האם קנאביס באמת משפר את הביצועים?

למרות מה שאומרים החוקים של הסוכנות הבינלאומית למלחמה בסמים בספורט, מי שמתמסטל כנראה שלא יהנה משום יתרון בביצועים הספורטיביים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צמחי קנאביס
צמחי קנאביס

כשהספרינטרית שקארי ריצ'ארדסון ניצחה בריצת ה-100 במבחנים האמריקאים למשחקים האולימפיים בטוקיו שנערכו ביוני, כולם דיברו על הסיכויים שלה לזכות במדליית זהב אולימפית. שבועיים לאחר מכן היא זכתה לכותרות אחרות. היא נכשלה בבדיקת סמים שנערכה לה בדיוק ביום שבו ניצחה במבחנים. היא היתה חיובית לחומר CARBOXY-THC שהוא המרכיב העיקרי במריחואנה, והושעתה מפעילות ספורטיבית למשך חודש אחד החל מה-28 ביוני, מה שחיסל את סיכוייה להגיע למשחקים האולימפיים בטוקיו.

צמחי קנאביס

אם כבר זה רק פוגע. קנאביס | צילום: Cannabis Training University

"תקופת ההשעייה של ריצ'ארדסון הוקטנה לחודש משום שהשימוש שלה בקנאביס היה מחוץ לתחרות ולא היה לו קשר לביצועי הספורט שלה, וגם בגלל שהיא סיימה בהצלחה תכנית ייעוץ בנוגע לשימוש שלה בקנאביס", כך נמסר בעניינה של ריצ'ארדסון בהודעה לעיתונות מהסוכנות האמריקאית למלחמה בסמים בספורט.

הדבר הזה עורר ויכוחים ברחבי האינטרנט לגבי מידת ההתקדמות של הסוכנות הבינלאומית למניעת סמים בספורט אל מול קנבואידים טבעיים וסינטטיים. למרות העובדה ששימוש במריחואנה הפך לחוקי ב-18 מדינות בארצות הברית (כולל אורגון, שם התחרתה ריצ'ארדסון), החומר עדיין מופיע ברשימת החומרים האסורים של הסוכנות הבינלאומית למניעת סמים בספורט. אגב, כדי להיכנס לרשימה הזאת כל חומר צריך לעמוד בשתיים משלוש דרישות: הוא משפר ביצועים, הוא גורם לסיכון בריאותי, הוא נוגד את הרוח הספורטיבית.

בסוכנות הבינלאומית למניעת סמים בספורט (WADA) מתעקשים שהקנאביס הוא חומר משפר ביצועים וגם גורם לסיכון בריאותי ומצטטים מחקר משנת 2011 שפורסם בכתב העת SPORT MEDICINE וטען כי "קנאביס מעורר אופוריה, משפר את הבטחון העצמי, גורם להרפיה ויציבות ומקל את מתח התחרות". המחקר גם טוען כי "ספורטאים שמעשנים קנאביס בתחרות עלולים לסכן את עצמם ואחרים בגלל לקיחת סיכון מוגברת, זמני תגובה איטיים יותר, תפקוד לקוי וקבלת החלטות פחות טובה". נשמע די סותר, נכון?

 מה אומרים המומחים? 

"העמדה של WADA היא מיושנת ובלתי נסבלת", אומר ג'ורדן טישלר, רופא טיפול נמרץ ומומחה קנאביס ומוסיף: "אם כבר מריחואנה זה חומר שפוגע בביצועים. מי שמשתמש בקנאביס לא יכול להגיע לשיא הביצועים, שיא החוזק, שיא המהירות ושיא צריכת החמצן המרבית – כל זה לא צפוי לקרות כשמשתמשים בקנאביס".

זה נשמע הגיוני, בהתחשב בכך ששימוש בקנאביס עלול לגרום לפגיעה בתנועות הגוף ולקשיים בחשיבה ובפתרון בעיות, בעיות נשימה וקצב לב מוגבר. אבל מעבר לזה אומר טישלר: "כשיש השפעה על הביצועים זה תקף רק לפרק הזמן שבו החומר משפיע, כלומר שלוש עד ארבע שעות ו-8 עד 12 שעות בשימוש אוראלי".

"כמובן שזה משתנה בין אדם לאדם ותלוי באיך שהגוף שלו מגיב לחומר", אומר ריאן ונדרי, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות בבית הספר לרפואה ג'ונס הופקינס, "אם אתה משתמש בקנאביס בערב כדי שזה יעזור לך להירדם, יכולה להיות לזה השפעה קוגניטיבית למחרת בבוקר. עדיין לא קבענו את שבו הלקות כתוצאה מההשפעה כבר לא מהווה דאגה".

ונדרי מעלה נקודה מעניינת- אין יותר מדי נתונים על ההשפעה של מריחואנה על הביצועים הספורטיביים, בין אם היא חיובית או שלילית. "אנשים טוענים כי יש תועלת ואפשר לטעון שמריחואנה גורמת לתסכול, אבל עובדה היא שאף אחד לא באמת חקר את העניין לעומק כדי להבין זאת. בהיעדר הנתונים, כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לנחש ולהעלות השערות".

 מה אומרים המחקרים? 

סקירה מדעית אחת שפורסמה באפריל 2021 בכתב העת Journal of Sports Medicine and Physical Fitness סיכמה כי צריכת מריחואנה אינה גורמת לשיפור ביצועי ספורט כפי שהיה נהוג לחשוב. למעשה, החוקרים קבעו כי כדאי להימנע מצריכת קנאביס לפני פעילות ספורטיבית כדי למקסם את הביצועים.

חוץ מחיוך במקרה הטוב, זה לא ממש יעזור | צילום: shutterstock

המחקרים שלהם מצאו כי מריחואנה הפחיתה את יכולתם של הספורטאים לשמור על מאמץ, לעלייה בקצב הלב והנשימה, והיתה גם השפעה על דרישת החמצן בשריר הלב והגברת בעיות האיזון. במילים אחרות, זנה לא נותן יתרון בספורט, אם כבר זה נותן סיבה לא להצליח.

 מה זה אומר עבור רצים חובבים? 

"אם אתם לא פעילים ספורטיבית בזמן השפעת קנאביס, כנראה שזה לא ישפיע על הביצועים שלכם", אומר טישלר. וכאן העניין שוב מתקשר למקרה של שקארי ריצ'ארדסון. בניגוד לחומרים אחרים כמו סטראוידים אנאבוליים,

הקנאבינואידים אינם אסורים לחלוטין לשימוש, אבל נאסר להשתמש בהם החל מהשעה 23:59 ביום שלפני התחרות ועד תום התחרות – ועדיין הם יכולים להתגלות בשתן בין יום אחד ועד ל-21 ימים לאחר השימוש וכתוצאה מכך כל ספורטאי יכול להיענש גם אם לא באמת "נהנה" מההשפעות.

"עבור רצים חובבים שמשתמשים במריחואנה לצרכים חברתיים, מה שחשוב לזכור זו התדירות שבה משתמשים, כמה אתם לוקחים ואיך זה משפיע עליכם", אומר ונדרי, "אם אתם משתמשים מדי פעם אבל לוקחים כמויות עצומות מדובר בפורפיל סיכון שונה מאוד מאשר מנה קטנה בכל פעם ושימוש של פעמים רבות ביום זה משהו שעלול לסכן. שימוש בעישון הוא הרבה יותר גרוע לריאות מאשר שימוש באידוי ושניהם גרועים יותר לריאות מאשר בליעה דרך הפה".

אם המריחואנה היא חוקית במקום שבו אתם גרים, צריך לזכור שעד שלא יהיו מחקרים טובים יותר, אי אפשר לצפות לביצועי שיא אם אתם בוחרים להשתמש במריחואנה לפני מרוץ או פעילות כלשהי. עדיין חסר מידע סביב האופן שבו הקנאביס משפיע על הביצועים, אבל ממה שידוע כרגע די ברור שאי אפשר לנצל את מלוא הפוטנציאל בפעילות גופנית כשמשתמשים במריחואנה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רועי הגיב:

    חשוב גם לציין שבריצה האחרונה שלה בליגת היהלום שקארי ריצ'רדסון הגיעה אחרונה עם תוצאה רעה ולא אופיינית…

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג