ד"ר איתי זיו: על מוטיבציה, הצבת מטרות והרגלי אימונים אצל נשים שרצות אולטרה-מרתון

ריצות שאורכן עולה על זה של ריצת מרתון (42.195 ק"מ) מכונות "אולטרה מרתון". ישנם בשנים האחרונות מרוצים רבים של אולטרה מרתון, חלקם למרחקים של למעלה מ-100 ק"מ או בתנאים קיצוניים כמו מדבר או קוטב ועוד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצות שאורכן עולה על זה של ריצת מרתון (42.195 ק"מ) מכונות "אולטרה מרתון". ישנם בשנים האחרונות מרוצים רבים של אולטרה מרתון, חלקם למרחקים של למעלה מ-100 ק"מ או בתנאים קיצוניים כמו מדבר או קוטב ועוד

מאת:ד"ר איתי זיו

הנפוצים ביותר מבין מרוצי האולטרה הנם אלה שנערכים למרחקים של 50 ק"מ, 100 ק"מ, 50 מייל (80.467 ק"מ) ו-100 מייל (כ-161 ק"מ). אך המרוץ של 100 ק"מ מוכר כאולטרה מרתון הרשמי של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית. נציין ונאמר שבישראל נערכים שני מרוצי אולטרה מרתון עיקריים (מרוץ שליחים הר לעמק ומרוץ סובב עמק).

ההכנות לריצה כה ארוכה מצריכות יכולות גופניות ומנטליות יוצאות דופן. לא כל אחד מסוגל לרוץ מרחקים כה ארוכים, מכיוון שהדבר מצריך היערכות ממושכת במיוחד, בה נערכים אימונים רבים במהלך השבוע, הקפדה יתרה על אורח חיים ספורטיבי, שינה, הימנעות מהרגלים ישנים כמו שינה בשעות מאוחרות (הן למספר שעות השינה והן לעיתוי שלה יש השפעה רבה על ההתאוששות מהמאמצים ואיכות תהליכי הבנייה מחדש), שתיית אלכוהול, תפריט תזונתי מוקפד במיוחד ועוד. מה גם שרצים למרחקים ארוכים נדרשים גם לאישיות אינטרוברטית (מופנמת) בדרך כלל ובל נשכח שמדובר בריצה הנמשכת שעות רבות (לעיתים – עשרות!) ולמבנה הנפשי והמוכנות המנטלית כאחד השפעה רבה במיוחד.

מכורים לספורט
הכנה לקויה לתחרויות אלו עלולה אף לפגוע במצב הבריאותי. יש הבדל גדול במיוחד בין ספורטאים הרצים, למשל, 70-60 ק"מ בשבוע לבין אחרים הרצים 200-150 ק"מ בשבוע ויותר. ככל שהמרחקים גדולים יותר ובהתאמה – מספר השעות המוקדש לפעילות הגופנית (במקרה זה – ריצה) רב יותר וההקפדה על הפרטים השונים, גדולים כקטנים, נעשית חשובה הרבה יותר. בנוסף, נציין את ההתמכרות לפעילות גופנית שהנה משמעותית הרבה יותר אצל הרצים אולטרה מרתון לעומת אלה שרצים מרחקים קצרים, יחסית. ההתמכרות הזו הנה, לעיתים, בעלת פן שלילי מכיוון שבמקרים הללו הספורטאי המקצועי יוצא לריצה בכל מצב, גם במזג אוויר קשה, בעיתות מחלה, כשיש אירוע משפחתי (אף אם המחיר הוא לאחר לאירוע או לא להגיע כלל) ועוד. כמו כן, מוכרים מצבים שאותם ספורטאים (לא מדובר בספורטאי עלית אלא ספורטאים 'מן השורה') עייפים במהלך מרבית שעות היממה, לא מתפקדים כראוי בעבודה ולא רק – יש לכך גם השפעה על הזוגיות. במידה ורק אחד מבני הזוג עוסק בספורט סבולת הנמשך שעות רבות קשה יותר לתחזק את הקשר הבין אישי ומוכרות מספר עבודות שנעשו בנושא. מסתבר שהדבר אקוטי ובעייתי יותר כשבין שני בני הזוג האישה ספורטאית ולא הגבר. במקרים שהגבר הנו ספורטאי הסבולת הממושכת, האישה מקבלת זאת בהבנה רבה יותר.


נשים זוכות לפחות תמיכה מבני זוגן (צילום אילוסטרציה: Thinkstock)

חשוב להעלות ולציין נקודה חשובה והיא התמיכה הנדרשת לספורטאי סבולת ממושכת. ספורטאי הישגי נהנה ממעטפת של מומחים בתחומים שונים המסייעים לו בכל רגע נתון להגיע למטרה לשמה הוא מתאמן. או אז מדובר באנשי מקצוע מהשורה הראשונה כמו: דיאטן קליני, פסיכולוג ספורט, רופא ספורט, קואצ'ר, מעסה, מאמן מקצועי, מאמן כוח ועוד. כמו כן, לספורטאים אלה יש במרבית המקרים חסות של חברה מסחרית המאפשרת להם להתאמן בלבד ולא לעבוד. בתנאים אלה הם מבצעים 2 אימונים ביום ואף יותר ונהנים משירותיהם של אנשי המקצוע העוטפים אותם על בסיס קבוע.

ללא מעטפת מומחים
לספורטאים 'מן השורה' (מרבית ספורטאי הסבולת בארץ ובעולם) שאינם מקצוענים ומתחרים להנאתם במשך שנים רבות אין את היכולת לממן את מעטפת המומחים המצוינת לעיל ולכן הדבר עלול בהחלט להיות בעייתי, מאחר שלכל אחד מאנשי המקצוע חלק חשוב ומשמעותי בתהליך ההכשרה וההתקדמות של הספורטאי. בחלק מהמקרים מדובר באנשי מקצוע חשובים במיוחד כמו: דיאטן קליני ומאמן מקצועי. ויתור על אנשי המקצוע השונים עלול להיות כרוך גם בהיארעות פציעות ספורט שונות, תופעה שלילית של 'אימון יתר' ועוד. הדבר משמעותי במיוחד מכיוון שספורטאים אלה הנם חדורי מוטיבציה לאימונים וחיים אותם על בסיס קבוע מרבית שעות היממה ואף בלילה בעת החלימה.

בשנים האחרונות מצטברות עבודות שונות בנושא אולטרה מרתון ולהלן אחת מהמעניינות שביניהן שהתמקדה בנשים:
במחקר שנערך במחלקה למדעי החברה וההתנהגות ולחינוך גופני באוניברסיטת מערב איידהו, נמפה שבארה"ב ((Departments of Social and Behavioral Sciences and Physical Education, College of Western Idaho, Nampa, Idaho, USA.) נבדקו המוטיבציה, הצבת מטרות והרגלי אימונים אצל נשים שרצות אולטרה-מרתון.

המחקר הנוכחי בדק את המוטיבציה, הצבת המטרות ושגרת האימונים של נשים שרצות אולטרה מרתון. השתתפו בו 344 נשים אשר מילאו שאלון שבדק את המוטיבציה, הצבת המטרות, שגרת האימונים ואופי האימונים שלהן. נמצא כי בריאותן הכללית וההתמודדות הפסיכולוגית היו שני המוטיבציונרים העיקריים, כשמה שהנחה אותן היה להגיע לאחד משלושת המקומות הראשונים במרוץ או לנצח יריבה אחרת. הנשים התאמנו בממוצע 12.5 שעות בשבוע ובילו 64% מזמנן באימונים לבד. הידע לאימון הגיע מידע אישי, נסיון, בלוגים, אתרים ומסקר שערכו בקרב אצניות אולטרה מרתון. הנשים שהשתתפו במחקר נמצאו כחדורות מטרה, בעלות מוטיבציה גבוהה מאוד ומודעות לבריאותן ולמצבן הכלכלי. 

אגב, כשמדובר בנשים נזכיר שריצה למרחקים ארוכים גורמת לירידה במשקל ובאחוזי שומן, וזאת בתלות במאזן הקלורי. ירידה אל מתחת ל-14% באחוזי השומן אצל נשים מאופיינת במקרים רבים בהפסקת המחזור החודשי. במקרה זה ישנה השפעה שלילית על המצב הבריאותי בכלל ועל מסת העצם – בפרט. לכן חשוב בכלל ואצל נשים בענפי הסבולת – במיוחד לבנות תוכניות אימונים ותזונה מתאימות בכל מעגלי החיים, לרבות בעת העיסוק בספורט.

מקורות:
1. אולטרה מרתון – ויקיפדיה
14.1.2013


איתי זיוד"ר איתי זיו
www.itaiziv.co.il
סגן מנהל קמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג