עד כמה הצמיג שחוק או יבש, תמיד אפשר לגשת למכנאופן, להתייעץ, ובאותה הזדמנות לרכוש צמיגים חדשים.

כעת נשאלת השאלה לאילו צמיגים אנחנו זקוקים? מאחר והכתבה הזאת מיועדת לרוכבים המתחילים יותר, נתייחס כאן לצמיגי קלינצ'ר שהם השכיחים יותר. ואל תדאגו, אם אתם לא יודעים מה ההבדל בין קלינצ'ר לטובולאר אז כנראה שיש לכם קלינצ'ר. אז השאלה היא בעצם האם אנחנו זקוקים לצמיגים המיועדים לרכיבה בחורף, כלומר לרכיבה בכביש רטוב?

ההבדלים בין הצמיגים

אם תשאלו במשפט אחד מה ההבדל בין צמיגי חורף לצמיגים רגילים, כנראה שהרבה אנשים יענו לכם במשפט אחד שצמיגים לחורף זה הצמיגים עם החריצים. תפקידם של החריצים, כמו בצמיגים של רכב, הוא בעצם לנקז את המים. אבל צמיגים לחורף הם הרבה מעבר לחריצים, וכדי להבין את זה פנינו לעופר ורד מחנות הטריאתלון שאומר: "ההבדלים בין הצמיגים הם לאו דווקא החריצים. מה שחשוב זה צפיפות החומר בצמיג (TPI), העובי של הצמיג והתרכובת של החומר. בצפיפות החומר הכוונה היא לכמה סיבים יש באינטש מרובע אחד של הצמיג. ככל שיש יותר סיבים יש פחות גומי וככה הצמיג קל יותר, ואם יש בו יותר גומי אז הביצועים שלו יורדים. צמיג עם TPI של 110 ומעלה נחשב לצמיג אמיד. לגבי עובי הצמיג, בשנים האחרונות עוברים בעולם לעובי של 25 מ"מ שזה צמיג יותר רחב והאחיזה שלו טובה יותר. תרכובת הגומי משתנה לפי סוג הצמיג, אבל יש הרבה צמיגי אימונים יותר פשוטים שהם יותר עמידים לפנצ'רים וזה לעומת צמיגי תחרויות שפחות עמידים".

אמה פולי רוכבת אופניים בריטית

יש מספיק אנשים שמעדיפים יותר שקט ופחות פנצ'רים על פני מהירות | צילום: thinkstock

אם תתעניינו בחנויות האופניים ובאתרי אינטרנט תוכלו למצוא מגוון רחב של צמיגים בכל הרמות, ועם רמות שונות של TPI כמו גם תרכובות אחרות. הצמיגים הכי יקרים יהיו גם אמידים וגם ישרתו את הרוכבים בעלי הטכניקה הטובה ש"טסים" בירידות ומבצעים פניות חדות גם בכביש רטוב. ומה לגבי שאר הרוכבים?

"אין ספק שאפשר למצוא צמיגי אימון פשוטים יותר שהם יותר עבים ואמידים, אבל יש לזה מחיר", מסביר יובל פרידמן, מאמן קבוצת אשכולות. "עם הצמיגים האלו ההתנגדות של הגלגלים תהיה גבוהה יותר, אבל זה משרת מצוין את הרוכבים שיעדיפו להיות קצת פחות מהירים מאשר להחליף פנצ'ר בגשם. בחורף הסבירות לפנצ'רים הרבה יותר גבוהה בגלל שהכבישים רטובים ומתמלאים בטינופת". אצל עופר ורד מחזקים את הטענה ואומרים: "יש הרבה רוכבים שהיעילות של האופניים פחות מעניינת אותם והם מעדיפים יותר שקט ופחות פנצ'רים. כאלה רוכבים יכולים לקנות צמיגים פשוטים יותר אבל בטיחותיים".

ישראמן 2015

בשורה התחתונה, רוכב הכביש הממוצע יכול לרכוש צמיג טוב שיהיה קודם כל בטיחותי במחיר שמתחיל ב-150 שקלים לצמיג. בדרך כלל מדובר בצמיגים המוגדרים כצמיגי אימון, אבל עבור מי שלא מתחרה זה לא ממש משנה והבטיחות קודמת לכל. צמיגי תחרות הם עמידים פחות, אבל כמובן שהצמיגים היקרים ביותר הם גם מהירים וגם עמידים. הכי חשוב זה לדעת שהצמיגים שלכם הם בטיחותיים. איך בודקים את זה? "יש היום צמיגים שיש בהם סמן לשחיקה", מסביר יובל פרידמן ומוסיף: "רוכבים זהירים ורגועים יותר שלא נוטים 'להוריד בשר מהצמיג' בחריקה יכולים להחזיק צמיג שנתיים ולא לשחוק אותו מבחינת הגומי, אבל בצמיגים כאלה עלולים להיות סדקים שפוגעים באחיזת הכביש".

מה עוד צריך לדעת על רכיבה בחורף? 

מעבר לבדיקת התקינות של הצמיגים והחלפתם במידת הצורך, יש עוד כמה פעולות שכדאי לאמץ בחורף, כדי שנופתע כמה שפחות. ב"עופר ורד" ממליצים לבדוק את רפידות הבלם. "במקרים רבים אפשר לדעת אם הם תקינים לחורף רק תוך כדי הרכיבה בגשם. יש מקרים שבהם הרפידות יכולות לתפקד מצוין כשהן יבשות, אבל לא יתפקדו טוב כשהן רטובות, וגם מכונאים לא תמיד יוכלו לדעת אם רפידות יבשות יכולות להיות טובות לגשם".

רכיבת אופניים בגשם

הכי חשוב זה לעשות את כל מה שאפשר כדי למנוע הפתעות | צילום: PERERIC

בנוסף, חשוב לדעת שניתן למנוע חלק גדול מהצרות שמאפיינות של אופני הכביש בחורף. העצות של יובל פרידמן: "בתנאים רטובים כדאי להוריד את לחץ האוויר בצמיג, זה אומר שאם בדרך כלל מגיעים ל-120 PSI, אז אפשר להוריד 10 אחוזים ל-110. חוץ מזה, אחרי כל רכיבה כדאי להוריד עוד קצת לחץ, לעבור על הצמיג עם פינצטה, מברג וגם עם האצבעות ולחפש חתיכות קטנות של אבנים וכו' שאם יישארו על הצמיג הן עלולות לגרום לפנצ'ר ברכיבה הבאה".

ההמלצה של עופר ורד: "אם רוכבים בגשם ורואים הרבה לכלוך שחור על החישוק, כדאי לנקות את זה כי קרוב לוודאי שיש שם הרבה גרגירי חול וזה משהו שיכול להוריד משמעותית את יכולת העצירה ולהגדיל את השחיקה של החישוק. במקרים כאלה אפשר לגמור חישוק בתוך כמה רכיבות אז ההמלצה היא לדאוג לשמור על אזור שטח הבלימה של החישוק כמה שיותר נקי, אפילו אם זה אומר לנקות באמצע הרכיבה".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג