האישה האתלטית, חלק 3 – האתלטית בהריון

החלק השלישי והאחרון בסדרה עוסק בפעילות ספורטיבית אצל אתלטיות במהלך ההריון ואחריו. מתי אסור לעסוק בפעילות גופנית ומתי יש לפעילות כזו השפעות חיוביות ומיטיבות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

החלק השלישי והאחרון בסדרה עוסק בפעילות ספורטיבית אצל אתלטיות במהלך ההריון ואחריו. מתי אסור לעסוק בפעילות גופנית ומתי יש לפעילות כזו השפעות חיוביות ומיטיבות

מאת:ד"ר ג'ון פוסט; תרגום: תומר גמינדר

 כתבה מתורגמת מהבלוג של ג'ון פוסט: johnpostmdsblog.blogspot.com
 החלק שני – השילוש האתלטי הנשי

"את צריכה לעשות את מה שאת יכולה, ולתת לטבע לעשות את השאר"

ההיבט החשוב ביותר של פעילות ספורטיבית במהלך ההריון הוא רמת הכושר הגופני לפני תחילתו. 

החששות העיקריים בנוגע לפעילות במהלך ההיריון כוללים:
 השפעת עליית הטמפרטורה של האם על העובר.
 השפעת הפעילות הגופנית על זרימת הדם לעובר.
 השפעת הפעילות הגופנית על המשקל של העובר.



היתרונות של פעילות גופנית בזמן ההריון כוללים בקרת משקל, טונוס שרירים משופר, הערכה עצמית, ירידה בשכיחות של דלקות בוורידים, ירידה בשכיחות של כאבי גב וירידה בשכיחות של הפרעות שינה. להלן סיכום של הקולג' האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה וקווים מנחים לפעילות גופנית בהריון.

התוויות נגד מוחלטות לפעילות גופנית בזמן ההריון:
 לחץ דם הריוני (Pregnancy induced hypertension)
 פקיעת קרומים מוקדמת בהריון (Preterm rupture of membranes)
 צירים מוקדמים בהריון הקודם או הנוכחי (Preterm labor)
 אי-ספיקה בצוואר הרחם/קשירת רחם (Incompetent cervix/cerclage)
 דימום מתמיד בטרימסטר השני או השלישי (Persistent second or third trimester bleeding)
 עיכוב בגדילה התוך-רחמית (Intrauterine growth retardation)

המלצות בנוגע לפעילות גופנית בזמן הריון:
1. במהלך ההריון , נשים יכולות להמשיך להתאמן ולהפיק יתרונות בריאותיים אפילו משגרת אימונים קלה עד בינונית. פעילות גופנית סדירה עדיפה על פעילות אקראית.

2. נשים צריכות להימנע מתרגילים בשכיבה על הגב אחרי השליש הראשון של ההריון. יש להימנע גם מפרקי זמן ממושכים של עמידה ללא תנועה.

3. נשים צריכות להיות מודעות לירידה בחמצן הזמין לפעילות אירובית במהלך ההריון . יש לעודד אותן להתאים את עצימות הפעילות הגופנית בהתאם לתסמינים האימהיים שלהן. הן צריכות להפסיק להתאמן כאשר הן מגיעות לעייפות ולא להמשיך לתרגל עד תשישות. בנסיבות מסוימות אפשר להמשיך באימונים עם עומס משקל בעצימויות דומות לאלה שלפני ההריון לאורך כל ההריון. אימונים ללא נשיאת משקל כגון רכיבה על אופניים או שחייה ימזערו את הסיכון לפציעה ויאפשרו להמשיך את הפעילות הגופנית במהלך ההריון.

4. שינויים מורפולוגיים במהלך ההריון צריכים לשמש כהתווית נגד ביחס לסוגים של פעילות גופנית בה אובדן שיווי משקל יכול להזיק לרווחתם של האם או העובר. יש להימנע מכל סוג של פעילות גופנית הכוללת אפילו פוטנציאל קל לטראומה לבטן.

5. הריון דורש תוספת של 300 קלוריות ליום בכדי לשמור על איזון מטבולי (metabolic homeostasis). לכן יש להבטיח תזונה נאותה לנשים פעילות גופנית בזמן ההריון.

6. נשים הרות אשר מתאמנות במהלך השליש הראשון של ההריון צריכות להגדיל את פיזור החום על ידי הבטחת שתייה נאותה, ביגוד מתאים ותנאי סביבה אופטימליים במהלך פעילות גופנית.

7. רבים מהשינויים הנגרמים על ידי ההריון נמשכים 4-6 שבועות אחרי הלידה, כך שהחזרה לאימונים סדירים  צריכה להתחדש בהדרגה בהתבסס על היכולת הפיזית של האישה.

לסיכום, הצורך של הרופא להבין את ההיבטים הייחודיים בטיפול בספורטאיות נשים הוא בעל חשיבות עליונה. הוספת תובנות אלה לטיפול הראשוני רק תשפר את יעילות האבחון והטיפול. בהחלט נדרש מחקר נוסף בכדי להבין טוב יותר את השכיחות המוגברת של פציעות ברך אצל נשים לעומת גברים. כמו כן, עין בוחנת לאבחון של השילוש האתלטי הנשי-ספורטאי היא הצעד הראשון כדי ליזום גילוי מוקדם וטיפול מוצלח יותר בתסמונת שבה המטופלת והסובבים אותה נוטים להימנעות והכחשה. כרופא, הנחייה לאימון ופעילות גופנית ספורטיבית בכל הגילאים ואף במהלך ההריון של המטופלות שלך תהיה מתגמלת לניסיון שלך ולהעצמה של החולות שלך.

קריאה מומלצת:
 American College of Sports Medicine Position Stand on The Female Athlete Triad at www.acsm.org
 Ireland, Mary Lloyd and Ott, Susan M. Special concerns of the female athlete. Clinics in Sports Medicine 23 (2004) 281-298.
 Exercise During Pregnancy and the Postpartum Period. ACOG Technical Bulletin 189. Washington, DC: American College of Obstetricians and Gynecologists; 1994

ושוב, הרבה תודה לד"ר ביל וולמר (Bill Vollmar), אשר הציג חומר זה ב-2008.


צילום אילוסטרציה: Thinkstock
26.2.2013

ד"ר ג'ון פוסט
מנהל רפואי של Training Bible Coaching ו- Rock Star Triathlete Academy. 
סיים 6 פעמים בקונה.

תומר גמינדרתומר גמינדר – המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג