דלפו תמונות מערכת ההילוכים החדשה של SRAM, מהן המשמעויות לרוכבים?

עולם האופניים כמרקחה בעקבות תמונות, שמציגות חידושים ושינויים שצפויים להיכנס לשוק ולסבב המקצועני כבר בחודשים הקרובים. שרון פירסט עם מסקנות ראשונות ומי הקבוצה הראשונה שכנראה תהנה מהמערכת?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
תמונות המערכת החדשה שהודלפו | צילום: X Baohua

לפני כמה ימים עלו שלוש תמונות שדלפו (או הודלפו) לרשתות החברתיות והסעירו את עולם האופניים המקצועני. בתמונות, נראית מערכת הילוכים Sram Red חדשה לגמרי, שלא הוצגה מעולם לפני כן. כמובן שתמונות כאלו מעוררות גל של שמועות, תהיות ומחשבות, לאן Sram מכוונת הפעם.

לפני שנדבר על המערכת החדשה, ראוי להזכיר כי למרות שחברת Shimano (היצרנית של מערכת ההילוכים המתחרה ל-Sram) שולטת ביד רמה בשוק מערכות הכביש, הרי שלאורך השנים היצרנים שהובילו ופרצו את הדרך היו Campagnolo (שהיו ראשונים להציג מערכות 11 ו-12 פלטות, וגם הציגו מערכת אלקטרונית כבר לפני שנים רבות).

לפני חמש שנים הציגה sram את ה-Red Etap Axs שהייתה הדור השני של מערכת ההילוכים האלחוטית הראשונה בתחום, וגם הציגה את יחסי ההעברה בתפיסת ה-X-range, שבנויה על קסטות המתחילות בגלגל שיניים ה-10 ולא ה-11 המסורתי (ביחד עם שינוי ה-Freehub ל-Xdr שיוכל להתממשק לגלגל שיניים קטן שכזה). 5 שנים חלפו, ומערכת ה-Force קיבלה אפילו יישור קו עם ה-Red מבחינה עיצובית.

עם הצגת תמונות ה"ריגול הללו, נראה כי השמועות על מערכת חדשה לשנת 2024 נכונות מבט על שלוש התמונות נותן מענה לכמה שאלות:

1. המעביר האחורי, שנראה קליל יותר בצורה משמעותית, לא נראה כממשיך תפיסת השטח החדשה של Sram. אין בו את ביטול השימוש באוזן (Derailleur Hanger) או את שינוי מיקום הסוללה במערכות השטח למיקום מוגן יותר.
מה שכן בולט הוא שאין שינוי מהותי ביחסי ההעברה, אין קסטה עם גלגל שיניים קטן בן תשע שיניים (שאלה שעמדה באוויר מזה זמן), והקסטה נשארת בת 12 הילוכים, מה שמצביע על כך שלא צפוי שינוי של ה-Freehub לתצורה שונה מה-Xdr וסביר להניח שהמערכת החדשה תוכל להשתמש בקסטות של הליין הקודם. יכול להיות שמבנה המעביר ומנוע סרוו (Servo) חדש יאפשרו תפעול מהיר יותר, אך זו שאלה שהתשובה עליה תגיע כשיוצגו הפרסומים החדשים של Sram.

המעביר האחורי שהודלף | צילום: X \ Baohua

2. המקום בו נראה כי השינוי הגדול ביותר מתרחש היא דווקא תמונת ה-Shifter (ידית ההילוכים והבלם). ראשית, נראה כי הידית כוללת כפתור אחד בלבד, מה שמשאיר את תפעול המערכת זהה לדור הקודם בשיטת ה-Double Tap, שיטה שיש לה אוהבים רבים לצד רוכבים שפשוט לא מסתדרים עמה בכלל.

מבנה הידית נראה מעודן יותר, ואולי גם קטן יותר פיזית, אולי יש כאן חשיבה שנועדה לפתור קצת מהקושי שרוכבים צפויים לחוות עם שינוי מגבלת זווית הידיות שנכנסת השנה לתוקף. אם כי בדיון שראיתי באחת מהקבוצות, נראה כי כבר ב-2022 דלפה תמונה של ידיות אלו ממחנה אימונים של אחת הקבוצות, בפועל מדובר בשינוי קטן למדי.

תמונת השיפטר שהודלף | צילום: X \ Baohua

3. התמונה השלישית מציגה את השאלה הגדולה ביותר של מכונאי האופניים: הקליפר של הבלם נראה כתכנון חדש לגמרי ולא עדכון של קליפר קודם, הוא נראה קליל יותר ויש בו בליטה אחת כלפי מטה שאולי מצביעה על שינוי מהותי בכל מערכת הבלימה של Sram, שינוי שיכול לשנות לגמרי את ההתייחסות למערכות מצדם של חלק מהמכונאים.
השינוי יכול להצביע על כך שאולי Sram מיישרים קו עם יתר היצרנים בתחום ועוברים לשימוש בשמן מינרלי במקום בנוזל בלם מסוג Dot שהינו מסובך יותר לעבודה.

קליפר הבלם הקדמי שהודלף | צילום: X \ Baohua

בשורה התחתונה, נראה כי מדובר בשדרוג מסוים מבחינת משקל המערכת שירד במעט, ושינוי בצורת ידיות ההילוכים עצמן, שינוי שהוא חלק מאבולוציה של מערכת. מתי צפויה המערכת להיות מושקת רשמית וזמינה לרכישה? כנראה שבעוד חודשיים עד שלושה, אך נכון לרגע זה, מאחר ואין מידע רשמי מ-Sram הרי שזו רק הערכה.

ומילה אחרונה על התמונות – לאור המזלג המצולם בתמונת הקליפר, סביר שקבוצת Bora תהיה קבוצת ה-World Tour הראשונה לקבל את המערכת החדשה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג