האם נכון להתאמן בזמן צום?

בזמן הצום הגוף יהיה עייף ומותש, אבל אם תעשו פעילות גופנית הירידה במשקל תהיה מהירה יותר ואפקטיבית יותר. עדי שיף מסבירה את העקרונות מאחורי כושר בצום, ומספקת טיפים חשובים למתאמנים ביום כיפור
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לא אימון חזק, כדי שהגוף יספיק להתאושש. צילום: רועי שלם

יום כיפור הקרב ובא הוא הזדמנות טובה לדון בסוגיה של אימוני כושר בזמן ובמהלך צום. הנושא הזה חם מתמיד בעקבות דיאטות הצום השונות שרבים מאמצים, בהן דיאטת הצום "המפורסמת" ביותר –  דיאטת 16:8 – 8 שעות אכילה ולאחר מכן 16 שעות ללא מזון. מכאן עולה השאלה, האם נכון ומומלץ להתאמן בזמן צום?

לכתבות נוספות בנושא:
איך לעבור את צום יום כיפור ולמנף את הצום לטובת הרזיה
צום יום כיפור: טיפים חשובים לצום בריא וקל
אל תוותרו לעצמכם: היתרונות של 15 דקות אימון ביום

ביום כיפור לא מדובר בצום רגיל, אלא בצום ממושך וגורף של 24 שעות, בו אנו לא מכניסים לגופנו מזון ושתיה. מאחר ומדובר בצום מתוכנן, מומלץ לא לבצע אימון כושר חזק 24 שעות לפני הארוחה המפסקת, כדי שהגוף יתחזק לקראת הצום ולא יישאר במצב בו הוא זקוק לאנרגיה נוספת שהוא לא יוכל לקבל לאחר תחילת הצום.

בזמן הצום הגוף יהיה עייף ומותש וצריך לקחת זאת בחשבון. אם בכל זאת חשוב לכם להתאמן, עדיף להתאמן בבוקר, כמה שיותר רחוק מתחילת הארוחה המפסקת, וכאמור, לא אימון חזק, כדי שהגוף יספיק להתאושש.

ההמלצה היא להתאמן רק למחרת הצום (אימון קל עד בינוני מבחינת העוצמה) ולא בערב סיום הצום, כי למרות הארוחה בתום הצום, הגוף לא יחזור לעצמו באופן מיידי וההתאוששות תיקח זמן. אל תשכחו שאתם אחרי 24 שעות ללא מזון ושתיה.

אוכל הוא הדלק. צילום: עדי שיף

קצב שריפת שומן מוגבר

בנוגע לסוגיה הכללית של אימוני כושר בזמן צום, חשוב לציין שאימון כושר בזמן צום אינו מתאים לכולם. אם אתם סוכרתיים, לחץ הדם שלכם גבוה או נמוך מדי או שאת בהריון, כלל לא בטוח שאימון כושר בזמן צום מצאים לכם. חשוב להיוועץ עם רופא/ה לפני כן. כך גם אם יש לכם מחלות רקע שונות.

לגוף שלנו יש יכולת מדהימה ומופלאה לאגור אנרגיה רבה מהמזון שאנחנו מכניסים לגופנו. הרעיון בבסיס השיטה של אימוני כושר בזמן צום הוא, שבאימון בזמן שהגוף בצום, במקום לשרוף את האוכל שמשמש מקור אנרגיה באימון, הגוף ישרוף את השומן בגוף (אותה אנרגיה ששמורה בגוף בצורה של שומן). כך למעשה, הירידה במשקל תהיה מהירה יותר ואפקטיבית יותר. משמע, קצב שריפת השומן בזמן צום יהיה מוגבר ולכן התוצאות יגיעו מהר יותר.

בזמן צום מתרחשים שינויים בגוף. בין היתר, ההורמונים מופרשים בצורה שונה, רמות האינסולין והגליקוגן יורדות, מה שגורם לנו להיות פחות רעבים והורמון הגדילה (שאחראי בין היתר לשמירה על בריאות, מסייע בגידול מסת שריר, מוריד כולסטרול וכו'.) עולה, שזה מצוין.

מחקר שבדק השפעות אימוני כושר בצום על הגוף לקח קבוצה של 20 גברים והם חולקו לשתי קבוצות: האחת צמה, והשניה ניזונה מאוכל עתיר פחמימות. לאחר תוכנית בת חודש וחצי, קבוצת הצמים יכלה להגביר את האינטנסיביות של האימונים והיתה יעילה יותר מהקבוצה שניזונה מהפחמימות. הקבוצה הצמה שיפרה את תהליך פירוק השומן שבין תאי השריר במהלך האימון, תהליך שחשוב לצורך ניצול האנרגיה שבשרירים שמופעלים במהלך האימון.

סמכו על הגוף שלכם

שאלת השאלות היא האם אתם עצמכם מאלו שאימוני כושר בזמן צום יעשו להם טוב?

חשוב להבין ולקחת בחשבון שאוכל הוא מקור אנרגיה חשוב לגוף. הוא הדלק. אחרי שאנחנו אוכלים, הגוף מתמלא באותו דלק ובגוף יש מצבור שאפשר לשרוף במהלך אימון. אם נצום, האוכל שמשמש כמקור אנרגיה לא יהיה בגופנו באותה צורה, ולכן אנו עלולים להרגיש ירידת אנרגיה, חולשה או סחרחורת במהלך האימון.

לכן, חשוב להיות קשובים לגוף. תוכלו לדעת אם שיטת האימונים בצום מתאימה ונכונה לכם רק אם תנסו. יש אנשים שבזמן אימון כושר בצום מרגישים חולשה, ויש כאלו שבזמן אימון בצום מרגישים הרבה יותר בפוקוס ועם הרבה יותר אנרגיות. סמכו על הגוף שלכם שהוא יידע לספר לכם אם שיטת האימון בצום מתאימה לכם או לא.

ובכל מקרה, תמיד זכרו שהכי חשוב האיזון – אם אתם מתאמנים וגם צמים לסירוגין, חשוב לאכול טוב ובריא, להזין את הגוף שלנו ובאופן כללי ולספק לגוף את כל מה שהוא צריך.


למידע נוסף, תכניות אימונים ואימונים מקוונים חינם כנסו לאתר של עדי שיף

בנוסף, מיוחד לגולשי שוונג – 10 אחוז הנחה בהרשמה לתוכניות האימונים הייחודיות של עדי שיף וגישה למאות אימונים קצרים ומדוייקים. לניצול ההטבה – כנסו לאתר והקלידו קוד הנחה shvoong10



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג