דיקור יבש לרצים – מה זה ואיך זה יכול לעזור לכם?

נפצעתם בזמן הריצה, הרכיבה או השחייה? הפיזיותרפיסט עופר צחר מנתח ומסביר מהו דיקור יבש והאם הוא יכול לסייע ולפתור פציעות הפוגעות במערכת השלד-שריר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחת הסיבות השכיחות ביותר לפנייה לקבלת ייעוץ וטיפול רפואי היא כאבי שרירים. אם זה נקודה רגישה באזור שמעל השכמה או בצוואר, אם זה כאב ראש מנדנד שלא עוזב או כאב בירך, בגב התחתון ועוד ועוד. התופעות הללו ועוד רבות נוספות יכולות בהחלט להיות על רקע של היווצרות נקודה רגישה ונוקשה באחד משרירי גופינו – מה שנקרא נקודת הדק או טריגר פוינט.

הגדרה של נקודת טריגר

באופן קליני, נקודת טריגר תזוהה כנקודה כואבת בתוך השריר. הדבר קורה עקב שינויים מיקרוסקופיים בתוך סיבי השרירי הרלבנטי, דבר הגורם לשריר להתכווץ ולהתקצר בצורה כרונית. הסיבה להתנהגות שרירית זו היא עומס יתר או עומס לא מתואם והדרגתי על השריר. הדבר יכול להתרחש לאחר חבלה, תאונה כלשהי כמו גם לחץ נפשי קיצוני שהוביל להתכווצות ממושכת וחזקה בשריר. הכאב מתבטא ברקמת השריר ורקמות החיבור המקשרות בין השרירים ועוטפות אותם – המחתלות או הפסציות ולכן התופעה תיקרא סינדרום כאב במערכת השרירית-פסציאלית או Myofascial Pain Syndrome = MFPS.

תאוריה רווחת בהסבר תופעת ה-MFPS מדברת על מצוקת חמצן (היפוקסיה) וחומרי תזונה לאזור מסוים בשריר – דבר שהוביל ליצירת הנקודה המדוברת – הטריגר פוינט (TrP). הדבר מוביל למצב כיווץ מקומי תמידי שלא עובר מעצמו.

תאוריית משבר האנרגיה בהקשר לנקודות טריגר בשריר:
ישנם מספר תאוריות שמסבירות מדוע נוצרת אותה נקודת טריגר כאובה בשריר. התאוריה המקובלת והרווחת היא תאוריית משבר האנרגיה בשריר. שרירי גופינו בנויים מסיבי שריר, כאשר כל סיב בנוי מיחידות מבנה קטנות יותר שבתנאים מסוים יחליקו האחת על השנייה ויאפשרו כיווץ בשריר ולאחר מכן באופן תקין ישתחררו ותהיה הרפיה בשריר. אחד התנאים שמאפשרים כיווץ של כזה של יחידות החלבון הבסיסיות הללו (שנקראות אקטין ומיוזין) הוא שחרור סידן משק המכיל יוני סידן בשם שק סרקו-פלזמתי (SPR). פגיעה ב SPR בשריר, יוצרת שחרור לא מוסדר של אותם יוני סידן בתוך סיבי השריר. כתוצאה מהשחרור הלא מבוקר של יוני הסידן בסיבים ספציפיים בתוך השריר, ישנו כיווץ מתמשך – דבר היוצר לחץ על כלי דם קטנים בתוך השריר.

הלחץ הזה מפריע לסירקולציה התקינה של הדם באזור ומכאן מפריע לאספקת החמצן התקינה לאזור הסיבים הללו בתוך השריר המדובר. חסר החמצן והדרישה המטבולית ההולכת וגדלה באזור המדובר, מוגדרת כתאוריית משבר האנרגיה בשריר. הדבר יוביל לדלקת מקומית וכאב כמו גם לכיווץ הולך ונמשך של סיבי השריר באזור – דבר היוצר TrP מקומי – אותה נקודה נוקשה, כאובה ורגישה למגע בשריר. כיווצים חוזרים של סיבי שריר על רקע עודף יוני סידן במקום, יוביל ליצירת רצועה נוקשה שתהיה לרוב קלה לאיתור על ידי מישוש של אנשי מקצוע המוסמכים לדבר, כמו גם לטיפול בתופעה (רופאים ופיזיותרפיסטים שעברו הכשרה ייעודית לכך).

כאב מושלך

בהרבה מתלונות הכאב והליקויים שינבעו מאותה נקודת טריגר שהוסברה לעיל, יווצר בנוסף אליה – מסלול או אזור שהכאב "מטייל" אליו. רבות המטופל יגדיר זאת כהקרנת כאב, אך המונח הנכון הוא השלכת כאב (הקרנת כאב תהיה על רקע לחץ, נזק או השפעה מרקמה עצבית).

השלכת כאב שכזו תמצא רבות בתבניות שונות של נקודות טריגר בגופינו (למשל כאב כתף שמושלך מנקודת טריגר בשריר המצוי בשכמה בשם תת-קוצי או Infraspinatus ISP)), TrP בשריר הפיריפורמיס שבישבן, המחקה בתסמיניו תופעה של הקרנת כאב מאזור הגב התחתון והאגן לכיוון החלק האחורי של הירך במסלול של עצב הנקרא העצב הסיאטי (תופעת הסכיאטיקה) ועוד.

מקור הנקודה בעצם מדבר על נקודת כאב שבהרבה מקרים תהווה טריגר למסלול השלכת כאב לאזור יותר מרוחק.
שימוש בדיקור יבש יכול רבות להוביל לפתרון גם של כאב נקודתי וגם של תבנית השלכת הכאב הנ"ל.

אז הבנו את מהות השיטה וההיגיון המחקרי שעומד מאחוריה ומצאנו פיזיותרפיסט מוסמך (בעל ידע אנטומי והבנת פציעות בכלל ופציעות ופגיעות שלד שריר בפרט כדי שיוכל לטפל בנו ויותר חשוב מכך – לא לייצר נזק!) – אבל איך נדע אם הטיפול בדיקור יבש בכלל מתאים ורלבנטי לבעיה ולכאב שלנו?

4 קריטריונים לאבחון נקודת הדק (TrP) לפני הדיקור היבש:
1. Taut Band: קשרונית שריר הניתנת למישוש בשריר
2. אותה קשרונית שריר תהיה רגישה למישוש
3. מסלול או אזור השלכת כאב מהנקודה עצמה
4. LTR – כתוצאה מלחץ איסכמי מקומי ובעיקר בעקבות DN

מה ההבדל בין דיקור יבש לדיקור סיני?
דיקור יבש אומנם משתמש במחטים דומות לאלו שנעשה בהם שימוש בדיקור סיני, אך אין שום קשר זולת לכך.
בניגוד לדיקור סיני שם מוחדרות המחטים לעומקים אחרים, מגיעים לעור בלבד או לרקמות אחרות ומתיימרים להישגים שונים, ב DN יש שיטה מבוססת מחקר רב שמטרתה אחת: להגיע ל TrPבתוך השריר ולשחררו ובכך להפחית כאב ולשפר טווח תנועה בצורה המידית והיעילה ביותר תוך ביצוע השיטה על ידי אנשי מקצוע מעולם הרפואה המערבית (פיזיותרפיסטים ורופאים) בעלי ידע אנטומי ופתואנטומי המתאים לביצוע הפעולה ואשר הוסמכו לביצועה על ידי מוסד מוכר המסמיך בתחום הדיקור היבש (Dry Needling (DN.

מה זה דיקור יבש?

פעולת החדרת המחט לעור ולשריר מגרה חימצון מקומי של הנקודה הרלוונטית של סיבי השריר המכווצים בתוך השריר – TrP. הדבר יוביל לירידה בדלקת, ישפר זרימת דם מקומית ובכך יפחית מתח מקומי וכאב בהשפעה לטווח הרחוק.
הדיקור היבש ישירות ל TrP מייצר כיווץ קצר של ה Taut Band , דבר היראה ויורגש כקפיצה של השריר ומוכר בשם: (Local Twitch Response (LTR , דבר שהמטופלים יזהו ככאב "טוב" ויהווה אינדיקציה לתועלת פוטנציאלית רבה יותר מה DN.

הרלבנטיות לעולם הריצה

הרלוונטיות של הטיפול בדיקור ביבש לפציעות ריצה הינה אדירה ומסתמכת על הידע הרב שיש לאנשי המקצוע המטפלים בשיטה זו (פיזיותרפיסטים מוסמכים ורופאים) באנטומית גוף האדם, ובפציעות ספורט בכלל ובפציעות ספורט לרצים בפרט. כך לדוגמה פיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בתחום הספורט והריצה יכול לתת טיפול יעיל לפתרון מקור הבעיה, תוך התייחסות והימנעות מפגיעה במבנים אנטומיים הקיימים בשריר או בשרירים אליהם יוכוון הטיפול כמו גם הבנה של אילו שרירים קשורים לאותה בעיה או פציעה ולתת פתרון מקיף וספציפי. הפציעות הקשורות לעולם הריצה הניתנות לטיפול בדיקור יבש הן רבות, כגון: דלקת במחתלת כף הרגל (פלנטר פשיאיטיס), כאבים בשוק (שין ספלינט), בעיות ברכיים שונות לרבות ברך רצים (Runners' Knee), כאבים בשרירי הירך, כאבי גב תחתון, כאבי אגן ומפשעה, כאבי צוואר וראש, כאבים בחגורת הכתפיים ועוד.

לסיכום, הטיפול בדיקור יבש יכול להביט לפתרון בעיות רבות על רקע פציעה במערכת השלד-שריר. בעולם הריצה זהו פתרון יעיל למגוון רחב של בעיות פציעות אותם עלול לחוות הרצ/ה הממוצע/ת במהלך שגרת הריצה. יש לוודא שהטיפול מבוצע על ידי איש מקצוע מוסמך – פיזיותרפיסט מוסמך או רופא (MD) – שמלבד הטיפול עצמו יכול להבין את האנטומיה של הפציעה ולתת מענה טיפולי רחב בו הדיקור היבש משתלב ויכול להוביל תוך מספר מועט של טיפולים – לפתרון הבעיה ולחזרה לשגרת הפעילות והריצה.



עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורטופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג