האם כדאי לשלב גלידה בשגרת האכילה? העובדות שיפתיעו אתכם, וגם מתכון

היא נתפסת כמאכל לא בריא, אך האם זה באמת נכון? לכבוד הקיץ, הדיאטן חגי טל שחר על התכונות התזונתיות של המאכל הקריר והטעים, איך ניתן לשלב אותו בתפריט ספורטיבי וגם מתכון לגלידה מושלמת ובריאה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גלידה | צילום: Shutterstock

לכל הכתבות בנושא תזונה לחצו כאן

היא קרירה, מתוקה וטעימה וקשה למצוא אחד שלא אוהב אותה, אז לכבוד מזג האוויר המתחמם, לפניכם כמה תובנות מעניינות על שילוב של גלידה כחלק משגרת האכילה והאימונים שלכם.

לכתבות נוספות בנושא:
ולנו יש פלאפל: הכל על המאכל הכי ישראלי, וגם עם ערך תזונתי!
סודות המגנזיום: הכל על המינרל שהפך לתוסף תזונה נפוץ בקרב ספורטאים
זהירות, ממתקים בתחפושת! האמת מאחורי חטיפי החלבון ודומיהם

קודם כל ולפני הכל חשוב להבהיר שכל מזון הוא לגיטימי, ואנשים רבים מתקשים לרדת במשקל או לשמור על שגרת אכילה מאוזנת דווקא מכיוון שהם מנסים להימנע לחלוטין ממזונות המתוייגים "כאסורים" דוגמת שוקולד, עוגה או גלידה. כל זאת בעוד ששילוב נבון שלהם בשגרת התזונה דווקא הופך אותה לנעימה ומסייע בהתמדה לאורך זמן.

אז למה כדאי לכם לשלב גלידה בתפריט שלכם?
כאשר בוחנים את הערכים התזונתיים של גלידת שמנת בהשוואה לקינוחים אחרים, ניתן לראות כי 100 גרם שלה, השווים לכדור גלידה גדול יכילו בממוצע כ-250-230 קלוריות. זאת בהשוואה ל-550-500 קלוריות בממוצע עבור 100 גרם של שוקולד, עוגות ומאפים. המשמעות היא שכאשר מתחשק לנו משהו קינוח או משהו מתוק, באפשרותנו לאכול נפח כפול של גלידה באותו "מחיר קלורי" בהשוואה לקינוחים הנ"ל.

גלידה | צילום: Jan Vašek from Pixabay

כמו כן, גלידת שמנת איכותית תכיל ככל הנראה לא מעט סוכר מוסף, אך תספק לנו גם כמות לא מבוטלת של חלבון וסידן. ב-100 גרם גלידת שמנת נוכל למצוא בממוצע כ-5 גרם חלבון וכ-90 גרם סידן. לשם השוואה משקל זהה של קוטג' יכיל כ-10 גרם חלבון ו-100 גרם סידן.

עבור אלו מכם המתקשים בתהליכי עלייה במשקל ובנייה של מסת השריר, שילוב של גלידה מדי פעם בתפריט יכול להוות פתרון נהדר מאחר ו2 כדורי גלידה יכילו כ-500 קלוריות ו-10 גרם חלבון, אשר לרוב לא נתקשה לסיים בזכות המרקם הרך והטעם המתוק, זאת בניגוד למזונות אחרים בעלי ערך קלורי דומה.

אם ברצונכם לבחור בגלידה כמה שיותר איכותית, תנו הצצה קצרה ברשימה המרכיבים שלה. נסו לבחור מוצר עם רשימת רכיבים קצרה ככל האפשר, עם כמה שפחות סוכר מוסף וללא חומרי טעם וריח וצבעי מאכל סינתטיים. כמו כן, העדיפו גלידות על בסיס שמנת ולא כאלה המתבססות על שמנים צמחיים. בנוסף, העדיפו להימנע מגלידות המכילות שמן דקלים, אשר נחשב פחות איכותי ובריא.

גלידה | צילום: Roy Buri from Pixabay

שלבו במתינות
ולמרות כל זאת כדאי לזכור שגלידה היא עדיין גלידה ואינה מזון בריאות, ועל כן מומלץ לשלב אותה במתינות ובצורה מאוזנת ונבונה. בנוסף, לא מומלץ לאכול גלידה בסמוך לאימון, מאחר ותכולת השומן שבה עשויה לעקב את התרוקנות הקיבה ולגרום לתחושה פחות נעימה במאמצים בהם הדופק עולה.

אם אתם מנסים לרדת או לשמור על משקלכם וחוששים לשלב גלידה בתפריט היומי שלכם עקב החשש שתתקשו להסתפק בכמות מתונה, נסו להיעזר במספר כללי התנהגות שעשויים לסייע בכך: אכלו את הגלידה בגביע בגודל קטן-בינוני אשר יסייע לכם לתחום את גודל המנה. קיימים היום בשוק מגוון גביעים בעלי ערך קלורי מינימלי של 20-10 קלוריות ליחידה.

טיפ נוסף הוא להעדיף גלידה באריזה אישית, כמו שלגון, על פני גלידה בתפזורת או בקופסא, מהן בדר"כ נוטים לאכול בכמות רבה יותר. עבור המעוניינים "לחסוך" בקלוריות קיים שפע רב של גלידות באריזות "מיני" קטנות אשר לרוב יכילו עד 150 קלוריות ליחידה. כמו כן ניתן לבחור מראש בגלידת סורבה אשר תכיל לרוב כחצי מכמות הקלוריות של גלידת שמנת.

גלידה | צילום: Pixabay

בסופו של דבר חשוב להבין שכל שגרת אכילה מאוזנת מתבססת בראש ובראשונה על איזון לאורך זמן ואין אף מאכל שצריך לחשוש מפניו או להימנע ממנו לחלוטין. במידה ואתם זקוקים להכוונה מדויקת יותר כיצד ניתן לבצע זאת, כדאי לפנות לאיש מקצוע מתאים שיסייע לכם בתכנון התהליך שלכם והתאמת התפריט לשגרת האימונים.

גלידת פרוזן יוגורט עשירה בחלבון:
מה יותר כיף מלהתפנק בקיץ עם גלידה קרירה ומתוקה? הנה מתכון לאחת ביתית וקלה שתעניק לכם גם אחלה תוספת של חלבון.

מצרכים:
1 בננה בינונית (100 גרם) שנחתכה והוקפאה מראש
100 גרם תותים / פירות יער / אוכמניות / אננס קפואים
1 גביע 200 גרם יוגורט מועשר בחלבון 0% בטעם תות / תפוח / אננס / קוקוס או כל טעם אחר.

הכנה:
במעבד מזון טוחנים היטב את כל המרכיבים עד לקבלת מרקם אחיד. יש לאכול מייד לאחר ההכנה.
במידה והתוצר הסופי אינו קפוא מספיק ניתן להחזיר למקפיא ל5-10 דק'.

התוצאה – כמעט חצי ק"ג של גלידה קרה וטעימה עם 20 גרם חלבון וכ-250 קלוריות בלבד!

 


 

כותב: חגי טל שחר | דיאטן קליני עם התמחות בספורט, מחלקת התזונה ב"מדיקס" חיפה ות"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אם אתה יותר מפחד להפסיד מאשר נרגש לנצח, אז זו הדרך הלא נכונה לגשת לתחרות", קייט קמפבל, שחיינית, אלופה אולימפית ושיאנית עולם


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג