האם למשקאות הספורט השפעה על האמייל?

שתיית משקאות ספורט ואנרגיה נפוצה כיום בקרב ספורטאים ושאינם ספורטאים. האם הם מזיקים לשיניים? אם כן, מה אפשר לעשות בנידון?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שתיית משקאות ספורט ואנרגיה נפוצה כיום בקרב ספורטאים ושאינם ספורטאים.
האם הם מזיקים לשיניים? אם כן, מה אפשר לעשות בנידון?

מאת:מערכת Infodent

מרתון טבריה 2009 צלם: עופר ביידה 

 

מהלך פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ישנה ירידה ברמת הגלוקוזה בדם וברמת הגליקוגן בשריר. שני החומרים הללו הינם הכרחיים לפעילות ספורטיבית, ומהסיבה הזאת, בין היתר, ישנו קושי להתמיד בפעילות פיזית מאומצת לאורך זמן. אחת הפיתרונות הנפוצים כיום לבעיה זו היא שתיית משקה ספורט לפני ובמהלך הפעילות הגופנית. משקאות אלו מכילים רמה גבוהה של פחמימות ואלקטרוליטים אשר מסייעים להחזיר לגוף את הגלוקוזה והגליקוגן.
 
ללא ספק, משקאות הספורט מיטיבים עם הספורטאי מבחינת הביצועים שלו, אך מה הם מעוללים לו לשיניים?  הבעיה היא שרמת החומציות של המשקאות הללו היא גבוהה (pH≈3–4). במצב מנוחה, הרוק משמש בופר אשר סוטר את החומציות בפה ומגן על השיניים. בזמן פעילות ספורטיבית, ישנה ירידה משמעותית בהפרשת הרוק וממילא חומציות המשקה נותרת בחלל הפה ועלולה לגרום לארוזיה של האמייל.
 
משקאות האנרגיה או הספורט הם כיום יותר ויותר פופולריים, הן אצל ספורטאים מקצועיים והן אצל אלו שמתעסקים בספורט בשעות הפנאי. הודות להיקף התופעה, נעשו מספר מחקרים אשר בדקו את השפעת המשקאות הללו על השיניים. חלק מהמחקרים אכן מצאו כי יש קשר בין משקאות הספורט לבין ארוזיה של האמייל, אך מאידך, חלקם לא מצאו כל קשר בין הדברים. מסתבר כי הסיבה לשונות הרבה בין הממצאים נובעת משיטות המחקר בהם השתמשו. מרבית המחקרים נעשו בשיטת מילוי שאלונים על ידי נבדקים. שיטה זו לא בהכרח מגיע לתוצאות המייצגות את המצב האמיתי בשטח. גם המחקרים שנעשו באופן פרוספקטיבי, לא נעשו על אנשים במנוחה ולא במאמץ ולכן גם הם אינם משקפים נאמנה את מצבו של הספורטאי.
 
בשנת 2005 פורסם בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise מחקר שבודק את השפעתם של משקאות הספורט על שיני ספורטאים באופן פרוספקטיבי. 19 נבדקים השתתפו במחקר שערך שלושה שבועות. נבדקו 3 משקאות שונים. המשקה הראשון היה משקה ספורט סטנדרטי עם חומציות גבוהה ומעט סידן (pH 3.16; 2.8mg·L-1 calcium). המשקה השני היה משקה ספורט ניסיוני בעל פחות חומציות ועם הרבה יותר סידן (pH 3.81; 355 mg·L-1 calcium). לצורך ביקורת השתמשו במים מינרלים כמשקה השלישי.
 
בתום המחקר נמצא כי לא היה הבדל משמעותי בין המשקה הניסיוני לבין המים המינרליים מבחינת השפעתם על השיניים. לעומת זאת נמצא כי בשתיית משקה ספורט סטנדרטי ישנה פי 15 ארוזיה של האמייל מאשר בקבוצות האחרות.  אין ספק כי בשתייה ממושכת של המשקאות הללו תהיה פגיעה אירוזיבית חמורה בשיניים.
 
המחקר מראה שני ממצאים חשובים.  מצד אחד ישנה השפעה משמעותית של משקאות ספורט על בריאות השיניים, מאידך הפיתרון לבעיה הינו פשוט וקל. המשקה הניסיוני בו השתמשו במחקר היה דומה למשקה הסטנדרטי הן מבחינת טעם והן מבחינת מרקם. השינויים שנעשו בו ניטרלו את ההשפעות המזיקות שלו מבלי לפגוע בחוויית השתייה של הספורטאי.

באדיבות פורטל רפואת השיניים InfoDent

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג