האם אכילת שומן גורמת להשמנה?

האם שומן באמת אחראי לעלייה במשקל ולהשמנה? ואם לא, אז את מי להאשים בעניין? ראיון עם תזונאית הספורט יעל רותם שמנפצת כמה מיתוסים ישנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
שומרי משקל
שומרי משקל

כל חיינו הזהירו אותנו מפני שומן. סביבנו ישנם אינסוף מוצרי אפס אחוזי שומן, דלי שומן ומופחתי קלוריות. פרסומות מבטיחות לנו להיות רזים ושמחים יותר אם רק נבחר במוצרים מופחתי שומן אל מול אלו עתרי השומן. אנשים מאמינים כי אכילת שומן תגרום להם להיות שמנים בעוד אכילת פריכיות יכולה לסייע להם לרדת במשקל.

איש שמן עם סרט מדידה

השומן אינו זה שמשמין. עודף הקלוריות גורם לעלייה במשקל | צילום: thinkstock

אך האם שומן באמת משמין? האם דיאטות דלות בשומן אכן מסייעות בירידה במשקל? נעשה לכם ספויילר, התשובה היא לא!, "שומן לא משמין", אומרת לנו יעל רותם, דיאטנית ספורט קלינית אשר פוגשת בקליניקה שלה לא מעט ספורטאים ואנשים המעוניינים לרדת במשקל ולבצע שינוי בחייהם. "עודף קלורי משמין. כל המחקרים שבדקו וביצעו השוואות בין הדיאטות השונות הגיעו למסקנה כי רק מאזן קלורי חיובי גורם לעלייה במשקל", היא אומרת.

רותם טוענת כי אם נחקור תחת תנאי מעבדה מבוקרים נגלה כי השומן אינו זה שמשמין ומה שגורם לנו לעלות במשקל הינו עודף הקלוריות אותו אנו צורכים ולא גימיקים שונים אותם מנסים למכור לנו כיום כעזרים לירידה במשקל. עודף קלורי יכול לנבוע מכל אב מזון אותו נצרוך בכמות עודפת, "זה יכול לנבוע משקדים, אגוזים, לחם ויכול להיות גם מסטייקים", היא מסבירה.

האם זה גורף לכולם או שיכולים להיות אנשים שמאזן קלורי חיובי לא יגרום להם להשמנה?
"אין עדיין חיה כזו. לכן אומרים שלא משנה באיזו תזונה תבחר, קטוגני, טבעוני, פליאו וכדומה, אם זו תזונה שעובדת לך טוב, קל לך להכין, טעים, מתאים כלכלית, משביע וכדומה והמאזן הקלורי יהיה שלילי, לא משנה במה תבחר".

מה שגורם לאנשים להשמין היא אכילת יתר של קלוריות. ישנן תיאוריות הגורסות כי רמות גבוהות של אינסולין בדם גורמות לעלייה במשקל. אחת מהטענות המרכזיות נגד פחמימות גורסת כי אכילת פחמימות גורמת להפרשת אינסולין בצורה עודפת אשר יכולה להעלות את רמות האינסולין בדם. אינסולין הוא הורמון אנבולי (בונה) אשר מופרש מהלבלב ותפקידו בין היתר לעזור לסוכר להיכנס לתא. להורמון זה ישנן השפעות נוספות כמו דיכוי פירוק השומן (ליפוליזה) ועידוד ייצור שומן (ליפוגנזה). לכן, פעמים רבות מיוחסות להורמון זה השפעות על עלייה במשקל.

בשנת 2016 נערך מחקר אשר ניסה לבדוק האם ישנם הבדלים בין דיאטה דלת פחמימות (דיאטה קטוגנית) לבין דיאטה מרובת פחמימות. 17 גברים בעלי משקל עודף השתתפו במחקר. הם צרכו במשך ארבעה שבועות דיאטה עשירה בפחמימות ואחריה דיאטה בת ארבעה שבועות בה צרכו תזונה דלת פחמימות. כל שבוע נכנסו הנבדקים למשך יומיים לתא מטבולי ונמדדו להם ערכי הגוף השונים ועוד. לא נמצא הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות.

מה שגורם לאנשים להשמין היא אכילת יתר של קלוריות | צילום: pixabay

רותם מאמינה בהתאמת תכנית תזונה למטופל והעדפותיו התזונתיות. כל עוד התפריט שניתן יתאים ככל האפשר לאורח חייו של המטופל, כך גם המוטיבציה שלו לביצוע תהיה בהתאם והתוצאות לא יאחרו לבוא. "מטופל שמגיע אלי מקבל את התוכנית המותאמת לו. אם הוא לא ירד, אז קרה אחד מן השניים: או שהוא לא עשה מה שאמרתי לו או שנוסחאות החיזוי הקלורי שעשינו לא היו מספיק מדוייקות. אנחנו מורידים מעט מהקלוריות עד שמגיעים לאיזון הנכון. אין קסם. פה נכנס ההיבט המנטלי והתאמה להעדפות התזונתיות של האדם ולאורח חייו. המפתח לדעתי היא התאמה אישית לאדם ולמצוא את הדרך שהתזונה תעבוד טוב עבורו ולא ירגיש בה סבל, יהנה ולא יהיה שינוי ב-180 מעלות".

שינוי תזונתי דרמטי לא מצליח עבור כולם ופעמים רבות דווקא עלול ליצור מצב הפוך. רותם מאמינה כי שמירה על מאזן קלורי שלילי ומציאת תפריט תזונתי אישי הוא המפתח לעניין. תאכלו יותר קלוריות ממה שאתם מוציאים ותעלו במשקל, בין אם תהיו בתזונה דלה או עשירה בשומן. תוציאו יותר קלוריות ממה שאתם צורכים במהלך היום ותרדו במשקל.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אחד העם הגיב:

    המושג "גירעון קלורי לצורך הרזייה" הוא טועה ומטעה. הגוף הוא הוא לא מערכת אנרגטית
    סגורה – ולכן אין לנו אפשרות אמיתית לשליטה רצונית על הכנסה/הוצאה קלורית.
    מעורבות כאן מערכות בקרה הורמונליות מתוחכמות ביותר.
    להלן סדרת מאמרים מרתקים מאת רופא – המתמחה בריפוי סוכרת באמצעות צום
    מבוקר – ובהם כל ההסברים הדרושים :
    https://healthinhebrew.co.il/2015/10/20/how-do-we-gain-weight-calories-part-1/

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג