האם הביגוד משפיע על יכולת הריצה שלכם?

יש סיבה להאמין שמי שנראה כמו רץ גם ירגיש ככה, אבל מעבר לכך יש כמה דברים חשובים יותר שצריך לדעת על הציוד החשוב לריצה - במיוחד בימי הקיץ החמים. כתבה 06 בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אשה רצה בפארק
צילום: pixabay

לסדרת הכתבות : שיפור הטכניקה | אורך הצעד והתדירות | מנח גוף נכון | נשימה נכונה | חוסן מנטלי

אין ספק שהדבר החשוב ביותר בריצה הוא לרוץ נכון ולשמור על הגוף, אבל כדי שיהיה קל יותר לעשות את זה ולהתמיד, כדאי גם להרגיש טוב. עוד לפני שנכנסים לחשיבות של ביגוד מתאים ומה הופך ביגוד למתאים לריצה, נזכיר מחקר מעניין שפורסם ב-2014.

מעבר לנוחות שהיא הכי חשובה, מסץבר שגם נושא ה"לוק" משפיע | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
מהם היתרונות של הריצה בחום? 
מה עושים עם כל הזיעה לאחר הריצה? 
מה יקרה אם לא נצרוך נוזלים באימון כמו שצריך? 

המטרה של המחקר היתה לבדוק עד כמה ביגוד ריצה מתאים משפיע עלינו באופן מנטלי. לצורך העניין, בסיומו של אירוע ריצה גדול שכלל מספר מקצים למרחקים שונים, שלפו בסיום 2,386 משתתפים. לכל אחד מהם הראו תמונות של דוגמנים ודוגמניות לבושים כמו בפרסומות לחברות ביגוד הריצה הגדולות ביותר, שהשתתפו באותו האירוע בדיוק. תוך כדי המבט על התמונות הציגו בפני המשתתפים שאלון שכלל 4 שאלות: 1. איזה מרחק הדוגמנים רצו? 2. מדוע הם השתתפו במרוץ? 3. עד כמה הם היו מהירים? 4. האם אתם חושבים שהתוצאה שלכם מהירה יותר?

את התשובות אתם יכולים לנחש, והמסקנה של המחקר היתה שאנחנו נוטים להאמין שמי שנראה כמו רץ הוא כנראה רץ טוב, וזה אומר שאם נרגיש שאנחנו נראים כמו רצים, קרוב לוודאי שזה יתרום לביצועים שלנו. כאן מסתיים העניין המנטלי.

אין ספק שתעשיית בגדי הספורט היא תעשייה ענקית שגורפת מיליארדים בשנה. בכל שנה יש יותר ביקוש, בהתאם לכך יש הרבה יותר היצע וכל מותג גדול מנסה לשכנע אותנו מדוע מה שמייצרים היום הרבה יותר טוב ממה שהיה פעם – כמו הרבה דברים אחרים בתעשייה. החכמה היא לדעת מה באמת נחוץ לנו ומה באמת יעזור לנו לתפקד טוב יותר?

חולצות ריצה 

מאחר ו"מהפיכת הנעליים" התחילה עוד הרבה לפני, כנראה שחולצות הריצה הן החידוש האחרון המשמעותי בתחום הריצה למרחקים ארוכים. אם פעם רצים חובבים לבשו חולצות כותנה, היום כולם כבר עברו לחולצות מנדפות זיעה העשויות מחומרים סינטטיים – לרוב פוליאסטר.

הרעיון של רוב חולצות וגופיות הריצה שנמכרות כיום הוא דומה – לנדף את הזיעה מהבד החוצה, כך שהחולצה לא תכביד עלינו ושנישאר יבשים. לכל אחת מהחברות הגדולות יש טכנולוגיה שעושה את זה בצורה קצת אחרת, זו של נייקי נקראת "דרייפיט", זו של אדידס נקראת "CLIMACHILL" וכך הלאה. פרט להרכב הבד, כדאי לשים לב לדבר חשוב נוסף והוא המשקל של החולצה. ללא קשר לטכנולוגיה, יש חולצות קלות יותר ופחות, וכשרצים בימי הקיץ ומזיעים הרבה – אין ספק שצריך לתת עדיפות לחולצות הקלות.

בנושא של חולצות וגופיות ריצה שהן מנדפות והרכב הבד שלהן הוא 100 אחוז פוליאסטר, אין כל כך מה להתווכח. רוב החולצות שתמצאו, הן בחנויות  והן במרוצים השונים, יהיו מהסוג הזה – ההבדל הוא רק בטכנולוגיה. מצד שני, יש גם סוגים אחרים של בדים כמו קליימקס ולייקרה למשל. יש חולצות שמורכבות משני סוגים, לכן במעמד קניית החולצה תמיד כדאי להציץ בפתקית שנמצאת בחלק הפנימי התחתון של החולצה (לא בצווארון). יש בדים שיתכן ויתאימו פחות למזג האוויר החם והלח שאנחנו רגילים אליו.

בחנויות תמצאו בדרך כלל 100 אחוז פוליאסטר, אבל תמיד כדאי לבדוק בפתקית | צילום: pixabay

דבר אחד בטוח, הדבר הכי גרוע זה לרוץ עם חולצת כותנה. נכון, פעם עשו את זה והסתדרו מצוין, אבל היום ברור לנו שהחלופות הן כל כך טובות. השילוב בין כותנה לבין ריצה והזעה בחום הישראלי רחוק מלהיות מנצח ויגרום למי שיעשה את זה לתחושת כבדות מיותרת על הגוף, מה גם שהוא ירגיש יותר את הלחות בצורה משמעותית.

ויש גם כאלה שאומרים שטייץ עוזר טוב יותר מול הרוח. זה נכון וגם הוכיחו את זה מבחינה מדעית. רק שצריך לזכור שהבדל ממוצע של 2 אחוז בהתנגדות לרוח יכול לשרת אולי ספרינטרים מקצוענים כלהם כל מאית השנייה חשובה. לרצי מרתון זה יכול לעשות הבדל של כמה שניות בתוצאה הסופית – לא משהו שאמור להטריד רץ מרתון חובבן.

נעלי ריצה 

אחת הטעויות השכיחות של אנשים היא לשאול בפייסבוק איזה נעלי ריצה כדאי לקנות? זה כל כך אישי, ולכן במקרים רבים לצד המלצות חמות תמיד אפשר יהיה למצוא ביקורות רעות. לכן, הצעד הראשון צריך להיות קנייה של חברה מוכרת. זה לא אומר שאי אפשר למצוא בעולם נעל ראויה לריצה במחיר אפסי עם שם מוזר – זה כן אומר שאפשר לסמוך על המוניטין של החברות המוכרות, על שנים של מחקר וטכנולוגיה ועל הרצון שלהן לייצר את המוצרים האיכותיים ביותר. חשוב לציין שבתחום הריצה לא כל החברות הטובות אמורות להיות מוכרות כמו "נייקי" ו"אדידס". אם נתקלתם במשהו טוב שנראה לכם, פשוט תעשו עליו גוגל.

טעות שנייה היא להזמין באינטרנט, וטעות גדולה יותר תהיה להזמין, לקבל זוג לא מתאים ובכל זאת לרוץ. נעלי ריצה חייבים למדוד, אי אפשר לסמוך על תמונה וביקורות. אפשר כמובן למדוד בארץ ולהזמין בחו"ל או לאמץ סוג של נעליים ואז להזמין אותם כל פעם באינטרנט – אבל צריך לדעת מה קונים.



כשמודדים, מומלץ לוודא קודם כל ששתי כפות הרגליים הן באותו אורך. בחנויות מקצועיות אפשר למצוא לפעמים מד מיוחד לכפות הרגליים. בדרך כלל אחת הרגליים גדולה בחצי מידה. צריך לקחת את המידה הזאת, ולהגדיל אותה בחצי מידה לפחות אם לא מידה שלמה. מה שחשוב בנעלי ריצה זה שהרגל תהיה לכודה בחלק האחורי, אבל האצבעות בחלק הקדמי צריכות להיות משוחררות ולא לחוצות. לחץ כזה יוצר אי נוחות, עלול לגרום לפציעות ובעיקר לשלפוחיות ולציפורניים שחורות כי לאצבעות אין מספיק מקום לזוז והן סופגות מכות מהחלק הקדמי.

ועוד דבר חשוב, אם אתם יודעים שאתם רצים בעיקר בשבילים ופחות בכבישים ואספלט, לכו על נעלי שטח.

גרביים 

הנה כלל חשוב מאוד לרצים. מי שמשקיע בנעלי ריצה, חייב להשקיע בגרבי ריצה. במקרים רבים אפשר לראות רצים עם נעליים איכותיות וגרבי כותנה – אין שום קשר בין השניים. חשוב להבין, ככל שהגרביים יהיו פחות מנדפות, כך הסיכוי לשלפוחיות גדול ושלפוחיות יכולות להופיע מהר מאוד, לא צריך לרוץ עשרות קילומטרים בשביל זה.

גם המידה של הגרביים חשובה מאוד, וצריכה להיות מותאמת לרגל. מי שתחליט לצאת לריצה עם הגרביים של בעלה עלולה לסבול מגרב גדולה מדי שתגרום לתחושה של סרבול ברגל. הגרב צריכה להיות צמודה ומתאימה, ומצד שני גם לא קטנה ולוחצת.

חשוב שיהיו מנדפים ומומלץ גם שכבת בד כפולה למניעת שלפוחיות | צילום: pixabay

מה גורם לגרביים איכותיות להיות יקרות? קודם כל הטכנולוגיה של נידוף הזיעה. חוץ מזה, יש גרביים בעלות שכבת בד כפולה שמאוד עוזרת למנוע שלפוחיות, מן הסתם עלות הייצור שלהן יקרה יותר.

ויש גם את גרבי הלחץ (קומפרישן) שהפכו כבר לפני כמה שנים לסוג של טרנד אופנתי אבל לא רק. הרעיון של גרבי הלחץ הוא לשפר את זרימת הדם ברגליים. בפועל, מה שהוכח מחקרית הוא שהגרביים האלו אפקטיביות דווקא לשעות של ההתאוששות שאחרי הריצה.

מכנסיים 

הטייץ הפך לטרנדי בקרב הגברים כבר לפני יותר משני עשורים. זה התחיל בתחרויות אתלטיקה והגיע לכל מסגרת ריצה חובבנית שאפשר להעלות על הדעת. הסיבה שבשלב מסוים בחיים, גברים החליטו לאמץ בגד שהיה נשי לחלוטין, היתה הרצון להימנע מהחיכוך של המכנסיים על העור ותחושת האווירודינמיות.

העניין הוא שהיום כבר מייצרים מכנסיים באיכות גבוהה מאוד ועם מינימום חיכוך, כך שאפשר להגיד שהטייץ הוא כבר לא פריט חובה לגברים. על נשים זה פשוט נראה טבעי ויפה יותר, ככה אומרים. מי מהגברים שמרגיש נוח יותר בטייץ, וזה הגיוני לגמרי. מי שלא, צריך להבין שיש כיום מכנסיים מצוינים, אבל גם שזה די עניין של ניסוי ותהייה וגם שיש את הקטע המנטלי שאתו פתחנו את הכתבה. כי יש מכנסי אתלטים קצרים שיגרמו לכם להיראות כמו המרתוניסטים המקצוענים ביותר, אבל יש גם מכנסיים יותר ארוכים שיכולים להיות מצוינים לריצה אבל לא תראו בטלוויזיה מקצוענים שרצים בהם.

בחורף לעומת זאת, קשה למצוא מישהו שיתכחש להרגשה הנפלאה של טייץ ארוך או 3/4 שמחמם את הרגליים בדיוק במידה הדרושה ומאפשר לרוץ בכיף במזג אוויר קר.

בכל מקרה גם במקרה של טייץ ומכנסיים בעקרון הוא דומה, בד מנדף שיעניק נו הרגשה טובה ברגליים. אמנם מזיעים שם פחות, אבל ביום חם אף אחד לא רוצה להרגיש תחושה של לחות בפלג הגוף התחתון, וביום קר כולם רוצים לכסות את השרירים.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אלעד זוארץ הגיב:

    חולצה – אותו בלי חולצה, באמת שאין צורך לרוץ בקיץ עם חולצה. יותר שטח חשוף כך הגוף יתקרר מהר יותר.
    גרביים – גרביים מכותנה יספגו את הזיעה ותרגישו שאתם רצים בתוך שלולית – אין באמת קשר לשלפוחיות כפי שכתוב בכתבה.
    נעליים – בהחלט ניתן להזמין באינטרנט ללא בעיה. קראו ביקורת באתרים המתמחים הביקורות לנעלי ריצה (runningshoesguru או runningwerehouse) מצאתי שהם מאוד מדוייקים בביקורת ובתחושה של הנעלים.
    וביקיצור צאו לרוץ.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג