האם נמצא דלק חדש לגוף שהוא לא פחמימות?

גופי קטון נוצרים מעודף חומצות שומן זמינות וכבר הוכח שהם יכולים לתרום לגוף אנרגיה, מעבר ל-240 גרם פחמימות שהוא יכול לספוג בשעה. אז למה רובכם עוד לא שמע עליהם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כריס פרום רוכב אופניים בריטי

גופי הקטון אצטואצטט ובטא-הידרוקסיבוטיראט ( acetoacetate, beta-hydroxybutyrate) מיוצרים בגוף כתוצרי לוואי של המטבוליזם של שומן. בעיקרון, גופי קטון נוצרים בגוף כאשר יש עודף של חומצות שומן זמינות. קטונים קיבלו הרבה תשומת לב בתקשורת לאחרונה. דווח כי תוספי גופי קטון נמצאים בשימוש באופן שיגרתי אצל רוכבי אופניים מקצוענים. האם גילינו חומר גלם קסום חדש (דלק) לשרירים או שמדובר בהייפ?

כריס פרום רוכב אופניים בריטי

האם אפשר לקבל עוד דלק לגוף חוץ מהפחמימות? כריס פרום בטור דה פראנס | צילום: filip bossuyt

גופי קטון כדלק

קיומם של גופי קטון ידוע במשך זמן רב, ותפקידם תואר לפני למעלה מ-50 שנים בעזרת מחקרים מקיפים. גופי קטון יכולים לשמש חומר גלם חשוב לאנרגיה בתנאים מסוימים, ויכולים לשנות את השימוש במאגרי הפחמימות ושומן של הגוף. אסטרטגיות תזונתיות להגדלת ריכוזי גופי הקטון בדם מחייבים תזונה עשירה בשומן ודלה מאוד בפחמימות (דיאטה קטוגנית). עם זאת, צמצום הפחמימות הזמינות עלול לפגוע בביצועים מאחר שפחמימות מהוות מקור מפתח לדלק עבור פעילות גופנית אינטנסיבית.

עוד כתבות בנושא 

איך ספורטאי סבולת יכולים למנוע בעיות במערכת העיכול? 
המלחמה בין שיטות התזונה בנוגע לפחמימות בשיאה 
מחקר: פחות פחמימות, יותר תוצאות – היתכן? 

גופי קטון הם דלק רעב

קטונים ידועים בעיקר בתור מקור לחומר דלק עבור המוח במהלך תקופות ממושכות של רעב. המוח בדרך כלל מתפקד על גלוקוז כדלק יחידי. במהלך רעב גלוקוז אינו זמין ולכן המוח מפתח את היכולת להשתמש בדלק חלופי: קטונים. בדרך כלל רואים בזה את הפונקציה העיקרית של גופי קטון, ומאחר שרעב נדיר מאוד בעולם המערבי, היא קיבלה פחות תשומת לב. עם זאת, כבר ב-1960 נמצא כי קטונים משמשים בקלות את השרירים.

העברת פחמימות במהלך פעילות גופנית מוגבלת

פחמימות אשר נצרכות במהלך פעילות ממושכת הוכחו כמשפרות את ביצועי הפעילות ויש אינדיקציות לכך שהגדלת כמות הדלק האקסוגני (שנאכל) יכולה להועיל.

אנדראס בוכרר טריאתלט על קו סיום של תחרות מסבב איירונמן

הכל נשמע מצוין, עד שמגיעים למחיר, הטעם והכמויות | צילום: K.Agaoua

עם זאת, הוכח כי קצב העברת הפחמימות ממשקאות, ג'לים או מזון מוצק לשרירים, מוגבל לשיעור של 1 גרם לדקה. כמות זו מקבילה ל-240 קלוריות לשעה, לא כמות גדולה בהתחשב בכך שרוכבים עשויים להוציא 1,000 קלוריות לשעה במשך כמה שעות. האם יש דלקים שניתן לצרוך בנוסף לפחמימות כדי לעזור לספק אנרגיה לשרירים?

האם קטונים הם הפתרון?

קטונים, לפחות בתיאוריה, יכולים להוות אלטרנטיבה או דלק נוסף. מלחי קטון שימשו בעבר, אבל הם דורשים צריכת כמויות גדולות של נתרן או אשלגן אשר גורמות לכל מיני בעיות (בעיות בבטן, בעיות ספיגה). באוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, תחת ההנהגה של המומחה פרופסור קיירן קלארק, פותח אסטר (סוג של תרכובת אורגנית) קטון שנראה שמונע חלק מהבעיות.

אז בתיאוריה אנחנו יכולים לתת דלק המוסיף אנרגיה נוספת, משמש את השרירים במהירות ואינו מחייב את הספורטאים ללכת על תזונה קטוגנית. ספורטאים יכולים לאכול פחמימות ועדיין להוסיף קטונים, מצב של win-win.

החסרונות

ישנם מספר חסרונות, אסטרי הקטון שפותחו לאחרונה הם יקרים מאוד (על פי הדיווחים 3,000 דולר לליטר). הטעם הוא סוגיה נוספת. לכן במציאות, משתמשים במינונים נמוכים של אסתר קטון כדי למנוע טעם רע (מר) ועלות גבוהה.

עם תוספת של כמויות קטנות של דלק השאלה היא האם זה שווה משהו מאחר שהוספת גרמים בודדים או כמה קלוריות לשעה סביר שאינה עושה הבדל כלשהו.

MCT וגופי קטון

רעיון זה גם איננו כל כך חדש. בשנת 1992 התחלתי את עבודת הדוקטורט שלי במטרה למצוא דלק נוסף לגלוקוז. קטונים היו ברשימה, אבל מנגנון האספקה היה שונה במקצת. השתמשנו בטריגליצרידים עם שרשרת בינונית (medium chain triglycerides – MCT) אשר נספגים במהירות ומומרים לגופי קטון. MCT משמשים בקלות את השרירים (אחוז ניכר מומר לגופי קטון קודם לכן). עם זאת, הגורם המגביל העיקרי היה כמה MCT נוכל לתת לספורטאים. כאשר נצרכו יותר מ-30 גרם של MCT הספורטאים רצו מהר מאוד…לשירותים. הם גרמו למצוקה משמעותית במערכת העיכול.

כאשר סופקו כמויות קטנות של 30 גרם או פחות, לא נמצאה כל השפעה על המטבוליזם או הביצועים. אני חושד שזה בדיוק אותו המצב עם אסטרים של קטון. אלא אם כן אתם יכולים לתת כמויות משמעותיות, ההשפעות תהיינה זניחות. תוספי קטון מכילים בדרך כלל 10 גרם של גופי קטון למנה, עם מקסימום של 3 כמוסות (3 X 10 גרם) ליום.

למרות שמחקרים מסוימים החלו לחקור את ההשפעות של תוספי גופי קטון במהלך פעילות גופנית, אין ראיות בעת הנוכחית כי לגופי קטון יש השפעה משמעותית על הביצועים.

סיכום

• גופי קטון הם דלק טוב לשרירים
• גופי קטון נמכרים כעת כתוספים, והמוצרים בדרך כלל מגיעים עם טענות די פרועות
• רוב התוספים מכילים כמויות קטנות מאוד, כמויות גדולות יותר בדרך כלל יעוררו בעיות במערכת העיכול
• פותחו אסטרים של קטון אשר ניתן לספק בכמויות גדולות עם פחות בעיות, אבל אלה מאוד יקרים
• סבילות, טעם או עלויות יגבילו את צריכת תוספי גופי קטון
• אין מספיק ראיות כדי להמליץ על תוספי גופי קטון לספורטאים

 

אסקר ג'וקנדרופ | תזונאי ספורט והעורך הראשי של כתב העת האירופי למדעי ספורט

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג