האם האתלטיקה העולמית על סף קריסה?

דו"ח בן 325 עמודים של עו"ד קנדי וגל מעצרים של בכירים בספורט העולמי בצרפת הם רק קצה הקרחון למה שצפוי להתגלות על שימוש בסמים בקרב אתלטים ברמה העולמית הגבוהה. רוסיה כבר בצרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
למין דיאק נשיא לשעבר של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית
למין דיאק נשיא לשעבר של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית

בימים האחרונים צצות להן פה ושם כותרות, שבעיתונות הספורט הישראלית מקבלות "מקום של כבוד" אחרי הסיפורים המרכזיים של הכדורגל והכדורסל. מדובר בידיעות העוסקות בפרשה שמסעירה כיום את עולם האתלטיקה וחושפת מספר בלתי נתפס של בדיקות סמים (חומרים אסורים) מפלילות שפשוט הועלמו. מדובר ברעידת אדמה שאנחנו ככל הנראה עדים רק לתחילתה, ואותן ידיעות שאתם קוראים מדי פעם עוסקות בכל פעם בסיפור אחר. אז החלטנו לרכז עבורכם את כל מה שקורה סביב הנושא הזה, כי עושה רושם שדווקא לקראת פתיחתה של שנה אולימפית, מצבה של המלכה של הספורט האולימפי שהיא האתלטיקה, הולך ומחמיר.

לאמין דיאק נשילאמין דיאק נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית לשעבר א התאחדות האתלטיקה הבינלאומית לשעבר

עצור בצרפת. נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית לשעבר לאמין דיאק | צילום: Philippe Fitte

הסיפור הזה מתחיל כמעט לפני שנה, בדצמבר 2014, אז פרסמו שני גופי תקשורת ענקיים, הל'אקיפ הצרפתי ורשת הטלוויזיה הגרמנית ARD כתבות תחקיר על שחיתות בהתאחדות האתלטיקה הרוסית. לפי הפרסומים, לילה שובוחובה, אחת המרתוניסטיות הבכירות בעולם, העבירה סכום של 450 אלף יורו לולנטין בלצ'ניצ'ב שהוא נשיא התאחדות האתלטיקה הרוסית וגם הגזבר של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF). כל זה קרה אחרי שבלצ'ניצ'ב הסביר לה שבדיקת הסמים שלה מהמשחקים האולימפיים לונדון 2012 חיובית. בסופו של דבר שובוחובה הואשמה באפריל 2014 על ידי התאחדות האתלטיקה הרוסית בשימוש בחומרים אסורים וכל התוצאות שלה משנת 2009 נמחקו. לפי התחקיר, בעלה קיבל החזר כספי של 300 אלף יורו מאותו ולנטין בלצ'ניצ'ב. אגב, שובוחובה היתה רק אחת ה"כוכבות" של התחקירים האלה שהצביעו על אחוז מטורף של משתמשים בסמים אסורים בעשור שלפני המשחקים האולימפיים לונדון 2012.

בהתאחדות הבינלאומית למניעת סמים בספורט (WADA) מינו ועדה חיצונית שתחקור את הממצאים לעומק ובראשה עמד דיק פאונד. מדובר באדם מכובד מאוד ובעל השפעה רבה בספורט העולמי. קנדי, מצד אחד הוא שימש בעבר כסגן נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, שחיין בעברו ועורך דין במקצועו. מצד שני הוא כיהן גם כנשיא WADA והיה אחד האנשים השנואים על ידי הספורטאים הלא נקיים בגלל מלחמותיו הרבות בהם. עוד ב-2004 הוא התראייין לעיתון "לה מונד" ודיבר שם על כך שרוכבי הצמרת בטור דה פראנס לא נקיים. בתגובה אמר עליו אז לאנס ארמסטרונג שהוא "רשלן וחוסר אחריות".

ליליה שובוחובה מרתוניסטית רוסיה

שילמה שוחד. ליליה שובוחובה | צילום: Aurelien Guichard

אז אותו עורך דין "רשלן וחסר אחריות" עמל ב-11 החודשים האחרונים על חקירה רצינית, שממצאיה פורסמו בתחילת השבוע בז'נבה עם הצגת דו"ח בן 325 עמודים אותו הוא כתב. הכותרת הבומבסטית של הדו"ח הזה אומרת שלא פחות מ-1,400 מבחנות ובהן ממצאים חיוביים של בדיקות סמים הושמדו על ידי הרוסים בשים שלפני המשחקים בלונדון, בהם זכו ספורטאים מרוסיה ב-24 מדליות זהב. הדו"ח מציין במיוחד 5 ספורטאים ו-5 מאמנים רוסים אותם ממליצים להשעות לכל החיים ובין הספורטאים האלה האלופה האולימפית ב-800 מטר מריה סבינובה ומדליסטית הארד אקתרינה פויסטוגובה. לפי הדו"ח, השמדת המבחנות נעשתה בעזרתם של בכירים בהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית תמורת שוחד.

בכירי ההתאחדות הבינלאומית נעצרים בצרפת

במקביל הגיעה כותרת מפוצצת גם מצרפת, כשנשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית לשעבר, למין דיאק, נעצר בחשד לקבלת שוחד. דיאק הסנגלי כיהן כנשיא IAAF מ-1999 ועד לאוגוסט 2015 אז החליף אותו לורד סבסטיאן קו הבריטי. קשה לומר שלדיאק עבר נקי כי בעבר כבר היו נגדו חשדות לקבלת שוחד בעקבות תחקיר שפורסם ב-BBC שם נטען כי בשנת 2003 הוא ניצל את מעמדו כדי לקבל שוחד מחברה שעוסקת בשיווק ספורט וביקשה לספק שרותים ל-IAAF. הועדה האתית של הוועד האולימפי הבינלאומי הזהירה אותו, אבל כנראה שזה לא עזר. כעת דיאק מואשם בקבלת שוחד של לא פחות ממיליון יורו בתמורה לסיוע בטיוח של בדיקות סמים חיוביות. יחד עם דיאק נעצרו גם מי שהיה יועצו המשפטי ב-IAAF חביב סיסה, ומי שעמד בראש ועדת הסמים של IAAF גבריאל דולה. בנוסף, משטרת צרפת הוציאה צו מעצר גם נגד בנו של דיאק, שלא שהה במדינה. המשפט של כולם יתקיים בחודש הבא.

סבסטיאן קו נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית

מה עושים עכשיו? סבסטיאן קו | צילום: mohan

ובינתיים בעולם האתלטיקה הרוחות סוערות. הכותרות הנוכחיות בעיתונים בעולם מדברות על כך שרוסיה תושעה מהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית, וכותרות אחרות רומזות שרוסיה אף תושעה מהמשחקים האולימפיים בריו בקיץ 2016. אתלטים שונים, בעיקר ממדינות מערביות, מצייצים בלי סוף בחשבונות הטוויטר שלהם ומדברים על צדק, אבל הרבה אחרים שופכים את מה שעלול להיות אמת כואבת ומשתמשים במילים שגם דיק פאונד אמר בעצמו: "זה רק קצה הקרחון", וסבסטיאן קו אמר בהזדמנות אחרת שכנראה שלא רק רוסיה מעורבת בפרשה הזאת.

האתלטית האמריקאית אליסה מונטאנו סיימה חמישית בגמר ה-800 בלונדון 2012, אבל לפי הדו"ח היא צריכה לזכות במדליית הארד ובחשבון הטוויטר שלה היא כתבה: "קראתי את זה כשקמתי בבוקר ומיד התחלתי לבכות ולרעוד. מצד שני זה מילא אותי במוטיבציה ותקווה לעתיד". ניק וויליס הניו זילנדי, סגן האלוף האולימפי ב-1,500 מטר בבייג'ינג 2008 כתב: "הטענות המקוריות היו ששליש מהמדליסטים האולימפיים ב-2012 לא היו נקיים. כעת אני חושב שמדובר בכמות כפולה מזו". ג'ני מדווס הבריטית, מדליסטית ארד ב-800 באליפות העולם ב-2009: "תמיד חשדתי בזה, אל עכשיו זה רשמי. רוסיה הרסה לי כמה מהרגעים היפים בקריירה שלי".

מו פראח רץ בריטי למרחקים ארוכים

יחפשו גם אותו. מו פראח | צילום: erik van leeuwen

כעת נשארנו עם כל כך הרבה נעלמים. מה יהיה עונשם של הרוסים בכל הסיפור הזה ואיך זה ישפיע על המשחקים האולימפיים ב-2016? ויותר מזה, מה יתברר לכולם כשהעיתונאים והאנשים שיכולים לעשות את זה ימשיכו לחפור ולא רק ב"קצה הקרחון?". הרי בשנה האחרונה הוכתם שמו של מאמן העל לריצה למרחקים ארוכים אלברטו סלזאר בתחקיר של ה-BBC כמו גם של אחד ממתאמניו הבכירים גיילן ראפ. באותו תחקיר בריטי לא דיברו על האתלט הבריטי מספר 1, מו פראח, שגם הוא מתאמן אצל סלזאר. מצד שני, גם פראח כבר "זכה" לכותרות "לא מחמיאות" שרמזו שהוא לא התייצב לבדיקות סמים שונות.

סבסטיאן קו, אחד מגדולי הרצים בכל הזמנים, ניצב כעת בפני המשימה הגדולה של חייו. הוא כבר היה בפוליטיקה הבריטית, הוא ניהל את ארגון המשחקים האולימפיים בלונדון, אבל האתגר הבא יהיה הקשה מכולם – לא לתת לאתלטיקה לקרוס בעקבות הממצאים האחרונים ויותר מזה, אחרי ממצאים נוספים שיפורסמו בחודשים הקרובים. רק אז נדע עד כמה המצב חמור ועד כמה איש מוכשר כמו סבסטיאן קו יוכל בכלל להתמודד עם זה.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג